hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags bitt er best?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva slags bitt er best?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 10/05/2005 :  14:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som egentlig er supersterk i munn, hue osv... Det har han alltid vært, og jeg har prøvd det meste. Jobber en del inne i ridehus, for å roe han. Fungerer godt der, men ikke like godt på tur, hvertfall ikke sammen med andre hester! Da henger han seg på og girer seg opp. På tur med andre bruker jeg pessoabittet, for i det hele tatt å ha no sjans om han sku stikke til, ellers så bruker jeg vanlig tredelt. Dette fordi jeg mener det ligger mye bedre i munnen på hesten enn et vanlig "klumpete" trinsebitt. ( noen er av oppfatning av at tredelt er skarpere, men det er ikke casen nå.)

Casen min er at han har, etter et tøft distanseritt har fått munnsår ( brukte pessoabittet), ganske stygge, på begge sider av munnen. Hva slags bitt bør jeg bruke videre?
Når jeg er på tur aleine så kan jeg bruke hackmore, fungerer tålig bra, men hva slags bitt fungerer bra på sterke hester samtidig som det er mildt i munnen?

(Jeg er opptatt av å ikke ri med hard hånd, for da blir han bare værre. )

Er det noen der ute som har noen tips, kanskje noen idee jeg aldri har prøvd? Blir evig takknemlig!

Eikdokka

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  21:30:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er det snakk om hvordan bitt som vi kan anbefale pga. at han har sår? eller er det pga. at han er sterk generellt?
Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  21:45:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er det sikkert det er på grunn av av han drar han har fått munnsår? Kan jo være bittet er for lite eller for stort og gnager. Isåfall er det kanskje forståelig han unndrar seg deg? Siden du sier du prøver å ri med myk hånd, mener jeg, virker det rart at han får så stygge sår.

Ellers kan jeg ikke anbefalle noen bitt, det er viktigere med hånden som holder i tøylen enn bittet mener jeg. Du får bruke tiden med munnsår og hackamore til å trene trene trene på å bruke sete og sjenkler slik at kan bruke tøylene minst mulig. Hesten jeg har på for er også sterk og stri i munnen, men etter å ha trent på bruk av sete og sjenkler trenger jeg ikke lenger dra i munnen. Forstår jo at du har holdt på lenge med dette, men det er bare å stå på videre! Jeg ville gjerne unngått å ridd på tur med andre en stund, event bare med en veldig rolig hest som han fungerer bra med. Så får du heller ofre det sosiale en stund. :P

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 11/05/2005 :  08:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
* ett bitt som er mykt i munnen men som samtidig er en effekt i munnen på han, så jeg slipper å dra i han....

** Jeg jobber en del med de andre hjelperene, men det er ikke lett, foreløpig så har det en motsatt effekt, han blir mer gira. ( fordi det er uvant og han skjønner ikke poenget enda tror jeg)
Jeg er nok enig i at jeg skal ha han på tur aleine en stund. Ikke lenge før han får helt fri og skal på beitet. Men hva slags bitt bør jeg bruke for å unngå dette problemet til høsten igjen?
Jeg tror sårene er blitt til i en kombinasjon av bittet, nesereim og mine hender. Når hesten stikker i flokk med andre, hva gjør man da? Da er det naturlig å dra/sage/halvparader... men dette er prekær situasjon, ellers så rir jeg med mjuk hånd..

TIPS? ja takk
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  14:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat det samme problemet med den ene kaldblodsen min men har funnet ut at han roer seg veldig ned om jeg rir på lange tøyler det meste av turenDa slapper JEG av,noe som igjenn smitter over på hesten.Har forøvrig gått over til å bruke hackamoor og det fungerer veldig greit. Han kan fortsatt gire seg opp men hvis jeg har ridd på lange tøyler en stund så trenger jeg ikke å stramme dem så mye når jeg først skal stoppe ham.Kombinerer også holdt/tøylegrepet med stemmebruk. Jeg jobber også mye med dressuren for tida,prøver å få ham til å bli mer vàr for sete og sjenkler. Tror det er det beste man kan gjøre(trene lydighet)fremfor å stadig bytte bitt.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/06/2005 :  18:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. Har du sjekket tennene da? Hvor lenge siden hesten fikk de raspet?

2. Dersom de hestene du rir sammen med stikker hele tiden, så er det ikke rart at din også stresser seg opp! La vær å ri sammen med folk som ikke har kontroll over hestene sine!

