hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestemiljø-er det egentlig bra?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hestemiljø-er det egentlig bra?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 10/06/2005 :  01:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på dere hestefolk! Håper alle har det bra der ute?! Jeg tenkte jeg skulle ta opp dette med hestemiljø.. Jeg har vært mye ute i "feltet" og forhørt meg litt rundt..og jeg kan si at jeg syntes det er en del dårlig hestemiljø der ute.. Det er mye bra også, det skal man ikke glemme, men noen staller er mange direkte snobbete, og tror at de er så mye bedre enn alle andre. Det er èn stall jeg kjenner til(bør ik nevne navn) men der er det slik at hvis man ik har hest til over 80.000kr og henger og bil over 100.000 så er du ikke noe verd. De inspiserer omtrent hva slags utstyr du har, og hvis du ikke har de kjempe bra kjente merkene, så er du ikke noe spesiellt verdt på den stallen.. Er ikke det litt sprøtt? Jeg trodde hele vitsen med heste sport var å ha det moro, og bli kjent med nye mennesker, og kan sakffe seg gode venner med felles interesse. Men jeg selv føler at det er noe som ofte glemmes. Vi har jo alle forskjellige hester, med forskjellig interesse, og både hester og rytter er på forskjellige nivåer. I stede for å rakke ned på de som er i stallene, og på stevner osv. så kan man hjelpe dem, hvis det er noe de gjør feil eller noe sånt! Si det med en vennelig tone, i stede for å le og gjøre narr av.. Hjelpe hvernandre, syntes jeg i grunnen er kjempe viktig.. Syntes det er så dumt å ødelegge sporten pga det. Å kunne ha en morsom stall prat er vel bedre enn å se ned på hverandre...? Kanskje det bare er meg som føler det Men jeg hører så mye av det rundt omkring. Folk som klager over div. ting og folk på stallene! Det er jo en fantastisk sport, som er kjempe sunn og egentlig moro og drive med...! Jeg vet om flere som sluttet å stelle på staller fordi noen "stalljenter", "stallsjefer", "stalleiere" osv. var direkte slemme, og "sugde" moroa i hesten sporten ut av den! Syntes det er så dumt gjort.. er det flere der ute som føler det samme? Det skal ikke være om å gjøre å ha det aller beste og tøffeste og dyreste hesteutstyret + hest...! Det som er viktig er at du trives i sporten, at du har det utstyret som er nødvendig, og hvis hesten din er lykkelig, eller den hesten du steller er lykkelig, så er jo det dèt ALLER viktigste! Men jeg vil ROSE de opp i skyene som ikke tillater mobbing i stallene, og de stallene som har godt miljø!! STÅ PÅ!!! Alle hjelp til å få heste sporten bra!! Det er vi som kan gjøre det, og sammen kan vi klare det Kose dere alle sammen MASSE med hestene deres, og sporten dere liker å drive med! Hest er best, get the rest!! Masse klemmer fra Elisabeth & D. Rockette (hesten min)

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  10:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med deg!! Men jeg sliter med det om noen har sagt eller vendt et surt ansikt til meg tror jeg at denne personen hater meg resten av livet.

Og om folk er veldig snobbete sånn at de hele tiden må være best og ha dyrest hest osv osv... Blir jeg veldig må vise de at den med den billige stygge hesten faktisk har litt mer vett i hodet enn de har selv!!

Er et menneske med VELDIG konkurranse instinkt og liker å være best selv, men jeg tar meg i nakken flere ganger og sier til meg selv sånn er det bare ikke! Men om jeg vinner en klasse på stevne lar jeg meg selv være best i den klasse på det stevne der og da!!

De stallene hvor stallsjef eller stalleier er så engasjert i stallen og ikke godtar mobbing osv, må jeg bare si eg har stor respekt til dere!! Dere er virkelig noen flotte mennesker!! Har selv blitt mobbet ut av stall og vet hvor vondt dette er... En av grunnene var at familien min ikke hadde all verdens med penger og vi eide ikke flotte ridehester!! Dette skjedde av voksene folk da jeg var rundt 14år gammel.

Selv har jeg et inntrykk av at der stall eier/sjef er mye i stallen og engaserer seg en del, så er det ofte bedre miljø! Mulig det er feil men jeg har fått et inntrykk av det.

Ja det hadde vært utrolig kjekt om man kunne helder gi en hjelpende hånd enn en kald skulder!!
Men om man skulle bli plukket for mye på så blir det jo feil det også... Jeg vet selv hvor irriterende det er når det kommer noen bort som aldri har sett hesten før og sier, ja det er bare å gøre sånn og sånn så går det mye bedre!! Og man kan ikke gjøre sånn og sånn... Osv..
Før ble jeg veldig sint når det skjedde men nå har jeg begynt å svare, ja om du virkelig tørr å prøve det på den her så værsågod!! Eller så sier jeg noe sånt, ja om det er så lett så hvorfor setter du deg ikke på å gjør det selv? Er enda ingen som har villet prøve...

