hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avdanka travhester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Avdanka travhester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

equador_it

» VIP

Skrevet - 18/04/2003 :  10:28:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!
Da jeg begynte å ri, for ca 9 år siden, var vi overlykkelige samme hva slags hest vi fikk, så lenge den var snill.
For tiden prøver jeg å selge hesten min, som tilfeldigvis er er avdanka travhest.
De fleste lar seg lure av det, og tror at alle travhester bare stresser og ikke kan galoppere, derfor ofrer de ikke engang en samtale med eieren for å høre mer om hesten.
Jeg synes det virker som at alle som skal ha hest i dag, bare skal ha de dyre, flotte ridehestene, men personlig synes jeg at mange avdanka travhester er perfekte førstegangs hester.
Hva synes dere?
Er en avdanka travhest en bra hest, vis du skal ha en tur/hobby hest?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:38:19

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  10:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest er en avdanka traver, som fungerer kjempe bra, stresser bare en sjelden gang i blant, hun kan også brukes til det meste... Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  17:23:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
min forhest Punky er gammel traver. Ho stresser litt, men ellers er ho snill og grei. Hvis man ikke støtter henne, kan hun passe i stede for å trave, men da kan man jo ikke skylle på hesten...

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  19:30:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elsker avdanka travere, men man vet jo hva man får... Som allroundhest er de topp, men er man ute etter konkurransehest kan det bli en lang vei å gå...

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  19:40:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Har bare erfaring fra to avdanka travere, begge var helt gærne! De var begge veldig stressa, og når dem skulle trave kunne de aldri ta det rolig.
Jeg vet ikke, men tror det er flere stressa avdanka travere, enn rolige. En rolig avdanka traver kan være den perfekte hest for alle som ikke krever den store konkurransehesten. Men en stressa avdanka traver tror jeg ingen nybegynnere/litt øvede bør lære å ri på.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/04/2003 :  21:10:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
En omskolert traver kan være en perfekt førstegangshest ja. Men ikke hester som kommer rett fra løpstrening.

Pga at de er opplært til å løpe fort så vil de ofte være hissige(mange forveksler dette med å være stresset), og de trenger å lære at de kan gå rolig også. Men har du først lært hesten dette så er det ingen tvil om at de er meget gode hester som man kan nå langt med. Dessuten så er de ofte mye bedre vandt til stressede situasjoner som på stevne, i trafikken o.l. enn ridehester erm in erfarinf. De er flinkem ed hovslager og dyrlege og slikt da de blir godt oppfølgt hele livet. Så en traver er en veldig god ehst, og jeg er gasnke sikekr på at jeg kommer til å få meg en traver når jeg en gang skal kjøpe meg hest.
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  10:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå blir jeg skikkelig forbanna!!
Jeg prøver å selge hesten min. Har sendt masse mail til folk som vil ha turhest, men bare pga et lite ord; x-traver, fortjenter han ikke en gang en sjanse???!
De sier bare at han ikke er noe for dem uten å høre litt om ham en gang først!!
Dette synes jeg er urettferid. Det blir på samme måte som at fjordingen blir stempla som den late og stae hesten!
Gi dem en sjanse!!
Gå til toppen av siden

Magic

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  11:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en x-traver jeg skal selge. Utrolig vanskelig å få solgt, sjøl om hesten min aldri stresser, ikke er hard på bittet, ingen uvaner... ingen skader.. Bare en utrolig snill og god hest.. som ingen vil ha, desverre...
Jeg tror at folk skal ha det billigste som er å få tak i, eller så har de alt for høye krav... Synes man skal ta seg mer tid til å få mer info om hesten, og prøve den... Mange drar forhasta konklusjoner.
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 28/04/2003 :  11:23:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skulle kjøpt meg hest, ville jeg nesten helt sikkert kjøpt en x-traver
Nesten alle yndlings hestene mine har vært x-travere. Den første hesten jeg noen gang red var også x-traver.
Det er godt over 10 år siden nå, og jeg fikk nettop vite at hun lever ennå Hun er hele 25 år gammel! *hehe*

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/04/2003 :  11:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding

jeg vil bare si at trvere er flotte hester, har en fjording nå, men må vel snart skifte ut den p.g.a størrelsen, og da skal min neste hest være en avdanka traver!! mange misforstår ex-travere, dette gjør at de blir solgt ganske billige for at de i det hele tatt skal bli solgt... men som alle andre hester, finnes det mye rart av travere også! noen hester jeg har vært borti, var helt psykisk nedbrutte, de var ikke til å ris på eller noen ting, de var helt ødelagte...

