hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri når hesten har mistet sko...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ri når hesten har mistet sko...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  21:12:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Legger merke til fler og flere som rir når hesten har bare tre sko... I min verden har jeg lært at dette ikke er bra for beina til hesten pga at det blir ulik belastning på beina. Og dessuten sliter man jo på det benet uten sko og ulikheten blir bare større og større.
Kanskje man ikke merker noe på hesten der og da, men når den blir eldre så kanskje den må slaktes 5 år fortidlig pga beinproblemer...

Har også sett folk komme med hest på stevne med løse sko på hesten... Og hest som skulle vært beskjært for leeeenge siden... Utrolig at hesten i det hele tatt kunne gå spør du meg.

Og en annen ting jeg har lurt på, er det lov å starte hesten på stevne om den har 3 sko?

Rir dere når hesten har mistet sko? Eller har dere samme oppfatningen som meg?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  21:59:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg rir selvfølgelig ikke hesten når den har mistet en sko/har en løs sko. Har lært akkurat det samme som deg; ulik slitasje/belastning av beina og høvene.

Syns folk har mange rare oppfatninger:
Det er ikke så nøye om hesten blir skodd når den trenger det - "vi-tar-det-når-vi-gidder"-holdning.
Det er ikke så nøye om hesten får regelmessig mosjon - "tar det når jeg gidder".
Det er ikke så nøye om salen passer, eller om salen/annet lær blir vedlikeholdt - "det er så kjedelig!".
"Er det så nøye å aske underlaget? Det blir jo bare skittent igjen likevel!"

Sistnemte er et sitat jeg plukket opp i en samtale. Kommer aldri til å glmme det tror jeg.
Samtalen endte forøvrig med at jeg bare ristet på hodet og gikk..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  22:07:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det går jo ann å ta av enda en sko da, slik at belastningen blir lik på to og to høver iallfall.
(Dette har jeg vært med på før, og har da i grunnen fungert fint)
Man kan jo også ri på underlag tilpasset mangelen på sko :)

Hva angår at man skulle skodd for lenge siden tror jeg kommer av sånt som at mennesker er som meg, de har ikke nok kunnskap om høver. Og at de er forskjellige fra meg: fordi de ikke prøver å skaffe seg mer kunnskap om høver. Jeg mener ikke at det er greit at man har dårlig skodd hest. Men jeg tror det kommer av at mange ikke tenker på at høvene er minst like viktig å ta vare på som resten av hesten.

Om det er lov å starte med 3 sko vet jeg ikke. Men det er jo lov å starte barfot, så om man ikke skal ut og kikke på "farveglade pinner" så kan man jo evt ta av alle skoene (og man vet at man starter på underlag som gjør dette mulig da)

Nå er jeg forøvrig ikke ute etter å starte en ny barfotdebatt (sparer oss alle for det), men jeg tror ikke at det skal være noe usunt for beina å være uten sko litt.
Selvsagt skal man være litt påpasselig om hesten skal ha på igjen sko, men jeg tror ikke nødvendigvis at man forkorter levetiden om man rir litt uten sko på noen av beina (men jeg tror det er bedre for hesten å være avskodd på to og to bein, enn på bare ett).

Der hvor jeg hadde forhest før var det jord/sand luftegårder, og da ble det tydd til gaffateip (sånn sølvfarva) hvis hestene mista skoa og det var hardt ute (selvfølgelig ikke på vinteren), slik at ikke høvene skulle slites ekstra masse (og flises opp). Jeg vet ikke om dette er sundt, eller å anbefale. Men det var en nødløsning, for at hesten skulle få være ute og rørt seg annet enn i ridehus mens man ventet på hovslageren.

Guro

Edit for å si at løse sko tas også av i min verden. Bedre det enn å lage sømhullene enda større, eller ende opp med stygge ulykker fordi utenkelige ting skjer (skoe setter seg fast i noe, river opp hoven el)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 04/05/2005 22:11:14 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  22:49:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ble introdusert til hesteverdenen på en rideskole med en særdeles lat stallmester/smed og da var det ofte at hestene manglet en sko en stund.. Hvis en sko var løs, ble den revet av(av smed), bedre uten sko enn med løs sko. Hvis noen av oss stalljenter klaget til smeden at "stakkars hesten kan jo ikke gå på tre sko!", ble ofte den andre skoen (begge fremsko/baksko) også revet av, som Guro nevner. Og da gikk det ofte opptil et par uker før smeden skulle sko nesten gang. Så har på en måte fått den erfaringen av hesten kan godt bli ridd med sko kun på fram/bakbeina til neste skoing, men at løs sko og tre sko er verre. Men etterhvert som jeg gikk over til privathester har mistet sko = null ridning til skoen er på igjen. En hest med normalt sunne og sterke høver er vel ridbar selv om den mangler en sko, men at det er så lurt er jeg mindre sikker på...
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  00:05:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Det er vel kun hvis hesten går på asfalt at den trenger sko?
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  00:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Roxira. Jeg trener aldri om hesten mangler en sko. Har jeg ikke mulighet til å få den på igjen, så river jeg av den andre. Da kan vi iallefall trene litt frem til ny sko kommer på. Det er veldig belastende for ehsten å bare gå med 3 sko, og ingen brude ri eller trene da!

