hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Zorse? blanding mellom hest og zebra=S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Zorse? blanding mellom hest og zebra=S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  18:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er verdt å see

http://www.geocities.com/zedonknzorse/index.html

http://www.greenapple.com/~jorp/amzanim/rcpzor.htm

http://www.greenapple.com/~jorp/amzanim/cross03a.htm

en kryssning mellom zebra og hest!

Hva tror dere om det?

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  19:28:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Ikke ulik fjordingen.
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  21:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vittig! :)

Men spørsmålet er om det er så lurt...?
Ikke vet jeg...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  21:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var noen som fortalte meg om jente som kom ridene inn på et slikt hesteshow. på en zebra, uten grime,hodelag,sal osv. en helt naturlig zebra uten hjelpemidler og meneskelige ting, bortsett fra hun som satt oppå!

å hun hoppet hinder med han uten problemer, etterpå fortalte hun historien bak zebran! imponerende!

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  21:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde ikke det gikk an å ri på zebraer,jeg? Noe med at ikke ryggen tåler det...?
Men er jo godt mulig jeg har hørt feil :)

*Man lærer noe nytt hver dag*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  21:58:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Leste et sted at det var pga temperamentet man ikke kunne ri dem. De er visst vanvittig ustabile. I dyrehager var det visst pga zebraer de fleste skader med dyrepasserene oppstod. Leste eller så også på tv at det var en for mange år siden som hadde 4 zebraer eller noe sånt til å dra en vogn gjennom byen, men han måtte slutte med det fordi de drev å bet folk. Men det var litt av et syn da hehe
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  22:01:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men spørsmålet er om det er så lurt...?
Ikke vet jeg...

Enig, blir vel litt rot når man skal drive å blande arter. Regner med de er sterile, som muldyra. Sebra egner seg nok lite til "husdyr", det blir som om å holde en ulv eller gaupe som hund/katt. Greit nok at Sebra er i slekt med hest, men det er tross alt et vilt dyr.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  22:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
å blande hest og zebra er jo like naturlig som å blande hest og esel.. det er vel d vi norske mener, som ikke har så mye tilgang til zebraen. men i andre land så kan det jo være mer naturlig for dem å pare hest og zebra!

sjikkene kan jo være anderledes wtt!

den historen med zebraen på hesteshowet, er det en hestetemmer som har fortalt meg, som har drevet med hest i 40 år! men ingen zebraer er like, noen er kanskje mer sårbare en andre!

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  23:02:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig i at det kan være lite lurt å blande arter forresten
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  23:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er ganske domt å blande artene.. men hviss det blir brae ride hester, så offrer jo amrikanerne å blande an art.. sff..

det er jo som å sammenligne det med en elg å en hjort, de går i samme skog, men å pare.. det gjør de AlDrI.. hehe

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  23:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok at Sebra er i slekt med hest, men det er tross alt et vilt dyr.

når zebraen er ett vilt dyr, som også noen hester fortsatt er.. da kan man ikka pare en vill mustang med eij tamm hoppe heller da, for mustangen er jo ett villt dyr, mn slik er det jo ikke

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  23:53:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En mustang er ikke et vilt dyr på samme måte som en sebra. Og en mustang og en tam hoppe er begge to av samme art, så det blir også feil å sammenligne.

Det er ikke naturlig å blande hest og esel, heller, som sagt blir avkommet sterilt og en blanding av to arter er ikke gunstig fra naturens side. Det er noe mennesker har funnet ut var greit fordi muldyr var større en esel men bedre lastedyr enn hest. Det er nesten alltid mennesker som har provosert fram bladning at to arter, de få tilfellene som tar til helt naturlig er sjeldne, "freak of nature". Jeg mener blanding av to arter er uetisk og grenser til dyremishandling. Det blir som om vi mennsker skulle plutselig begynne å pare oss med gorillaer fordi da ville vi blitt større og sterkere. Avkommene kan få alvorlige misdannelser.

Vi diskuterer andre plasser på forumet om at å blande to ulike hesteraser blir galt, da blir å blande to forskjellige dyrearter ihvertfall galt.

(Og no offence amerikanere, men å gjøre en ting fordi "amerikanerene gjør det" blir litt banalt, "alt går ann i Amerika", om man bør følge deres eksempel er en annen sak.)

Men det er nå mitt synspunkt ihvertfall. Syntes ikke det er noe "tøft" med dyr som ser helt miss ut pga eksperimentell avl.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2005 :  00:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
fårstår zebra og hest hverandre tro? samme "språk"?
for det gjør ikke et menneske og en gorilla.. ooh, never!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2005 :  00:26:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gorilla og mennesker forstår nok hverandre ganske godt de, tatt i betraktning i forhold til andre dyr. Det er snakk om 1-2% genetisk forskjell mellom mennesker og andre primater, ikke så mye det. Men hva har egentlig det med saken å gjøre? Dyr kommuniserer på en helt annen måte en oss, vi vet ikke om en sebra og en hest kan forstå hverandre. Bare fordi de ligner på hverandre og kan kommunisere betyr ikke at de automatisk er kompatible. De er bygget forskjellig, har ulike gener, har anlegg for ulike ting; en krysning mellom to forskjellige arter er oftest uheldig. Som nevnt tidligere er de som driver seriøst med avl opptatt av dette med at avkommet skal får positive egenskaper fra foreldre og da må begge foreldrene ha et gode egenskaper for at det skal bli minst mulig sjanse for uheldige kombinasjoner. F.eks. Tynne bein, kraftig kropp; stort hode, liten kropp; osv.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/05/2005 :  00:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke bra med dålig avl nei! men-men.. hviss noen vill utforske sjebnen, så får de no det.. men at det er SÅå stor forskjell på heste og zebra, kan jeg ikke skjønne!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2005 :  00:45:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Dette har med gener å gjøre, ikke bare utseende, selv om hester og zebraer også ser forskjellige ut. Hester har 64 kromosomer og sebra har 44. Når jeg hadde om biokjemi så jeg mest på esel og hest, esel har to kromosomer mindre en hest. Her forklares litt ulempen:

Kopi av melding:
In the case of fertilization between members of the same species, when a cell in the embryo divides, the number of chromosomes in each new cell ends up being the same number as any somatic cell in the body of either of the parents. However, problems occur when two different species (with two different chromosome numbers) breed. During mitosis (cell division), when the cell attempts to divide the chromosomes equally, each side of the cell will have a different number of chromosomes than the somatic cells of each of the parents. This can cause embryonic abnormalities, placental incompatibilities, or abnormal feto-maternal interact ions, which usually end in miscarriages. If the offspring survives to term, it will likely have a different appearance from the parents and will probably be sterile.

Dette går det videre inn på, men regner ikke med at det er interessant for dere å lese :P Poenget er at genene til hest og sebra er ganske forskjellige, mer forskjellige faktisk enn hos gorillaer og mennesker (primater har 48 kromosomer og mennesker 46)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.