hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mange saler trenger man egentlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvor mange saler trenger man egentlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  00:55:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg sliter selv med dette problemet nå. Hvis man hovedsaklig rir innenfor en gren, f.eks sprang. Holder det da med en sprangsal? Man rir jo ikke sprang hver dag, noen dager rir man jo ren dressur, og andre dager lunter man rundt på tur. Men hvor mange saler skal man ha? Saler er jo dyre invisteringsgjenstander, og det er ikke bare bare å kjøpe seg en sprang og en dressur sal hvis man tenker at begge skal ha litt kvalitet. Man kommer fort opp i 15.000,- da, og det er en god del penger.

Selv sitter jeg med det dillemmaet om jeg skal legge litt mer penger i en dyrere sprangsal eller om jeg skal kjøpe en litt billigere sprangsal og en dressursal i tillegg. Og jeg har hørt mye forskjellig om hvilke saler som er gode og dårlige å ri på tur med, men man skal da vel ærlig talt ikke legge penger i en sal som skal brukes på tur også?
Bare for å få det fram, så er jeg ikke interssert i å kjøpe allroundsal, da det er sprang jeg kommer til å ri mest.

Hva har dere gjort for å løse et slikt problem? Har dere to-tre saler til en litt billigere penge, eller holder dere dere til en som funker til det meste?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  01:13:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det viktigste er å ha en god sal, som passer både deg og hesten bra.

Ellers er det vel økonomien som begrenser det hele. Jeg ville (om jeg rei sprang) aldri gått for en løsning på litt billigere og delvis middelmådige saler, for å ha to stykker.

Finn heller en sprangsal (evnt allround mot sprang, kommer ann på ditt behov/nivå) som egner seg for tur og bakkearbeid/dressur. Personlig er min største fobi med sprangsalene det harde setet mange av disse har. Men det finnes gode sprangsaler hvor setet er litt mykere, dessuten er det jo de som synes et steinhardtsete er ok å ri dressur i. Det dog ikke sprangsalen har er spesielt gode kneputer. Men rir du med korte nok stigbøyler, slik sprangryttere ofte gjør. Ja.. Da får du det kanskje til likevel, ikke vet jeg.

Om jeg var deg, ville jeg invistert i en skikkelig god sprangsal, med et sete som var ganske ok. Om du har lyst på en dressursal i tillegg, ville jeg på sikt forsøkt å prøve ut endel dressursaler, og funnet et merke og en størrelse som passer hesten. Kanskje du kan finne denne salen på bruktmarkedet (nå har du tid til å lete litt, da kan du gjerne også få en bra pris), om 0.5-1 år kanskje, når lommeboka ikke lengre er like skrapa etter sprangsalkjøpet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  01:14:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Ja,det er jammen ett dilemma det der Selv har jeg for øyeblikket 2 ridbare hester og jeg har følgende saler til dem:

*Dressursal som passer"perfekt"til den ene men kan også brukes på den andre med en tykk"pad".

*Stocksal som også kan brukes på de begge,med"pad"til den smaleste.

*Bomløs sal som ligger kjempebra på begge to

Dres.salen kostet ca.7.500,- Stocksalen ca.6.000,- og den bomløse 4.000,- Dvs.17.500,-for alle 3 salene men da kan jeg altså ri dressur og tur med begge hestene samtidig+at jeg kan bruke den bomløse når fks.de har lagt på seg i beitesesongen Men hadde jeg hatt 1 hest hadde jeg nok klart meg lenge med èn eller to saler.

Nå driver ikke jeg noe særlig med sprang selv,men en hest jeg red før hadde bare sprangsal.Jeg syns den fungerte greit på tur men ikke så bra til dressur. Hva med å kjøpe en god sprangsal+en rimelig dressursal siden det er sprang du hovedsakelig er interessert i?

