hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Huh? hesteutrykk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Huh? hesteutrykk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anki15

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  15:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest en del innlegg her inne og ser endel hesteutrykk som jeg ikke har forstått.
Har gått på mange ridetimer, men har aldri vært på teori-time, så jeg vet desverre ikke hva disse utrykkene betyr.

Husker en gang da jeg skulle prøveri en hest som jeg kanskje skulle kjøpe. Etter litt ridning så kom hun med et spørsmål: " Hvilken hånd liker du best å ri med?"
Hva betyr det?
Og så var det: La hesten gå på tøylen...?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  15:33:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Disse uttrykkene er det vel egentlig mer sannsynlig at du møter i ridetimer enn teoritimer, så du kan jo snakke med ridelæreren om det du ikke forstår så hun/han kan vise.

"Hvilken hånd liker du best å ri med?":
Regner med du mener "hånd liker du best å ri på". Man rir på enten venstre hånd eller høyre hånd. Når man rir på venstre hånd er den venstre siden av deg og hesten nærmest midten av ridebanen, og motsatt på høyre hånd. Noen hester går bedre på den ene siden og dette kan man merke som rytter.

"å gå på tøylen" betyr at man har riktig kontakt med hestens munn når man rir. Hvis du lurer på hvordan gjøre dette må du høre med ridelæreren din så hun/han kan vise hvordan du skal gå frem; det er ikke så lett å forklare det over internett.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  16:58:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg kan jo slenge meg på; hva betyr denne forkortelsen (KWPN)?

"5 års KWPN hoppe selges".

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  17:06:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
KWPN: Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (gjetter på at det betyr Den Kongelige varmblods hestestambok i Nederland)

Altså er KWPN en hollansk varmblods registert i stamboka.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.