hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vær forsiktig!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 vær forsiktig!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er egentlig ikke et debattemne, men en advarsel til alle dere som kjører slede. i dag var det ei på stallen som spurte om jeg ville være med å kjøre med henne, hun hadde ikke kjørt mye før og hesten er litt utrygg på lave drag. javel, tenkte jeg, jeg har ingenting å gjøre nå likevel... hun hadde ringt eieren av hesten (hun har henne på halvfôr), og fått tillatelse, så det var jo greit... vi selet på hesten, og spente henne foran sleden og begynte å kjøre. hesten er som regel snill og rolig, men er litt utrygg i svingene når vi kjører med lave drag, så vi tok det med ro. jeg begynte å kjøre, tok store svinger, og alt gikk greit. så tok fôrrytteren over, og kjørte en altfor krapp sving, og hesten satte ut i galopp. etter ca 100 meter fikk vi stoppet henne, og da satte jeg med foran igjen og tok over tømmene, lettet over at det ikke skjedde noe mer. vi kjørte videre (hun skulle innom faren sin), og alt gikk bra, helt til den siste svingen. jeg gikk så langt ut som mulig, for at svingen skulle bli så stor som mulig, men hesten ble skremt og satte avgårde. men denne gangen gikk det ikke så bra. det så et tynt islag over snøen, og sleden skrenset sidelengs og ga hesten enda mer panikk. uheldigvis var det noen som kom gående med noen barn da, inkludert ei lita jente, på nesten 4, på et akebrett. moren forsøkte å få henne vekk, men fikk det ikke til i tide, og sleden dundret rett inni henne. hesten løp videre, og sleden skrenset en gang til, krenget, og vi fallt av. jeg ble kjemperedd for ungen, som begynte å bli blå rundt det ene øyet og i pannen. moren løp selvfølgelig hjem med henne og kjørte henne til legevakten, og jeg datt om på veikanten, skikkelig kvalm. jeg rakk å ringe til faren min for å få han til å hente meg før tårene kom. jeg hadde fått et skikkelig sjokk, og var livredd for at ungen var alvorlig skadd. faren min kom like etterpå, heldigvis, og kjørte meg hjem, så kjørte han til legevakten for å høre hvordan det hadde gått med ungen. jeg lå og frøs på sofaen lenge før han kom hjem å sa at han hadde lagt igjen nummeret vårt. jeg har aldri vært så lettet før som da jeg var da de ringte å sa at det hadde gått bra med ungen... hun hadde blodutredelse rundt et øye, men ellers hadde det gått helt fint. så nå sitter jeg her da, med en finger som ser ut som en blåsvart ballong, og er utrolig lettet over at det gikk så bra, men med en knugende redsel for at jeg har klart å skremme den lille jenta fra hester for godt (hun hadde vært å hilst på dem like før...)

alltid vurder føret skikkelig før dere kjører, og hvis dere har en usikker hest: vent til det ikke er noen der dere kan kjøre på!! vi var heldige når det gikk så bra som det gjorde, hadde ikke jenta suttet på akebrett så hadde hun fått sleden over seg, istede for på seg!

mvh lille meg - som skal tenke seg om to ganger neste gang...

Mvh Tone Kristin

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  21:12:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Godt det gikk bra med dere!!
Men jeg ville heller advart mot å kjøre slede i det hele tatt med en så usikker hest. Hester som ikke er skikkelig innkjørt er ofte redde for lave drag, og jeg hadde aldri turt å legge ut på tur med en slik hest, og ihvertfall ikke i et høyere tempo enn skritt og da i et område hvor hesten føler seg trygg (eks på banen), for husk at i en slede ser man ikke så godt hva som skjer framover iom at man sitter veldig lavt, så selv om jeg har en svært trygg kjørehest er det sjelden jeg lar det gå fortere enn sakte jogging, og kun skritt der hvor det ferdes mye folk og biler.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  21:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg visste jo ikke hvor redd hun var (fryktelig uansvarlig av meg, jeg vet det nå), og eieren sa at det gikk bra så lenge vi var forsiktig. men er helt enig med deg, vi skulle aldri ha lagt ut på den kjøreturen. men, bare så det er sagt, vi kjørte aldri raskere enn sakte trav, det er jeg strikt på. jeg skal ha kontroll, særlig med en hest jeg aldri har kjørt med før...

