hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Beholde hestene som hingster?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Beholde hestene som hingster?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  14:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg har 2 hingster, en kaldblods på 1 år og en blandingsponni på 2. De er veldig greie å håndtere og jeg har derfor ikke sett noen grunn til å kastrere dem foreløpig...

Jeg har derimot fått mange kommentarer om at jeg bør kastrere dem så fort som mulig for å unngå"nykker"når hormonene begynner å"gå løpsk" og at det er værre å kastrere etter 2-3 års alder,da er hingstenykkene vanskelige å få bort senere...

Er det noen som har mye erfaring med dette? Jeg syns selv at hestene utvikler seg bedre/får mer muskler og stoltere holdning om de får være hingster en stund.Stagnerer ikke mye av utvikklinga ved kastrering i ung alder,da? Hingstene mine er også veldig gode"kompiser",ingen slossing eller aggresjonDe går sammen med to eldre vallaker og er en lykkelig liten"firer-bande"

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/05/2005 :  14:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan fint kastrere i 2-3 års alderen, selv om de har nykker da, så blir de borte når du kastrerer.

Selv ser jeg ingen god grunn til å kastrere, eneste er for at ehstene skal få gå sammen med andre. Og selvfølgelig dersom de er veldig ille å håndtere. Ellers er jeg av samme oppfattning som deg, la de vær (så lenge som mulig iallefall). Det blir større og finere hester utav de da, og holder de seg lette å håndtere trener du ikke kastrere.

Men selv om de er ok nå, så kan du kanskje merke mer til neste år. Da er begge hingstene blitt elde og kommet i 'den' alderen. Foreløplig trenger du ikke tenke noe på det ser det ut til. Vi kasterer ikke hingstene før vi ser at blir veldig vanskelige å ha med å gjøre, eller at de må stå sammen med andre (og det ikke går når de er hingst). Det er ofte våren når de er 3 år. Ingen av dem beholde hingstefaktene etter kastrering. Det er mest dersom hesten har gått som hingst frem til den er 9-10 år og slikt, at den ikke blir like rolig som vallak.

Foreløplig trenger du ikke bekymre deg.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  14:36:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
2-åringen min var hingst når jeg fikk han, og jeg merka ikke noe til det. Vurderte en stund å ha han som hingst, men siden jeg ikke skulle bruke han i avl så droppa jeg den tanken..
Det jeg tenkte mest på, var at som hingste-eier har man et stort ansvar... Hva om hingsten min hadde bryti seg ut og bedekt flere av premietraverne på travstallen ved siden av meg? Det hadde blitt populært, tenker jeg...
Har hørt at hestene vokser mer i høyden om de blir kastrert i ung alder jeg da...men aner ikke om det stemmer.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  15:04:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar,begge to Jeg har ikke det problemet med hopper i nærheten,gudsjelov. Er flere km.til nærmeste hoppe Min egen hoppe har jeg satt bort på fòr og skal muligens selges....

Men at hestene vokser mer i høyden etter kastrering har jeg aldri hørt...? Veterinæren min sa at de ofte vokser senere i bredden etter kastrering men ang.høyden så visste han ikke. Kan jo nevne at den ene(2-åringen)min er meget sent utviklet,han har vokst ca.10 cm.de 3 siste månedene nå! Dette er nok mye pga.dårlig med kraftfor før jeg kjøpte ham.

Men det jeg er mest bekymret for er om det skulle være noe i det at"nykkene"er vanskeligere å plukke av om de kastreres sent...

