hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags bitt er best?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva slags bitt er best?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  10:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen... Takk for alle dere som nå har klart å sette dere inn i min situasjon etter deres egne erfaringer.

Jeg er ikke nødvendigvis ute etter et sterkere bitt, hvor hesten mulig blir enda hardere, men et bitt som kan ha en effektiv virkning på sterk hest.

Formosissima: jeg skal prøve på det du har prøvd, selv om det ligner litt slik jeg har prøvd.

Jeg tror jeg skal fortsette med å ri med hack på tur, og vanlig tredelt på banen. Når det kommer til å ri på tur med andre, så er det ikke bare å si at man skal ri med noen med rolige hester. Jeg har ei til hjemme, som er rolig. Men det har ingen effekt på han. Overhode...

Men jeg tror jo ettersom tiden går, og jeg får trent han systematisk til høsten at han lærer mer og skjønner mer at han kanskje roer seg. Han som eide han før meg, kjenner han ikke igjen. Så noe positiv utvikling har det nok vært. Bare at jeg ikke registrerer det så lett..

Jeg har hatt andre som har peiling på trav til å ri han, men uten hell. De har liksom sagt noe a det samme, at han er stein hard og at de ikke skjønner hvordan jeg holder ut med han...

Men jeg skjønner jo at de som har vært i samme bås har prøvd det samme som meg + og - , og at det kanskje ikke finnes noe mer bittlignende greier å finne på. Så da må jeg fikse det på andre måter.

Jeg tror at det å gi ros er viktig. Selv om det ikke er så lett til tider å bemerke hver en fremgang så kan man ikke overvurdere skryt. Jeg skal hvertfall være enda mer bevisst på det når han kommer hjem igjen.

Irriducibili: Jeg er i grunn enig i mye av det du skriver.... Men reagerer litt på måten du skriver ting. Veldig kvass til tider.. ( som kan misforståes..)

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  11:02:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv kaldblods-traver,og har hatt andre før....
Han jeg har nå er heldigvis fin på bittet,og veldig grei å ri,men jeg hadde ei hoppe for noen år siden som ikke var enkel... Hun var en generelt stresset hest,og stri som et ondt år! Og en ting som er likt på de fleste travere,det nytter ikke dra i bittet på dem,de drar bare imot...

Så er nok enig med dem som sier at det er ikke et nytt bitt du trenger,men en ny måte å håndtere dette på!

Vil sterkt anbefale deg å lære hesten "one-rein-stop"/"nødstopp"!
Dette vil gjøre at du kan føle deg sikker når du rir ut på tur(sier ikke du er redd nå..),du vil uansett få stoppet hesten skulle den fly ut..
Sikkerheten i dette,vil gjerne få deg sikrere,noe som hesten merker! For ikke å snakke om at det er sikrere om hesten skulle fly ut,med tanke på dem som kan komme til å stå i veien for hesten...

Ellers er det å ri mye med sete,selv om det virker som hesten ikke engang merker det(tro meg...)
Ta volter og halvparader på tur,for å roe h*n ned. Hesten vil ikke i lengden klare å stresse når den hele tiden må følge med på deg...for hvem vet hva du vil be om neste gang ;)

En traver er sjeldent skikkelig innridd,er oftest bare innkjørt og "ridd på"...med det mener jeg at hesten ikke alltid vet hva det er snakk om her,og vil trenge tid på å forstå hva du mener når du trekker i bittet for at den skal stoppe...

Da er min mening at det ikke vil hjelpe verken deg eller hesten med et sterkere bitt. Men heller fokuser på en bedre forståelse mellom dere,og at du tar leder-rolle ved å lære hesten det dere trenger.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  11:44:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare gjenta meg litt:
Jeg er ikke ute etter et sterkere bitt,
men et eventuelt bitt som har en effekt på hesten som gjør at den lystrer bedre. Hardt mot hardt er ikke gunstigt, det veit jeg og...

One-rein-stop? Forklar da, hva dette er.. Er det å "knekke" halsen på hesten slik at den mister balansen og må stoppe? At hesten må inn mot rytteren, på en minimal volte? Mulig dette er dumt, men jeg veit faktisk ikke hva det er
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  13:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Irriducibili: Jeg er i grunn enig i mye av det du skriver.... Men reagerer litt på måten du skriver ting. Veldig kvass til tider.. ( som kan misforståes..)

Da må jeg få beklage det. Det er aldri meningen å virke slik. Skal prøve å skjerpe meg litt der ja. Takk for at du sa ifra forresten, er kjekt å få tilbakemeldinger også. Det er ikke alltid at man får ordlagt seg på riktig måte inne på et forum som dette
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.