3. Lær deg og hesten one rein stop- det fungerer som nødbrems i situasjoner der hesten stikker/prøver å stikke, og du slipper å sage o.l. for å få stoppet hesten.

Dette høres ut som et helt annet problem enn et bittproblem. Av den grunn har jeg ikke lyst til å foreslå noe annet bitt for deg, rett og slett fordi det høres ut som om det er for mye du må jobbe med på vanlig tredelt først.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  11:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ærlig talt! Jeg blir nesten litt provosert! Jeg ber om tips til brukbare bitt på sterk hest, men så sitter jeg igjen med en følelse av at det er jeg som er feilen. Sorry mack, men den er jeg ikke med på. Jeg er åpen for kritikk i aller høyeste grad, men på et så vagt grunnlag så tror jeg virkelig at man skal være forsiktig med å konkludere med at det er rytteren det er noe galt med!!!
Jeg raspet tennene på han ca en mnd før han fikk munnsårene. Jeg tror han blir enda sterkere i munnen når han har de sårene fordi det gjør vondt. Så han har godt av sommerfri så de får gro godt. Men når høsten er her så må han jo trenes igjen...
Jeg rir med andre som har peiling, hestene stikker ikke ut, men de drar godt på når de først setter i gang. Det er det jeg ønsker å unngå. Jeg vil gjerne kunne ri på tur, i alle gangarter uten å føle at jeg mister kontrollen.
Ja, det hjelper nok å ri på banen å jobbe han roligere. Helt sikkert, men så skal de sies at han er en hardt avlet traver. Tror neppe han bare kan legge løperinstinktet på hylla. Han ånder og lever for å komme først!!!

Og for dere der ute som rir på lettridde hester som skvetter når det sier pang eller så vidt går en kilometer på en time eller som aldri har vært borti strie travere, det er ikke dere jeg trenger råd av. Dere er sikkert gode hestefolk, men jeg trenger råd av noen som kan sette seg inn i min situasjon. Og det er litt tydelig at dere ikke kan det!

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  11:06:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
EIKEDOKKA: jeg lurer på tips til bitt mot sterke hester..... ( takk) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  11:52:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Beklager, har ingen tips om sterkere bitt da jeg er fan av "minst mulig og mildest mulig".

Er enig med Irriducibili.Og nei, Jeg har ikke en lettridd hest som skvetter av alt, hun går rimelig fort til vanlig, har vært litt borti stressa traver. Og ja, jeg skjønner hvor frustrerende det er å ha en hest som er hard i munnen samtidig som den er stressa. Men hvis man bare setter på et sterkere bitt så gir man opp uten å ha prøvd. Tror heller du må lære hesten din at det er mye mer kos å slappe av, gå sist ,stoppe opp og alt annet man ønsker. Og jeg skriver ikke mitt tips nedenfor fordi jeg tror du gjør noe galt, heller ikke fordi jeg ikke tror du gjør det beste for hesten.

Har aldri ridd med annet enn to/tre - delt trinse eller side-pull på Eikdokka.
Joda, har hatt mine stunder der jeg ønsket meg et sterkere bitt. Men er glad for at jeg aldri kjøpte ett.

Eneste jeg kan foreslå er å ri kun på tur sammen med hester som er rolig, eller ri alene til du og hesten er enig om hva som er riktig og galt. Har selv ridd alene på tur i snart to år. Nå først er jeg trygg på å ta henne med på tur sammen med "hvilken som helst" annen hest. Ri masse på slakke tøyler, vær nøye på at du bruker stemmen/setet før du tar i tøylene, øv masse på å stoppe kun ved bruk av stemmen, ha masse overganger, øv på å fatte kort galopp osv.. Så jeg anbefaler sterkt at du heller forbereder deg på en god stund med tur alene.

Eikdokka er sikkert ikke like "ille" som din traver. Har faktisk ridd en x-traver ett par gang i det siste, og jeg var helt gåen etterpå! Og har ingen erfaring selv med travere, men mitt tips har funket på ei STERK fjordhoppe. Og igjen, ikke missforstå innlegget mitt. Men jeg tror ikke du (eller noen andre) ønsker en hest som er enda sterkere enn det den var i utgangspunktet.