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 29/05/2005 :  15:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Har de "nykker" da? Mye av dette med hingster er jo bare uvitenhet og fordommer fra mennesker uten særlig innblikk i hva de uttaler seg om. Ja, det er ekstra arbeid med å ha hingst, og om den blir gående alene så synes jeg helt klart at den burde blitt kastrert. Men, når du har flere, ingen hopper og langt til nærmeste nabo - jeg hadde holdt dem som hingster så lenge som mulig jeg. Det er ingen regel som heter at "hingster er gale". Jeg velger når som helst en godt oppdradd hingst fremfor en grinete hoppe - bortsett fra at jeg ikke har mulighet til å ha hingst, men rent hypotetisk Jeg ser ingen grunn til å kastrere med mindre man må. Enten pga oppstalling, hestens kompiser, hestens psyke osv. Årsakene er der, men med mindre det er et problem - la dem være hingster og kose seg

Forresten, det er ikke lov å kasterer hunder uten medisinsk grunn. Men hestene våre de snitter vi i hytt og vær...

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  15:49:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kanskje klønete skrevet av meg..;)
Det jeg mente var at om en hingst blir kastrert i tidlig alder, blir den høyere enn om den skulle blitt kastrert ferdig utvokst.. Men som sagt, aner ikke om det stemmer!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  18:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke anbefale deg noenting, siden jeg har svært liten erfaring med hingster. Men min Birtingur var 5 år da han ble kasterert, og jeg tror at syns han er litt hingst enda (han er 7 nå).
Han har skikkelig nakke, og flotte muskler, skikkelig framdrift. Så det kan jo være noe med det. En annen hest på stallen var 10 da han ble kasterer, han er 20 nå... og er verdens treeeegeste, snilleste hest.
Så det er vel forskjell fra hest til hest.... :)

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  18:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man vet hva man driver med, dvs vet hvordan man skal håndtere hingst i situasjon med andre hester den ikke kjenner er det jo ikke no prob å ha hingst. Foretrekker hingster selv, og har hatt opptil 14 stk på en gang, hadde også hopper på stallen.
Så lenge man tar forhåndsregler, og ser til at de IKKE kommer seg løse alt ok.
Dine 2 kan nok gå sammen alltid om de er vant til hverandre hele tiden. En annen ting er om du skal selge.. Det er jo absolutt lettere å finne nytt hjem til en vallak enn en hingst.
Og ja hesten blir større om du kastreret "tidlig" vokser i høyden i stede for å få hingstepreg.
Personlig kastrerer jeg ikke før hesten er 4 år, synes de kan få utvikle seg.
Det er jo i og for seg poengløst å holde en hest som hingst dersom den ikke er god nok til å få lov å avle likevel.
Og det at en hest nødvendigvis har det bedere som hingst er ikke tilfelle.
De skal faktisk ha en god psyke for å takle livet som hingst bra. Har sett nok tilfeller av stressede individer på staller rundt forbi, som ikke takler at det kommer nye hester på stallen, at hoppene brunster osv.

En ting til. I min landsdel har ikke vet noe imot å kastrere hund i det hele tatt.
Gå til toppen av siden

Liany_Of_The_Horses

» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  20:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan godt ha dem som hingster, det er ganske gøy også.Men du må holde dem adskillt når de blir gamle, de to vallakene du nevnte, du kan kansje ha en vallak og en hingst sammen?Hingster er helt greie hvis du bare er villig til å ta ansvaret.Det er veldig gøy med hingster, bare pass på at du ikke får ei hoppe i nærheten er alt fred og fryd.Men du kan også, hvis du vil at firerbanden skal fortsette og være firerbanden kastrere en og la den andre fortsette å være hingst.I det tilfellet, la den hingsten som du synes ville fått best avkom(Kan være du vil ha et føll senere i tiden) av, la den være hingst og kastrer den andre.Ganske gøy med hingster egentlig, hvis du bare får plass til å ha han. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  23:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare få nevne,som også Cesar var innom,at en hest ikke alltid har like godt av å være "for evig" hingst...

Hvis hesten blir så full i hormoner,og ikke klarer fungere normalt,ikke får i seg nok mat,og stresser både på boks og ute...da er det på tide å "fri" den fra hormonene...

