hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Monte` sits???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Monte` sits???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nationalgame

Skrevet - 22/05/2005 :  11:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann... Hvordan bruker dere å ri monte`. Er det noen spesielle regler for hvordan du skal sitte.
Jeg ser litt forsjellige sits i løp.. Noen lett rir full fart??? Det kan jo ikke være behagelig for hesten.....

Bælena

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  19:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noen spesielle regler for dette med sits, men de fleste (i Norge) står i lett sits. Jeg har ikke lisensen enda (holder på å ta den nå), men har ridd en lokalkjøring + en del i trening. Generelt rir jeg mest i lett sits, men på lokalkjøringa red jeg en hest som galopperer så fort man reiser seg, så da red jeg lett. Så lenge man faktisk klarer å ri skikkelig er nok ikke dette noe problem for verken hest eller rytter, selv om det kanskje ser en smule brutalt ut. Dog er det en del ryttere som kanskje ikke har noe i løpsbanen å gjøre (Understreker kanskje, siden jeg ikke har fulgt opp noen i flere løp) Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 22/05/2005 :  20:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lisens og har ridd både lett og stått! Da jeg stod var jeg ødelagt i ryggen neste dag+noen dager etterpå Sist red jeg 2 hester i prøveløp og da red jeg lett på begge(en ble for stri og endte i galopp..) menmen, var bra i ryggen dagen etterpå Fikk ros for at jeg red lett Dette er nok noe du bare må prøve deg frem med, noen hester må man stå mens andre må man ri lett og andre har det ikke noe å si for

Lykke til

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  01:22:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Frankriket rir de mye lett, mens her i Norge står de fleste. De har hatt monte mye lenger i Frankriket, så kanskje folk der er litt mer 'seriøse' når det gjelder monte og er bedre trent? Det er veldig tung og vanskelig å ri lett, og dersom du blir sliten mister du takten. Noe som igjen er veldig forstyrrende og ødeleggende for hesten. Men klarer du å holde takten, kan det sikkert være fint å ri lett.

Det finnes ingen stiler egentlig, alle rir som de føler for. Noen står rett opp og ned omtrendt, mens andre ligger mer over hesten. Har sett noen målfoto, videoer og slikt, og det er ganske morsomt å se hvor forskjellig stil alle har. Noen ganger ser det ikke ut heller Men nå skal ikke jeg klage, har ikke lisens selv
Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 25/05/2005 :  12:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lisens selv, men har ridd travere i maange år. Jeg har lagt meg til en uvane med å holde tøylene i en hånd. Styrer liksom med håndleddet. For meg fungerer dette fint, men er det lov i løp? Jeg vifter og forstyrrer selvsagt ikke andre med dette.... Jeg kommer til å ta lisens med hesten min med tiden en gang....
Er det det noen regler med utsytret???
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  19:07:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
nationalgame

Tror nok du må ha begge hender på tøylene under løp!
Hesten må ha sal,hodelag med bitt,brystreim,halereim og sikkerhets stigbøyler med strikk. Og ellers utstyr som hesten trenger!
Rytter må ha godkjent hjelm,sikkerhetsvest og sko med hæl og lys bukse.

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 25/05/2005 :  20:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se der ja.... takk molly Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 01/06/2005 :  03:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Frankrike går de mer og mer over til jockeysits etterhvert. Begynte med en rytter som fikk ri de mindre betrodde hestene og pleide å slå de andre med sin jockeystil, siden har det spredt seg mer og mer.

Å sitte med knærne oppunder haken et tungt det! :) Og det er ikke å anbefale med galopplystne eller strie travere, eller slike som ikke er enkle i volten. De fleste hestene i Frankrike ries på to tøyler, og da blir de ikke like bælstri og er lettere å få nedpå om de feiler.

Det er tyngre for ryggen til rytteren å stå et helt løp enn å ri lett, trening, trening, trening!

For å drive litt flisespikkeri, sikkerhetsbøylene trenger ikke være slike med strikk (de anbefaler jeg forresten ikke, da de både bøyer seg og brekker). De australske holder mye bedre. Halereim er kun påbudt om man bruker sjekk.
Gå til toppen av siden

JuliMette

» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  21:27:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger man ikke å bruke sjekk? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  00:41:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke påbudt med sjekk i travløp nei. Verken med vogn eller i monte. Gå til toppen av siden

Birthe

» VIP

Skrevet - 09/06/2005 :  02:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
reagerte på at når det var snakk om sits at det bare var nevnt å stå og å ri lett! det går da ann å sitte ned også!!

jeg har selv montelisens, men har enda ikke ridd løp pga jeg ikke har hatt montehest den siste tiden, Men jeg har ridd en del monte i trening. Jeg tok kurset med min egen varmblodstraver hingst, Kilroy Adel, han likte IKKE når noen stod fremmoverbøyd. Jeg er selv sterkt imot dette så det var jo ikke noen problem, jeg pleide å sitte ned, da gikk han faktisk best! da lå han seg skikkelig til og kunne gå mye raskere.

Når jeg meldte til monteløp, (dette var før jeg fikk lisens) skulle ei dame ri han. Jeg sa til hun at hun ikke fikk stå fremmoverbøyd for da gallopperte han. Det første hun gjorde i varmingen var å gjøre akkuratt dette, og Kilroy svarte med gallopp. akkuratt slik som jeg sa. Derretter satte hun seg ned og da gikk han knall fint. !

Jeg tok prøveløpene mine med en hest som pappa eide da, Diamond Von Dime. Han likte heller ikke når en stod fremoverbøyd. og likte heller ikke når jeg red lett. Men når jeg satt meg ned i salen la han seg til og gikk som et skudd.!
tok noen bilder, og en ser en helt klar forskjell på når jeg rir lett og når jeg sitter meg ned. Så å sitte ned er et alternativ jeg kommer til å bruke fremmover.! ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.