hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av muskler på oss mennesker!?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Trening av muskler på oss mennesker!?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 16/06/2005 :  23:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noe peiling på hvilke muskler og deler av kroppen som blir trent under ridning?

Kom til og tenke på magen, blir den brukt?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  00:12:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lårene, leggene og ryggen er det som er mest i bruk. Jeg kjenner det av og til i magen, men denne blir ikke brukt så voldsomt mye.

Jeg har styrt en del hos fysioterapaut og leger pga. trøbbel med et ben og ryggen, og har alltid fått utrolig mye skryt av ryggen min - at den er veldig bra muskelsatt osv., og at jeg absolutt må fortsette med ridning ;-)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  00:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nedsitting i trav tar godt på magemusklene.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  15:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Riding og svømming er vel de eneste treningsformene, der "alle" musklene i kroppen blir brukt??
Leggmusklene (spesielt i lettridning og sprang)
Mage/Rygg
Lårmuskler
Rumpe
Armer

Det var ihvertfall det jeg kom på nå..har hørt at ridning skal være veldig bra for magemusklene, ja :)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  17:25:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har jeg også hørt ;) Nå er jeg ikke noe aktiv på treningssentre eller noe, men jeg husket den gangen jeg gikk på dressurkurs på et litt vanskeligere nivå, DET var tungt det! Pleide å ri en nokså så "frempå" hest, som man måtte bruke setet mye på og prøve å få han til å roe seg. Kjente det alltid godt etter på! Ble lemster i armer, lår, rumpe og mage!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  17:53:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner det best i leggmusklene(!), magemusklene, rygg og sete muskler! Av og til i armene også..
Therese
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  22:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok ridning er bra for magen, ivertfall har jeg ganske tydelig "sixpak", til jente å være.

Lår, rumpe og rygg får også god trening.
Men mye kommer an på hvilken type hest man rir. Etter flere timer på ryggen til katla (islandshest) kjenner jeg nesten ingen ting. Mens kun en time aktiv dressur trening på El Ninjo (araber), med mye nedsittning verker det både her og der. Enda verre på Romanca da hun er en større hest med mye gang.

Når det gjelder armene har det også en del å si på hesten.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  23:01:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
I tillegg har vi noen små ¨tutter¨ langs ryggraden som ¨styrer¨ balansen. Tro det eller ei, men disse blir bare stimulert under ridning eller balansetrening
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  22:44:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Var på trening i går, og kjenner det godt i magen og lårene i dag at jeg jobba i går :)
Men det er jo bare sunt det da :)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  02:10:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
de fleste musklene jobber nok bra under riding!

om man er vant til og ri hver dag og har 3 -4 uker ferie eller månder så dæven hvor du kjenner det i musklene da!

og om du red forskjellig hester 7 dager i uka og plutselig skal det igjen etter et lite opphold eller et langt tror nok du kjenner det da gitt!

tenk og jobbe med og trene hest hver dag og du drar på ferie 3 uker til syden eller no og så skal du hjem og gjøre det igjen!
haha da blir det liv

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  12:38:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Og dessuten så har vi jo den evindelige "riderumpen"
Ser ikke alltid så pent ut, men muskler er det definitivt.

Det som er morsomt er å dra med seg de mest kristiske som sier "riding er ikke trening" - finne en hest og gi dem en kjapp ridetime. For deretter å vri seg i latter neste dag nå de ikke kan stå oppreist pga treningsverk. Nå er det litt slemt da, siden det blir slik stort sett fordi de bruker muskler de ikke er vant med å bruke, men allikevel... Pipen bruker å få en annen lyd da gitt

Hilsen Onde Kristin, hihi

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/06/2005 :  13:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
når man rir arbeidstrav så får man vel trent magen kjempebra! Jeg kjenner det vertfall kjempe godt!

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  13:39:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Gruer meg litt til 4 juni jeg. Da skal jeg på et videregående ridekurs i både sprang og dressur med en veldig frempå hest. Blir ridning 3x45 min 6 dager på rad. Og jeg har ikke ridd jevnlig siden sist sommer før jeg flytta:P.I tillegg til at jeg har problemer med leddsmerter:P. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  14:47:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ifølge fysioterapeuten min er ridning en god treningsmetode. Du trener mange muskelgrupper og bedrer koordinasjonen i kroppen. Bra balansetrening ;)

Det er dessuten ikke bare ridningen som er trening. Tenk på alle de trillebårlassa med møkk vi kjører, hvor mange høyballer vi drar rundt på og hvor mange vannbøtter vi bærer. For ikke å snakke om alle de skritta vi går for å slippe ut/slippe inn osv..

Hest er sunt ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  18:22:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg gjekk på idrettslinja på videregåande. Har stort sett berre drevet med hest som idrett. Berre vore innom litt "smakebiter" av friidrett og handball. Men eg var definitivt den best trente jenta i klassen når det gjaldt styrke i forhold til kroppsvekt og suverent best når det kom til utholdenhet og tester på oksygenopptak. Det var litt gøy, for dei fleste på linja og lærarane påstod jo att ridning ikkje var idrett og att det berre var å sitte oppå der. hehe

Pipa fekk litt anna lyd når eg stadig vekk var langt forran resten av jentene og fleire av gutta på alle utholdenhetstestane. Det var gøy.

Har tidlegare hatt vaskebrettmage (men den sliter eg med å få tilbake etter to barnefødsler sukk) så magemusklane får nok god trening av ridning.

Og ryggmusklane mine er veldig sterke så det trener vi nok meget godt når vi rir. (men ridning kan også bryte ned dersom man ikkje sitter riktig)

I det heile så trur eg svært mane muskelgrupper er i trening når man rir. Det kjem jo også ann på kva slags type ridning man driver på med.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/06/2005 :  13:45:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var den nest best trente jenta i klassen i år jeg og.. Hadde ikke vært med på idrett på 3 år, og sprang kupertesten mot de "velltrente". Sprang 3km på 15 min, som ikke de andre fotballjente klarte!

Tror nokk det er den jevnlige treninga vi hestejenter har, som er kjempebra! Vi som har egen hest rir jo nesten hver dag. Jeevn trening over lengere tid er bedre enn en treningsøkt 2 ganger i uka.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.