hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Problemer med hest på hengeren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Problemer med hest på hengeren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  17:43:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Er det noen som har god erfaring med transport av hest på henger som kan svare meg på følgende:

Araber hoppa mi har alltid vært snill å transportere da hun var ung. Etter en tur med fremmed sjåfør og masse tunneler (hater tunneler) så begynte hun å nekte å gå på hengeren. Dette har blitt veldig mye bedre nå, har funnet en metode så jeg får henne inn.

Men nå den siste tide har hun begynt å stå veldig urolig i venstre svingene!! Så derfor bestemte vi oss for å begynne å kjøre små turer med henne bare for å trene henne til å gå av og på hengeren uten tull og stå rolig på hengeren...
Kjørte henne en bitte liten tur i dag, og siden hun står urolig i venstre svinger prøvde jeg å sette henne på høyre side i hengeren. Dette funket ikke!! Hun sto enda mer urolig. Så jeg gikk bak i hengeren å stå på sammen med henne for å se hva hun egentlig drev med.
Og det hun gjør er at i svingene så setter hun ikke "sjø bein" men tar venstre bak bein inn under seg mot høyre bakben og legger seg på veggen. Og holder seriøst på å falle...
Dette er noe hun aldri har gjort tidligere... Hvorfor har hun begynt med dette nå?
Og hva skal jeg gjøre for å få henne til å stå bedre?

Sette skilleveggen til siden? Så hun MÅ sette sjø bein, eller kommer hun rett og slett til å gå på tryne da?
Ta vekk hele skille veggen?

Håper noen der ute kan hjelpe meg!! Takker for svar!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Molly

» VIP

Skrevet - 07/05/2005 :  22:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøve flytte skilleveggen/ta den helt bort- kanskje hun har fått klaus?
Har du på transportsokker/bandasjer på hengeren? Ta av disse? Ene hesten på vår stall måtte ha hele Gaupen hengeren alene pga av klaus-trodde vi! helt til han sto på en annen henger som er litt bredere sammen med en annen hest og ble filmet på tur og da fant de ut at de skulle prøve å ta av transport sokkene på bakbeina-som sagt som gjort og hesten sto som en påle etterpå

Lykke til

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/05/2005 :  22:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å ta skilleveggen til siden. Har hun vinduer fremme så hun kan se ut? Har du øverste luka bak åpen? Prøv deg frem og se om det blir noen forandringer. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  00:22:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Dette høres akkurat ut som Holter (hun ble slik etter at hun på en tur nærmest ble banket av en annen hest inni hengeren), hun falt oxo i venstresvingene, og etter å ha kjørt med videokamera i hengeren såg jeg at hun ikke turte å støtte seg på midtlemmen (satte ikke sjøbein som du sier), så etter det har jeg kjørt med lemmen til siden, og da står hun helt rolig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  14:17:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg kjører bare med lave transportsokker og hun ser ikke ut til å plages noe av de, men jeg kan jo prøve å ta de av...

Har prøvd å kjøre med øverste luka både oppe og igjen. Hun blir litt mer redd når vi kjører med den igjen, men har vi den oppe prøver hun hele tiden bare å snu seg.

Hun står like urolig selvom det er hester hun stoler 110% på i hengeren.

Har vindu foran i hengeren ja. Kjører en gaupen henger.

Hoppa mi støtter seg med overkroppen til veggen, men hun skrever jo ikke med bakbeina så da mister hun balansen.
I går da hun sto på høyre side i hengeren på vei hjem så var begge bakbeina over på høyre side og rompa og overkroppen lente seg på veggen på venstre side...
Så utrolig klønete ut innpå der..

Rart hun ikke skjønner at hun detter om hun står sånn...

Men jeg skal neste gang prøve å flytte skilleveggen til siden (tar den ikke av første gang vi prøver dette i tilfelle hun skulle gå på tryne slik at vi kan sette den på igjen om hun bare tryner). Får håpe dette hjelper... Må innrømme at jeg gruer meg ganske hardt til å prøve, er redd hun kommer til å tryne skikkelig på hengeren.

Kjipt når hestene skal plutselig begynne med sånt, dette gjør jo så det blir helt stopp på utstillinger og stevner.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/05/2005 :  18:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nå ikke villet kjøre uten noen ting på beina. I det miste belegg og kopper da.. (Med mindre hesten ikke har sko naturligvis). Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  19:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Har opplevd det samme med 2 av mine hester.
Ingen av de har hatt negative opplevelser på hengern, men det ble rett og slett for smalt.
Så hestene la de seg på yttervegg, og klatra på skilleveggen, ofte med sår som resultat.
Med den første hesten min Gus, ble det så ille at han la seg på hengern...
Det var ingen morsom opplevelse!

Vi løste problemet med å flytte skilleveggen over i bak-kant.
Det var ikke all verden som skulle til, ca 20 cm.
Problemet da er jo at man ikke kan kjøre 2 hester, og siden vi ofte er på turer med vår araber og shettis, solgte vi hengern og kjøpte en med 20 cm ekstra bredde.
Så nå har shettisen normal bredde ( som de fleste vanlige hengerne ) mens arabern har 20 cm ekstra.
Ved behov kan vi flytte veggen ytterligere 6-7 cm til, feks vd kjøring av enda større hester.

SÅ jeg ville i hvertfall prøvd å flytte ut skilleveggen for å se om hoppa di finner seg bedre til rette.
Det er virkelig slitsomt å reise med en slik hest, stressende for både hest og eier.

Lykke til.
Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 22/02/2007 :  21:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, virker som du har nesten det samme problemet jeg hadde!
Hesten min turte IKKE legge seg på veggen i hengeren i det HELE tatt(altså ikke skilleveggen, men veggen-ut liksom) så HVER gang vi kom i en sving eller rundkjøring som han måtte lene seg på veggen-ut, så trampa han som BARE det, men kun med bakbeina, vet ikke helt hvorfor, å har enda ikke funni ut hvorfor. Kjørte vi i svinger så han kunne lene seg mot skilleveggen i hengeren så gikk det helt greit!

Men vi kjøpte ny skillevegg vi, slik gummi skillevegg, som ikke er ''fast'' liksom, det er bare en tjukk gummi plate til skillevegg, så hesten kan stå så bredt med bena som den bare vil, å nå står hesten min helt rolig iallefall. Virker som han måtte ha bedre plass til bakbeina sine ellernoe.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.