hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Viktigheten av tidlig innkjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Viktigheten av tidlig innkjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  18:17:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Igjen, når det gjelder innkjøring og innridning var det som svar på Anders spørsmål det gjaldt. Innkjøring som å faktisk kjøre de inn skikkelig før sommeren de fyller ett syntes jeg er tidlig ja. Perioden etter, altså mellom sommerene de fyller ett og to, er vel grei nok til innkjøring, men jeg personlig, syntes de skal "få"d et første året uten arbeid. Som nevnt før syntes jeg heller det første året kan brukes til å bli godt kjent med hesten og bli fortrolig med den, uten å kreve noe. Nå driver ikke jeg med kjørehester eller travhester, men jeg regner med det "lønner seg" for de som gjør det å gjøre hesten vant med kjøring tidligst mulig. Hadde jeg personlig hatt en unghest, ville jeg brukt lengre tid på dette og tatt det mer gradvis. Som Fröya nevner er hester, i visse raser, ofte fremdeles små, spede og "føllaktige", og overhode ikke egnet til å kjøres med i ettårsalderen. Også de føllene jeg har kjent i 5-6månedsalderen har overhode ikke vært voksne nok til å begynne noe tømmekjøring eller lignende med. Det er det jeg mener med ikke klare.

Det sagt, jeg tviler overhodet ikke på at du gjør ting rett med hesten din, jeg, dette med selve innkjøring vet jo du mye mer om en meg ;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2005 :  20:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
alle innkjøringen jeg har vært med på, har det ikke vært snakk om alder! men hvor mye hesten er utviklet.. Om den fortsatt er *mammadalt*, går fint i leiebånd, og bitt, kan ha på sele uten noe tull... at den i hele tatt er kommet ett steg opp fra babytiden.. når hesten er klar for det! men det er min mening... ingen regel for dette, mer når man føler for det tror nå jeg!

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/06/2005 :  22:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg personlig, syntes de skal "få"d et første året uten arbeid.

Det mener jeg også, men jeg mener også at tømmekjøring og tilvenning med vogn ikke dreier seg om arbeid.

Kopi av melding:
Som nevnt før syntes jeg heller det første året kan brukes til å bli godt kjent med hesten og bli fortrolig med den, uten å kreve noe.

Å bli godt kjent med hesten og fortrolig med den er viktig. Å bli fortrolig med hesten legger jeg i at hesten lærer seg hvem som er leder i flokken (deg), og lærer seg at den er underlegen sin leder. En lederposisjon går det ikke an å få dersom en er kravløs- en krever hele tiden ting av føllet fra de er helt små, uten at en kanskje er klar over det. Å venne hesten til å gå i grime, følge etter deg i leietau og gå med deg på tur er også å kreve noe av den. Personlig syns jeg ikke det er verre å venne en fole til å bli tømkjørt og etter hvert å trekke en lett vogn som å bli leid på tur i grime/hodelag, i prinsippet går det ut på det samme; nemlig tilvenning.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  23:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt en åring ville jeg heller "kjørt den inn" nå enn å venta til den var voksen. De har et mye mar åpent sinn ovenfor nye utfordringer i forhold til eldre hester, og sjansen er mindre for at tilvenningen til vogn skal ende med panikkslagen hest som forsvinner avsted med vogna på slep. Det er når hesten er ung den er flinkest til å venne seg til skremmende ting.
Hvis man skal dra paraleller til menneskenes barndom, så er ikke dette barnearbeid etter min syn, men heller lek. Menneskebarn synst ofte det er stor stas å få gjøre som de voksne. Hageredskap til små barn selger de mye av....
Den fysiske belastningen tror jeg ikke er noe å snakke om når det dreier seg om å dra en lett vogn i kort tid.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/06/2005 :  09:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De har et mye mar åpent sinn ovenfor nye utfordringer i forhold til eldre hester Opprinnelig postet av Asbjørg

Er kjempeenig!!! Du skrev akkurat det jeg tenkte på, men som jeg ikke fikk ordlagt, hehe..

Kopi av melding:
Hvis man skal dra paraleller til menneskenes barndom, så er ikke dette barnearbeid etter min syn, men heller lek. Opprinnelig postet av Asbjørg

...veldig enig også i dette.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.