hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stigbøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Stigbøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  20:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags stigbøyer anbefaler dere?

Skal ha sikkerhetsstigbøyer, hvilke er best?

Hva med de kvick-out-stigbøylene som går "ut av stigbøylen" ved trykk..?

Og hva med sprengerbøylene.. som bøyer seg?

Eller de med strikk? Løsner strikken lett ved fall/blir hengende??

Noen andre kommentarer når det gjelder kjøp av sikkerhetsstigbøyler? Ponnien min er ganske lett å falle av..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  21:17:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har bare erfaring me stigbøylen med strikk. Joda, strikken løsner lett.. kanskje litt for lett.
Therese
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  22:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg rir bare med strikkstigbøyler. Synes ikke de løsner for lett, mine har i hvertfall aldri gått opp..Viktig å sjekke strikk og lærfester regelmessig, og selvfølgelig ha en bunke ekstra i skapet! De er også adskillig billigere enn Quick-out. Jeg har foreløpig ingen erfaring med de, men kan tenke meg det vil være ubehaglig hvis man foreksempel hopper et hinder og foten sklir litt ut til siden, og plutselig så bare spretter stigbøylen opp....Vet ikke om dette er reelt, eller om jeg bare har veldig god fantasi

Strikkstigbøyler er ihvertfall å anbefale på det varmeste!

Redigert av - Marte&Don:) den 30/05/2005 22:51:32 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  22:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker også sikkerheststigbøyler. Mine er kjøpt hos Hööks og er helt greie.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  23:18:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har slike "australske sikkerhetsbøyler" med sving på bøylen. Greit det, men skal jeg ha sikkerhetsbøyle ville jeg heller foretrukket de med strikk, syntes de funker bra uten å være hindrende.

Enig med Marte om at kwik-out stigbøylene virker litt skumle. Jeg syntes til og med sprenger bøylene er litt ubehagelige; de "gir etter" så lett..

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  00:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå bruker jeg noen gode distansestigbøyler, de er i plastikk så jeg blir ikke så kald i beina. Og så er der en tykk og god skumgummi inni stigbøylene, som demper belastningen på leddene mine.

Men tidligere brukte jeg sikkerhetsstigbøyler med strikk fra Høøks, og jeg må nok bare føye meg i rekken over de som anbefaler disse. De er meget gode.
( Skiftet av helsemessige årsaker, ellers hadde jeg nok enda hatt de med strikk).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  00:04:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bruker islandsstigbøyler. Har dårlig erfaring med strikkstigbøyler, og kommer aldri til å bruke disse igjen, dersom jeg kan slippe. Var ute og red tur, og galopperte litt friskt på et jorde, og poff, så raste strikken på den ene av, takk og lov for at jeg red en rimelig rolig hest som stoppet med en gang. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  02:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruker islandsstigbøyler. Har dårlig erfaring med strikkstigbøyler, og kommer aldri til å bruke disse igjen, dersom jeg kan slippe. Var ute og red tur, og galopperte litt friskt på et jorde, og poff, så raste strikken på den ene av, takk og lov for at jeg red en rimelig rolig hest som stoppet med en gang.

Om strikken er av eller på på de strikkbøylene, har det NADA å si for rytteren. Jeg har slike selv, og har ridd andres hester med det i mange år. Syns de er helt greie. Lite dekorative da...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  04:15:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Bruker islandsstigbøyler. Har dårlig erfaring med strikkstigbøyler, og kommer aldri til å bruke disse igjen, dersom jeg kan slippe. Var ute og red tur, og galopperte litt friskt på et jorde, og poff, så raste strikken på den ene av, takk og lov for at jeg red en rimelig rolig hest som stoppet med en gang.

Om strikken er av eller på på de strikkbøylene, har det NADA å si for rytteren. Jeg har slike selv, og har ridd andres hester med det i mange år. Syns de er helt greie. Lite dekorative da...

Opprinnelig postet av Real Storm

Dersom du sliter litt med balanse/å holde bena stille, har strikken ganske mye å si. Jeg synes iallfall ikke at det var særlig behagelig å kjenne at foten forsvant ut av stigbøylen, så jeg kommer ikke til å bruke det igjen :-)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  07:45:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hadde samme problemet med sikkerhetsstigbøylene som Formosissima skriver her, om strikken gikk istykker på tur. Da var det egentlig bare og skritte hjem igjen. Men når det er sagt, så var det ganske sjeldent det skjedde, heldigvis :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  10:04:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
hvorfor i all verden må man skritte om strikken løsner/ryker? Jeg har ridd i sånne stigbøyler mange ganger uten strikk jeg, har gått helt fint det...

Jeg har stubben-stigbøyler, sånn litt skeiv på toppen for å holde benet rett. Også har jeg sikkerhetsstigbøyler fra Heimer, veldig ok stigbøyler begge to :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  10:25:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også sikkerhetsstigbøylene med strikk fra Høøks, og er kjempefornøyd med disse. Har verken opplevd at strikken har løsnet (uten at den skal det) eller røket. Vil helt klart anbefale disse!

Må ellers bare føye meg i rekken som synes Quick-out stigbøylene høres skumle ut, skjønt disse har jeg aldri prøvd..
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  10:37:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Anette&Ali&Aurello : fordi jeg ikke har verdens beste balanse?

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  10:42:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Bente71: Det jeg ikke skjønner er hvordan strikken hjelper deg å holde balansen...?
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  11:49:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Anette, om det er en strikk på eller ikke bør ikke ha noen ting å si for rytteren. Men som Bente sier er det fort gjort å lene foten på utsiden av bøylen (strikken) hvis man ikke har så god balanse og da ryker selvfølgelig strikken raskere enn uten det trykket. Hvis man har det problemer kan man vel øve seg litt på å ri med stigbøyer uten strikk, i et inngjerda område, det må jo være fin balanse trening :)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  12:17:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det har seg slik at når jeg traver ligger ikke beina roligt i stigbøylen, men meget uroligt. Når jeg da ikke har støtten på utsiden så "hopper" foten fort ut.
Sikkert et treningsproblem, men da jeg sliter med kroniske smerter i ledd og muskler er det vanskeligt og gjøre noe med foreløpig.
Men disse stigbøylene jeg har nå hjelper en god del, de er mye mykere under foten så det er lettere og ta i mot støtene jeg får i beinene under trav og galopp.
Så nå tipper jeg at hesten min har det bedre også ;o)

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.