hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Høytytende" varmblodstraver...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 "Høytytende" varmblodstraver...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  11:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig har jeg null peiling på travere som tidligere har gode resultater innen dressur, sprang, feltritt osv, annet enn Rai rapp og Kark jr.
Nå er det av den naturlige grunnen at jeg selv har varmblodstraver at jeg lurer på hvordan det ligger an ifht. resultater innen dressur hos denne typen hest. Hvor stopper prestasjonen generelt for varmblodstraveren?
Fint om noen med, eller uten varmblodstraver kunne "foret meg med litt resultater" innenfor denne rasen, og litt generelt om hvor det stopper opp i utdannelsen/ omskoleringen og kanskje hvorfor?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  12:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Den "beste" varmblodstraveren jeg kjenner til er en som gikk LB til ca 55%. Den var liten av vekst, og ble definert som ponni. Jeg fikk spørsmålet: "Gjett hva slags hest det er", da den ble ridd gjennom et LB-program. Jeg så den i alle gangarter, og jeg svarte en eller annen form for sportsponni..

Jeg rei en varmblodstraver på rideleir da jeg var liten en gang. Den gikk veldig fint i skritt og trav. Hadde galoppen vært tilsvarende hadde nok denne også gått LB, men den hadde ikke galoppen.. Den hadde faktisk gått clear round på en litt vanskeligere bane i 1.10 en gang. Dog med Nina Bråthen.

Ellers var det jo en varmblodstraver som cruiset rundt i Glava-cupen for noen år siden. Den lå vel også i toppen. Om jeg ikke husker feil så het den noe ala Super Trooper. Den hadde da travergaloppen.

Det som generelt utgjør om en traver har anlegg for dressur er galoppen (kan selvfølgelig også være andre bøyger, som med alle hester). Mitt inntrykk er at kaldblodstraveren ofte er mer stabil der, selv om både varmblodsene og kaldblodsene både kan ha grei galopp og noe som er helt udugerlig.

Jeg har ridd et par kaldblodstravere før som har vært gode for LB/LA-dressur. Den ene gikk også bytter, men den byttet ikke rent, og da er jo det uannsett udugerlig. Jeg har generelt veldig liten erfaring med varmblodstraveren.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  12:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Spoff

Jeg har også minimalt med erfaring med varmblodstraver til tross for at jeg nå har fått litt erfaring med rasen pga min egen.
Tror nok ikke min er den "typiske" traveren med firtaktig gallop og bredt travertrav, men mye mulig det kommer av at han aldri har gått løp? Ikke vet jeg...
Er ganske fornøyd om dagen da han fatter gallop fra skritt og faktisk holder den tretaktig og på tøylen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  14:20:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Sto en Varmblods traver på stallen vår før som het Apollo, han gikk LA.

En litt nervøs pysete type, tror han hadde gårr løp i sin tid (er faktisk veldig usikker på dette).

Men var snill som dagen var lang.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  14:57:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Opprinnelig postet av Roxira

Morro.. Hva slags prosent rei den til i LA?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  15:26:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Da eg gjekk på Fjordane folkehøgskule i 1999-2000 var det ei som hadde med seg ein varmblodstraver dit. Den også gjekk LA dressur. Det den hesten tjente på var travet som var flott. Galoppen var mildt sagt forferdlig, 4 taktig osv. Samtidig så gikk den i ganske ok form og var bra stabil i formen.

Akkurat no husker eg ikkje namnet til hesten, men veit att den på stemne i løpet av skuleåret oppnådde ca 54% i LA:1.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  19:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spranghesten Tamara har vel de fleste som har vært på et sprang stevne hørt om. Dog for endel år siden nå. Marit Hegre som reg den. Det er visstnok traverblanding. Og den var knall god. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  20:58:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Proper Roy har tretaktig gallopp og går både langsom (kort gallopp) og full sprut.
Varmblodstraver. My special friend som jeg i varme overlot til ei med min innstilling til hest.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  20:59:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
<klipp>

Opprinnelig postet av spoff

Det aner jeg ikke desverre...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  15:10:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg vet om ett par eksempler:

Nero Star(vbl.traver)ble omskolert til Spranghest og vant MASSE høyere klasser,bla.a.i Belgia! Hesten var forøvrig fra Norge

En kaldblods i Sverige ble omskolert fra traver til klassisk dressur og ble solgt til Tyskland(?)for 80.000 kr.!