og en ting til: hun er skikkelig innkjørt, hun er den beste kjørehesten på stallen hun kommer fra. hun blir bare usikker i svingene, og det testet jeg skikkelig før vi la ut (måtte svinge for å få ut sleden), og den svingen var ganske krapp.

dette viser vel kanskje mer enn noe annet hvor lett ulykker kan skje (AUUUU, FINGEREN MIN!!!!! nå begynner den å bli svart forresten...)

jeg vil iallefall ikke legge ut på sledetur med den hesten igjen, uansett hvos mye de andre mobber meg for å være pyse, og jeg kommer til å ta meg god tid for å venne på hesten jeg har på prøve lave drag...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  21:30:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har du vært hos lege med den fingeren din?

Mvh Line, Sykepleier... :-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  11:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Etter min mening er en hest som er redd lave drag (og kanskje litt bakredd?) ikke skikkelig innkjørt. Innkjørte hester skal ikke være redd vogna, enten det er sjekene eller noe annet. Nå er desuten den hesten kanskje livredd for å kjøre i det hele tatt, iom at dette skjedde fordi den var usikker i svinger (og nå har den jo fått bekreftet sin usikkerhet, og at kjøring er noe skummelt).

Og foresten; du må komme deg til lege med den fingeren!:)
Og en ting til; Du er ikke noen pyse om du ikke vil på sledetur med den hesten igjen, man skal ikke oppsøke fare når man driver med hest, det er farlig nok som det er, uansett hvor forsiktig man er!!:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  12:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
faren min er sykepleier, og han har sett på den. hevelsen og fargen begynner å gå ned nå, men jeg tviler på at jeg kommer til å ri lenge i dag...

i dag pratet jeg med eieren av hesten, og nå er jeg nesten kokende. den hesten skulle ikke blitt kjørt med på veien, fôrrytteren fikk klar beskjed av eieren at vi bare skulle kjøre på åkeren! jeg er ganske sint nå, og jo mer jeg tenker på den lilla jenten som vi kjørte på, jo sintere blir jeg! forstår hun ikke at det kunne gått mye verre!!!!!!!

ah, det var godt å få ut litt aggresjon... hun kan bare vente, når jeg kommer til stallen i dag så skal jeg jammen meg få ut det jeg har igjen og!!!!!!!!!!!!!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

