hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - asfalt og barfot???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 asfalt og barfot???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  17:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvilke erfaringer har folk med asfalt og barfot?? driver å vurderer å la hesten min gå som barfothest, men her er mye asfalt og jeg vet ikke hvilken virkning det vil ha.. hesten vil bli ridd på asfalturer ca 3-4 ganger i uka... vil det ikke slite veldig på hoveneda?? ser jo at skoene blir fort slitt.....
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Guro
» VIP

Skrevet - 19/05/2005 :  19:34:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men etter å ha lest uttallige debatter tror jeg vel at dette skal kunne "gå seg til". Iflg "barfotfolket" skal hoven optimalt sett kunne stabilisere seg til å vokse "så fort det er behov for" når den bare har vært barfot litt. Altså: rir du mye på asfalt skal det teknisk sett være mulig for hoven å vokse fort nok til at dette ikke skal bli noe problem.

Nå tror jeg kanskje at verden ikke alltid er optimal, men med dagens utvalg i boots bør det jo være mulig å finne noe både du og hesten kan like på den fronten, og slik sett skal det jo da ikke lenger være noe problem med asfalt (man bar har på boots). Jeg har også forstått det som at alle på et og annet tidspunkt har bruk for boots om de legger om til barfot, og dette er jo da en utgift du høyst sannsynlig må ta med deg likevel :)

Antar det kommer svar fra de som kan dette bedre enn meg etterhvert :)

Lykke til med forsøket på barfothest iallfall :)

mvh
Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/05/2005 :  20:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Asfalt sliter mindre enn harde grusveier.

Hestene skal i teorien 'herdes' nok til å kunne gå på asfalt, men mange opplever at de aldri får så gode høver på ehstene sine. Mye pga at forholdene her i landet ikke er gode nok. Da er det helst uteområdene til hestene som er for dårlige og lite egnet til å få skikkelig gode høver.

Men du kan bruke boots. Det gjør de aller flest som har barfot hest idag, og da kan du ri overalt. Jeg red en barfot hest, og pleide å ha boots på dersom vi skulle ri mye på asfalt og harde grusveier. Det gikk helt fint. Ene bootsen falt av en gang vi galopperte over et mykt gjorde, og hesten tråkked dypt nedi. Men ellers er de ikke noe problem. Greie å få på også når du har fått litt øving.

Det er egentlig ganske tvilsomt at du vil få så gode høver på ehsten din at du kan ri uten å bruke boots. Så du må nok regne med å gå til innkjøp av noen.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/05/2005 :  22:58:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det finnes da haugevis av tråder om dette temaet?
Syns det er unødvendig å starte nesten eksakt like tråder. Se gjennom barfot vs sko-trådene her (da har du lesestoff noen timer..), så finner du nok svaret du leter etter.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  22:06:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svarene...

det må da være greit å kune starte et innlegg hvist amn lurer på om noe.. har ikke tid til å sitte å lese i flere timer......

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  19:55:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
takk for svarene...

det må da være greit å kune starte et innlegg hvist amn lurer på om noe.. har ikke tid til å sitte å lese i flere timer......

Opprinnelig postet av **sofie**

Kanskje for noen, men om man vil ha svar på noe så er man ofte så interessert at man graver litt for å finne svarene, og kanskje lære mer enn man i utgangspunktet tenkte.

Siden har også en søkefunksjon som er serdeles lett å bruke.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  20:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Det er ikke dumt med litt repitisjon. Hvis tråden har vært oppe før, kan man bare de som vet hvor denne ligger henvise videre til den.
Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 23/05/2005 21:14:49 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  20:53:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke dumt med litt repitisjon. Hvis tråden har vært oppe før, kan man vel bare henvise de som vet hvor denne ligger henvise videre til den.

Opprinnelig postet av Anders W. Aune

Repetisjon kan være greit det. Men samme person trenger da ikkje starte akkurat den samme debatten med 1 mnd mellomrom slik **sofie** faktisk har gjort. Den andre debatten til **sofie** ligger her.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  20:58:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
takk for svarene...

Opprinnelig postet av **sofie**

Kva med å stille spørsmåla i den andre debatten din kalt barfothest og asfalt starta i april i stedenfor å lage ein ny debatt som er heilt maken.

Den ligger her.

Redigert av - Lucinda: den 23/05/2005 21:00:58 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  23:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Siste nytt på barfotfronten nå er at det amerikanske ridende politi er begynt å gå over til barfot. Dette er snakk om hester som har sin arbeidsplass på asfalt og betong - mange timer hver dag. Tilbakemeldingene er svært gode. Hestene har aldri vært friskere. Flere av betjentene har også lært seg å trimme høver, da hovveksten er blitt så god at høvene må trimmes til tross for sin harde arbeidsdag. Gå til toppen av siden

Cheyenne

Skrevet - 07/07/2005 :  00:18:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 3 barfothester selv, og har pga det vært med på barfotkurs (å anbefale!). Der sa de at det å la en barfothest gå på asfalt er noe av det beste du kan gjøre, fordi da herdes hovene mye fortere. Å ri på grus er stygt mot hesten. Da merker du ofte at hesten på en måte halter på alle bena på en gang. På ujevnt underlag herdes nemlig ikke hovene like fort. Hesten synes nok gresset er det beste å gå på, og det gjør ingenting om den får slappe av litt i gresskanten langs turen i begynnelsen, men rir du bare på gress, kan det ta mye lengre tid å herde hovene, veldig mye lengre tid!!
Jeg rir nesten kun på asfalt (er ikke stort annet her), men hovene på hestene mine vokser seg hele tiden for lange, da jeg er en digger langturer, og rir oftest hver dag, og nesten hver uke en tur på asfalt som er fra 6 km til 2 mil. Jeg merker aldri at de er sårbeint, og det er alltid nok hov å ta av etter 1 måned (når hesten er barfot, må du raspe og beskjære minst 1 gang pr måned!)

Lykke til!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.