hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - innris
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 innris
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Steggur

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  23:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
når skal man egentli ri inn hester?
har sett på non annonser å sånn.. non a hestene e ridd inn som treåringer og ja..:Z

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  00:20:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Mener selv at det kommer litt ann på hesten jeg. Om og hvor mye hesten er trent/forberedt på sal, hodelag osv... Jeg setter meg aldri oppå en hest uansett alder uten at den har litt muskler til og bære meg.
Jeg red inn min araber da han var tre år. Da hadde jeg forberedt ham i et halvt år på utstyret og longert ham, så han kunne de forskjellige kommandoene når jeg snakket til ham.
Dette var litt sånn grovt fortalt hvertfall hva tid og hvordan jeg gjør det :)

Om jeg skal ha meg enda en araber igjen med tiden kommer jeg nok kanskje til og vente til han nærmer seg fire også før jeg rir ham inn. Må nesten se hesten litt ann, noen utvikler seg senere enn andre også vet du ;)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  10:40:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Bente, kommer an på hver enkelt hest, men også avhengig av rase, eks fullblodser utvikles tidlig (gallopphester ris vel inn når de er 2 år, noe somjeg synes er litt vel tidlig), mens islandshesten (og mange andre ponnier) utvikles sent, og ris ikke inn før rundt 5 år. Hvis det blir til at jeg beholder føllet mitt, kommer jeg nok til å vente til hun er nærmere 4 år, før hun ris inn.

Edit for å legge til at de fleste hester blir vel ridd inn i 3 års alder.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 22/05/2005 10:42:19 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  11:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig rir jeg ikke inn hestene mine får vinteren før de fyller 5. Da er de såklart longert, og trent fra bakken. event innkjørt.
Gjør de ryttervant våren de fyller 4 så de skjønner at rytter ikke er farlig. Stoppe starte osv. Slepper de så på beite så de får tid til å fordøye det de har lært, og beg der jeg slapp på høsten så jeg er sikker på at det er ok.
Så er det bakke arb et halvt års tid igjen, før jeg beg utdanningen.
Nå er det som sagt tidligere her forskjell på hestene.
Jeg har lipizzanere, og de er sent utviklet og trenger tid.
Halvbloden er gjerne avlet så den er tidligere ferdig. De går jo Breeders klasser mens mine ennå er babyer...
Igjen må man se hvordan den enkelte heste utvikler seg.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/05/2005 :  15:20:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer alt an på rasen. Hvis det er en veddeløpshest så tror jeg de er to år når du rir dem inn, men er ikke sikker... Og jeg tror Lipizzanere innris når de er fem. Shettiser ris inn når de er fem, nordlandshester når de er tre. Vanlige ridehester innris ca. når de er 3-5 år.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  18:17:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå få jeg sikkert kjeft her, men...

Jeg har forandret mening litt når det gjelder innridning. Før var det bannlyst å ri inn hesten før den var 3, skulle helst være 3,5-4 år. Problemet med dette er at når ehsten er så pass gammel så tror mange at den er ferdig utviklet og at de kan hoppe rett på og bare ri. Noen få turer på 5-10 min og så bærer det avgårde på en times tur. Helt feil!

Mitt utgangspunkt er noelunde det samme som når jeg kjører inn en hest. Da begynner ikke jeg å kjøre i en time etter bare en uke eller to. Det tar mange måneder før jeg er ute med hesten så lenge. Selvfølgelig er det litt forskjell da hesten er mye yngre når den blir kjørt inn. Men det som er viktig å huske på er at hesten må belastes litt for å tåle tunge påkjenninger. Om en hest på 10 år aldri har blitt belastet litt, så er den i like dårlig stand som en 2-3 åring. Det er viktig å begynne med hesten tidlig, og så heller bruke lenger tid. For det er når hesten er ung at du gjennomfører den viktigste treningen.

Dersom noen velger å ri inn en 2-åring så trenger ikke det være noe problem. Så lenge de tar det med ro. Du rir ikke en 2 åring på en tur i et par timer. Men at en 2 åring ikke skal tåle litt vekt på ryggen 5 min. en gang eller to i uka, det tviler jeg vel på. Da synes jeg det er bedre å begynne litt tidlig, og heller ta seg god tid. Ennn å vente til hesten er 4 for så å hoppe rett i det. Forsiktig belastning over lengre tid, det er målet. Og da skal de fleste hester tåle ryttervekt når de er 2 år gamle. Merk at jeg sier ryttervekt nå, ikke ridning. For det er stor forskjell på det.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  19:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Håper ikke noen gidder og kjefte på deg nå Irriducibili, for jeg må si meg ganske så enig meg deg ja! Du har mange gode og fornuftige poeng i ditt innlegg :)
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  20:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg Irriducibili i det du skriver og du klarer å få det fram på en ordentlig måte
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  14:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Det er veldig mange meninger ute og går om dette emnet....

Min araberhingst er godt utvikla og musklet, og ble påbegynt innridniga av i juli i fjor.
Da var han 3 år og 3 mnd.
Salen og hodelaget begynte jeg med allerede vinteren før, det er jo ikke belastende, så jeg tenkte det var kjekt å trene på.

Nå har det snart gått et år med lett ridning.
Det grunnleggende (start, stopp og sving ) sitter stort sett, og lett travarbeide er påbegynt.
Småturer er det han liker best, og så snart det er bart og tørt i skogen, skal disse bli lengre!
Siden han gir så fin respons på tur, synes jeg det kan være greit å bygge han mer opp nettopp med turridning.
Tror det gir en positiv hest, ridebanen og hallen får komme etter hvert.
Forhåpentligvis er han sterk nok til galopparbeide til høsten, da vil det nok bli mere trening på bane også.

I april / mai neste år, må Kremlin gå rideprøve i forbindelse med kåring.
Så da må ting sitte, og han bør vise gode steg.

Får en del komentarer til hvorfor vi har gått såpass sakte fram.
Jeg synes ikke det har gått sakte, jeg er fornøyd med framgangen hans.
Fikk til og med høre at han burde være klar til å starte LC dressur i sommer, så lenge som han har vært ridd.

Nå har gutten damebesøk, og fungerer som avelshingst.
Så han får et par uker fri fra ridninga.
Det har han hatt innimellom igjennom hele året, synes det har gitt bra effekt for videre trening.

Tror ikke det finnes noen fast alder eller tempo man bør følge.
Man må se an hesten, og bruke fornuft...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.