hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fæl opplevelse, hesten min skada i magen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fæl opplevelse, hesten min skada i magen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  22:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Sitter her og er heilt sjelven i heile kroppen.

Eg og ungane mine skulle opp på beite til hestane i dag og ungane skulle få ri på eine hesten min. Da vi kom opp oppdagde eg att åringen min hadde ein rund flekk med blod på magen ganske langt bak og nedover. Gjekk inn til hestane og tok litt nærmare titt på det "overfladiske" såret det såg ut som på avstand.

Holdt på å gå i bakken. Såg rett inn i eit stort hål eller kva eg skal kalle det. Det var stort, ekkelt. Og hesten var vanvittig opphovna i bakre del av magen og var også opphovna lenger fram.

Med sjelvande hender fekk eg ringt dyrlegen, og nokon til å hente ungane. Var sikker på att no var siste time kommet for den flotte åringshoppa mi. Dyrlegen kom raskt og han likte ikkje det han såg, men kunne likevel berolige meg med att det mest sannsynleg vil gå bra. Ser ikkje ut til att hesten er skada innvendig, heldigvis.

Men gjenstår jo å sjå om det oppstår komplikasjonar. Å sy var ikkje snakk om for eventuelle bakterier og grums må få renne ut. Hesten har sannsynlegvis gått med såret siden fredag eller lørdag. Eg har vore vekkreist siden fredags morgon. Folk går forbi der kvar dag, og eg snakka med ein "hestemann" som hadde gått fordi i går og ikkje lagt merke til noko gale. Ikkje så usannsynleg for eg såg ikkje noko eg heller med det samme hestane kom. Det var først når ho snudde den skada sida til att eg såg såret. Ikkje såg det så gale ut på avstand heller.

Dette fekk meg til å tenke på skrekkepisoden til spoff som vi har debattert her for litt siden med skader i paddock, uff. Beite hestane mine går på har vore hestebeite i mange år. Eg har brukt det 4 somrer no. Dyrlegen meinte det måtte være frå ein skarp og tørr kvist som hesten eventuelt har sprunge på eller nok. Har tråla beite, men ikkje funne noko skummelt.

Vel det er vel berre slikt man må rekne med når man drive med dyr. Det skjer skader innimellom. Og det var nok ikkje mange mm til før eg hadde vore ein hest fattigare i dag. Så kan kanskje sei det var hell i uhell.

Håper berre dei neste dagane går bra. Det blir penicillin-kur minst ei veke framover. Stakkars lille hesten.

Redigert av - Lucinda: den 31/05/2005 18:29:12

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  22:46:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Uff, å oppleve noe slikt må være helt forferdelig. Krysser fingre for at det går bra med henne og at hun blir frisk igjen. Du får holde oss oppdatert. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  23:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
er litt utenom, men ei jeg kjenner kom på beite for å hente hesten hun passet sammen med eieren... Da de kom ut på beiter hang det ene bbeinet hans i en skinnfille bare... en annen hest hadde sparket beinet tvers av!! Ingen visste helt når det hadde skjedd, men hesten kunne ikke reddes(logisk nok)...
Må være helt forferdelig å komme for å hente hesten din og tenke at nå skal jeg ri en fin tur, så møter du det fæle synet!!

Lykke til med hesten din, får håpe det ikke blir infeksjon i såret...

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 30/05/2005 23:06:06 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  23:11:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff...ja,det er fort gjort....

Krysser fingrene for at det skal gå bra med henne!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  23:19:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ånei, så grusomt :( Håper det går bra med henne!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  00:00:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gå over beitet med en slik, aah, hva heter det? Ikke kantklipper, men sånn stor greie som henger bak på traktoren og som klipper ned alt av skarpe kvister og lignende.

En slik hendelse, men med forhåpentligvis lang verre utfall, hendte også på stallen der Birtingur står. En hest ble funnet, med et tilsynelatende harmløst sår på buken - men hesten ble slapp, og den ble kjørt til Bjerke, der ble det nødslakt og greier og greier; den hadde sannsynligvis lagt seg ned på en slik kvist, kjørt den opp i buken, og spiddet noen organer :-(

Krysser fingrene for at det går bra med din!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  12:21:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Huff.. :( Håper det går bra med henne..!
Therese
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  13:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Får frysninger jeg...huff og huff!!!
Var det ett hull asså??
Du må fortelle hvordan det går!!!
Håper den blir bra igjen og at det ikke blir betennelse e.l.

Klem Eva og Oregon Adel:)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2005 :  14:06:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Lucinda.

Huff, stakkars Leika, kjedelig at hun har skada seg.. Høres ekkelt ut å finne henne sånn....
Skikkelig ekkelt å finne hesten blodig og opphovnet, særlig når det er ens egen hest..
Håper hun kommer seg fort, og at det ikke kommer komplikasjoner...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  14:50:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
uff Lucinda, ingen morsom opplevelse *skrekk og gru*

Dessverre er den vel en understrekning av det fakta at samme hvor nøye man er, og samme hvor hardt man prøver så _kan_ ting likevel gå galt

Håper det går bra, og at lille-hesten blir frisk og klar for mer beitegang i løpet av kort tid!

*Stor oppmuntrende klem til både Leika og deg, og en aldri så liten gulrot til Leika kanskje *

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  14:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Uff, sånne opplevelser er utrolig triste :(

Håper alt går bra med henne :)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  18:28:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Her er eit bilde av skaden. Fleire kan dei som orker sjå her.

Ellers så går det bra med henne foreløpig. Ho har matlyst, og feberen var gått ned i dag frå i går.

I dag har vi lagt inn fleire meter med gassbind i såret. Det er blitt sprøyta inn penecilin i gassbindet. Så nå må eg dra ut ca 10-20 cm kvar dag og klippe av. Må også gi henne penicillin i pastaform ei veke framover.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  18:34:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Uff da, får håpe det går bra. Har sett noe lignende før, men da så hele hesten oppbanka ut. Det som skjedde da var at ei åringshoppe skulle flyttes til et nytt sommerbeite, og så klarte hu å ryke grima i hengeren og snu seg, og av en eller annen grunn og på en eller annen måte klarte hu å hoppe ut av hengeren i 40km/t!!

Håper dette blir fort bra, både for din å hennes skyld, vet godt hvordan det er å gå å bekymre seg sånn
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  19:56:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ick, det ser ikke bra ut. Men bra det går bra ellers med hesten. Håper pencillinen virker og såret gror til. Ikke noe kjekt når hesten blir skada :(

Men, det er rart det, hvordan noen hester tar skader med dundrene ro, mens eieren er helt fra seg. Hadde hesten din vært et menneske hadde hun vel stått ved grinda og ropt på hjelp, men med hester ser man ikke at de har skader før man går bort ser etter. Også rart hvordan jeg ikke vemmes særlig av sår på hester, men på mennesker er det æææsj. :P

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  23:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Å herregud så fælt :s
Uff. Krysser alt jeg har av fingre og tær for at det skal gå bra. Såret så ihvertfall "finere" (renere) ut på bildene der det er lagt inn gassbind. Masse god bedring til ponnisen

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  23:37:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Fytti, det så IKKE pent ut! Må være grusomt å finne hesten sin sånn.
Men er jo et godt tegn at hu spiser og ellers virker i form...

Hold oss oppdatert på hvordan det går da!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.