Gå til toppen av siden

teddy

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  08:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseteddy  Svar med kopi av melding
Jeg har en Western sal hengende som er veldig lite i bruk egentlig.
De jeg bruker er en allround sal mot sprang som er kjempe god å hoppe med, og også ri på tur med. Har også vært kjempe heldig å få en brukt dressursal til en billig penge, som er super å ri med-den egener seg faktisk også godt på tur. Så hvis planen er å ri aktivt sprang ville jeg lagt endel penger i endten en god sprangsal, eller en super allround mot sprang.

Lykke til med valget! Det er ikke lett det der... ;o)

*Camilla* Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  10:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg har både sprang og dressursal til fjordingen min. Eg har kjøpt salane brukt. Har Kieffer dressursal som eg fekk for 4000. Den sitter veldig fint på fjordingen min no når ho har lagt seg litt meir ut. Og den passer veldig godt til meg.

Kjøpte meg no i vår ein windsor sprangsal til 6000. Den var lite og pent brukt, er litt vid til hesten enda men kjem til å passe bra ser det ut til. Sprangsalen er ikkje så veldig god å ri på tur i siden den er ein flatseat, (i allefall lange turer) men rir mest tur i dressursalen. I tillegg har eg fått låne pappas westernsal som eg da kan bruke på tur også.

Skal etter kvart drive litt med køyring også og har derfor maratonsele som eg kjøpte brukt for 6000. Det blir dyrt men eg ser det som ei investering som varer i mange mange år om man steller bra med utstyret.

Det blir mykje utstyr om man skal drive variert, (dressur - sprang - køyring)

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  10:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg ville staset på en "ånkli" sal kontra flere "middelmådige" - Finn en god sprangsal som passer både deg og hest og som du kan ri bakkearbeid med også. Nå er du jo heldig å har utvokst hest som kanskje ikke forandrer seg så veldig mye i løpet av de nærmeste årene så da er det jo greit å legge litt penger i sal (for dyrt blir det, garantert! ).

Har investert i en relativt dyr dressursal med luft (og også størrre justeringsmuligheter når hun forhåpentligvis legger seg ut litt *venter utålmodig*) fordi jeg er hovedsakelig interessert i å ri dressur. Til tur/sprang har jeg en galopptreningssal som funker helt supert til dette formål. Utelukker ikke sprang/allroundsal på sikt men da må det formere seg kraftig i lommeboken først.

Sal er en så viktig sak at man skal ikke nøye seg med noen "halvveis" løsninger.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  11:42:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Min mening har du hørt før, men jeg ville heller gått for en sprangsal først, og evt. senere gått for dressur/allround. Jeg synes for øvrig at dressursadler er utrolig fæle å ri på tur med - men den funker greit å hoppe med :-P Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  11:43:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde hest hadde jeg en ren dressursal samt en allroundsal til bruk på sprangbanen og på tur. Dette pga min hovedinteresse for dressur da. Det viktigste for meg mht allroundsalen var at den skulle være god å ri på tur med (da jeg tross alt red hesten på tur ca 4 dager i uken) og at den skulle gi tilstrekkelig støtte når jeg nå en gang beveget meg inn på sprangbanen. Dette fungerte kjempefint for meg!

Jeg tror det er viktig å investere i en god sal som er tilpasset den grenen hovedinteressen ligger. Da kan man heller kjløpe en litt billigere allroundsal (eksempelvis mot sprang eller dressur) til å bruke innenfor de andre grenene og på tur. Slik kan man unngå å bli helt blakk:)