Så er nok flere grunner til at det blir dårlig miljø enn bare baksnakking, snobber og mobbing... Bedre vitere og folk som blander seg i en minste ting man gjør er også med på å skape dårlig miljø.
Tror nok alle hestefolk må sette seg ned for seg selv å tenke... Hvordan hadde jeg likt å være på en stall med en person som meg selv stående der? Og hvordan behandler jeg andre?

Som du sier så bør det ikke spille noen rolle åssen hest man har! Om jeg ikke ville hatt en sånn hest selv så er det jo bare å ikke skaffe seg en sånn hest da og la andre gjøre hva de vil, det er dems penger og de kjøper åssen hest de vil for de!
Før jeg begynte på vidregående hadde jeg aldri vært noe særlig borti trav sporten, men ble venninne med ei som drev med travere, og siden jeg ikke har noen interesse av trav så skulle jeg av den grunn da ikke være venn med henne?
Nei, tvert i mot! Vi ble beste venninner og hang sammen i tykt og tynt. Og det fineste var jo at vi hadde lært forskjellige ting, så vi kunne dra kunnskap til fordel for oss begge av hverandre...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  10:28:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nå er det vel sånn at det er jenter som dominerer i stallene rundtomkring...og jenter er jo mer sladrete og utspekulerte enn gutter. Jenter er flinke til å få folk til å føle seg utilstrekkelige og "dårlige"...
Jeg har faktisk ikke opplevd så mye av det dere nevner, men det har nok noe med at jeg aldri har vært i et stort stallmiljø..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 10/06/2005 :  11:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
At alle ikke liker alle og at alle mennesker faktisk ikke går overens må man bare innfinne seg med, men derfra til å bedrive mobbing på bakgrunn av prislapp hest/utstyr osv bør man holde seg for god til.

Har igrunnen aldri vært borti dette problemet dels fordi jeg først fikk min egen hest som godt voksen og dels fordi jeg har hatt hesten min på små staller -

Mulig dette er et "ungdomsproblem"? At det avtar når man blir voksen (hm...) eller går over i andre former....

Tror det er viktig - uansett alder - at man er litt ydmyk ovenfor andre. At man innser at men selv faktisk enda har mye å lære både om hest og om livet (sukk...)
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  19:18:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt et slikt problem selv, men hun som leier stallplass her nå skiftet stallplass pga. sjalusi hos utleieren på den forrige stallplassen..
Kjipt hæ?

Tror nok det et et stort motepress ute og går også, ikke bare på skolen men også i stallen...
Synd egentlig, det er så mye som blir ødelagt av det...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  23:56:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg og hesten min har vært utsatt for mange usportslige ryttere og kommentarer i tiden jeg har eid han. Jeg gikk fra GP-hest til en så vidt innridd, papirløs og nervøs hest. Folk forsto ikke motivene mine for å kjøpe han, men jeg lyttet til hjertet og fornuften som sa at den hesten kommer til å gi meg mange flotte år. Jeg skulle nemlig bare ha en turhest, ingen ¨ny¨ Barney eller lignende. Det folk ikke forsto var nettopp dette og jeg fikk remser på remser om at den hesten kan du bare slakte, den hesten duger ikke til noe, han er stygg, han er mannevond osv.. Jeg måtte tåle kommentarer som ikke ligner grisen, bare fordi ingen forsto mine behov. Og jeg tror den dag i dag at det var mye det det gikk på; de red sprang/dressur, så selvfølgelig gjorde alle andre det også

Det er slike situasjoner at man får mye gratis om man klarer å være sterk og holde troen. Jeg var dessverre ikke psykisk i stand til å ignorere kommentarer og blikk så det ble til at jeg, skamfullt som fy, begynte å tro på dem. Altså, Ibrahim var den vakreste hesten i verden han, men jeg fortjente noe mer! Jeg burde ikke sitte der å ta imot dritt pga hesten. Jeg burde ha en hest som var minst like fin som alle andre! Heldigvis for min del har jeg fantastiske foreldre som (jaaada, de var verdens verste når de sa jeg ikke fikk selge Ibrahim pga. kjøp av en dyrere og flottere!) som hjalp meg til å forstå at det ikke var det jeg ville.

Årene har sakte, men sikkert passert. Jeg har en utrolig flott hest. En hest som er min bedre halvdel! Han er utrolig snill og fornuftig, og han er rolig og sjarmerende i alle situasjoner. Han klager aldri og han er blid og fornøyd uansett. Vi har en helt spesiell kjemi og vi kjenner hverandre tvers igjennom.

Jeg har lært mye i livet, og mye av læren kommer fra Ibrahim. Han har blitt mishandlet tidligere, men aldri har jeg sett en så glad, snill og positiv hest. Dette har gitt meg mye. Det å smile og tro selv om verden er imot deg.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  00:46:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Når dere først snakker om hestemiljø og hesteeiere som bare vil ha så å så dyre hester som gjør mest mulig av jobben for dem må jeg bare fortelle noe som skjedde en gang mora til venninna mi var på sprangstevne.

