hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kverke
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Kverke
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Chili

» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  01:07:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå står det på Mattilsynets sider at det er påvist kverke på en stall i Oslo og at 16 hester er smittet.

Noen som vet hvilken stall?

Lene.

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  10:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrekk og gru...det der er skrekken..... :(

Takker for meg. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 08/06/2005 :  13:06:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg grøss da jeg såg overskriften! Idiotisk at de ikke kan opplyse -hvilken- stall det er snakk om.

Sakser inn min egen kverkehistorie her, enkelte har sikkert sett den flere ganger, men jeg vil bare advare og be om at folk er forsiktige. Kverken er noe av det værste jeg noen gang har vært borti.

Hesten min var en av de som fikk kverke under den store kverke-epedemien våren 2004. Og her skriver jeg hele historien for at alle skal skjønne hvor ille det var, og hvor viktig det er å ta alle forhåndsregler ved mistanke om kverke og andre smittsomme og farlige sjukdommer. Så håper jeg at flere blir mer påpasselig med smittefaren og ser hvor alvorlig dette er.

Hesten som smittet kom fra danmark. Den ble ikke syk, men en annen hest ble. Dyrlegen kom, og tok kverkeprøver for sikkerhets skyld. Dette skulle eieren av hesten informert oss om, men det gjorde den da ikke! Det ble påske, og jeg hadde ansvar for 4 av hestene, da de andre reisete hjem på ferie. Jeg hadde dem helga før påsken, og på søndagen reiste de hjem, til forskjellige kanter av landet (jeg gikk på hestelinja ved valle vgs og hadde hest i skolestallen der). Vi andre heste-eiere visste fremdeles ingenting.

Jeg dro hjem, red og stelte noen hester i en stall hjemme. Plutselig en dag fikk jeg en gråtkvalt telefon av en venninne; hesten min hadde fått kverke og det stod dårlig til. Heldigvis hadde jeg fått stallplass hos en veterinær, men 2-3 hester til på samme stallen fikk kverke.

Etter at jeg fikk vite dette, rørte jeg selvfølgelig ikke noen hester. Vasket alt jeg hadde av klær og holdt meg mest i ro.
Hesten min hadde fått høy feber og utviklet stooore byller i lymfeknutene under mulen/kjeven. Den ble satt på pencelinkur, men hadde byllene fremdeles da jeg kom tilbake etter ferien. Vi fikk ikke lov til å gå inn i stallen, men etter noen dager fikk vi dispansasjon til å flytte hestene våre tilbake på skolestallen (den var jo allerede kverkeinspisert). Det var en papirmølle uten like!!

Byllene sprakk ikke som de skulle, så dyrlegen måtte skjære de opp. Blod og verk rann om hverandre. Jeg måtte klemme ut verken ettersom den ble moden og måtte ut. Det var bare helt forferdelig. Hesten hadde grusomme smerter. Spruten stod av verken jeg klemte ut.
Vi som hadde hester i stallen, måtte ha ren og urensone, slik at vi ikke spredde det videre. Ingen andre hadde adgang til stallen. Ikke til områdene rundt heller. Må bare si at alle jentene i stallen vår var veldig flinke til å følge instruksjonene vi fikk av veterinærer og Mattilsynet.

Hesten ble sånn noen lunde igjen, og de andre var ferdige med behandlingen og var så og si friske igjen. Etter en haug med papirer og samarbeid med distriktsveterinæren i vårt distrikt, fikk jeg og venninna mi flytte hestene våre hjem igjen, på et karantene-beite med en masse forholdsregler. Hestene såg ut til å bli bedre igjen, men siden de fremdeles stod i karantene, skulle vi ha minst mulig med hestene å gjøre. Vi fikk knapt røre dem.

Men så i pinsen ringte telefonen igjen, og atter en gang med en dårlig beskjed; Ronja var svært dårlig, og dyrlegen kom så fort han kunne. Hun hadde over 40 i feber, hele hodet var så opphovnet at grimen var helt sprengt, hun stod bare og ristet og skalv, og det rant slegg ut av munnen. Hun var også blitt sykelig tynn, bein stakk ut både her og der og nye digre byller var under utvikling. Jeg fikk beskjed om at dette var det ikke sikkert at hesten overlevde, siden den var så svak.
Det var på tide med en ny kur igjen, og nye bylle å skjære opp. Denne behandlingen tok sin tid... Og de tok en ekstra lang kur for å være sikre på at de skulle at kverka 100%. Men det viktigste var at hun overlevde!

