hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er best?- barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva er best?- barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

--*Cheri*--
» VIP

Skrevet - 09/05/2005 :  22:12:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at barfot hester er bedre enn hester med sko... Stemmer det egentlig Vi har ei hoppe uten sko, og hun er jo kjempefling til å tarve og galoppere på grus. Er det bar for hesten å løpe på grus uten sko Jeg er jo selvfølgelig redd for at hoppa mi skal bli sårføtt... Det hadde vært dumt da... Men er det noen som har råd hvis hun skulle bli sårføtt (Sånn at hun kanskje blir bedre) Jeg vet godt at hun ikke blir så fort sårføtt når vi rir på marka, så det fungerer fint. Ridebanen er heller null problem, for der er det jo sand... Vi hadde ei hoppe til som hadde sko, og hun løp vi på veien med og det gikk jo supert Men hun blir så fort lei på gress...
Hoppa vår er ei haflinger hoppe, og hun har brede høver. egentlig litt flate Håper svar fra en der ute. Og at det blir rett
(Vil gjerne ha mail venner rundt 13 år... Er selv 13. Min e-post adresse: horselover_524@hotmail.com)
PS: skal ikke skryte men jeg kan egentlig veldig mye om hest.... Det er bare dette jeg lurer på

Hilsen Linn S.

Liwi

Skrevet - 10/05/2005 :  08:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barfot er nok uten tvil best for hesten så sant det er praktisk mulig. Det er ikke bare å plukke av skoene, men man må legge ting til rette også.

Om hesten blir sårbeint kan du bruke boots. Men er det en "ekte" barfothest som sliter naturlig/ trimmes på "barfotvis"?

Du finner mye informasjon om du leter i tidligere barfotdebatter her...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  08:57:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dersom de barføtte høvene blir tatt godt vare på og fungerer fint, er det etter min mening best for hesten å være uten sko. Men det er ganske krevende å få til en vellfungerende barfothest. Dersom hesten har høver som er tilpasset bruken på grus, er det ikke noe i veien for å ri i alle gangarter der. Men hvis du har så god greie på hester som du sier, merker du fort om hesten synes det er vondt å gå der. Er det vondt vil den også protestere eller være uvillig til å løpe/gå der. I såfall ville jeg invistert i boots og brukt dem når jeg skulle ri på underlag som er vondt for hesten.
Du skriver at høvene er flate. Da er det også større fare for knusninger. Hvis du skal bruke hesten barføtt, bør du få hjelp av en hovtrimmer som har greie på barfot og ikke en som kun er vanlig hovslager.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 10/05/2005 :  15:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg mener barfot-hester ikke er noe for det landet og de omgivelsene vi lever i.. En ting er om en hest lever barfot fra den er føll, men syns den bølgen av barfothysteri nå er latterli!

Hva er egentlig grunnlaget for å la hesten gå barfot? (spare penger?) eller er det å bevare det naturlig ved hesten? Det lille som er igjen? Jeg mener det kan umulig være bra for hesten her i Norges lille asfalterte, pukkede land å være barfot! Hva med når vinteren kommer? Når snøen legger seg, eller når holka kommer? Kan man da ri fritt? (nei) så da må vel hesten kanskje til og med stå inne til holka er borte? Hvor er da det naturlige? Det samme med når hesten eventuelt blir sår, da har man boots? Joho, veldig naturlig. Sikkert veldig bra for hestens anatomi og. NOT!
Vel, dette er min mening, jeg er klar for litt pepper... Stå på!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  16:41:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hva med å lese litt rundt på andre debatter? Dette har vært debattert x antall ganger før. Du får nok masse svar der, og jeg kan tro det er lurere enn å starte enda en ny barfot vs. sko-debatt som aldri ender i noe fornuftig uansett, da mange har sterke meninger om dette. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  21:19:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Blir hesten din sårbent av å gå uten sko (på hardt underlag, hesten blir uansett ikke sårbent på gress) bør du ikke satse på barfot med mindre du har noen som virkelig har greie på hva de gjør. Hvis hesten din har det vondt uten sko er det bedre for henne å ha på sko, det sier seg selv. Hun kan vel heller stå barføtt hvis hun skal ha fri i en periode og bare stå på gress.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/05/2005 :  00:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har nå klart seg uten sko i mange år før vi begynte å ri på dem. Også her i Norge. Så om hoppa klarer seg fint uten sko, så er det ingen grunn til å begynne å sko henne. Hun har jo ikke blitt sårbent til nå eller? Og hun klarer seg bra på glatta? I så fall, la hun få fortsette med det. Det går jo fint. Ingen grunn til å forandre på noe som funker. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  12:52:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei! Jeg mener barfot-hester ikke er noe for det landet og de omgivelsene vi lever i.. En ting er om en hest lever barfot fra den er føll, men syns den bølgen av barfothysteri nå er latterli!