Dette er veldig individuelt,og man vil nok ikke merke så mye fra eller til før hesten er kommet i to-tre årene. Er nok noen som fungerer bedre enn andre,er kald og rolig...og som gjerne er like enkel som andre vallaker... Men er og dem som blir "veldig" mye hingst...og ikke like enkle...
Selvfølgelig kan man også trene en hingst til å "oppføre" seg...men jeg tror desverre at det ikke er alle som er like dyktige til å trene en hingst,og det er og stor forskjell på graden "hingstete"...

Huff..dette ble klønete skrevet,men håper dere forsår hva jeg mener...

Ang. å kastere seinere,så vil en hingst vanligvis roe seg ned fort,og det er sjeldent noe problem knyttet opp med det å kastrere senere. Knekten ble kastrert først som fire-åring,og han er i dag en grei vallak med akkurat nok hingste-preg.........Men selvfølgelig,er hesten ti år når den kastreres,vil det gjerne være noen vaner/uvaner den har fått som er vanskelig å bli kvitt....

I bunn og grunn,så ser jeg ikke helt poenget med at en hingst ikke skal kastreres,så lenge det ikke er snakk om videre avl....

Men dette er da kun min mening....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 31/05/2005 :  08:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Balaton ble kastrert som 11-åring og er kvitt det meste av hingstenykkene, men kan ikke gå sammen med hopper, for han bedekker fortsatt om han får mulighet. Så noen instinkter blir ikke borte. Men livet som hingst kan jo bli litt amputert sosialt, hvis du noen gang skal flytte hestene til et annet sted. Alltid gå alene i luftegård bl.a. Hvis du ikke har planer om å bruke hestene i avl ville jeg kastrert innen 3-4-års alder.
Hæ? Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  12:04:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Ja,mange meninger her Tusen takk,alle sammen! Godt å høre hva slags erfaringer andre har hatt med hingster! Legger ved ett bilde av"firerbanden"så kan dere jo selv se hvor gode"kompiser"de er
Tror jeg velger å beholde de som hingster til jeg vet om de evt.kan godkjennes til avl. Har muligens fått ordnet med papirer på Sunny(blandingen)nå,han bli muligens reg.som Palomino og kan da stille på lik linje med andre"renrasede"hester

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 02/06/2005 :  18:42:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare husk at om du skal få kåret palomino i norge må stamtavlen gå flere ledd bakover.. Nytter ikke med bare kjent mor og far. Fått opplysning om det fra starum, Da jeg for noen år siden ville tatt inn en palomino årings hingst.
Moren ble ikke kåret før etter føllet var født, og føllet fikk dermed bare delvis stamtavle. Og kunne ikke kåres.
Gå til toppen av siden

Annes-Tuborg

» VIP

Skrevet - 02/06/2005 :  23:52:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke farli å la hingst være hingst så lenge den er temt.. Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  15:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet om en hest som ble kastrert når han var rundt 11-12 år gammel, og det er en av de snilleste hestene jeg vet om. ikke noe problemer med han=)
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 18/06/2005 :  08:10:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Du kan godt ha dem som hingster, det er ganske gøy også.Men du må holde dem adskillt når de blir gamle, de to vallakene du nevnte, du kan kansje ha en vallak og en hingst sammen?

Innlegg av Liany_Of_The_Horses
-----------------------------------------------------------------------------------
Vil bare si at det er ikke en selvfølge at hingster ikke kan gå sammen med andre hingster da! På en stall jeg holdt på litt i før hadde de 6 av de beste løps-hingstene (3-8 år ca) i samme innhegning og de sto sammen med ett par vallaker!! Alle disse hingstene var kjempe gode venner! Tror det kommer ann på hver og en hest! Selvfølgelig så er man jo litt mer forsiktig med og slippe flere hingster sammen enn f.eks vallaker, men det er absolutt ikke umulig å ha de sammen! Som sagt; det kommer nok helt ann på hestene! Og så lenge de har gått sammen hele tida så burde det ikke bli noe kjempe problem...

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.