hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avel på 2-årshopper.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Avel på 2-årshopper.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sarha

Innlegg: 78

Skrevet - 15/06/2005 :  14:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei venninne av meg fikk forespørsel om å bruke sin hingst på ei 2-årshoppe.
Både den forrige eieren av unghoppa og en annen aktuell hingsteholder hadde sagt at det var bare å avle tross hoppas unge alder, ingen fare.
Etter å ha sjekka litt rundt med andre stutterier, samt lest en del på nettet sa venninna mi nei.
Ingen av de hun spurte til råds avler på så unge hopper, og alle frarådet det på det sterkeste.

Hva mener dere?
Er det ok å bedekke så unge hopper, og dermed risikere å hemme hoppas utvikling.
For ikke å snakke om at hoppa er langt fra voksen psykisk.
Egosime i mine øyne!

vatican

» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 16/06/2005 :  00:38:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er for tidlig å avle på å unge hopper men vet om mange som gjør det, kommer sikkert litt ann på hoppa også men personlig hadde jeg ikke begynt så tidlig uansett, Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 16/06/2005 :  00:53:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Meiner hoppene bør være 3 år før dei blir satt føl på.


Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Innlegg: 309

Skrevet - 16/06/2005 :  12:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
å bedekke en 2 åring er virkelig drøyt mener jeg. de er ikke klare for dette, hverken fysisk eller psykisk. Synes ikke det skal være en selvfølge å kunne bedekke en 3 åring heller jeg. Dette bør vurderes individuellt. Langt fra alle 3 åringer som er ferdige i kroppen, og synes ikke man skal gjøre noe som hemmer en hoppes utvikling. dersom man absolutt skal bedekke hadde det vel vært en god ide å kjøpe en eldre hoppe?? Så jeg synes det var veldig riktig av din venninne å si nei. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 16/06/2005 :  12:22:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Å avle på 2-åringer, synes jeg er forkastelig - men å avle på 3-åringer kan i visse tilfeller være greit. Dersom man har en unghest som rett og slett ikke vil roe seg ned, kan det være en løsning å sette føll på den; de fleste "vokser litt opp" med den oppgaven. :-) Gå til toppen av siden

Main Attraction

» VIP

Norway
Innlegg: 16

Skrevet - 16/06/2005 :  15:55:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMain Attraction  Svar med kopi av melding
det er for tidlig synes jeg.Veit om flere hester som er blitt bedekt i den alderen.Hestene er jo ikke ferdig utviklet selv ennå når dem er to.Bare tull
Hanne og Main Attraction Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 16/06/2005 :  17:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også har en far som maser og maser om føll..
men jeg utsetter og utsetter!



Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway
Innlegg: 2077

Skrevet - 16/06/2005 :  20:40:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
De færreste av oss ville vel ridd inn en hest i en alder av to år, nettopp fordi den ikke er godt nok utvikla til å takle det, rent fysisk. Ikke det at jeg skal påstå at jeg har mye peiling på bedekking, men jeg vil anta at dette går utover hesten fysisk, så da kan jeg ikke se at det vil være noe lurt å bedekke som toåring. Det var da mine tanker.. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway
Innlegg: 756

Skrevet - 20/06/2005 :  10:05:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Synes to år er en litt tidlig alder å få føll i... Skal ikke si sikkert her, men innbiler meg også at sjansen for komplikasjoner og skader er litt høyere når hoppa er så ung/ikke ferdig utvokst...?
Uansett, min menig er at man bør vente et eller to år..

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway
Innlegg: 1873

Skrevet - 21/06/2005 :  14:23:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Syns hoppa skal være ferdig utviklet før man bedekker henne. En 2åring er fortsatt bare en unghest, og må få leve deretter.

For å sette det hele på spissen så prøver vi mennesker å unngå at 11-12 åringer blir gravide også.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 21/06/2005 :  15:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med resten her! En hest på 2 år er i yngste laget både fysisk og psykisk. Blir litt "barnrov" i mine øyne..
Hege Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 21/06/2005 :  15:32:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Syntes at 3 år burde være en uskrevet regel innen avlen jeg.. 2 er da altfor ungt stakkar...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Innlegg: 21

Skrevet - 04/07/2005 :  01:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vill tilstand får ikke unghoppene egen familie før de er 5-6 år. En tankevekker.. Å sette føll på en 2-åring blir som å gjøre en 12-åring gravid. Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Innlegg: 21

Skrevet - 04/07/2005 :  01:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å si: Hesten bør være MINST 3 år. 4 år er ideell alder for første føll. Men det er nå bare min mening:) Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Innlegg: 732

Skrevet - 04/07/2005 :  01:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten er jo ca 3 år når hun får føllet da...vi hadde et uhell med en av våre 2-åringer, og da vi fant ut at hun var drektig var det lite vi kunne gjøre...

men er forøvrig enig med resten, det er altfor tidlig...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 04/07/2005 :  10:11:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det er greit nok det, at hun da er ca.3 år når hun får føllet. Men det er mye som skjer inni den unge kroppen etter at hun er blitt drektig, noe som jeg mener ikke en så ung hoppe trenger og oppleve. De skal med tiden få bli voksne, hvorfor ha slik hastverk og plent sette føll på en hoppe som bare er 2? Det er jo også en belastning og bære frem barn, både for oss mennesker og dyr. Ser ikke helt vitsen med og bedekke når de er såpass unge jeg.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.