Therese
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  12:05:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vel si jeg har vært i mer eller mindre samme situasjon som deg. Det beste tipset jeg kan gi deg, er å la en med mye erfaring som har en viss peiling på travere å ri hesten din. Jeg har en kaldblodshoppe på fôr som jeg nå har hatt i 5 år. Hun har alle traverinstinktene, og hun er ingen lett hest å ri. Jeg har prøvd pessoabitt på henne, men det jeg har oppnådd med det er at hun har blitt hardere. Dessuten nytter det ikke å sitte å dra i munnen på en traver hvis den løper ut. Det eneste som funker er å få bøyd hodet til siden. Og da holder det med vanlig trinse.

Etter at jeg ikke har ridd på henne på 1 år siden jeg ikke har turt, har en jeg kjenner som blant annet har omskolert en varmblodstraver og igrunn har vært borti mye rart, begynt å ri henne litt. Det hun gjør er å bruke sete og stemme. Du sier at hen blir mer gira av det siden han ikke forstår det. Kaldblodsen min kan ingenting, men hun har begynt å skjønne det etter et par rideturer. Så det synes jeg er litt rart. Men alle hester er jo forskjellig...

Hun blir nå ridd med vanlig trinsebitt, og det fungerer supert. Hun som rir henne bruker mer vekt, sete og stemme, så bittet er bare til bruk hvis hun ikke hører i det hele tatt. Hun har også med pisk når hun rir henne, så hvis hun skulle finne på no bøll, får hun et lite rapp. Noe som hittils ikke har vært nødvendig. Så jeg sier det igjen; få hjelp med hesten din. Det er ikke alt man klarer å ordne opp i selv.

Braga Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  12:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faren min hadde tidligere ei meget stri kaldblodsmerr som rett og slett ikke fungerte med bitt under ridning i hele sin levetid.
Hun dro avgårde når noen tok opp tøylene,var rett og slett ustyrbar. Ett fett om man rei med slakke eller stramme tøyler. Som regel endte det med at ryttere strammet alt de var gode for,sagde og fikk panikk,og hesten fløy til hun fant det for godt å stoppe. Hun hadde kanskje litt "bagasje" fra tidligere år,men var ei snill hoppe ellers. Hun ble ridd i bare grima fra beitet en sommer,da oppførte hun seg kjempebra. Etter dette ble hun ridd uten bitt,med en sidepull-lignende,hjemmesnekra løsning. Virka veldig skummelt å trene henne med et så annerledes hjelpemiddel,man føler at man kanskje ikke har like mye å stille opp med i en kritisk situasjon. Men dette hadde en mye sterkere virkning på henne i litt kinkige situasjoner enn det bittet noensinne hadde.
Hun blei senere solgt til noen som ville sette henne opp for løp igjen. Endte bra,løp inn en god sum penger på en sesong,MED bitt. Virket som om bittet betydde "løp til du ikke orker mer",når bittet blei fjernet kunne hun konsentrere seg om ridning og andre ting.
Dette var bare et eksempel på en hest som det fantes en løsning for,ment som et tips.
Ingen hester er jo like,vi har alle forskjellige problemer å slite med..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  12:29:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ser at du ønsker et sterkere bitt, jeg vil nå likevel fortelle hva jeg gjorde med Birtingur, som var veldig stresset og veldig hard i munnen med meg når jeg begynte å ri ham.

Jeg red på tur hvor jeg stoppet i tide og utide. Hele tiden. Det var eneste formålet med turen, at han skulle stoppe når jeg ville. Når jeg stoppet forbredte jeg det -lenge- slik at hesten skulle rekke å tenke over at det nå skal skje noe nytt. Jeg satte meg dypt i salen og sa høyt og bestemt "HO", før jeg tok sterke halvparader. Jeg innrømmer at det funket dårlig til å begynne med, men når du rir tur på 2 timer og stopper hver 10. meter, så skjønner hesten det etterhvert.

Når det så var mulig å stoppe hesten fra normalt skritt, ble det litt enklere å stoppe fra stressing. Men neste steg var å få vekk stressingen, og først begynte jeg å stoppe og stå der til jeg kjente han slapp bittet, men dette fant han snart ut av - da begynte jeg å rygge. Rygge -masse- - dette har også gjort at han er lydigere på bittet.

Gjorde først alt i skritt, deretter trav osv. Han kan fortsatt finne på å bli løpete i galopp, men det er mye bedre nå. Jeg har brukt lang tid på dette, og hesten kan gå avslappet - og han stopper dersom du forbreder på stopp og sier "Ho!".