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 08/06/2005 11:45:53 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  12:25:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg hadde sikkert klart meg fint med kun dressursal siden jeg så godt som aldri hopper. Har likevel verdens beste sprangsal (som brukes som tursal:)) Jeg kjøpte begge mine saler brukt, dressursalen var vel så godt som ny, men fikk den endel billigere likevel. Enig med Christine, kjøp en kvalitetssal i den grenen hovedinteressen er. Og dessuten, å ri dressur i sprangsal går jo fint an (kommer jo selvsagt litt an på type sprangsal, men min Frank Baines er ihvertfall brukbar), men personlig synes jeg å hoppe med dressursal er helt jævlig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  14:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville kjøpt en god sprangsal, deretter ventet litt, og kjøpt en dressursal.
Eler så kan du kjøpe en god sprangsal og en brukt, god dressursal. De er jo mye billigere enn nye
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  15:00:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Sånn som jeg har gjort det er at jeg har kjøpt 2 saler, en sprang og en dressur. Begge er i veldig bra kvalitet med 10 års garanti på bommen og 2 år omstoppnings garanti (tror jeg det heter). De salene jeg har er Sommer meteor salene som stall frisk bl. a selger. Disse er ikke så dyre heller, betalte 6 720 for dressursalen og noe lignende ofr sprangsalen. Disse er i tillegg veldig gode å ri i Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  15:30:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Enig med flere andre her; kjøp en god sprangsal først. Det er jo sprang du vil drive med...? Du går jo å ri på tur og ri dressur med en sprangsal...
Så kan du heller kjøpe en dressur/allround sal senere, om det plutselig skulle falle noen tusenlapper ned i hodet på deg :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  16:57:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg hadde akkurat samme problem som deg, for ca. 9 mnd siden
Jeg hadde valget mellom å kjøpe en dårlig sprangsal, som ikke passet hesten, og en dårlig dressursal som ikke passet hesten, eller en god sprangsal. Siden jeg liker best sprang, valgte jeg det siste. Det er jo tross alt myyye bedre å ri dressur med sprangsal, enn sprang med dressursal!!

Angrer ikke på valget mitt, har ridd med mange dressursaler som er verre i dressur, enn sprangsalen min! Det er forressten en Trainers Flatseat sprangsal, som jeg kjøpte hjemme for 6000. Ellers i landet ligger den på ca. 7-9000. Eneste som er å utsette på den, er at jeg innimellom har hatt -litt- vondt i ryggen etter at jeg har ridd harde økter, men det trenger ikke å ha noe med salen å gjøre, men jeg har lest at man kan få det av å bare ri med flatseat.

Evt. kan du kjøpe deepseat. Det har søsteren min, den er visstnok bedre i dressur enn dressursalen hennes!

Jeg syntes også det var litt vanskelig å sitte nede i trav i starten..Men det har vel litt med at jeg gikk fra en nordlandshest på 130-135, til en DV med digre bevegelser!

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:07:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde valget mellom å kjøpe en dårlig sprangsal, som ikke passet hesten, og en dårlig dressursal som ikke passet hesten, eller en god sprangsal.
Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Hehe.. valget blir vel åpenbart om de to førstnevnte salene ikke passet hesten

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  20:54:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg hadde valget mellom å kjøpe en dårlig sprangsal, som ikke passet hesten, og en dårlig dressursal som ikke passet hesten, eller en god sprangsal.
Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Hehe.. valget blir vel åpenbart om de to førstnevnte salene ikke passet hesten

Opprinnelig postet av Christine26

Det er faktisk sjokkerende mange som har saler som ikke ligger perfekt på hesten...
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  12:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok lagt penger i en ny sprangsal som du liker å ri i og som såklart passer hesten din også. Men man hopper jo ikke hver dag, man rir jo mer på bakken? Hvertfall gjør jeg det. Så jeg hadde nok kjøpt en dressursal i tillegg, gjerne brukt. Det er faktisk begrenset hvor godt man kommer til hesten i en sprangsal. Jeg har begge deler selv. en dyr dressursal (Passier grand gilbert) og en billigere (bates) sprangsal. Sprangsalen er med avtagbare klosser (som jeg forøverig har plukket av og kastet) så den er ypperlig å ri på tur i også. Selv om jeg elsker dressursalen min, så det blir oftest at jeg tar den også på tur. (jobber endel på tur) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.