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  14:12:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er dessverre mange ødelagte travere. det virker også som at folk tror at travere ikke kan annet enn å stresse rundt i skritt og trav. dette er skikkelig urettferdig.
skulle ønske en ex-traver hadde vunnet et digert stvene en gang.. da ville ridehest-folka fått noe å gape over...
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 29/04/2003 :  12:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne gjærne tenkt meg en snill avdanka traver!
Jeg syns det viktigste med en hest er at man kan stole på den, sån noenlunde da... Men jeg kan tenke meg at det er vanskelig å få solgt slike hester, jeg tror travhest eiere bør ri inn hestene sine ekstra godt, for å sikre framtida deres...
Jeg kjenner til travere som er supre ridehester, hadde ikke tenkt meg om to ganger om jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe en slik hest!
Men jeg liker jo å kjøre også da!
Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  12:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEi!!
Uff...."avdanka traver" unnskyld meg ,men liker overhode ikke det navnet!! blir en sprang hest som ikke funka til det kalt "avdanka spranghest"? nix!! Blir så forbanna på folk som ser ned på våre elskverdige x travere,de er bare kjempe hester!!!! er ikke mange topp spranghester som kan i tilleg bli brukt til kjøring,ser liksom ikke for meg Lord caletto med vogn bak seg....Grunnen til det er jo ofte at hesten ikke har blitt prøvd på detta før(OBS tar ikke alle under en kam!!!)Men se på traveren, der kan man både ri og kjøre, ri sprang og dressur,hvis man gir den en SJANSE!!!!

lenge leve folk som gir disse hestene en sjanse..
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  13:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stå på Lucifer!! Bra at du "slåss" for traverne Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  13:24:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
heisann!!
hadde en varmblodsvallak før, han var riktig nok traver da, men han var utrolig snill å ri på. han kunne bli litt stressa og sånn i begynnelsen, men siden jeg nesten bare ridde han i et halvt år, ble han en stor engel. ridde han en del på banen å, kjempe fin å ri på der å. ikke no stress i det hele tatt. bare kosehest. nå er han solgt som ridehest og eieren er kjempe fornøyd med han. har fremdeles kontakt med eiern og hesten, og rir hesten noen ganger og han er fremdeles like snill.
så det det kommer ann på er hvordan du behandler x-traveren (traveren) når du rir, steller og holder på med hesten, er du rolig og får hesten til å slappe av sier det seg selv at hesten blir fin å ri på og snill ellers. det er urettferdi av folk å si at x-travere ikke funker som ridehester. de er ypperlige ridehester!!! vet om en x-traver som har fått fine plasseringer i både sprang og dressur!

lenge leve x-traverene og traverene seff=)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/04/2003 :  13:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En omskolert traver kan være en perfekt førstegangshest ja. Men ikke hester som kommer rett fra løpstrening.

Enig i dette, jeg synes heller ikke en x-traver, nettopp tatt ut av trening er noe jeg vil anbefale nybegynner.
Men jeg er helt enig i at en godt omskolert traver kan være en fin,fin førstegangshest, da de ofte har bein og rygg som holder:-)

Syns synd på alle dere som møter motstand når dere vil selge x-travere. Og jeg er litt enig i at det virker som mange bare skal ha en status hest fordi de tror det er det som "skal til" for å "bli noe" her i verden.
Vil man ha en grei hest for tur og konkurranse på lavt nivå må da en avdanka traver være god som noen.

Jeg vet med meg selv at jeg med stor mulighet ender opp med en slik den dagen jeg får en hest i mitt eie, nettopp av pengemessige grunner (at de selges til en pris som oftest står i stil med hva de kan) og fordi jeg liker lynnet til de fleste kaldblodshester jeg har vært borti svært godt (de er stabile, hisser seg ikke opp over folkemasser, barn osv.)

Vil ønske dere alle lykke til med å bli "kvitt" hestene deres, og håper de kommer til folk som takler dem, så ikke x-traverne får enda dårligere rykte enn de alt har...

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.