hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avdanka travhester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Avdanka travhester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Magic

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  09:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg hatt hesten min tilsalgs kontinuerlig i over et halvt år. Og jeg har han ennå. Skjønner ikke hvorfor!
Han er jo så snill, kald i hodet og myk på bittet! Kan gjøre alt med han, han kan ris av "amatører" og nybegynnere. Han kan hoppe, går overganger mellom holdt, skritt og trav fint, bøyer seg i volter og reagerer på skjenkel.

Men kan ikke galoppfatning. Men det må da være lett å lære han for de som påstår seg være "erfarne" ryttere? Jeg har ikke kunnskapene og har brukt han i trav sjøl, derfor har jeg begynt å ri for instruktør.

Hva er en grei pris på denne hesten? Han er 9 år, aldri skadd eller syk, vallak. Utrolig billedskjønn.
Jeg synes 10-12'000 må være o.k for ham? Eller vil det være en pris for en hest som "kan" galopp?
Gå til toppen av siden

MariØ

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  13:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forguder hesten min!!
Han er så snill, jeg har ikke møtt snillere hest. Kan brukes til alt hesten er bånn ærlig og har aldri gjort noe "galt", jeg kan sette han fra meg på gårdsplassen, gå inn og fylle opp ei bøtte med vann, kommer ut igjen og hesten står der like herlig og ser på meg med to brune varme øyne. Som om han sier: Ja, jeg står her jeg, var jo det du spurte meg om så, hvorfor ikke?? Binder han aldri fast, går med han løs på tur, kan la veslesøstra mi på 6 ri han rundt på gårdsplassen uten at jeg går ved siden av, hun har tilogmed kjørt denne hesten(satt jo i vogna sammen med henne da) han er kanskje ikke noe verdensmester i dressur, men hva så, var jo ikke det jeg kjøpte han for!! Han driver og lærer seg å fatte galopp nå, kan det ikke helt ennå, men jøsses, hesten prøver jo så godt han kan. Og den hesten stresser aldri og han kald i huet, i stedefor å skvette tenker han seg heller om, nesten som om han !spør" meg om det er farlig!!
Dette var et langt og rotete innlegg, men vil til sist si: Gjett hva slags rase dette er??
Og selv om han er rolig og kald så er han ikke noen daffehest, men han jager seg aldri opp, og er ikke hard på bittet.
Grrrr, blir så sinna på sånne som rakker ned på extravere.

~Mari~
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  03:57:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det finnes noen i alle miljøer som rakker ned på andre raser/ grener. Konstruktiv kritikk er en ting, drittslenging er helt noe annet.

Hva som er god ridehest for en person, er ikke nødvendigvis en god ridehest for en annen. Slik er det bare. Vi har forskjellige mål og ambisjoner.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/05/2003 :  12:50:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
En grunn til at folk ikke vil kjøpe travere kan jo være at de vet at det er vanskelig å få solgt den igjen senere. Som dere jo faktisk beskriver.

Men jeg synes kanskje noen her er like flinke til å rakke ned på andre. Bare fordi dere synes at det er greit å ha en traver, betyr ikke at det vil passe alle andre. Det er en kjennsgjerning at det finnes *mange* eks-travere på markedet, og at en stor andel av dem ikke er godt utdannet som ridehester, eller som for eksempel ikke har en god galopp på begge hender. Og mange av dem som prøver å selge en eks-traver som ikke er godt utdannet, overdriver om hvor god hesten er. Derfor synes jeg ikke det er merkelig at mange ikke er interessert når de hører at det er en eks-traver det er snakk om.

Det er selvfølgelig synd i de tilfellene hesten faktisk er en fin ridehest og egentlig en passende hest for den potensielle kjøperen. Men det finnes relativt billige ridehester også hvis man ikke har for høye krav, og dersom man er villig til å betale for det, så ser man etter disse hestene likegodt først som sist.
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  19:50:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hei :)
jeg har ei hoppe som er traver men aldri har blitt innkjørt, det er jævla irriterenes å høre fra alle: herregud, er den en traver..? ossen orker du å ha traver..? osv.. utrolig irriterenes! jeg liker x-travere, de fleste jeg har vert borti har vært ordentlige hester.. hvis jeg skulle hat en hest til hadde det sannsynligvis oxo blitt en xtraver/traver, de er hester man kan bruke til det meste =) men skal ikke påstå at alle er greie og fine, for det er de ikke :p men til dere som tror at alle travere er helt uaktuelle: gi dem en sjangse! mange er VELDIG fine!!! lykke til dere som ikke får solgt hestene deres =)

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  08:16:53  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
jeg var å kikka på hest i går som var en kalblodsvallak. han hadde gått på travbanen før han blei satt på grasspå torsdag men fungerte ikke på travbanen. men han var så snill som et lam. en engel å ri! så dere som sier at "x-travere" bare er stressa å sånn, det er faktisk mange av "x-traverene" som er kjempe fine ridehester. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2003 :  01:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Når man skal selge en hest og kaller den "varmblods" tiltrekker man en stor kjøpergruppe. Men mange i denne kjøpergruppen har ambisjoner om å ri konkurranser, og de fleste bakker da selvsagt ut når ordet traver/ x-traver kommer på banen. Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå.

