hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av unghest (dressur/sprang)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av unghest (dressur/sprang)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  17:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå solgt hesten min, men har vært så heldig å fått tilbud om å være med på å trene en unghest på 4 år. Skal hjelpe til med generell trening og styrking av muskler/kondisjon osv.
Hesten er innridd, men har av forrige eier blitt ridd mye på venstre hånd fordi hesten var stiv på høyre (!), og derfor fungerer ikke hesten så bra på høyre hånd (galoppfatninger osv osv).
Dette skal bli en spranghest, og det er påbegynt bomarbeid.

Det jeg trenger er tips til styrking osv uten at det bryter ned hesten. Har tenkt litt på longering eller tømmekjøring, men tømmekjøring har jeg litt lite erfaring med. (itilegg blir det turer med bakker).
Eieren jobber nå med overganger/økninger og å få skikk på høyre hånda.
Trenger også tips til grunnleggende sprangøvelser som hjelper på teknikken og selvtilitten. Har mye erfaring med erfarne hester som "kan sitt", derfor vil jeg være veldig forsiktig slik at jeg ikke gjør noe feil!

Hvordan skal jeg gå fram? Hesten går nå i en viss form, og jeg skal fortsette å ri den i en dyp og lang form til den blir sterkere. Videre setter jeg lydighet høyt (som feks lystring av hjelpere, halvparader osv). Kommer til å ri for instruktør mye til å begynne med, men fint å få andres tanker om temaet!

Trenger ting litt "svart på hvitt", for jeg er ikke helt innstilt på "unghest tankegang" enda:)

Hege

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  20:48:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har bladd igjennom boka "Sprangridning, Strömsholm-metoden". Bakerst der står det mange ulike øvelser for både unghester og eldre hester. Veldig mange gode tips der syntes jeg, anbefaler deg å prøve å få tak i boka og kikke litt der. Lykke til! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  21:35:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset! Vet du hvor den er å få tak i?
Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  21:47:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
De har den iallfall på Tanum; var der og så på den her en dagen ;-) Prøv bokkilden.no? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  21:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, skal sjekke det nå! Er ikke så kjent med nettbokhandlerne nemlig, handler mest skolebøker jeg... :)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  22:02:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte min på horze. Var sikker på de hadde den i nettbutikken, men det ser ut som om de ikke selger den i nettbutikken lengre (hadde ikke de veldig mange bøker til salgs før?). Du kan jo ta en telefon dit å høre. Og for all del, ikke kjøp den fra hööks! Der koster den 539,- Jeg kjøpte min på horze for *finne kvittering* 299,- i butikken. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  22:18:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei på horze hadde de jo bare en film nå, og den har jeg allerede sett:) Bestilte noen bøker på bokkilden nå, men vil gjerne ha tips uansett!
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.