hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er best?- barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva er best?- barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 13/05/2005 :  10:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mener er at bootsene ligger utenpå og rundt hele hove, så sjansen for at hesten tråker på de, er ganske stor. Noe som kan medføre strekk, trampsår o.l. For hesten beregner kun plass til seg selv. Med sko så ligger den under hoven, og hesten får sin naturlige plass i stegene og tråkker ikke så lett av dem.

Om hesten hele tiden går og er redd for hvor den skal sette bena, pga bootsen så kan jo det føre til stivhet også!

*vekk fra veien, ut i naturen*-> helt enig. Men mange må på veien for å komme dit.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  10:52:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Skoene skal ikkje ligge under hoven, da er hesten for trangt skodd. Dei skal ligge nokre mm ut frå hoven helst rund heile hoven og spesielt bak ved draktene.

Eg skor hesten min sjølv og legger skoen vidt. dvs fleire mm utenfor rundt heile hoven. Resultatet blir betre og sterkere hover enn når man skor trangt. Og eg har svært sjelden hest som tråkker av seg sko sjølv i værste gjørmehol, beite eller liknande fordi hoven er sterk.

Redigert av - Lucinda: den 13/05/2005 10:55:06 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  12:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg mener er at bootsene ligger utenpå og rundt hele hove, så sjansen for at hesten tråker på de, er ganske stor. Noe som kan medføre strekk, trampsår o.l. For hesten beregner kun plass til seg selv. Med sko så ligger den under hoven, og hesten får sin naturlige plass i stegene og tråkker ikke så lett av dem.

Om hesten hele tiden går og er redd for hvor den skal sette bena, pga bootsen så kan jo det føre til stivhet også!

Først må jeg spørre: Hvilken type boots er det du baserer disse uttalsene på? Tviler egentlig på at du noen gang har sett hverken en boots eller en velfungerende barfothest utifra det du skriver
Jeg har selv aldri opplevd at hesten skader seg pga bootsa, og heller ikke at den blir redd for hvor den skal sette beina. Har heller ikke hørt at andre har gjort slike erfaringer som du beskriver her. Hesten kan tråkke de av seg, og det irriterende å måtte stanse for å sette den på igjen. Men at den skader seg pga av det har jeg aldri hørt om. Det er vel heller slik at bootsen beskytter hov og evt. kronrand mot tråkk og styking! Hesten min har aldri skadet seg selv på beina etter at vi begynte å bruke boots. I motsetning til alle sårene som stadig dukka opp da han var skodd...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  18:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har selv brukt boots i perioder de siste to årene. Har prøvd 3 vidt forskjellige typer og har aldri opplevd at hesten har tråkket dem av eller at de har vært til noe hinder. Jeg har opplevd at de har fallt av i høy hastighet (dvs. hestepasseren har opplevd det, aldri jeg) Men da har de vært satt for løst på. Når de blir strammet nok, sitter de "som bare juling". Selv i myr! Noen hester får gnagsår av enkelte typer som går over selve hoven, men da bruker man bare en type som ikke gjør det. Easyboots f. eks. blir mye brukt til distanseritt og da LANGE distanser. Om nødvendig kan de fylles med et slags skum som stivner og "limer" dem fast dersom de skal brukes til ekstreme turer. Men da snakker vi virkelig ekstremt. Jeg har borret hull i mine og kan da skru bordder i dem når det er glatt. Bruker ca 30 sek. pr. boots når jeg tar dem på. For meg er boots en helt fantastisk oppfinnelse. Jeg har pr. i dag ikke god nok oppstalling til å få gode nok høver til ubegrenset bruk på asfalt og grus. Men med boots er problemet løst. Jeg får fordelene med barfot og minimalt med ulemper Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/05/2005 :  19:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ser ut til at du bør ta deg en nærmere titt på bootsene jeg Supermaja, og se hvordan de sitter på hesten. De ligger ikke noe mer utenfor hoven de enn hva skikkelig tilpassede sko gjør. Det hender ganske ofte at hestene tråkker seg med sko på, klikker sko osv. Noe som kan resultere i strekk og tråkkskader like så godt, om ikke bedre, enn boots vil gjøre.