Hva er egentlig grunnlaget for å la hesten gå barfot? (spare penger?) eller er det å bevare det naturlig ved hesten? Det lille som er igjen? Jeg mener det kan umulig være bra for hesten her i Norges lille asfalterte, pukkede land å være barfot! Hva med når vinteren kommer? Når snøen legger seg, eller når holka kommer? Kan man da ri fritt? (nei) så da må vel hesten kanskje til og med stå inne til holka er borte? Hvor er da det naturlige? Det samme med når hesten eventuelt blir sår, da har man boots? Joho, veldig naturlig. Sikkert veldig bra for hestens anatomi og. NOT!
Vel, dette er min mening, jeg er klar for litt pepper... Stå på!

Det var da voldsomt med fordommer da Dette er jo diskutert i det vide og brede før, og har folk fremdeles slike, etter min mening, feilaktige oppfatninger som dette mot barfot, så får de bare ha det da Det fungerer kjempefint for mine hester, og veldig mange andre. Hovhelsen og bevegelsene blir forbedret, og hesten trives og kan brukes like mye som før. Latterlig? Javel??

Redigert av - Asbjørg den 11/05/2005 13:23:49 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  14:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Asbjørg!
Har hatt hester i en del år,skodde fram til forrige sommer.
Hestene mine har alltid gått uten sko om sommeren,med vanlig "sommertrim" som er noe helt annet enn skikkelig barfottrim.
Kjøpte tilfeldigvis ponni av noen som kun har barfote hester,trodde ikke jeg skulle begynne med det samme. Men så satte jeg meg ned og leste litt.. Ble mer og mer interessert i dette,ville finne ut så mye som mulig. At jeg skulle ende med å ha kontakt med flere barfotrimmere,flere bøker og ha barfothester,hadde jeg aldri trodd. Men det var før jeg visste at det hadde positiv effekt på min hester.
Har sett forfangene hester som har stått med sykebeslag i lengre tid uten å bli bra,hester med hovsprekker som lappes sammen med sko og aldri gror skikkelig gode høver. Er det ikke på tide å være åpen for andre løsninger for hestens beste da?
Har sett dokumentasjon på forfangene hester der en naturlig god hovform UTEN sko har reddet hesten fra slaktebilen,klart det gjør litt inntrykk!
Veit ikke om jeg har en eksepsjonelt hardfør hest med gode høver,men etter at vi tok i bruk naturtrim,har han ikke vært sårbeint i det hele tatt. Er enig i at det er litt styr når det er holkete ute,men så lenge jeg ser at hele hesten har fått en bedre steg,bedre vinkel på beina sine, høvene jobber for å få en mer naturlig form, og hjelp mot gammelt "rusk" etter skoing,tar jeg meg bryderiet med å sette på han boots.
Han har et mye bedre feste i skog og på fjell etter at vi tok av de glatte jernskoene,og det virker som han beveger seg på en sikrere måte i terrenget siden han får godt feste og bedre "føling" med det han trår på. Sirkulasjonen i beina hans er også en annen nå som "pumpa" (stråla) får gjøre jobben sin.

