hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sette føll på åring...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Sette føll på åring...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ann Cecilie

» VIP

Norway
Innlegg: 79

Skrevet - 15/09/2003 :  10:05:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding

Slapp av... jeg har ikke tenkt til det :)

Meeen... i det siste.. etter at internett kom i huset *s* har jeg surfa rundt omkring på bla. hestesider.. En ting (av mange) jeg har stussa litt på er at jeg har flere steder lest om hester som får føll når de er 2 !!!!
Greit nok at ulykker skjer, men bør man ikke få en liten aha opplevelse hvis åringshoppa plutselig står ute med hingsten ??? Man kan stoppe et svangerskap på hester også. Vil tro at kroppen til en åring umulig kan ha godt av å bære føll.. Og den er overhodet ikke moden nok til å ta annsvar og oppdra et føll som 2 åring!!

Hva mener dere om dette... har dere hørt om lignende tilfeller ??? Har sett ei her inne som har ei hoppe som fikk føll som 2 åring...hvia du ser dette.. kansje du forteller din historie??

Mulig jeg har provosert noen nå, beklager det.. Ikke meningen å trå noen på tærna...

--AC--

vixi
» VIP

Norway
Innlegg: 868

Skrevet - 15/09/2003 :  18:07:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Å sette føll på en åring er i mine øyne idioti. Vet mange bedekker 2 års hopper, men synes vel egentlig dette er for tidlig også. Mye skjer nok i ren uvitenhet. En gammel hestekar på stallen vår vurderte faktisk å slippe sin åringshingst på beite der våre hopper gikk (1 og 2 år).

Om ulykken skjer så bør man vel ta konsekvensen av det. En ganske enkel sak å utføre egentlig. Men det finnes mange som plutselig innser at unghoppen deres er drektig - desverre for sent. Mange som ikke er klar over at en åringshoppe faktisk kan bli drektig, og ikke minst at en unge hingster også bedekker.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Innlegg: 539

Skrevet - 15/09/2003 :  18:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med vixi. Galskap å sette føll på så unge hopper. Å bedekke en åring er helt sprøtt, og en toåring er ikke bra det heller. Mange har lurt på hvorfor jeg ikke vil bedekke min to år gammle lipizzener hoppe slik at hun kan få et føll før hun settes i trening. Men dette har jeg bare blåst av og sagt at er alt for tidlig.

En hoppe bør være utvokst fysisk og psysisk før hun får sitt første føll. Jeg kommer ikke til å bedekke lipizzaner hoppen min før hun er 5 år gammel, da erhun så å si utvokst og ferdig med mesteparten av grunn ridningen. Da passer det med et føll før utdanningen fortsetter etter på.
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 15/09/2003 :  23:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Må si meg enig med vixi og bruna ja.Ellers vet jeg mange 3-4 årige hopper som har blitt super-greie og flinke mødre og har utviklet seg fort som modne og bra konkurransedyr.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway
Innlegg: 868

Skrevet - 16/09/2003 :  10:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Igjen, der er jeg enig med Chess. Drektighet gjør ofte underverker med en del hopper i og med at de modner veldig. Å bedekke en 3 åring kan derfor være greit. Mange bedekker 3 års hopper, og så går de ut i sporten. Ofte litt greiere å få dem drektige igjen senere når sportskarrieren er over. I utlandet bruker vel mange samme løsning med 2 åringer? 2 åring i Norge og 2 åring lengere sør kan være stor forskjell, de har ofte noen månders forsprang i og med at de gjerne fødes tidligere på året.

Men åring - det er for drøyt uansett. Det skjer nok mer ulykker enn vi vet om. Vil anta at en åring ofte aborterer, og da blir det aldri oppdaget heller.



Gå til toppen av siden

Monroe

Norway
Innlegg: 368

Skrevet - 16/09/2003 :  15:55:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er helt enig, en hest er altfor ung til å settes føll på når den er 1 år, akkurat det burde jo dyrevernet slå veldig hardt ned på.
Barnevernet kommer jo løpendenår en 13 åring er gravid, hva er egentlig forskjellen?
Sette føll på et føll er jo like gale det da, du ødelegger jo hele "barndommen" til føllet!
Men jeg trodde ikke at hoppene fikk brunst før de var 2 år, men jeg har vel hørt feil jeg da.