astrix

Skrevet - 15/01/2004 :  10:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra det ikke skjedde noe alvorligere!
Dette håper jeg alle som driver med hest leser!
Dette burde være en pekepinne på at hest er ikke noe leketøy! Det er et levende dyr med vilje og frykt!
Nå vet jeg ikke alderen deres, men jeg har sett og erfart at det er altfor mange små jentunger som driver med hest, som ikke skjønner konsekvensene av det de driver med! Har inntrykk av at mange (sier ikke at dette gjelder deg) ikke forstår hvor farlig egentlig en hest er.
En hest er et kjempesterkt dyr som du skal på en eller annen måte kontrollere. Og faktisk, tro det eller ei, disse små jentene har egentlig ikke kontroll på hesten på annen måte enn at hesten lar de få lov til å gi ordrer.
Dette er kjempe skremmende! Har sett det gått ordentlig galt med en jentunge på 15 år, som mente hun kunne hest! Hun var forrytter på en hest på stallen her, var ute på tur, hesten ble skremt av en bil på frieksos, jentungen ble kastet av, og hesten kom blodig hjem til stallen med to flenger som måtte syes! Jentungen har fått knekt fot, hun hadde åpent brudd, og foten blir nok aldri som den var.
Jeg mener at unger ikke har noe å gjøre på trafikert vei, med eller uten vogn, uten voksne til stede! Dersom det skjer noe i forbindelse med bil/mororsykkel/fotgjengere har det somregel så katastrofale utfall, både for rytter/kusk og hest de man kjørerpå.
Selv om en hest er "trafikksikker" kan man aldri garantere at den hesten ALDRI springer ut! Du har ikke noen mulighet til å kontrollere hva du møter på veien.
Små jenter med store hester er generellt livsfarligt. Det burde innføres lover om alder for å ferdes etter vei (uten tilsyn) med hest.
Jeg sier ikke dette direkte til deg som postet første innlegget, men generellt til alle.
Det er ikke bare mennesker og kjøretøy man kan skade. Hesten kan også være ute på sin siste tur. Fort gjordt at det går et bein i slike tilfeller. Og jeg må si at dere var meget heldige som kom fra det med bare "minimale" skader. I verste tilfelle kunne dere måttet avlivet hesten. Godt det er bra med jentungen. Det var flaks at hun ikke fikk større skader.
Dette ble nok en moralpreken, men jeg blir helt svett av å tenke på hva som egentlig kunne ha skjedd.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  13:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
for en uke siden hadde jeg flydd i flint over den moralprekenen der, men etter ulykken er jeg blitt mye mer ydmyk. jeg er 16 år, fôrrytteren til hesten er 12, og jeg kan vel kalle meg noenlunde erfaren med hester som løper ut. en ting vet jeg iallefall: en skremt hest er umulig å stoppe, da hjelper det ikke om du har nødbremsen på! da bekrefter du bare hestens redsel; dette gjør vondt, nå må jeg løpe enda raskere!!

vi var utrolig heldig, hesten, vi i sleden og den lille jenta kunne blitt alvorlig skadet. og det jeg fikk høre av eiern til hesten gjorde meg bare mer kokende... jeg har ikke sagt et ord til fôrrytteren, for jeg er redd for at når jeg først begynner så klarer jeg ikke å stoppe å kjefte har litt av et temperament, særlig når jeg blir redd og sint

jeg er ganske stor og sterk, har aldri hatt noe problem med hester som løper ut foran slede/vogn av "pur jævelskap", jeg bare legger meg på tømmene hvis det ikke er noen annen utvei. denne hesten var redd! hun er egentlig ganske myk i munnen, men jeg hadde ikke sjans...

Kopi av melding:
jeg blir helt svett av å tenke på hva som egentlig kunne ha skjedd.

da er vi to, fingeren min er en ganske gos påminnelse på hva som kunne ha skjedd. den er helsigvis bare lett forstuet, men den kunne ha blitt revet rett av hvis ikke tømmene hadde vært av glatt lær (jeg husker ikke hva som skjedde akkurat da jeg falt, men jeg falt på ryggen med hendene oppe så den måtte ha hunget seg fast i tømmene), og jeg ikke hadde holdt så lett på tømmene som jeg alltid gjør...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  17:29:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff! Dakar dere da! Men dere kom helskinnet fra denne episoden og jeg håper virkelig at dere har lært?! Men etter slik du skriver det Kristy så har du det =) Har selv hest jeg aldrig har kjørt før, og hun er travhest. Har veninner som er 13-16 år gammle som ikke skjønner hvorfor jeg ikke prøver hesten med vogn/slede? Har ikke mye erfaring med dette, og hesten aner jeg ikke hvordan hun vil reagere. Hun er 6 år, travtrena og ikke kjørt på lenge. har derfor meldt oss på kjørekurs . men uansett må jeg si meg enig med de andre her, fint at det gikk bra og dere er en erfaring rikere =)
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/02/2004 :  14:19:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huf..godt det gikk bra tross alt... Når jeg leser slikt er jeg glad for at jeg er så sær og vanskelig at ikke småjenter og unge tenåringer får begi seg ut på tur alene med hestene mine... eller at ingen får kjøre dem med mindre de er erfarne kusker. Å slippe en 12 åring ut på tur med slede alene er galskap synes jeg.. med en hest som atpåtil er redd dragene er det jo direkte idioti. Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  23:58:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Jeg synes nå det skulle vært en aldersgrense, og et krav om et godtkjent "kjøresertifikat", e.l for å kjøre hest i trafikken, øvelseskjøre kunne man gjort med voksen, erfaren kusk ved siden av.
Det at en hest stikker med vogna er så MYE mer alvorlig enn om den stikker med rytter.. Det er så lett å dra med seg noen eller noe i farta med rytter.
Rir en hest som var i en alvorlig kjøreulykke som to-åring. De som eide han kunne lite, eller ingenting om hest, og i hvertfall ikke om unghest.. Hesten stakk med vogna, sprang til skogs, kom til bake med EN plankebit igjen av vogna! Etter det ble de redde for han, og han stod utemt til han ble 6 år..

