hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kverke
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Kverke
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Birthe

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  01:27:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet hvem sin stall det er mulig det er kverke på, men jeg vil ikke gå ut med navn.
har ei venninne som har hest der, får bare håpe den ikke blir smittet.
MAX uflaks!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  06:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bergen: «Mulig utbrudd av kverke på Travparken», fra Bergens Tidende.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  07:54:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bergen: «Utbrudd av kverke i Bergen», fra Mattilsynet.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/06/2005 07:55:09 Gå til toppen av siden

Main Attraction

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  10:02:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMain Attraction  Svar med kopi av melding
Oi, oi, oi... ikke bra.Sånne ting burde opplyses med hvor, hva og hvem.
Mvh Hanne

Hanne og Main Attraction Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  11:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har stall på Askøy....og har gitt beskjed om at ingen "uvedkomende" skal inn i stallen min....vet det er endel som har vært på trav-parken siste uken,også på den aktuelle stallen. Disse hestene er fra nærområdet her,men har ikke vist noe tegn på smitte......

Er jeg veldig overhysterisk da?
Eller bare forsiktig,og føre var.....?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 10/06/2005 :  14:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bedre å være overhysterisk mener jeg. Ingen morsomt sykdom å få på stallen.
Vi satte oss selv i karantene for ett par år siden (hadde fått inn en hest fra danmark som ikke virket helt frisk) i ett par uker, med tempraturmålinger. Det var gudskjelov ikke noe.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  10:14:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Shadowfax: Jeg er nok ikke enig her. Etter å ha lest historier her på mix om de som faktisk har hatt hester med kverke, ja da syntes jeg det er lov å være hysterisk. Hesten kan faktisk dø av denne sykdommen, og den er meget smertefull. Dessuten smitter den også raskt. Det er helt naturlig at folk vil vite hvor smittekilden kommer fra, og således kunne ta forhåndsregler. Å ta lett på dette vil hvertfall ikke føre til at færre hester rammes.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  11:47:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom kverken hadde kommet til Sander, så vet jeg nok to hester som mest sannsynlig hadde måtte bøte med livet. Den ene er ikke 1 uke enda, den andre er 22 år og i litt skrøpelig form. Så nei, jeg synes ikke det er greit å la kverke florere. Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 11/06/2005 :  14:35:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
At kverke er en ganske vanlig sykdom som det ikke er noen grunn til å ta alvorlig, slik shadowfax mener, er jeg slett ikke enig. Jeg vet at i Danmark er det litt mindre "hysteri" omkring det, men det er vel også en grunn til at mange av opprinnelige tilfellene i Norge kommer fra hester importert fra Danmark. Dessverre er det ikke alle som tenker på dette når de importerer hest derfra.

Kverke er stort sett fint mulig å behandle, men det kan oppstå seinskader som gir nedsatt bruksevne, og det kan også oppstå mer eller mindre kroniske bærere (noe som er veldig kjedelig hvis du feks er hestehandler, og er avhengig av at hester kommer til og fra stallen). Det kan ta en god stund å bli kvitt kverke, selv om de syke hestene er behandlet er det ikke sjelden at oppfølgingsprøvene er positive også. Og det er en sykdom som ikke akkurat er behagelig for hesten....

Hvis noen lurer på mer om kverke, gå inn på www.vetinst.no og se på faktaarket om kverke som ligger der.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/06/2005 :  15:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke enig med deg Shadowfax! Det var ikke gøy å se hvordan Ronja forandret seg under kverken, ei heller smertene hun hadde. Hun hadde et sterkere angrep enn de fleste, og var heldig som i det hele tatt overlevde. Hun var også heldig som ikke har hatt noen seinskader, men merka godt at det var ikke før nå i vinter hun kviknet orntlig til igjen, nesten 1 år etter kverken. Sier seg selv hvor hardt denne sjukdommen tærer på hestene.

Du kan jo selv tenke deg hvordan det vil gå dersom man ikke skulle ta forhåndsreglene alvorlig.

Og nei, på min hest var det ikke lett å knekke denne halsinfeksjonen! Det tok 4 måneder, og ikke 5 dager med pencilinkur.

Jeg vil heller være hysterisk og overreagere enn å få kverke på hesten min en gang til!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  15:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff, håper noen snart går ut med hvilken stall det er Kverke på i Oslo før eller siden!
Skal hente hest derfra om 3 uker, og da vil jeg ikke risikere at jeg drar med meg smitten hjem til Spot!!! :S
Ingen som vet?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  16:43:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, håper noen snart går ut med hvilken stall det er Kverke på i Oslo før eller siden!
Skal hente hest derfra om 3 uker, og da vil jeg ikke risikere at jeg drar med meg smitten hjem til Spot!!! :S
Ingen som vet?

Opprinnelig postet av anne,spot&gina

Jeg har hørt rykter om hvilken stall det er, men siden jeg ikke vet dette sikkert vil jeg ikke gå ut med det her. Isåfall er det ikke den stallen hesten du skal hente står på, så der kan du være trygg.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  18:58:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Godt å vite! Håper det ordner seg med de hestene som allerede er smitta.. huff..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  19:37:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det har jo vært nevnt opp til fler ganger i tråden om hvilken stall det mest sannsynlig er :-) Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  15:23:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er visstnok brutt ut i ENDA en stall i Bergensområdet nå! Spoff, vet du mer om det, kunne du kansje sendt meg en msg???
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.