Den 5.juli kunne hestene våre endelig erklæres friske og karantenen ble oppsagt. Da var hele våren og sommeren ødelagt for min del! Var jo selvsagt gla for at hesten var frisk, i det hele tatt overlevde, men samtidig var mye ødelagt. Stevner og bedekking blant anna.

Med dette vil jeg bare advare dere andre heste-eiere om å ta alle forholdsregler!! Vet om flere som ikke gjør det, men dere aner ikke hvor ille det er før dere ser det med egne øyner!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  13:26:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden ingen har linket opp "nyheten" begynner jeg med å gjøre det:
«Utbrudd av kverke i Oslo»

Jeg vet ikke, men det er mulig det er en form for personvern som gjør at man ikke offentliggjør hvilken stall på nett? Jeg vet igrunn ikke.. Det er jo ofte praktisk å vite dette. Heldigvis har jeg ikke vært på noen stall som kan ha 16 hester, og tilknytning til de stedene som er nevnt. Så da er det igrunn likegyldig for meg hvilken stall det er også. Skulle jeg mot formodning likevel nærme meg stedet, vil jeg jo få advarsler før jeg ankommer faresonen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  14:08:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Huff.. Huske når det var her i Trondheim, heldigvis slapp ridesenteret mitt unna, men det var uhyggelige allikevel.. =S
Pass på!!

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 08/06/2005 :  14:49:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil også gjerne vite hvilken stall dette er, da vi faktisk holder til like ved oslo grensen. Selv om man får beskjed når man kommer til aktuelle stall, så er det folk som drar på treninger og stevner, som kan ha vært i nærkontakt med folk fra den stallen før det brøyt ut. Da har man litt mulighet til å ta enda flere forholdsregler. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:19:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg vet ikke, men det er mulig det er en form for personvern som gjør at man ikke offentliggjør hvilken stall på nett?

Opprinnelig postet av spoff

Dersom det hadde vært pga. personvernsloven, så har de allerede brutt den. Personvernsloven gjelder også for indirekte identifisering, og alle kan jo undersøke selv og finne ut dette (jeg vet ikke hvor det er).

Men jeg personlig synes man -skal- opplyse når noe slikt skjer. Man opplyser jo f.eks. om legionella-smitte (dog synes jeg ikke det er nødvendig å opplyse alder, navn osv. på de rammede, det blir litt "Se & hør"-aktig for min del). Kverke er en farlig sykdom, og dersom ingen vet hvor den kommer fra - bare at den er der, kan jo dette lett skape mistanker og uro.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:46:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det er også påvist kverke på Sotra utenfor Bergen (hvor jeg har hestene, men ikke på vår stall heldigvis) og i Bergensområdet.

Er enig i at det er idiotisk at man ikke opplyser om navn på staller, ettersom det da ville blitt MYE enklere å holde noenlunde i sjakk....

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:48:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg trur eg veit kva slags stall i Oslo som er smitta men eg er ikkje 100% sikker så eg vil ikkje legge ut noko namn på stallen her.

Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  18:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå fått høre at det er Trosterud-stallen. Men har det ikke fra offisielt hold. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  19:38:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ridesenteret vårt fikk kverke i 1998 eller 1999...husker veldig lite av det, er jo noen år siden, og jeg gikk ikke på kurs eller noe på ridesenteret da, men husker godt hvor jævlig det var da hesten venninna mi og jeg elsket høyere enn noen andre måtte avlives...grusomt...

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  19:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
det er det eg har høyrt også

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/06/2005 :  23:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt at Trosterudstallen er smitta. Synes det er noe tull at de ikke bare opplyser om det, slik at man vet sikkert og slipper å gjette. De har jo pleid å gjøre det før. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  23:41:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har også hørt at Trosterudstallen er smitta. Synes det er noe tull at de ikke bare opplyser om det, slik at man vet sikkert og slipper å gjette. De har jo pleid å gjøre det før.

Opprinnelig postet av eligj

Om så er tilfelle passer det godt med 16 hester..

Apropo Bergen er det visst travmiljøet som har kverken, men slike ting spres raskt. På stallen hos oss har vi alt sperret for besøkende. Vi har rideskole, og ligger i kort avstand fra Sotra. Det er en stall på Sotra som har kverke, og rideskolebarna ferdes jo gjerne i stallene i nærmiljøet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  00:57:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hvilke stall (er) på Sotra er det? Jeg hørte at det var travparken og en "travstall på Sotra". Litt kiipt at det kommer akkurat nå da, samtidig med BHS og HH-show`et. Typisk....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  01:22:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kajsa: det er ikke oss iallefall.

Det er mistanke om kverke, og jeg vil ikke legge det ut her, men gi meg gjerne en lyd på MSN kajsa...

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.