Angående sår i munnen, så har visstnok Birtingur også hatt dette - ikke med meg - men før. Vi har sjonglert med vanlig trinsebitt av gummi, hack og tredelt. Jeg tror cluet er å sjonglere mye med de, slik at hesten ikke "rekker" å finne ut nye metoder å ta det vekk på.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  20:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Supermaja:

Kopi av melding:
Og for dere der ute som rir på lettridde hester som skvetter når det sier pang eller så vidt går en kilometer på en time eller som aldri har vært borti strie travere, det er ikke dere jeg trenger råd av. Dere er sikkert gode hestefolk, men jeg trenger råd av noen som kan sette seg inn i min situasjon. Og det er litt tydelig at dere ikke kan det!

Dersom du går inn på min VIP, vil du se at jeg har trent travhester i 13 år. Så jeg er faktisk veldig klar over problemet ditt. Det er nettopp av den grunn jeg anbefalte deg en annen løsning. Fordi jeg vet hvor opptatt man kan bli av diverse utstyr som skal hjelpe på ditt og datt, og hvor oppgitt man blir når man til slutt finner ut at det ikke hjelper. Etter så mange år med løpshester har jeg funnet ut at det er helt andre måter å håndtere disse hestene som må til, dersom du ønsker en rolig og lettridd hest. Desverre, det finnes ikke noe bitt i verden som kan roe ned hesten din.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  21:42:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Supermaja

Gjelder dette også strie hester som ikke er travere? ;-)
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  00:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Tror jeg har et lignende problem. Ene fjordhoppa mi kan jeg fint ri på bane med tredelt bitt (er forresten helt enig i din oppfatning av tredelt bitt), men så snart vi skal på tur (særlig dersom det er andre med og innvolverer litt fart) må jeg ta fram pessoabittet. Er veldig fornøyd med dette og har alldri opplevd at hun har fått noen form for gnagsår. Når jeg kjører denne hoppa må jeg av sikkerhetsgrunner bruke stangkjørebitt, hun har blitt stygt skremt en gang og kan noen ganger finne på å ta skikkelig ut, er da greit å ha sikkerheten med sterkt bitt. Mange tenker sikkert at å løse problemet er bedre enn sterke bitt, men tro meg, det er ikke alltid like lett. Og jeg kjører heller med stang en å risikere både meg, hesten og eventuelle forbipaserende DERSOM det skulle skje noe. Men uansett, det jeg ville fram til var at etter en ganske "hard" kjøretur for 1-2 år siden fikk hun ganske stygge gnagsår av dette bittet. Vi skjekket opp sørrelsen og fant ut at det var litt for lite og derfor gnagde. Kjøpte en str. større og nå er problemet vekk. Kan dette vere et problem med ditt pessoabitt? At det er for lite og muligens av den grunn også gnager. Selv om du kjøper et bitt som er f.eks 13.5 så er det ikke alltid at det er riktig. Veldig lurt å måle selv! Har hørt at de "nye" reglene for bitt som passer er at det skal ligge helt inni munnviken (dressur trener i området sa så), men av erfaring så syns jeg godt at det kan stikke litt ut på sidene...

Et annet alternativ kan jo også være å skaffe sterkere hackmore eller kanskje er pessoabitt av gummi et alternativ (hooks)...
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  06:55:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Har hatt dette problemet selv på en kaldblodstraver jeg hadde på for. Der endte vi opp med å ri masse på ridebanen bare i skritt. Vi red ikke så mye om gangen, kanskje en halv time maks. Da red vi i begynnelsen ikke mer en 10m frem av gangen før vi stoppa og han skulle stå stille i bare et øyeblikk før han fikk gå frem igjen. Dette tok sin til men virka kjempebra. Etter hvert så øka vi langden da vi skritta og økte tiden han skulle stå stille. Og på tur tok vi alltid med den roligste hesten i stallen og hadde noen til å gå ved siden av bare for sikkerhets skyld så gjorde vi det samme ute.

Og så gikk vi videre til trav. Han fikk bare trave noen steg før han måtte ned i skritt ijen og stoppe. og så videre med gallopp. Det vi oppnådde der var å gå fra pelham bitt itl tredelt trinsebitt. Både på tur og på banen. Det er over et og et halvt år siden jeg hadde han på for, og hun som eier ham nå er ei god venninne. Hu har ingen problemer med ham i det hele og det har vist seg at han er en super dressurhest. Da hun kjøpte ham var han 15 år gammel og kunne ikke noen dressurøvelser. Nå er han klar for å starte lc om noen mnd bare hun får venstregalloppen helt under kontroll. Og hun kunne faktisk hoppe med ham og fremdeles ha kontrolen helt til han fikk en låsning i ene skulderen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.