Og Anders, grus med småstein på sliter mye mer på hestehøver enn asfalt.
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  01:04:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Takker!
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  13:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Welcome Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  22:17:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Helt enig med dere andre,og har heller ingen ekstra kommentarer. Er jo ganske så logisk at det ikke er så bra å ri en hest som mangler en sko, eller har en løs sko..
Therese
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 06/05/2005 :  09:08:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir aldri med en løs sko eller bare 3 sko. Har lært at man ikke bør gjøre det, og i tillegg har hesten min dårlige høver så de bare smuldrer opp hvis jeg rir med løs sko eller 3 sko. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  13:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke bra at en hov blir slitt mer ned enn de restrerende tre? Har alltid lært at mister man en sko,tar man av den andre også,og rasper/filer høvene runde så de ikke skal flise seg for mye opp til hovslager kan komme... Selv rir jeg ikke uten sko(hesten har porøse høver),men tror ikke det kan skade så lenge man tar sine forholds-regler....
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  12:42:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tja. Hadde en liten opplevelse med akuratt dette. Jeg rei på tur med min barføtte hest. Turen ble lagt til stallen til noen venner av meg. De skulle akkurat hente hestene inn for kvelden. Beitet er ca en kilometer fra stallen. Så de pleier å kjøre en bil opp og ri hestene ned igjen. Jeg ble med på turen (jeg red opp da). Da vi kom opp til hestene deres, viste det seg at begge hadde misten en sko i løpet av dagen. Det var litt småisete noen steder på veien. Det var helt tydelig at de som kun hadde tre sko hadde ubehag når de gikk og problemer mde å takle isen. Jeg med min barføtte måtte stoppe å vente på de andre to stadig vekk. Det var helt tydelig at ingen sko fungerte bedre enn tre i hvertfall.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  20:37:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja. Hadde en liten opplevelse med akuratt dette. Jeg rei på tur med min barføtte hest. Turen ble lagt til stallen til noen venner av meg. De skulle akkurat hente hestene inn for kvelden. Beitet er ca en kilometer fra stallen. Så de pleier å kjøre en bil opp og ri hestene ned igjen. Jeg ble med på turen (jeg red opp da). Da vi kom opp til hestene deres, viste det seg at begge hadde misten en sko i løpet av dagen. Det var litt småisete noen steder på veien. Det var helt tydelig at de som kun hadde tre sko hadde ubehag når de gikk og problemer mde å takle isen. Jeg med min barføtte måtte stoppe å vente på de andre to stadig vekk. Det var helt tydelig at ingen sko fungerte bedre enn tre i hvertfall.

Opprinnelig postet av Fröya

Det er vel ingen hemmelighet at barfot er bedre på isen enn sko uten brodder!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  23:25:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding

De var skodd med brodder. Men når de manglet sko på den ene hoven, ble det vanskelig for dem. Antagelig fordi grepet var forskjellig.

Redigert av - Fröya den 08/05/2005 23:27:32 Gå til toppen av siden

*stjerna*

» VIP

Skrevet - 11/05/2005 :  13:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis Stjerna har en løs sko eller tre sko, så tar jeg de/den av slik at det blir "jevnt". Slik at hun har bare baksko eller bare framsko. Men jeg var på skoerkurs, og lærte å slå på sko, så nå kan jeg slå den på igjen hvis det er "behov" for det, liksom! :) Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 28/05/2005 :  09:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg kunne alderi tenke meg å ri med bare tre sko, hesten får vont i beine av å gå med bare tre sko,.
Jeg synes det bare er tåpelig å starte stevne med løse eller bare tre sko,.

Jeg tenker altid at det er like vont for hesten med tre eller løse sko, som det er for oss å gå barbeint på grus veier.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.