Da var det ei jente som hadde kjøpt en bra hest, og fordi hesten var så bra skulle hun starte 1m, fordi om hun nettopp hadde begynt med sprang. I klassen tok hesten ut medf henne og kasta henne av sånn at hu landa pent på rompa (har sett opptak fra dette). Det første hun gjorde når hu forstod hva som hdde sjkedd var å skrike "mamma, jeg vil ha en ny hest, denne var ikke flink jo"! Og på stevne helgen etter kom hun med ny hest.

Så i de snobbe stallene er det ofte foreldrene sin skyld, de lærer ungene at er det ikke dyrt nok er det ikke bra nok.
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 11/06/2005 :  23:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns at på større staller er det ofte dårlig miljø, hva skal en 12 år gammel nybegynner med en sprang ponni til 50000 kr som forøvrig også bare er interesant når det er stevner eller når ponnien skal vises frem til vennene. Har sett nok av eksempler på dette og på snobbete staller har jeg ofte sett at det er de "billige" hestene som blir best stelt, dette gjelder selvfølgelig ikke alle men jeg syns generelt at vi bør respektere både hester og mennesker som de er uten å sette prislapp på dem. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  23:31:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Wendy-J, det samme har jeg opplevd i større eller mindre grad mange ganger, det er synd det er sånn mange plasser. Noen bytter hester oftere en andre bytter sokker...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  10:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også byttet stall på grunn av dårlig miljø... det var et lite miljø, men følte til slutt at jeg ble fryst/presset ut derfra.... men dagen før jeg skulle flytte var "alt i orden" og alle var så snille og greie... Men da visste jeg åssen miljøet var der, og at det bare ville gå en viss tid før det brøt ut igjen... Så da flyttet jeg... Nå står jeg i en koselig liten stall med et godt miljø... her sier man fra om noe er galt, og skværer opp der og da... er utrolig godt =) Har ikke angra et sekund på at jeg flyttet...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:52:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En stall hesten jeg har på for sto på var det skikkelig dårlig miljø; i slutten fôrte og slapp de andre ut alle hestene untatt "min" om morgenen, uten å si ifra å forhånd. Da flyttet vi med en gang, sånt går ikke ann. Når det er så dårlig miljø at det går ut over hesten er det gale...
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  14:26:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
sto på ridesenteret vårt før med fjordingen min, men likte meg ikke noe særlig...fikk hele tiden høre hvor talentløs og stygg den dumme hesten min var(greit nok, hun brøt seg ut støtt og raserte en god del hager, men likevel...), og jeg ble skikkelig irritert...hele tiden fikk vi med "mindreverdige" hester høre ekle kommentarer, og jeg ble drittlei....flytta til en mindre stall, som begynte ganske bra...dessverre klarer ikke jeg å holde kjeften når jeg mener folk behandler hestene sine dårlig, så der ble det også ganske kjipt etter hvert...

Det flere burde begynne med er for det første å drite i hva slags hester og utstyr resten av folka rundt dem har...det spiller jo ingen trille om hun med spranghest til 100.000 kr ikke liker din hest...da kan hun jo bare la være å kjøpe seg en sånnen da...

folk må slutte å være så himla snobbete, det er bare så idiotisk...
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  22:33:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Må bare si til Kristine & Ibrahim K;

Leste på vipen din om Ibrahims utvikling siden han fikk deg som eier, og må si at det var en utrolig koselig og flott historie. Ibrahim er heldig som har deg som eier

Lykke til videre med ham

(Litt off-topic men.....)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/06/2005 :  23:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er synd at det er så mye prat om hvor mye hester koster. Faktisk synes jeg det er merkelig at jeg ofte hører om snobber med dyre hester som ser ned på de med billigere hester. Jeg har nemlig vært på mange forskjellige staller, og ridd mest billige hester, og jeg kan ikke huske å opplevd slikt snobberi. Tvert om har jeg opplevd dyre og billige hester ved siden av hverandre i stallen uten at folk har behandlet hverandre forskjellig av den grunn. Derfor undrer deg meg om det *kan* være litt misunnelse ute og går i enkelte tilfeller.. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  17:27:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
må si meg enig med eligj, har heller ikke vært borti noen stall før som man behandler folk forskjellig etter hvor dyr hest dem har...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 13/06/2005 :  23:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ser det er forskjellige meninger her.. Men "Helle" dette har ikke no med meg.. det er hva jeg har hørt å sett selv.. Hvis jeg vil, kan jeg kjøpe sal til masse penger og hest..men jeg skjønner ikke hva som er vitsen å rakke ned på andre mennesker.. Noen folk er slik at de absoultt være ett hode høyere enn alle andre...! men men.. Fint med tilbake svar

-Elisabeth & D. Rockette
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.