Billig og lettvint vil jeg ikke si at det er,jeg har oppfølging hver 6.-7. uke. Vi betaler 600 kr gangen for en liten og en stor,i tillegg til at vi har investert i eget utstyr. Selv synes jeg det er tungt arbeid,og jeg bruker uendelig mye mer energi på å prøve å forstå og lære. Blir helt flau når jeg tenker på hvor godtroende og lite opplyst jeg var tidligere. Så lenge hesten ikke viste tegn til halthet,var blid og fornøyd og tålig rein i bevegelsene,var alt i orden. Fikk balansert den forrige hesten med forskjellige sko,men ser ikke poenget i det jeg dreiv med idag.

Veit ikke om min neste hest blir barfot på samme måte,men jeg er ihvertfall en positiv erfaring rikere!
Så lenge hver enkelt kan forklare hva de driver med i hesteholdet sitt,og hestene er så friske som mulig,får folk gjøre som de vil. Men jeg synes en del av argumentasjonen her inne blir for tynn. selv synes jeg det er interessant å lese om hestefolk som gjør ting på en annen måte enn meg,moro å utveksle erfaringer.

Tror velfungerende barfothester må komme mer fram i sporten her i Norge,de for lite framme i lyset pr. dags dato..

Redigert av - Kine og Tassen den 12/05/2005 09:32:52 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  15:06:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
[quote Det samme med når hesten eventuelt blir sår, da har man boots? Joho, veldig naturlig. Sikkert veldig bra for hestens anatomi og. NOT!

Opprinnelig postet av Supermaja

[/quote]

Hva mener du med dette? At boots ikke er bra for hestens anatomi? I så fall, kan du forklare hvorfor?

Grunnen til at mine hester er barfot, er IKKE for å spare penger og heller ikke fordi det skal være så naturlig. Men fordi det gir bedre hovhelse og friskere hest. Og ja, jeg bruker boots, fordi det ikke er i konflikt med god hovhelse og friskere hest.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  12:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morn ja...

Jeg må bare spørre, hva er det som er egentlig naturlig med boots? En hest som må ha boots kan da heller ha bedre å gå med sko?!?!

For hester som tåler å gå barbeint, så er det sikkert en fin ting, bare de blir fulgt opp. Men med den erfaringen jeg har så er det færre som tåler det enn ikke.

At hesten fungerer bedre uten sko, tja mulig det, men den fungerer ikke bra når den blir sår/halt.

Jeg står fast på at hester som drives aktivt trenger sko, for høvene er ikke bygget for å tåle den slitasjen som påføres i vårt landskapskultur. Men det er min mening, ikke på bakgrunn av filmer, bøker eller noe jeg har lest eller ikke lest. Men utfra min kunnskap gjennom år og erfaringer.

*alle hester er forskjellige og må behandles deretter*
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  12:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vil berre spørr om ein ting. Boots er det mindre naturleg enn kva sko er??? Korleis??

Bootsene er vel berre på under ridning/bruk, skoene er på heile tida. Det er jo ein vesentleg forskjell. I tillegg blir skoen vanlegvist satt fast med søm, og det gir jo til ein viss grad skader i hoven og påvirker hovspillet.

Det vil no i allefall eg påstå (sjølv om eg har sko på hesten min.)

Gå til toppen av siden

^Mille_

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  14:00:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Morn ja...

Jeg må bare spørre, hva er det som er egentlig naturlig med boots? En hest som må ha boots kan da heller ha bedre å gå med sko?!?!

For hester som tåler å gå barbeint, så er det sikkert en fin ting, bare de blir fulgt opp. Men med den erfaringen jeg har så er det færre som tåler det enn ikke.

