hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang rettskriving...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ang rettskriving...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene.

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  13:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser det er en veldig fokus på rettskriving her på forumet....noe som kan være vel og bra...
Men...er mange som sliter med dette,som kan ha dysleksi ol....og jeg innbiller meg da at det ikke alltid er like kjekt å bli korrigert hver gang man skriver et ord feil...?

Selv syns jeg det kan bli i meste laget av og til...
Nå er det ikke snakk om å skrive på dialekt,men å skrive ord feil...

Noen som har noe synspunkt ang dette?

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 26/05/2005 13:31:11

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  13:38:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest ikkje det har vore så veldig stor fokus på rettskriving her på forum, men ja det har blitt tatt opp dersom folk skriver på dialekt.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  13:43:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Er vel ikke en og anne skrivefeil som er blitt påpekt, men at folk skriver dialekt eller sms-språk. Tror ingen her er ute etter å mobbe de med lese/skrivevansker...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  14:14:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er nok ikke ute etter å mobbe noen, men før i tiden klarte visserlig folk å skrive en hel setning uten store skrivefeil, og/å-feil og ikke minst orddelingsfeil! Det må da gå an å lære dette nå også?
Jeg er nok en av de som er ganske "nazi" på dette med rettskrivning, og som noen kanskje har merket så skriver jeg ikke bokmål, men riksmål - fordi jeg synes vanlig bokmål har flytt så mye ut at det er lov å skrive "hva som helst" og få det godkjent (vis i stedet for 'hvis', verken i stedet for 'hverken' osv.). Dialekt og SMS-språk har ingenting på et forum å gjøre; her er det meningen alle skal forstå, og dersom noen kommer og skriver på skikkelig Kristiansands-dialekt, må jeg innrømme at jeg faller av med en gang (et eksempel).

Angående dysleksi; jeg har en del bekjente som sliter med dette. De sliter -ikke- med orddeling og og/å-feil. De sliter med sammensetningen av bokstaver, for å få dette til å bli ord.

Synes det er merkelig at språket har blitt så forringet så raskt, eller kanskje jeg bare har blitt mer oppmerksom på det? Synes jeg ser setninger med "ord delings feil", og/å-feil og feil tegnsetting støtt og stadig.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  14:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissima, det er mykje og/å feil ute og går her på Forumet. De bruker eg å legge merke til, men eg bruker ikkje å kommentere slike feil eg da.

Sjølv prøver eg å skrive mest muleg nynorsk, men kremt, må nok erkjenne att det blir litt bokmål også innimellom. Dette fordi det aller meste står på bokmål for tida og da blir det ikkje alltid så lett å ikkje mikse litt. Men prøver å la være mest muleg.

Redigert av - Lucinda: den 26/05/2005 14:58:02 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  15:09:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Skal være enig i at det er litt for mye fokus på rett skrivning her inne. Jeg har en god del skrive feil og er fullstening klar over dette, men ser det ikke selv alltid!

Og det er enkelte ganger jeg kjenner jeg blir irritert og tenker bedre vitere nå jeg blir rettet på.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  15:11:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lucinda: er det ikke slik at nynorsk også har blitt rimelig utvannet nå? Mener jeg leste det et sted at bokmål og nynorsk var på vei inn i en "union" - man så nesten ikke forskjell.

Som jeg sa så skriver jeg riksmål, og de få gangene jeg skriver nynorsk, skriver jeg mer eller mindre høynorsk (veldig konservativt nynorsk). Er vel litt glad i språket og opptatt av å bevare det som er norsk, tenker jeg. Prøver å redusere bruken av engelske ord også :-)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  15:17:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Roxira: Jeg ville ikke kalle språklig opptatte mennesker for bedrevitere egentlig, for vi er ikke opptatte av annet enn det som er riktig. Det er bare en ting som er riktig i språk, og det er det som er riktig. Det finnes ikke en mellomting.

Dette her er absolutt ikke ment for å være slemt, men; "rettskrivning", "skrivefeil", "bedrevitere".
Orddelingsfeilene tror jeg rett og slett kommer fra engelsk; der har de jo ikke noe som heter ordsammenslåing.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  15:41:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Formossisima her, har faktisk hendt her inne at jeg har unnlatt å svare på innlegg pga skrivefeil som gjør det nesten umulig å forstå poenget..
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  15:57:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lucinda: er det ikke slik at nynorsk også har blitt rimelig utvannet nå? Mener jeg leste det et sted at bokmål og nynorsk var på vei inn i en "union" - man så nesten ikke forskjell.

Som jeg sa så skriver jeg riksmål, og de få gangene jeg skriver nynorsk, skriver jeg mer eller mindre høynorsk (veldig konservativt nynorsk). Er vel litt glad i språket og opptatt av å bevare det som er norsk, tenker jeg. Prøver å redusere bruken av engelske ord også :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jo, det er heilt sant det Formosissima, nynorsk er blitt veldig "utvatna" etterkvart, svært mykje "bokmålsord" er tillatt brukt som nynorskord dessverre.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  15:59:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Formossisima her, har faktisk hendt her inne at jeg har unnlatt å svare på innlegg pga skrivefeil som gjør det nesten umulig å forstå poenget..

Opprinnelig postet av Renegate

Kjenner meg igjen der ja.