Olaf Nyby, en kjøreinstruktør jeg har vært på kurs med, sier at en hest som en gang har flydd ut er ødelagt for resten av livet, du får den temmelig fin igjen, men noe er ødelagt..
Lærte også at en kjørehest ALLTID skal kjøres på bittet, den kan gå av bittet i skritt, men med en gang det kommer en hindring av et eller annet slag skal den på på bittet!!! Av den grunn kjører jeg alltid med stang, ikke fordi hesten min er ustyrlig, men av sikkerhetsmessige årsaker. Husk at det er hånda som holder tømmen som bestemmer hvor skarpt bittet skal bli..

Det kan virke så lett å kjøre hest, men det ligger et så stort ansvar på deg som kusk, ikke bare for din egen og hestens sikkerhet, men også for andres, i enda større grad enn når du rir!!
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  09:00:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Syns ikkje dåkke burde kjørt vidare med den hesten etter fyrste gongen den sprang ut! Det var direkte uansvarlig. Ellers so meina eg det er ein grunn til at det er 16 års aldersgrense for kjøring med hest i trafikk, det burde vore 18 by the way. Synst ikkje en 16 åring, og i alle fall ikkje ein 12 åring(berre et barn jo), er ansvarlig nok til å kjøre aleine med hest! Har ei syster på 16 år, ho er kjempeflink med hest, har drive med hest i snart 10 år, men eg hadde ikkje sendt henne på kjøretur åleine enda..fordi eg meiner ho er for ung. Man må lære seg å tenke konsekvensar..
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 30/05/2005 :  13:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er leit når sånt skjer,, gått det gikk bra med dere alle,. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2005 :  20:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjører slede med hoppa mi! det går kjempe bra! kjører med lave drag som det sies.. kan snu rundt på flekken uten en reaksjon.. hun har også trampet åver skjekene, men bare stoppet dradd til seg foten og godt vidre! og det er ikke snakk om en 12år gammel erfaren hest, men en 3 års gammel norlandshest!

enig med Natalie_S, kanskje mer trening med vogn!

Redigert av - Bustetrollet den 03/06/2005 20:41:13 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/06/2005 :  22:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk ikke det er noen aldersgrense for å kjøre med hest i traffikken nå! Fikk høre det av en mor som hadde en datter med hest for mange år siden Hun hadde sjekka med politiet(men som sagt dette er mange år siden)! Holder på med travere som er GODT kjørbare, ikke redd for vogna, skjekene e.l. vil bare bestemme tempoet selv Enig med andre om at dere skulle ha snudd etter 1. løpetur! Eller aller helst ha kjørt med vogn hvis hesten er så usikker på lave drag, så kunne eieren selv ha kjørt med slede som kjenner hesten Bra at skadene ikke ble verre
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.