At hesten fungerer bedre uten sko, tja mulig det, men den fungerer ikke bra når den blir sår/halt.

Jeg står fast på at hester som drives aktivt trenger sko, for høvene er ikke bygget for å tåle den slitasjen som påføres i vårt landskapskultur. Men det er min mening, ikke på bakgrunn av filmer, bøker eller noe jeg har lest eller ikke lest. Men utfra min kunnskap gjennom år og erfaringer.

*alle hester er forskjellige og må behandles deretter*

Opprinnelig postet av Supermaja

Hei!
Hvilken erfaring har du egentlig med barfothester?

Jeg har en hoppe på 5 år, som ALDRI har vært skodd (jeg bor i Norge), og hun går sammen med 20 andre uskodde hester (bor faktisk i Nordland) og dette går som smurt.

De som velger å ta av skoene på en hest som har brukt hest lenge, har sine grunner, og det burde de få lov til. For hesten har det best uten sko, dette pga flere helsemessige grunner.

Å sko en hest blir som en synd for barfothest-eiere, etter å ha lest om barfot og skjønt hva dette dreier seg om.
Alle må få holde på med sitt, MEN, det er IKKE noe i veien for å gå uten sko, uansett føre og uansett hest!!!

Hilsen ^Mille_ fra nord
Gå til toppen av siden

--*Cheri*--
» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  19:22:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hello=)
altså hoppa mi er seks år og har aldri i livet hatt sko på seg. De hestene mamma hadde når hun var liten, har heller aldri hatt sko. Hesten min (cheri) går kjempe fint uten sko, og jeg tror høvene hennes er for å ikke ha sko. Hun har veldig "svære" høver. men ikke gigantiske. Vi har da ikke tenkt å ha sko på henne. Det har kanskje vært en gang at hun har blitt litt sårfot, men det gikk fort over siden jeg red på marka etterpå.. Så jg begynte å ri masse på marka osv, men turene liker jeg best da. Vi har en sand vei (rød, myk sand)som jeg bruker å ri på. Den er veldig fin, og myk for høvene til cheri. Vi har noen fine skogs veier bl. annet den sand veien, som fører inn i skogen m/ god utsikt... Også har vi en som går et lite stykke(det er grus), så kommer vi til en hovedvei, så vi krysser den. Vi rir videre inn over og det er en fin vei innover der.
Vi har også en som går langs ved en skog, og til en gård. Der er det tre hester. Jenta som bor der er kjempe grei, men eldre enn meg. Vi rir en ca. hundre m. grus vei u/trafikk, så kommer vi til en hovedvei. Den må vi gå ca. 10m angs ved, så kommer vi til en skogsvei til. Den rir vi et stykke til, så kommer vi til en hoved ei igjen. Den må vi gå ca. 30- 50m, og sving nedover. a går vi et lite stykke asfalt og vips, så er vi på en ridebane det er sånn "strand sand" den er laget av, og hvitmalt innredning. Der er det bommer og sånn som man holder bommene med. Stolper tror jeg det heter. De kan vi stte opp hvis vi vil, og hoppe litt på myk sand, eller bare ri voltige, diagonalt eler rund banen. jempe fin vei!!!
Mn så er spørsmålet.... Hvilken turvei anbefaler DERE?
A: sandveien
B: den fine veien etter vi har krysset en hoved vei
C: Ridebanen

Linn Synnøve
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  20:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Vekk fra veien - ut i terrenget!
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  21:03:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vekk fra veien - ut i terrenget!

Opprinnelig postet av Anders W. Aune

Skulle ønske det var så lett alle steder, der jeg har hest er det harde grus veier og veldig mye asfalt før man kommer til skogen...

Og skogsveiene består også av harde grusveier...

Og hele vinteren er det skiløyper i skogen, og da har vi ikke lov til å ri der, så da blir det veldig mye ridning i byggefeltene

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.