hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kverke
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Kverke
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  15:49:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det har jo vært nevnt opp til fler ganger i tråden om hvilken stall det mest sannsynlig er :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

*døh*

Som sagt i en annen debatt.. Jeg er blond. Jeg har vel til og med klart å svare på et innlegg med stallen før mitt innlegg.. Jaja. Hmm.. Hadde jeg skrevet innlegget på natta skulle jeg skyldt på det, men det hadde jeg ikke det heller.. Kanskje "sliten etter jobb" funker? Nei.. For det var i går, og da var det lørdag.. Jaja

Real Storm:
I Bergen vet jeg bare om det du vet. En på Sotra, og travbanen. Det som var i BT. Og jeg vet at vi ikke har, men har stengt privatstallen for sikkerhets skyld, i.o.m. at mange av rideskoleelevene har kontakter med hestene på bl.a. Sotra.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/06/2005 15:52:16 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 12/06/2005 :  23:14:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
selv om det er lenge siden nå, har jeg hørt at noen av hestene først nå har sprukket opp.. Men..
Opprinnelig postet av Shadowfax

Unnskyld meg, muligens jeg har blitt surrete av eksamenslesinga i helga, men mener du at hestene har hatt byller til nå? Som ikke har sprukket før nå?
Gå til toppen av siden

Poppywen

» VIP

Skrevet - 13/06/2005 :  16:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det har jo vært nevnt opp til fler ganger i tråden om hvilken stall det mest sannsynlig er :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

*døh*

Som sagt i en annen debatt.. Jeg er blond. Jeg har vel til og med klart å svare på et innlegg med stallen før mitt innlegg.. Jaja. Hmm.. Hadde jeg skrevet innlegget på natta skulle jeg skyldt på det, men det hadde jeg ikke det heller.. Kanskje "sliten etter jobb" funker? Nei.. For det var i går, og da var det lørdag.. Jaja

Real Storm:
I Bergen vet jeg bare om det du vet. En på Sotra, og travbanen. Det som var i BT. Og jeg vet at vi ikke har, men har stengt privatstallen for sikkerhets skyld, i.o.m. at mange av rideskoleelevene har kontakter med hestene på bl.a. Sotra.

Opprinnelig postet av spoff

Etter en venninne av meg var i kontakt med mattilsynet igår, så er det kun på travparken og en stall på Sotra der er påvist kverke. Der er ingen andre staller som er under mistanke. Hvis dyrlegen har mistanke og ikke melder ifra så kan de miste lisensen sin. Og Stallen kan få et 6 sifferet beløp i bot.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  18:08:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Etter en venninne av meg var i kontakt med mattilsynet igår, så er det kun på travparken og en stall på Sotra der er påvist kverke. Der er ingen andre staller som er under mistanke. Hvis dyrlegen har mistanke og ikke melder ifra så kan de miste lisensen sin. Og Stallen kan få et 6 sifferet beløp i bot.

Opprinnelig postet av Poppywen

Spurte du generelt om Bergen/Hordaland, eller gjaldt dette Norge generelt? Tenker i forhold til Trosterudstallen i Oslo. Har ikke de kverke?

Når det gjelder kverke i Bergen vet jeg at det har gått en rykte om at Alvøen har kverke. Jeg kan bekrefte at Alvøen per dags dato ikke har kverke. For å være ekstra påpasselige har vi sperret av privatstallen slik at ikke uvedkommende skal komme i kontakt med hestene her. I og med at stallen har mange skoleryttere, som også oppholder seg i staller på Sotra, har vi valgt å være litt føre var. De har hatt uheldige erfaringer med kverke på Alvøen før. Bare det å miste sesongen og arbeidet rundt en slik situasjon er jo nok, selv om det som regel også går bra. Men kverken kan medføre seg mer.. Vi har hengt opp lapper med overskrift "Kverke", og det er tydelig noen som ikke har lest lappen, eller ikke lest den nøye nok, som på en eller annen måte har tolket det dit hen at vi har kverke, og gått rundt og sagt det. Selvfølgelig effektiv måte å holde stallen kverkefri på (ingen tørr jo å komme inn), men inni stallen står det altså 100% friske hester uten noen som helst mistanke eller symptomer til noe som likner, og vi håper at det skal forbli sånn.

