hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan trener du din traver?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Hvordan trener du din traver?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tone_

Skrevet - 03/06/2005 :  11:16:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. tenke vi kunne skrive litt her om hvordan vi trener travhestene våre, så kan vi sammenligne, og kanskje få litt tips av hverandre;)

Hesten min er en 4 år gammel Kaldblodshingst. Liten, ganske lett type.

Han trenes ca 5 dager i uken, derav 3 dager med kjøring, og to dager med ridning. En dag i uka får han hurtigarbeid på travbanen. (Er fortsatt ustarta, har gått godkjent prøveløp.- målet er å få han til start i løpet av sommeren..)

Jeg gir han kun lett trening, da han blir for tung i kroppen av arbeidskjøring. Han er godt grunntrent. Når jeg kjører han trener jeg på en ca. 600 m lang bane (med rettstrekk som en slakk oppoverbakke og resten av banen går litt i svinger).. Jeg passer på å kjøre omtrent like mye hver vei, (bytter vei etter hvert "heat". Det tar ca 15-20 min å skritte til treningsbanen, så han får litt oppvarming i skritt på veien..

Jeg kjører somregel tempo med noen innlagte intervaller. Han får somregel 4x3 eller 4x4 runder (avh. dagsform..) med en runde skritt mellom hvert "heat". Han løper i "friskt jogg" og jeg lar han få strekke på seg som regel hver siste eller de to siste langsidene av hvert "heat". Får da tilsammen ca 5 raske intervaller på rundt 250 m, i litt variert tempo. Syns det er viktig at han ikke går og kjeder seg, da han har lett for å bli litt lat dersom treningen foregår i et veldig monotont jevnt tempo. Han er også en hest som trenger litt intervaller for å ikke bli for tung i kroppen.

Når jeg rir, rir jeg for det meste i skritt, men lar han få trave litt rolig innimellom også, og litt galopp blir det og. Rir mye i bakker (bakkeintervaller), og i skogen der han får klatre mye og bruke seg. Lar ridetreningen bli den treningen der han får mest styrketrening. Rir ca 1,5 time når jeg rir.

På travanen har han i det siste blitt kjørt 2 heat . hvor han først får en 1600 m som oppvarming og deretter en 2000 m. Skritter han ned mellom hvert heat. Prøver å la han ha et jevnt tempo, og lar han somregel strekke på seg de siste 500 metrene...

Hvordan blir hesten din trent???

Tone melone kaffekone

Lene.

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  20:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat nå blir ikke Knekten trent noe særlig utenom litt lett trening og ridning,ettersom han ikke har vært i form,og er under "utredning"...

Han er en normalt bygget kaldblods,gjerne litt tyngre enn lett . Fungerer bra på endel arbeids-trening.

Til vanlig,når han går løp,trener jeg slik :

Mandag trener jeg arbeid,vanligvis da med dekk. Kjører ca 1 time med dekket,da kommer oppvarming og grundig nedskritting i tillegg.

Tirsdag blir han ridd lett av hestepasseren. Skritte og jogge litt i halvannen time.

Onsdag pleier jeg enten å longere,eller jobbe fra bakken på div. komandoer som leietrening,rygging,små volter, ol. før jeg trener lett med vogn. Endel bakker,og lett jogg. Varierer det litt med av og til å trene under rytter,da med endel galopp-intervaller(kort,rolig galopp!) hvis han ikke går løp torsdag.

Torsdag får han fri/eventuelt løp.

Fredag er det arbeid i bakker med vogn,samme opplegg som onsdag men hakket tyngre(uten bakke-trening/longering). Har han gått løp torsdag,får han fri i dag på luftegård/beite.

Lørdag er det hurtig/intervaller. Enten på banen i hurtigkjøring,eller intervaller hjemme på trenings-vei. Hvis han skal gå løp torsdag etter er det korte intervaller,hvis ikke tar jeg det litt hardere og et par lange intervaller i tillegg.... (Gikk han løp torsdag,bytter jeg opplegg med søndagen,altså langtur med rytter i dag,og korte intervaller søndag)

Søndag er det langtur enten i vogn,eller under rytter. Med rytter blir ofte klatring i skog og mark endel av turen.

Er viktig for meg at treningen er lystbetont,og variert(ulike plasser med samme trening....). Og etter trening er det masse kos og stell. Passer på å massere beina mye,og holde ham varm på ryggen til han er helt tørr.
Før kvelden er det på med dekken og stallbandasjer på bakbeina(han fyller litt i en sene etter operasjon).Han går og på fri tillgang med ensilage,og ute fra frokost til kvelds med åpen boks-dør så han kan gå inn der...
Beste tiden på dagen er når han er stelt for kvelden,og får kveldsen...da er det alltid tid til litt kos...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  22:01:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Har en 3 årig ustart varmblodshingst da.. har ingen fast plan å trene etter, men sånn var i allefall sist uke:

mandag: fri
tirsdag: 6 lange intervaller (ca.600m)
onsdag: på travbanen for hurtigkjøring.. gikk et par 1600 metere..
torsdag: en liten tur på runden til naboen (ca. 30 min) for å gå av stivhet, (blir stokkstiv om han ikke får bevege seg litt dagen etter å ha vært på bane..)
fredag:fri
lørdag:3-4 lange int
søndag: 7 korte intervaller, full pinne

Gå til toppen av siden

Birthe

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  03:06:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg hadde løpshest trente jeg han MYE intervaller.
Har en liten ganske bratt grusbakke. den er vel ca 200- 250 m. Og så går det ann å gå rundt - skritt ca 4 min.
Når hesten min var i form gikk han 1 og en halv time intervaller annenhver dag mens annehver dag gikk han i luftegård.
Og han ble steingod.
Tjente nesten 100 000 på 13 mnd og avanserte til hurtigklassen, gikk et eliteløp og gikk rekorden sin på 14 tallet 2 ganger.
Dette fungerte topp for han;)

(hadde også noen koseturer innimellom)

(Kilroy Adel)
Gå til toppen av siden

Main Attraction

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  10:09:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMain Attraction  Svar med kopi av melding
Jeg har ei varmblodahoppe på 2 år som jeg nå har trent med fire dager i uka. Hun går kun i kjøring-skal ri henne inn om ett års tid.
Kjøpte henne den 30 mars så har ikke hatt henne så lenge.Hun er heller ikke så mye kjørt med.
Hun har da gått ca annenhver dag i rolig tempo(skritt) hvorav en av dagene i jogg.Har hatt henne med på Biri å jogga litt der for å venne henne til bana og transport.Kjempeflikn.
Målet er å få starte i mønstringsløp til høsten eller til våren igjen.Men må se det an litt.Hun vokser så masse og så innmari fort så har ikke fått trent henne noe spesielt siste mnd pga det.Har derfor gitt henne en mnd fri der hun får gå på beite å vokse i fred.Får heller bruke litt lenger tid på å få henne klar.... Dumt å ødelegge henne pga for hard trening for tidlig.
Mvh Hanne

Hanne og Main Attraction Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/06/2005 :  17:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Målet er å få starte i mønstringsløp til høsten eller til våren igjen
Opprinnelig postet av Main Attraction

Siden du har varmblods må du kjøre mønstringsløpene innen nyttår (Innen utgangen av 2005). Visste ikke om du var klar over det, så ville bare nevne det.. For kaldblods er det annerledes. Da kan du kjøre mønstringsøp ila. utgangen av mars som 3-åringer.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.