hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Saltilpassing
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Saltilpassing
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  08:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan fåregår saltilpassing?

Når en salmaker kommer til stallen for å tilpasse sal, hva gjør de da?
Får man en "ferdig" tilpasset sal rett etterpå, eller tar det lenger tid?
Isåfall... Hvor lang tid vil det ta?
Noe mer viktig jeg bør vite når noen skal tilpasse sal til ponnien min?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  08:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som regel kommer saltilpasseren til deg (hvis ikke må du jo dra til han/henne!). Hva de gjør avhenger av erfaring og hvor flinke de er, men de skal se hvordan salen ligger både uten og med gjord på, og med rytter på, både stille og i bevegelse.
Passer ikke salen (eller salene), må man prøve nye til man finner en som passer:) Har ponnien din en "umulig" rygg/skuldre osv, kan du få spesialsydd, men det er sjelden man ikke finner en sal som passer. Hvor lang tid det tar før du finner en sal, avhenger da om du må få spesialsydd/stoppet eller om butikkenen har den størrelsen du trenger.

Hege Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  08:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da Opal skulle ha ny sal kom Løwenborg "hjem" til stallen med bilen full av saler. Først "gikk" han over hesten både visuelt og med henda. Tok "avtrykk" av manken med en matallwire sak av noe slag. Hentet så en sal som skulle passe og prøvde den på henne. Etter det var det på med gjord på salen og hodelag på hesten og meg oppå for å se/kjenne hvordan salen var med rytter i.

Jeg skulle ha luft i min sal så det tok ca 1 uke før jeg kunne hente den i Oslo. Da jeg fikk salen tilbake var den litt lav i front og da kom Løwenborg tilbake og fylte i litt mere luft så nå sitter den som et "skudd"..

Hvilke rutiner/fremgangsmåter andre har vet jeg jo ikke.... Er uansett veldig fornøyd med mitt valg av både sal og leverandør.

Så mye å vite før sal skal tilpasses er det vel ikke...La hesten være litt støvete! Da synes avtrykkene etter salen bedre og det er lettere å se om den ligger der sen skal.....

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/06/2005 :  10:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal og hege.jo: Hva med pris? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  11:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betalte ikke noe for at han kom verken første eller annen gang.
Skulle egentlig bare mangle for salen var grisedyr.....
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  14:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg heller har aldri betalt for saltilpassing, de vil jo selge salene sine:) Og enig med opal, det skulle bare mangle når man kjøper noe så dyrt og viktig!
Hege Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  14:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betalte heller ingenting for det.. Betalte bare det salen kosta(og det andre utstyret jeg skulle ha til den da)... Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  15:50:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet om det finnes saltilpassere som kommer for å sjekke salene man alt har? Eller MÅ man kjøpe sal gjennom dem?
Har selv både mange saler og hester og kunne godt tenkt meg å fått en saltilpasser til å sjekket hvem saler som passer best til hver enkelt hest

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  17:44:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Spytter ut litt flere spørsmål jeg:
Hvor lang tid på forveien bør man avtale at de skal komme? Er det sånn at de kan komme uka etter du ringer, eller er det snakk om måneder med ventetid.
Har de med seg mange forskjellige merker, eller er det som regel bare ett eller to?
Har de med seg både nytt og brukt?

Jeg regner med at jeg vil ta kontakt med enten Løwenborg eller Fossum (kommer de til Vestfold montro?) å høre om de kan komme ganske kjapt etter jeg har fått Cisco slik at jeg kan få prøvd noen saler, og forhåpentligvis få en etter noen dager. De første dagene regner jeg med at det ikke blir så mye ridning allikevel, så jeg skal nok klare meg uten sal da, men det er jo greit å få så fort som mulig.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  20:04:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Da jeg kjøpte hesten min i september i fjor, hadde jeg en salmaker til å se på ham. Hun anbefalte noen merker og størrelser, både til meg og Patrik, det var også et kurs inkludert i prisen på 600 kroner(bare kurset kostet 50) der hun kom med tips om stell av saler med ulik stopping, kjøp av brukt sal, forskjellen på stoppinger o.l.

Jeg synes dette var vel verdt prisen, da dette var en hest det viste seg at jeg kom til å ha masse problemer med, og da var det ganske greit å vite at det ikke var salen som plaget ham
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 07/06/2005 :  21:37:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fossum tar 500 kr for å komme å tilpasse sal man allerede har, hvis jeg husker riktig. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  23:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det tok en drøy uke fra jeg ringte Løwenborg før han kom (jeg bor i Vestfold). Han forsøker vel kombinere flere sal"besøk" så han "samler" vel opp noen før har drar rundt. Virker som han er mye nedover denne veien (han har jo eierinteresser i en hest på Skauen også så det er kanskje ikke så unaturlig)

Jeg skulle ha ny sal og bilen var full av saler - det meste så ganske så nytt ut. Ga beskejd om at jeg i utgangspunktet hadde lyst på en Windsor men han hadde jo selvfølgelig med annet dersom denne ikke skulle passe.

Sikkert ingen dum ide' å gjøre en avtale allerede nå Ragnhild E dersom du vet når du får nesten på stallen.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  23:57:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
*ler* Jeg får ringe de nærmeste dagene å høre om de kan komme med noen saler til meg og "nesten" min Må bare finne ut hvilket merke og prisklasse jeg kan tenke meg. Det er så mye å tenke på og ta stilling til! *gleder meg ihvertfall til jeg skal på annet utstyrs-shopping i morra* Kanskje jeg snuser litt på noen saler da og. Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 08/06/2005 :  15:35:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hallo

Noen som vet om salspesialist i nord norge????

Skal ha sal til ene fjordingen min....

Siri
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  16:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
litt off topic det her men hvor mye ligger prisene på saler hos Løwenborg??
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  17:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt fra 6-7000 opp til over 20.000 (Hintermeyer m/luft koster vel rundt 21.000). Se evt på hjemmesiden for utvalg/priser:

www.lowenborg.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.