Alle som driver med hingster burde vite at de faktisk kan bedekke fra de er 10 måneder.
Det er jo ikke bra at en hingst bedekker en hoppe når den er under 3 år, før den er kåra, du vet aldri hvilket føll du får ut av det.

Klems

Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway
Innlegg: 73

Skrevet - 30/09/2003 :  17:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
d e sikert meg du himte etter når du seie at du har sett at d e ei to års hoppe så fikk føll. historien er som følgene:
en natt ringte telefonen, d var politiet så lurte på om d var våre hester som sprang løse. dette måtte vi undersøke. jo da d va våre fem hester som sprang løse. så undersøkte vi va så hadde sjedde. følgene kom me frem te. hingsten og to voksne hopper (8 og 7 år) sto på et beite. så var d ei stor eng på 10 mål, deretter kom beitet som to åringer sto på.hingsten hadde løpt gjenom to doble gjerder og deretter åringene sin gjerde. deretter løp hele flokken på fem hester rundt på markene sammen. vi fanget dem inn og lot dei stå inne i hver deres boks resten av natta. I uka som kom etter dette undersøkte vi med dyrleger rundt omkring og dei meinte d itje va mulig at ei så ung hoppe kunne blitt bedeket på så kort tid. vi er ikke sikre på kor lenge dei va ute. vi unersøkte hoppa me ultrlyd 10-12 dager etter og da fant dyrlegen ingenting. så dette va et uhell men hadde me vist at hoppa va drektig så hadde me toke abort sprøyte på henne. her va d itje stort me konne gjør i forhold te dette. me merka itje stort at hoppa va drektig før hu begynte å setta jur. en månde etter dette ble følle født, sundt å friskt. Mora er i dag tre år å hu har itje noe problemer me verken rygg eller noe. hu fekk extra me kraftfor når hu amma, sån at hu hadde kraftor å voksa på og te å ha rikelig me melk. hu fek kraftfor i tileg te at hu jekk på næringsrikt beite. dette er historien om min. (vis d va meg du mente)
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway
Innlegg: 79

Skrevet - 30/09/2003 :  21:12:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Spannetuna!!
Hei du.. Det var faktisk ikke deg jeg mente.. men det var jo fint at du ville dele din historie med oss!! Skjønner jo at du er helt uten skyld når det gjelder din historie.. Rart dyrlegen din kunne si noe sånt forresten.. Han burde jo vite st det er fult mulig.. Det har jo du et flott eksempel på også!!
lykke til videre..



~~AC~~ :)
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway
Innlegg: 454

Skrevet - 09/10/2003 :  12:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Helt idiotisk å i d hele tatt tenke på å bedekke en åringshoppe....
I april fikk en 3 års hoppe føll på vår stall....
Men d at hun hadde vert sammen med hingst som toåring, var ved et uhell,men hun klarte seg helt fint med alt :)

Eks. i Amerika, hviss 2 års hoppene ikke viser at di traver,blir di bedekket med super hesten,for å fornye stammen litt.....

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 07/06/2004 :  17:38:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
på stallen fikk ei 2 års hoppe føll nå....og det var ikke mye et uhell....han lar med vilje de gå sammen.....
så det er fullt mulig...hvf kanskje ødelgge hoppa??

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 07/06/2004 :  21:51:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Å sette føll på åringer og 2-åringer er direkte uansvarlig, men å sette føll på 3-åringer kan jeg i visse tilfeller være enig om at fungerer.

Jeg jobbet en tid på et stutteri, og der fikk de inn en 3-årshoppe som skulle bedekkes, dette fordi hun var alt for urolig til å bli brukt av barn og unge, noe hun altså skulle brukes til. Hun ble bedekt for at hun skulle roe seg, og dette skjedde. I slike situasjoner mener jeg det er OK å bedekke 3-åringer.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 09/06/2004 :  19:07:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det å sette føll på 3- og 4- åringer er greit nok, men åringer da gitt?!!! Det synes jeg er helt idiotisk!!! Kroppen til en åring er ikke i stand til å bære fram et føll, etter min mening......
www.hestene.no Gå til toppen av siden

geiten

Innlegg: 0

Skrevet - 16/11/2011 :  10:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til golden jaffa omega. Du skrev at du ville tatt abort på hoppa di dersom du visste at hun var drektig. Det mener jeg er overgrep mot dyr. Du dreper jo føllet hennes, selv om det ikke er født ennå. Og det synes jeg er veldig stygt gjort mot et dyr. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.