hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva bitt bør jeg bruke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hva bitt bør jeg bruke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  15:36:34  Vis profil  Svar med kopi av melding

har en stor shetlandshingst som er snill men litt rampete. han ris på vanelig trinsebitt, men han er nesten helt umulig å holde igjen eller stoppe. tennene og munnen er sjekket men ingenting galt å finne. Trenger jeg bare et sterkere bitt? ev hvilket?

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  15:46:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Han trenger vel først og fremst oppdragelse og lære å gi etter for bittet, et skarpere bitt vil ikke lære han dette, men det er fullt mulig at han liker et tynnere bitt (svært mange hester foretrekker tynne og gjerne tredelte eller rette bitt):)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  15:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han går helt flott når vi skritter han eller om jeg tømmekjører/ kjører han men når farten øker så virker det som fortere er bedre. har prøvd 3- delt, dette fungerte like dårlig. vil ikke ha for skarpt bitt til han egentlig... men likevel vil jeg ikke måtte holde og holde får å kunne stoppe han det er nok ikke behagelig uanz bitt. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  16:07:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har jo selv traver som også lever etter prinsippet jo fortere jo bedre, og det er generell dressurtrening som har virket på henne, gjøre masse overganger til skritt og holdt, trene på ettergift for bittet. Hvis han hører på stemme kan du bruke dette til å lære han å bremse, det gjorde jeg med min hest, trente masse fra bakken. Ingen bitt vil løse dette problemet , et skarpt bitt vil som du sier bli ubehagelig når det dras i, og hesten vil etterhvert stoppe fordi det gjør vondt, ikke fordi den har lært at det betyr stopp.

Når du skal trene på dette med ettergift er det viktig å ikke ta mer i tøylen enn at du får en reaksjon, at hesten kjenner at det skjer noe ("ta så lite som du kan, men så mye som du må" sa en dyktig hestekar til meg en gang), la den da få tid til å tenke, og prøve å finne løsningen selv (eller du kan ha noen på bakken, evt selv stå på bakken, og gi han beskjed om å rygge), hjelpe han med å forstå), og vær veldig presis med å gi ettergift i det hesten tenker riktig (før den flytter seg, vil den forflytte vekten, og de er i det øyeblikket du må gi etter, noe som er utrolig vanskelig). Vet ikke om dette er til særlig hjelp jeg, men det funket på min hest;) Lykke til:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  17:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal forandre på treningen så ser jeg hvordan det går... takk for svar Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.