hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ponnien kløøøøør!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ponnien kløøøøør!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jalla

Skrevet - 30/05/2005 :  18:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

Shettlandsponnien jeg har nå klør noe så forferdelig. Eller, ikke så blod og verk renner, men hun klør av seg slik at pelsen blir veldig korthåret. Har nok ikke noe med mark og gjøre, ei heller lus eller andre småkryp. Dette ble sjekka av dyrlegen for ei tid siden. Han fant heller ikke noe flass av noe slag ved huden, han fant ikke noe som helst.

Men hun klør og klør, og er korthåret her og der, altså liksom flekkvis, og "vanlig" shettis pels andre steder. Det må da være noe hun reagerer på?? Hun får ikke noe særlig med kraftfòr, men vitaminer. Eneste jeg kan skjønne at det er er at hun reagerer på vitaminene.
Hu kan da ikke røyte på seg -så- kort pels? Og hvorfor blir det da så flekkevis?

Kan også legge til at hun har endelig røytet av seg vinterpelsen. Hun er/var rødbrun, men blir nå mere og mere grå-/hvitspettet i pelsen. Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men nevner det for sikkerhets skyld.

Noen som vet?

Fröya

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  20:07:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Sommereksem? Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 31/05/2005 :  08:31:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan høres ut som sommereksem ja.... Antakeligvis knott den klør av.
Hæ? Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  15:10:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
En hest jeg kjenner har sommereksem, og blir behandlet med nylanders hestekrem fra Hööks, og dette er veldig effektivt på denne hesten. Den er behandlet med det nå tredje året på rad nå og er mye bedre enn før :-)
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 31/05/2005 :  20:27:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knott og andre insekter finnes ikke her ennå, så det kan umulig være det. Hovslageren foreslo lus eller andre småkryp, tviler egentlig på det, andre hesten reagerer ikke i det hele tatt. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  22:45:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har den fått nytt fôr? Tenk også grovfôr. Høy fra en annen eng en før f.eks. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/06/2005 :  12:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som sommereksem, er ikke så mange insekter som skal til..:)

Litt generelt bare:
Sommereksem er en kløende hudlidelse, som skyldes insektstikk/spytt. Hester på sommerbeite er særlig utsatte. Lidelsen kan forekomme hele sommeren, men er spesielt fremme i mai og september. Hestene reagerer med en allergisk reaksjon ovenfor insektenes spytt. Hudforandringene ved manke, rygg og halerot svarer til en bestemt insekts (culicoides pulicaris) plassering på hesten. Det er nokså vanlig at ikke alle hester i samme luftegård er angrepet. Sommereksem kan ikke smitte fra hest til hest.
Dette er en hudlidelse hos særlig islandshester og shetlandsponnier, men andre hester kan også angripes.

Få en dyrlege til å sjekke hesten grundigere. Da hudforandringene noen ganger kan minne om andre hudlidelser, kan det i tvilstilfeller tros at det er hudskabb. Ved undersøkelse med en blodprøve vil det være et høyt antall av eosinofile granulocytter (en slags type hvite blodlegemer). Utfører man da en allergisk "prikktest", vil den være positiv for sommereksem og man får en korrekt diagnose.

Er det sommereksem kan man bruke kortisonbehandling, insektdekken og holde hesten inne når insektene er mest "aktive".

Lykke til uansett hva diagnosen måtte være.:)

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/06/2005 :  12:34:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får litt høy i tillegg, men mest gress nå. Vært litt skifting av fòr i vinter/vår ja, men for det meste av samme jorde, men forskjellige rundballer. Kan det hjelpe å barbere henne tro? Eller vil det bare gjøre saken verre? Tenkte på at pelsen er jo veldig tett og tykk, og at det ville hjelpe dersom den fikk puste mere, f.eks ved barbering. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/06/2005 :  12:36:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan hjelpe ja å barbere hesten og desifinisere den med Virkon S/Jod o.lign.
Redigert av - xxxx den 01/06/2005 12:37:44 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/06/2005 :  14:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for et utfyllende svar She-Type!

Tror jeg ringer dyrlegen i morgen, men jeg har ikke noe veldig troen på det... De fleste veterinærene her (og det er dessverre ikke så mange å velge mellom heller.....) er veldig redde for hester, noe som gjør det vanskelig å få undersøkt hesten skikkelig, og ofte ender man opp med flere spørsmål enn utgangspunktet. Men det er uansett verdt et forsøk:)

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  22:31:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei!

Hadde samme problem på en ponni vi hadde men den klødde for det meste på rumpa. Vi vasket 1-2 ganger om dagen med laktacyd- såpe for mennesker med lav ph og smurte med fet krem ol.

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Tor Erik Follaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  02:12:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTor Erik Follaug  Svar med kopi av melding
Hei!!!!
Her var det mange gode forslag.
Men iallefall høres det ut som en allargisk reaksjon.
Jeg kan komme med en ting til.
Men da må du tenke, for jeg hadde en gang en hest som plutselig begynte å klø seg veldig. Og det var ikke sommereksem. dette er bare for å komme med flere tips.
Den hesten jeg tenker på bregerte plutselig på noe i kraftforet, vi hadde ikke endret type eller mengde, men vi hadde kjøpt og begyent på en ny for sekk, ikke nytt merke men bare en ny sekk, Og dyrlegen fant yt at det var bindemidele i foret i den nye sekken som gjorde det. Men desverre etter det så reagerte han på all pellets. Ellers kan jeg nevne et annet problem som kan gi kløe. Problem med nyrer eller lever, Urin syregikt foreksempel.
dette er ting som du kan få dyrlege til å undersøke, Men en alargi test er ofte dyr, men lurer det går ann å gi en klø stillende sprøyte. og kutte ut pellets og se om han begyner å kløe igjen da. Men slike ting vet nok dyrlegen om.

Spør om mere opplysninger hvis du lurer på noe om dette jeg har nevn.

MVH
Tor Erik Follaug
torerik.follaug@c2i.net
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 20/06/2005 :  13:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips Tor Erik!

Det hele endte med at jeg fant barberingsmaskina og barberte hele hesten, unntatt beina og selve hodet. Desinfiserte ikke med noe, ville se det an noen få dager. Hun sluttet å klø, så derfor ble det heller ikke gjort. Nå er hun ut til æ være veldig fornøyd med sin kortpelsa tilværelse. Og Kalle synes det er veldig stor stas å klø mulen sin på den barberte rompa til Lotta:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.