Har selv både varmblods og kaldblods som blir brukt til både tur,dressur og sprang(på hobbybasis,da)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  22:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
<klipp>

Opprinnelig postet av spoff

Visstnok godt over 50% har jeg blitt fortalt nylig.

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 27/05/2005 22:24:15 Gå til toppen av siden

Keeshaan

» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  17:59:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

Jeg har varmbloods selv, men jeg kjøpte han litt for gammel til å omskolere ordentlig men flere av de jeg kjenner med hest har varmbloods traver. Og den ene hopper 1.25 bane dødsfint og ser ut som er helt vanlig ride ponni Så varmblodser duger, visst du vil jobbe med dem

Keeshaan lover
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/08/2005 :  16:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Følte litt for å sette igang denne debatten igjen, men med noen få tilleggsspørsmål:
hvilket nivå innen dressur ligger DIN varmblodstraver på, og hva er dine mål for hesten?
Hva gjør du for å nå disse målene?

Som et slags "veddemål" med meg selv skal jeg ri min egen varmblodstraver så høyt opp i dressurklassene som jeg klarer( har kommet seriøst i gang med banearbeid/ ridning tidlig i vår). Poenget for meg er å gi ham de beste muligheter innenfor riktig og bra utstyr, undervisning av dyktig instruktør osv ,som man ville gitt en ridehest avlet mot dressur.
Utrolig spennende

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  19:20:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
*Heier på Renegate*
Gleder meg til å høre hvordan det går!
Har man et mål om å omskolere riktig må man jo selvsagt gjøre som du sier. Legge alle forutsetninger til rette m.h.t instruktører og utstyr!
Dette er en traverdebatt jeg kan gidde å engasjere meg i
Fri for barnslige utsagn om super-duper-traveren..

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  20:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker og bukker

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  23:06:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Vi har faktisk fire varmblodstravere på stallen, alle helt forskjellige

EARL'S TRANCY: Lita nett hoppe på 144 cm. Er nå i en alder av 18 år. Gått noen travløp, men mest blitt ridd. Er ikke verdens største dressurhest. Er litt taktete i galopp, men jobber veldig bra i form. Har dessverre hatt problemer med rygg/bein i noen år. Var en super sprangponni i sin tid. Rask som fy! Tok noen plasseringer opp til 1.10. Hun har en sinnsyk sprangteknikk og hopper som en gud :)

BRIDIE: Flott traverhoppe på + - 167 cm. Stor og edel hoppe. Er bare 6 år, og har begynt ridning for fullt. Mistrivdes veldig bak vognen (skalv, steilet osv). Hun har veldig allrighte gangarter. Veldig flott galopp! Desverre litt stresset i gangen enda, men blir ridd ofte for instruksjon og det kommer seg. Kommer til å bli en veldig flott hest!

CC DELLRIDGE HOPE: Dell er en STOOR baby på 175 cm (vokser enda!). Han er bare tre år og ridd i litt over en måned. Stor og snill, men til tider veldig unghest og hingst (kastrert for 2 måneder siden). Innridning påbegynt som sagt. Jobber i form i skritt. Blir lite ridd pga. vekst! Har veldig traver-trav, men flott galopp. Dell har ikke/skal ikke bli brukt til trav

ZICO SPIRIT: En liten sak på 145 cm :) Trives best med vogn og blir derfor ridd minimalt. Verdens flotteste kjørehest! Hopper også bra, men som sagt trives han mindre under rytter. Veldig snill og allright fyr. Liten, men stor i kjeften :)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 29/08/2005 23:07:33 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.