Uansett hvor god din travhest er som ridehest til din bruk - har man konkurranseridning som mål på et litt høyere nivå enn LC/LB så er ikke akkurat en travhest noe egnet valg. Klart det finnes enkelte unntak, men generellt sett har ikke disse hestene nok kapasitet.

Travhestene taper pga. galoppen i første rekke. En dressurrytter MÅ ha en hest med god grunngalopp, det samme gjelder en sprangrytter f.eks. Det kreves hester med en taktren galopp, som er regulerbare og faktisk går i en sikker galopp. At 1 av 50 travhester mestrer dette hjelper fint lite, gjennomsnittet gjør det ikke - og gjennomsnittet skaper folks oppfatning.

Det er verken kjøper, selger eller hesten det er noe galt med. Men kjøper og selger har vel gjerne et litt forskjellig syn på hva en god ridehest er. Vi kan ikke velge for andre!

Man trenger ikke se ned på x-travere selv om man ikke vil ha en som ridehest selv.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/06/2003 :  00:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vixi: Må bare si meg veldig enig i det du sier.

Har vel allerede sagt her at jeg red en x-traver for noen år siden. Kjempefin hest! Utrolig bra gemytt, tre gode (ikke eksepsjonelt gode, men som en middels ridehest) gangarter, kosete, snill, dog ikke veldig godt utdannet. Jeg tror forøvrig at den ikke gjorde det særlig godt som traver, den hadde i alle fall ingen seiere. Derfor så *vet* jeg at det finnes fine travere også. Men hvis jeg skulle kjøpe hest i dag, hadde jeg antagelig hoppet over traverne fordi jeg vil ha en hest med god gang og som har en god grunnutdannelse, og gjerne litt videreutdannelse også. Det finnes ikke mange travere på markedet som tilfredsstiller disse kravene. Hvis man skal spa igjennom 100 travere for KANSKJE å finne den ene.. Det hadde jeg ikke giddet.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2003 :  02:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Til dere som har problemer med å få solgt hestene deres, hestemarkedet er ikke all verden å skryte av om dagen. Det er veldig kjøpers marked. Kjenner ei som har prøvd å selge et par hester (ridehester) i lang tid (over 1 år) - har dem fortsatt. Fine hester, god stamme m.m. ikke er de svindyre heller.

X-travere er helt ok hester, og jeg ville ikke hatt noe problem med å anbefale noen å kjøpe en slik type hest - så sant jeg anså dem dyktige nok til å håndtere den.

Forøvrig, vi har en super travhest på stallen - ikke så mange som vil gjette at han er en traver. Hingst sådan, fortsatt løpshest. Han ris om dagen da han ikke har fungert på banen (men skal prøves igjen). De har ikke hatt ham så lenge, men i løpet av kort tid går han nok vel så bra dressur som mange ridehester. Han er forholdsvis stor og kraftig, ganske kort til travhest å være og har forsåvidt ganske gode bevegelser. Morsomt å se en travhest gå såpass (han er knapt ridd fra før av) etter så kort tid. Flink er han, og fin! Så det går an....

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  23:24:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært borti en avdanka traver i stallen "vår". Hun stresser og klarer omtrent ikke å gå rolig, men hun hopper som en dronning!! Selv får jeg den "gamle" travhesten Mostly Glasgow opp hit om to uker. Det er jo mange som vil kjøpe avdanka travere som ridehester fordi de tror at disse hestene er billigere. Jeg kjøper Mostly for 16000 og har store forhåpninger til neste stevnesesong. Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 18/08/2003 :  15:47:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen :)
Kopi av melding:
En dressurrytter MÅ ha en hest med god grunngalopp, det samme gjelder en sprangrytter

Har hørt om en x-traver som ikke galopperte med bakbeina, som gikk 130 bane feilfritt uten problemer. Tenk på det!! Hehe

Og et lite spørsmål : Hvorfor vil dere selge hestene derses hvis de er så fantastiske? (Bare lurer, hehe)

Klem fra x-traver elsker :)

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  17:36:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja for all del, mange travhester hopper "hus" - og i snodige gangarter (tralopp, trav og galopp). Men det ser ut til å være en heller ekkel opplevelse å sitte på. Dressurtante som jeg er, jeg ville aldri kastet meg ut i 1.30 med en hest som ikke var sikker i galopp.

Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 22/08/2003 :  15:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei. på torsdag kommer en varmblodsvallak som har vært traver, han slutta i trav i 2001 og blei omskolert. han e 14år, 158cm høy. hun som selger haan sier han e kjempefin å ri, og skulle begynne sprang opp til 1.20! og distanseridning. men hu ridde ikke dressur på grunn av traven. men det ska æ jobbe med! gleder mæ, men det blir en utfodring! det er jo søsteren min som kjøper han da. først va jo æ imot vallaken, men da æ fikk vite mer om han og fikk sett et bilde, falt æ for han! og hun selger han for 16.000 med utstyr, og det er ei bra pris, ikke som 9.000kr nei. utstyret e jo ikke mer verdt enn 2.000kr tilsammen da. og så får æ kanskje ei shettis opp samme dagen! *hihi*. glede mæ noe sinnsykt! søstera mi ska være me på et sprangkurs med agnethe hansen! ska se på æ..
hester e livet, ta vare på dem!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  04:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Agnethe Hansen???? Fra Kirkenes-området? Ei med det navnet som kjøpte første hesten min...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.