hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest døde under travløp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hest døde under travløp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 18/05/2005 :  15:20:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=253955

Hva tror du hendte med hesten.. Bare skriv ut om tanker/meninger her!

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  15:41:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det er desverre ikke så sjelden at travhester segner om og dør etter (og under) løp, de løper bokstavligtalt til de stuper, noen får hjertestopp, noen svelger tunga etc Trist er det ihvertfall:(
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  16:23:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Det er trist ja:'(
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/05/2005 :  01:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh, jo det e faktisk veldig sjeldent at en hest dør under eller etter travløp.

Det som oftes skjer er at hesten ikke får nok luft, f.eks. i startfasen, for da er det litt hard kjøring om de beste plassene, før det hele roes ned, til slutt har du oppløpet som igjen betyr endel kjøring. Om hesten går for hardt ut, så får den altså ikke noe oksygen og den kan gå i bakken. Kuskene gjør det de kan, trekker hestene bort fra løpet og prøver å holde dem igang slik at de får luft igjen. Men enkelte ganger går de i bakken desverre. Ofte så reiser de seg uskadde etter kort tid. Men i ekstreme tilfeller så kan de dø. Dette er imidlertid ikke vanllig slik det blir fremstilt her.

Sist uke var det en hest som ikke fikk nok luft på Biri, det kjente kusken og han dro derfor hesten innover i banen og bort fra resten av feltet. Hesten sjanglet og gikk i bakken, det så stygt ut når det skjedde under så stor fart, men hesten reiste seg etterpå.

Hjertestans kan forekomme, men det er sjeldent. De kan også svelge tunga, men det er også sjeldent, og det er nettopp for å forhindre dette at det brukes så kaldt tungestropp. En stropp i lær som man bruker til å holde tunga under bittet med.

Det følger selvsagt en risiko med å gjøre i så stor fart så tett som det gjøres i travløp. Men dersom du ser dette i sammenheng med antall ulykker, så skjønner du at kuskene er utrolig flinke og klarer å holde hestene under kontroll.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  08:39:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vel, begrepet "sjelden" er jo relativt, utfra hvor mange hester som går løp i løpet av et år er det jo svært sjelden at noen stuper, men jeg blir ikke overrasket over at noen hester stuper over mål, fordi det har skjedd med mange hester tidligere, og det jeg personlig synes er mange kan andre synes å være få (så unnskyld ordvalget lenger opp her, var ikke slik jeg mente det;))
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/05/2005 12:57:09 Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  10:29:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff så trist!

Jeg er ingen travtilhenger, men jeg håper ikke dettte nå utvikler seg til en debatt der travsporten blir kalt misshandling osv.
For den debatten er i hvertfall jeg inderlig lei av!

Til sammenligning kan jeg fortelle at for 2-3 år siden stupte 2 hester ute i løypa på VM i distanse i Frankrike.
Hestene var leaset bare for dette rittet, som gikk over 160 km.
Altså ble hestene ridd av ryttere som ikke hadde trent dem, og dermed ikke kjente deres begrensninger.
Tragisk!
Og unødvendig.

Kan jo legge til at dette med å lease hester for lengre ritt nå er forbudt.
Men oftere og oftere ser man at hester på lengre ritt må ha drypp i pausene, og da har det etter min mening gått alt for langt.

Dette ble utenom tema, hadde bare lyst å fortelle litt om lignende hendelser innen min tidligere gren.

Anette Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 20/05/2005 :  20:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svært sjeldent at hester dør i banen på den måten. Det hender oftere at hester segner om i banen, men da er det ofte fordi de ikke får nok luft pga løs gane, eller svelgt tunga, men det er sjelden de dør..
Hvis hester dør som denne, er det som oftest en hjertefeil. Akuratt som fotballspillere som plutselig dør. Det var faktisk to dødsfall under årets vassalop i sverige....
Vi har opplevd et slikt dødsfall på vår stall. Her var det faktisk pulsåren som sprak..
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  19:07:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Hmm.. det forekommer desverre av og til.. Shan Rags døde jo etter løpet.. Hjertestans... (12 år gml).. Ben Frontline, døde vel på vei fra banen til oppselingsboksen.. etter løpet.. og flere hester har stupt i banen.. mange holder jo på å svelge tunga... Men selv har vi slutta med tungestropp... etter at den ene hoppa vår stod å kjakset med tunga før løpet.. (med tungestropp), og rett før vi kjørte ut av stallen med henne oppdaget vi at hun hadde tettet luftveiene med tunga... hadde vi ikke oppdaget dette hadde hun stupt den dagen... men etterpå har vi aldri rørt ei tungestropp...
Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  09:22:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Veldig synd med dette! Har vært veldig mange ulykker i det siste nå! Earl's Court måtte jo avlives pga. skadene den pådro seg etter at den kvelte seg og ble dratt innover, og løp rett inn i en mast på indre bane. Og er jo ikke lenge siden at Slottelid Knekten bare segnet om etter løpet og de ikke hadde noen sjanse til å gjennoplive han, der hadde hjertet stoppa momentant.
Blir litt skremt av at det bare blir flere og flere hester som stuper i banen. Godt at det som oftest går bra!

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  13:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ingen tilhenger av trav, men det er fordi jeg er "vokst opp" i en sprang og dressur stall. og har derfor ikke no forhold til trav.
At hester dør er ikke enestående innen trav. Galopp hester dør, sprang hester blir avlivet i ung alder grunnet ben skader. Dressur hester det samme.
Så dette er beklagelig noe som skjer når man driver med sport og hest.
Også hester som dør på sommerbeite, knekker et ben osv..
Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 08/06/2005 :  10:41:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Også skjedde det igjen:

Topphest døde i banen.
Postet Monday 06 June @ 11:16 av roy

Den hyperraske topphesten Titan Ås døde i går helt plutselig i det han skulle forlate banen på Sunbyholm etter en autostartprøve. I følge banens veterinær dreier det seg trolig om et større...

...blodkar som har sprengt. Hesten døde momentant og trener Per-Johan Lind er selvfølgelig nedbrutt etter hendelsen, jeg har hatt hesten siden han var 1,5 år og dette var tungt. Titan Ås vant 8 V75 løp, deriblandt to gulldivisjonsløp. Han vant 32 av 99 løp og tjente 2.8 millioner.

R.I.P Roberto Bada</3

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  11:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv vært vitne til at hesten til et vennepar stupte i banen... Venninen min fikk så sjokk at hun kolapset selv,og ble kjørt med sykebil til sykehuset der hun ble liggende over natten...

Men det gikk heldigvis bra med denne hoppen,takket være snar-rådige kusker kom hun fra den med kun mindre skrubbsår ...men ble ikke helt den samme i banen...
Nå har hun nye eiere,og de har sakte men sikkert trent henne opp igjen(psyken var vel det som vær værst "skadet",hun gikk ikke inn i banen,stod bare og steilte......) Og nå går hun på som bare det,topper ørene,og man kan se hun koser seg,og er så utrolig stolt av seg selv!
I August er planen satt at hun skal ut i prøveløp igjen! Den nye eieren,en jente på 17,har gjort en utrolig jobb med henne!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  14:13:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Så synd :'(
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  18:28:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
huff.. En hest jeg stellte før, kollapset under et løp.. Lå først hele veien visstnok.. Tror det avr hjertet som sviktet på han.. Er ikke helt sikker.. Han ble bare 4 år :(
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  09:59:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
jeg tror det kunne vært hjertestopp.. trist!
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  10:24:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Huff :'(
Alltid like trist når slikt skjer...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.