hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Diverse saler, hva vet du om disse?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Diverse saler, hva vet du om disse?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2005 :  18:41:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har funnet noen saler på nett, og vil gjerne vite litt om dem! foruten hva som står der! Om dere ikke kjenner til merkene/salene, kanskje dere har en anelse om disse er gode eller ikke? er ikke noe salekspert!

1:Fra Skoies.no : Wintec 500 Allround:
http://www.skoies.no/html_plain_items?items_id=100279
Noen som har peiling på bomvidde på denne salen, passer den en hest som er bred over ryggen? Hvordan er den å sitte i? Kvalitet?

2: Fra Marton.as: Syntetisk Kombinert sal:
http://www.marton.as/visvare.cfm?pprodid=141
Kunne godt tenkt meg syntetisk sal, da disse er lettere å vedlike holde(eh.. glemmer ofte ut å pusse læret ;)!)..

3: fra hooks.no: Sigma Allround
Ikke link, men de har den der. Billig og skal visstnok passe til hester med bred rygg?!? Ser bare at det står for hester med høy manke, men har også hørt at den er for hester med bred rygg!

Huff, dette er STRESS!! Blir kjempeglad om noen gidder å svare på om vertfall en av disse salene!

TAKK!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2005 :  19:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner ikke til salene, men må bare komme med en liten "pekefinger" (mulig du vet det fra før!); bestiller du sal over nettet, bør du enten prøve en sal som noen andre har og få en dyktig saltilpasser til å se om salen passer til hesten din. Aberet med dette er at saler tilpasser seg hestens rygg, og at en ny sal dermed vil ligge litt anderledes.
Eller, hvis du bestiller en sal, få en dyktig saltilpasser til å se til at salen ligger som den skal, og vær forbredet på å måtte sende salen tilbake!

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/06/2005 :  20:14:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ville iallfall gått for Sigmaen eller Wintecen, og ikke en sal uten noe merke. Både Sigma og Wintec er kjente. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2005 :  21:18:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jepp, eieren til hesten jeg skal få på prøve er salmaker skjønner du ;)!
Og i grunn sant det Formosissima, hvis jeg velger en sal av merke, er det lettere å få greie på av andre hvordan de syns den er o.l! En uten merke vet jo ingen særlig mye om sånn sett :)
men takk alikvel!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2005 :  22:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten din er veldig bred så ville jeg gått for Sigma eller Griiffin Haflinger/Cob. Griffin H/C kommer i XXW, og ligger veldig godt på brede hester uten manke. Hadde en Wintec selv, men den ble for smal, videste på den er bare 33. Griffin er videre enn dette. Både Sigma og Griffin kommer fra samme produsent, og er kjent for å være veldig gode saler til så lav pris. Wintec er hakket bedre, men også hakket dyrere, og desverre hakket smalere.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Edit for å legge til at salen 'uten merke' er en grei sal. Den er lett og ser bra ut, og visstnok grei å ri i. Men den er ikke så veldig vid, den er den smaleste av de 3.

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 18/06/2005 23:02:11 Gå til toppen av siden

Vivian & Ulvar
» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  00:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne, er hesten du snakker om rett i ryggen, eller svai ?

Den syntetiske tviler jeg på at blir bred nok. Wintec 500 liker jeg ikke, men det er jo meg det ;) Den har stigbøylereimefeste (langt ord gitt;) ) langt frem, noe som ga meg stoltsits. Den passer heller ikke til veldig brede hester.

Sigma sal har jeg selv hatt, men den blei for svai til gampen. Men selve salen er kjempegod å ri i, og absolutt prisverdt ! Den er ikke megabred, men ganske bred. Tror den kan sammenlignes med griffin haflinger dressursal x-vid. Du kan jo også prøve griffin.

Du har ikke lyst å prøve bomløs ?

Det er vanskelig å finne brede saler som passer både hest og rytter i en lav prisklasse.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  01:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og enda en ting om Griffin. Du sa en annen plass her at du ville ha allround sal, så da regner jeg med du skal ha det, men jeg nevner dette likevel: Griffin sin dressursal i XW er smalere enn allroundsalen i XW! Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er det.

Om du skal ha allround så har du sikkert ambisjoner om sprang (ellers regner jeg med du ville kjøpt en ren dressursal), og da er ikke bomfri tingen. Da hadde du måttet gå langt opp i pris, og garantert også funnet en bomsal som passer.

Og, ja, Wintec gir en forferdelig stolsits, det glemte jeg også å nevne. Gruer meg til den dagen jeg kommer til å ri i en igjen faktisk, selv om den er kjempegod ellers, fordi Barefoot'en min plasserer beina mine mye lengre bak enn Wintec og det kommer til å bli forferdelig uvant Det gjelder jo mange andre bomsaler også, en av grunnene til at jeg er sååå glad i salen min.

Nei, nå skravler jeg i vei, litt sent på kveld

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  10:34:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk takk for mange kloke svar! Vivian og Ulvar: Han er ikke særlig svai i ryggen i grunn, vil heller si han er ganske rett i ryggen! Så altså, konklusjonen til både vivian&ulvar og Kristy er at jeg bør gå for Griffin haflinger allround? hehe.. Ble så mye "skravling" her nå, at jeg vet ikke helt hvem,hva,hvor! (blir fort forvirra om det hjelper!)

Jeg tror at XV i Griffin Allround holder, tror at XXV som i Griffin Haflinger/Cob blir hakket for vid. Trenger i grunn bare et godt utgangspunkt, hadde nemlig tenkt å bestille en sal NÅ, før jeg henter hesten. Ta den med når jeg henter den, og få eieren til å prøve den på hesten der og da. Så kan jeg få bekreftet om den passer eller ikke.

Men tar høøks saler i retur montro dersom den ikke skulle passe?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  10:41:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
kan jo bare gi en liten kort forklaring om hvordan rygg han har: Han har en nokså rett rygg, bred over ryggen, men alikevel litt lang over ryggen(ikke unaturlig lang), han har litt høy manke. Og så er det blanding av araber og islandshest.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  13:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om Hööks returnerer, men det er jo ikke værre enn at du kan ringe å høre med dem

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  14:20:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant salen er i samme stand som når du mottok den (ikke full av hestehår og sånt) så tar Hooks salen i retur.

Jeg vil fraråde Wintecen på det sterkeste, jeg hadde den tidligere og synes det var fryktelig vanskelig å få riktig sits i den. Den passet dessuten ikke til hesten jeg har nå (bred manke, ganske rett rygg); ifølge en salmaker ligger wintec-salene generelt dårlig på hester med såpass rett rygg - de har lett for å enten bli liggende å vippe eller at vekten blir samlet for mye på et punkt.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  15:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd wintec på ponnien, men de lå IKKE bra! Den tippet opp bak, og hun har ganske rett rygg..
i tillegg blir det ikke noe bra i dressur fordi stigbøylene er så langt fram..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.