hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - står tammhestene feil veg??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 står tammhestene feil veg??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  15:16:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
I går da jeg gikk ned på beitet i pøsregnet for å sjekke hestene, stod varmblodshoppa mi å skalv å frøs verre en jeg noen gang har sett.
Ble litt sjokka, ettersom hun har gått ute uten dekken helt siden mai.
Dette har gått helt fint, og jeg hadde håpet at hun ville utvikkle skikkelig pels nå fra sommeren av slik at jeg kunne ha henne "dekken fri" i vinter.
Men neida.. Så jeg leide hestene hjem og tok på henne et teppe og lot henne stå inne til hun hadde fått varmen i seg igjen.

Seinere på kvelden da jeg var oppe på ridesenteret fortalte jeg om "pinglehesten" min.
Da var det ei dame som sa at tammhestene stod feil veg i surt vær. Att villhestene faktisk snur hodet mot vinden isteden for rompa slik som tammhestene gjør?

Stemmer dette? Har aldrig hørt om det før.

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

misstrivial

» VIP

Skrevet - 25/08/2005 :  18:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm det er vanlig at hestene står med rompa mot regnet for å beskytte ansiktet. Ikke beskytt hesten, men den må ha ett sted å gå i skjul for regnet. Pelsen på hesten min begynner å komm nå. Tegnet er at hun begynner å snøss litt. Hun setter den tidlig og slipper den tidlig. Får pels september og mister den i slutten av februar. Min veninnes hest er motsatt får pels i november og mister den i mai Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/08/2005 :  20:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene jeg har sett har stått med rompa mot regnet.

I går regnet og blåste det skikkelig! Drittvær. Det er en sto forskjell fra det varme været i det siste. 25 grader og overskyet/sol, til 10 grader og regn. Med slike væromslag vil de fleste hester fryse. Pelsen kommer den, men over tid. Få hester har satt skikkelig pels til nå. Men det kan godt være at hun ikke kommer til å klare seg uten dekken i vinter også, har hatt noen varmblodser som har gått uten dekken hele året, men på enkelte spesielt kalde dager fryser og skjelver de også. Det er ikke alle varmblodser som ser ut til å klare seg like bra desverre.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  22:02:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hestene hos "svigers" bryter alle sånne sagte ting som at hester velger ly fremfor å stå ute i vind og vær osv. Disse er utegangshester, og har kun tre vegger og tak å stå under. Men uansett hvor kaldt det er (de bor i Østerdalen, et sted hvor tempraturen er -lav-) eller hvor mye det regner, snør, blåser osv. så står de ute i en klynge - med rompen mot vinden.

En hver hest med vett i skolten ville gjort dette - det er bare på den måten de ser villdyrene (som måtte finnes på jordene ;-).
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/08/2005 :  23:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm... et par hester her på stallen også som står med hodet mot vinden og regnet istedenfor rumpa. Kanskje det har noe med at villhestene må lukte fare ol. fortere, og det gjør de kanskje fortere med vinden mot seg??? Har ingen peiling altså, bare en tanke som slo meg når du nevnte det.... =)
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2005 :  07:14:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Hun som sa det til meg fortalte at det var fordi når hestene står med annsiktet mot vinden og reinet, så ligger pelsen MED vinden og det får dannet seg varme mellom hårstråa og holder seg tørrt helt inntill hestekroppen. Mens står hesten med vinden slik at pelsen kommer IMOT, vil regnet kunne trenge inn og det vil koste hesten mer energi å holde varmen.

Dårlig forklart, men jeg har dårlig tidå, må rekke et tog:-p

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/08/2005 :  09:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha! Det var også en logisk forklaring =)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.