Eneste gangen jeg har opplevd å miste boots var når jeg galopperte over et gjorde som var ganske gjørmete, og hesten tråkket nedi ganske dypt et sted. Der fløy ene bootsen av. Jeg har aldri opplevd at hesten har tråkket de av seg, ikke har jeg noengang hørt om andre som har opplevd det heller.

En skikkelig tilpasset sko skal ligge utnfor hoven, da spesielt bak. Skodde hester er like utsatt for å tråkke av seg skoen de. Om du veldiger å sko trangt så får det være opp til deg. Men jeg håper du er klar over hvor skadelig det er for hesten.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  20:00:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ridde 1 mil på assfalt med nordlandshoppa mi! ikke et nedslitt hjørne en gang! å gå barfot er jo det mest naturlige for hesten! en vill hest kan jo ikke bli tatt inn bare for å sette på nye sko, når den er ute på de ville markene..

så de som mener at hestene ikke kan gå uten sko. vet ikke nooe om hestens ville manerer og opphav!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  23:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
barfot er desidert best!

synes synn på dere som må ri en del i byggefelt og lande veier.. skogen er virkelig noe for hestene.. man bygger opp tilliten, å sette føttene stødig i terenge, man får muskler, lære seg og holde balansen, løfte føttne, tillvenning å ga oppi søledammer/myr, beregne plassen mellom trær ol.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  08:16:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor driver du da og skor hesten din? du skrev nettopp ien annen debatt at du skor hesten din selv. Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 21/05/2005 :  12:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor driver du da og skor hesten din? du skrev nettopp ien annen debatt at du skor hesten din selv.

Opprinnelig postet av Fröya

Godt spørsmål...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/05/2005 :  14:44:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor driver du da og skor hesten din? du skrev nettopp ien annen debatt at du skor hesten din selv.

Opprinnelig postet av Fröya

Har lurt på det eg også.

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  09:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er uvitende, jeg har jo tross alt aldri brukt det selv på mine egne hester. Men de eksempler på boots jeg har sett er fra feks HØØKS. Og de syns jeg var meget klumpete.
Jeg er enig i at hester også tråkker av seg skoene, men jeg mener fortsatt at det ikke blir helt det samme.
Hovslageren jeg bruker er utrolig flink, og skor mange topp-hester. Om han skor FOR trangt eller ikke, det er øyet som ser, men bak ligger de en del ut i draktene, og foran er de så og si jevn rundt med hoven. Tåkappene stikker noe ut i draktene, men ikke så mye som bak.

Sorry folks, jeg tror ikke boots er min greie, men la nå det være opp til meg. Dere som trives med det, vær så god!

Står på det at hestene har det mer naturlig med sko enn boots, men aller mest naturlig barfot-> i det miljøet det er naturlig i!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  12:13:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jo da, man får ha de meningene man vil. Old Macs-bootsa fra Hooks har jeg inntrykk av at de fleste er misfornøyd med, for de er både lefsete og ikke særlig holdbare. De bootsa jeg bruker er easy-boots, og jeg tror det er de som er mest vanlig å bruke. Jeg synst ikke de ser så ille ut jeg! Her er et bilde av hesten min med easyboots på labbene

http://www.hestemarked.no/vip/2800/2833%20Marit%20&%20Ikaros.JPG

Angående hva som er mest naturlig:
Vanlige sko spikres fast i hoven og hindrer til en viss grad hovspillet. Skoing fører vanligvis til dårligere hovkvalitet, og hesten har ingen mulighet til å slite hoven ned etterhvert slik at den vokser seg lenger enn hva som er bra. Resultatet av skoing er ikke så sjeldent flate tynne såler, hovsprekker, separasjoner, og generelt dårligere hovhelse grunnet redusert sirkulasjon og feil hovform. Det er forøvrig stor forskjell på hvordan man skor hestene. Noen har god forståelse for hvordan en hov skal fungere, mens andre ser ut til å ha hermetikkbokser som mal når de skal "forme" en hov.

Boots er festet til hoven kun når man trenger det, så hesten går barfot det aller meste av tiden. At de forhindrer hovspillet i det hele tatt skal jeg ikke hardnakket påstå. Men jeg tror det er mer til hinder med en påspikra stålsko 24 timer i døgnet enn en plast-dings rundt hoven i ny og ne.
Men liker du ikke boots, så er det jo selvsagt opp til deg

Redigert av - Asbjørg den 25/05/2005 12:16:17 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.