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  16:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig med Forossisima og Renegate, noen innlegg er rett og slett vanskelige å forstå pga alle feilene. Er dette noe som har kommet de siste årene? Jeg er ganske sikker på at jeg var flinkere til å skrive da jeg var 14 enn det broren min er nå..
Er selv relatevt nazi på rettskrivning, skjønt det er jo lov å gøre noen feil.

Her er et utkast til hvordan den norske språkutviklingen de neste 50 årene
kan foregå:

Fremtidsscenario: Språket utvikler seg

Mot slutten av det 20. århundre har det gått inflasjon i
rettskrivingsreformer. Det neste århundret vil kanskje framskaffe et helt
nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. Det kan ventes å utvikle
seg slik:

. I 2003 introduseres apostrof foran genetivs-s i egennavn.
. I 2005 utvides bruken også til genetiv's- eller fuge-s i fellesnavn.
. Samme året generalisere's regelen til å gjelde for alle ord som ender på
enkelt-s.
. I 2007 må alle sammen satte ord sær skrive's.
. «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket.
. I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke
ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle
slike ord.
. Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke.
. Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir
felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene.
. I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte's med «oxo».
. Samme året opp ta's boxtaven x i språket å ta's i bruk for x lyden etter
en kort hvokal.
. Hved nytt ar opp gi's de ser norske vokalene æ, ø a å, a erstatte's av
hen hold's hvi's e, o a a.
. I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte's av «ja».
. De's uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je's».
. :Sam tidig privatisere's SprakRadet a sjope's av Dagbladet.
. :i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa»,
sa «assa» blir felle's skrive mate.
. :sex ar seinere etter mange ar's for hvirring sla's han assa hun sjonn
sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte
artikkela.
. :dobel konsonanta for sviner i 2042.
. :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai t
. :he vieux sprogs esse förbjudado.

Renate
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  16:35:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns ikke det er bra hvis noen føler at det er stor fokus på skrivefeil, og at det derfor blir "kjedelig" å delta på dette forumet.
Tror jeg skjønner når folk er dyslektiske, iallfall ofte, og jeg prøver å ikke kommentere skrivefeil, med mindre jeg syns de blir veldig skjemmende, og gjør det vanskelig for meg å forstå innleggets mening. Vet at jeg selv har hatt et stort forfall på skrivefronten etter at jeg gjorde ferdig videregående, irriterende å gå fra å skrive tilnærmet feilfri norsk til å lure på hvordan halvparten av ordene staves
Det som derimot kan være noe irriterende er folk som stadig skal skrive på "SMS-språk", dvs at de skriver uten en eneste vokal. Som Cowgirlchris (aka Line) bruker å kommentere i slike sammenhenger så betaler man ikke for bokstavene inne på forumet her, og derfor kan man bruke så mange man ønsker

Syns man skal være åpen for å overleve folks småfeil, ala orddeling osv. Det hjelper ikke debatten noe om den sporer av fordi folk har orddelingsfeil

Guro -som bare syns alle kan være venner og vel forlikte i dag-

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  16:47:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er bare det Guro, at orddeling ikke er en "småfeil" lenger, det er nærmest en folkesykdom å orddele alt og ingenting :-s Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  16:53:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er sant det Formosissima (herregud som jeg misliker det brukernavnet ditt hver gang jeg må stave det), men "det finnes alltid en tid og sted" for ting..Og er et hesteforum der man skal drive oppdragende arbeid hva orddeling angår?

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  17:23:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
I et forum slik som her, synes jeg det er bra at folk holder seg til en dialekt som alle forstår. Dette for at man skal kunne klare å svare på forskjellige emner, forstå hverandre osv. Ser at mange har skrevet på dialekt på vipen sin, men allikevel skriver bokmål her på forumet. Det er jo en løsning som fungerer kjempe fint! Må si jeg har vanskeligheter med å forstå folk som skriver skikkelig innbarka dialekt, men skrivefeil her og der forekommer jo uansett om vi vil det eller ei. Og jeg tror heller ikke at de som påpeker skrivefeil gjør dette baaare for å pirke, men kanskje mest for å få noe saklig ut av en setning som er bygd opp helt feil?

Må nesten få med meg noe som ikke har så mye med dette å gjøre. På ungdomsskolen fikk vi ros opp i skyene om vi skrev don't, she's eller it's på engelske stiler osv. Når jeg begynte på videregående fikk jeg kjeft og rød strek i margen om jeg trakk sammen ordene på denne måten. Her godtar de ikke annet enn do not, she is eller it is. Dette er jo i og for seg helt greit, men når man har sittet å skrevet sammentrekte former i gud vet hvor lenge så skal jeg love deg at den helomvendigen tar tid. Har også lagt merke til noe annet på videregående. I Norsk-faget begynner de å fokusere enda mer på innhold enn rettskriving - tro det eller ei. Jeg vil nå mene at det er som med galoppen - den blir aldri bedre enn selve fatningen. Hvordan en stil med OK innhold, men med skikkelig sugen gramatikk kan få en toppkarakter fatter og begriper ikke jeg. Innholdet kan ærlig talt ikke bli bedre enn rettskrivingen når setningene er bygd opp oppned og bakfram!

Redigert fordi jeg klarte å glemme ca halvparten av ordene selv

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 26/05/2005 17:51:18 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.