En vanlig smittekilde er jo nettopp små barn som klapper hester her og der, ikke tenker over risikoen for hva det kan bety, eller tenke som så at det går jo sikkert bra. Veldig mange av smittetilfellene jeg vet om har vært som følge av det. Eller at man har plukket det med seg fra et stevne, eller en importert hest har vært smittebører uten å være syk selv.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/06/2005 18:18:20 Gå til toppen av siden

Poppywen

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  02:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff
Det var ikke jeg som spurte. Men det var kun snakk om i Bergen regner jeg med.

Men da det var kverke ifjor i Bergensområdet, så var det jo ikke bare Alvøen som det gikk utover. Det gjaldt jo alle stallene i området. Den gang gikk Alvøen fri da og. Så vi får bare håpe det fortsetter sånn.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/06/2005 :  23:11:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hest.no/news/?func=show_news&news_id=2081

Denne artikkelen bekrefter at det er Trosterudstallen i Oslo det er snakk om. De skriver også om en stall på Sotra i Bergen, og to hester på Bergen travpark. Så det er vel omtrent de som er blitt nevnt her..

Redigert av - eligj den 15/06/2005 23:14:06 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  17:20:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå er det mistanke i Sogn og Fjordane: «Frykt for hestesjukdom i Vik»

Og når vi først bidrar i kverkedebatten:
«Kverkebakterien påvist hjå travhest i Bergen»

Edit: Nå ble URLene riktige..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 17/06/2005 18:26:49 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  17:51:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Stallen på Mo Jordbruksskule i Førde i Sogn og Fjordane er satt i karantene pga Kverkesmitte.

Denne melinga fekk eg på e-post tidlegare i dag:

Kopi av melding:
Stallen på Mo (Førde) er sett i karantene i to veker pga. kverke. Det er
ikkje utbrot av kverke der, men fare for smitte kan vere tilstades.
Det er fullt mogeleg å bruke trav og ridebane til vanleg trening, men ein
må gå inn på bana via vegen langs elva.
Ingen må gå bort til stallen eller komme i kontakt med hestane som står
oppstalla eller går på beite på Mo.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  18:01:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er det mistanke i Sogn og Fjordane: «Frykt for hestesjukdom i Vik»

Og når vi først bidrar i kverkedebatten:
« Kverkebakterien påvist hjå travhest i Bergen»

Opprinnelig postet av spoff

ehh Spoff: Den artikkelen om Frykt for hestesjukdom i Vik, kva har den med araberhester inntar Lier å gjere??

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  18:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ehh Spoff: Den artikkelen om Frykt for hestesjukdom i Vik, kva har den med araberhester inntar Lier å gjere??

Opprinnelig postet av Lucinda:

Ops.. Jeg hadde visst feil URL i musa Rettet nå..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  18:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Der ja, da fekk eg fram rett artikkel

Rekner med det kan være derfor stallen på Mo i Førde har fått karantene.

Det ødelegger vel antakeligvis for deltakelse på NM Fjordhest for ein del ekvipasjer. Ein god del som står på Mo trur eg.

Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  23:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt rykter om at hovslageren fra Vik har brukt samme utstyret på hestene på Mo at det derfor er smittefare... Bare ett rykta altså, sikkert ikke sant.. men uansett... *skummelt* Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/06/2005 :  15:14:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
16 hestar i Førde er sett i karantene

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  11:09:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Liz85: du trenger ikke å bekymre deg for hovslageren. Sånn som jeg skjønte det kom smittebæreren fra bergen med en transport. Vi leverte nemlig en hest på samme transporten som den (slik jeg har forstått det) og den hesten som tok dette med seg til bergen sto i samme stall.

Kverke er jævlig kjedelig, de som har stallen på Sotra har tapt noen grunker i form av tre - fire gode løpshester som nå er i karantene.

Heldigvis har ikke vi fått noe som kan ligne, men vi har det jo i bakhodet hele tiden.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  06:27:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nytt nyhetsoppslag:
«Mattilsynet har stengt rideklubb»
Ålgård Rideklubb er blitt stengt av Mat-tilsynet etter mistanke om kverke.
- Stavanger Aftenblad

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.