hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gjord med strikk?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 gjord med strikk?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  21:48:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei alle =)

hva er best , strikk på den ene siden ellr på begge sider?
hvorfor? hvorfor ikke?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  22:48:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke gjordt med strikk!! Har aldri kjøpt det...

Det fulgte med en slik gjordt på den ene salen jeg kjøpte og den har jeg prøvd litt, og når jeg rir med denne gjordten glir salen veldig... Hesten jeg brukte den på er litt skjev så salen ble da med denne gjordten veldig skjev....
Jeg strammet og strammet men kunne seriøst ikke strammet mer for da hadde jeg vel kvalt hesten eller den hadde fått gjordt spreng!

Så jeg rir bare med gjordter uten strikk!! Ligger mye bedre! Og da kjenner man med en gang hvor mye man kan stramme.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  23:11:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg bruker gjordt med strikk på den ene siden, liker den veldig bra jeg. Jeg pleier aldri stramme så utrolig mye uansett, salen ligger rolig og pent om ikke gjordten er så veldig stram på hesten min.
Eneste er når jeg skal klatre at jeg trenger og etterstramme et hakk.

Hadde gjordt uten strikk før, og syntes det var helt okey. Det ble bare slik da jeg kjøpte ny sal at jeg ble anbefalt denne gjordten, og har brukt den siden. Ikke for at der er strikk men pga den er fyldt med gèl. Hesten min fikk ødem etter gjordten jeg hadde før.

Men likevel kommer jeg nok til og kjøpe med strikk igjen om jeg senere skal kjøpe en til. Liker at den er litt fleksibel, føler det er passer hesten min og meg bedre

Edit - liker at der er strikk kun på den ene siden da jeg kan tenke meg at den kan ha en tendens til og strekke seg litt etterhvert. Har ingen erfaringer med strikk på begge sider, men det er bare tanker jeg har gjordt meg opp
(Skal følge med på hva andre mener og har erfart om dette, da jeg er meget intressert i og vite hva som er best for hesten).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 06/05/2005 23:16:13 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  09:06:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Man skal ikke stramme på den siden strikken er, dersom det kun er strikk på den ene siden (strikken skal der for å fordele trykket, slik at det ikke blir megastramt på den ene siden). Strikken er der for hestens skyld, ikke for at det skal bli enklere for oss å stramme gjorden. Jeg har ikke erfaring med gjord med strikk på begge sider, men man må jo da være veldig påpasselig på hvor mye man strammer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  13:03:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har en gjord med en strikk og en med to strikker. På den med en strikk strammer vi salen på siden uten strikk, som natalie sier. har jeg på ganske løst uansett, strammer den aldri helt til, bare nok til at salen sitter.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/05/2005 :  16:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker kun gjord med strikk i begge sidene, slik at trykket blir jevnt fordelt. Men man må da passe på at gjorden er på omtrent samme hakk på begge sidene, slik at det ikke blir megastramt på ene og heller slakt på andre. Men siden det er strikk i begge endene vil den uansett fordele seg bedre enn om det er strikk bare i ene enden. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/05/2005 :  19:50:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har brukt gjord med strikk på ene siden før.
Nå bruker jeg gjord med strikk på begge sidene, og trenger nesten ikke stramme den. Og er flink å passe på at det er likt på begge sidene.. Bruker denne gjorden fordi den fordeler trykket bedre, ser faktisk penere ut & den virker mye mer behagelig for hesten.

Vil påstå at gjorden med strikk på begge sidene ikke trengs å strammes like mye som en med strikk på ene siden eller uten strikk. I allfall på Eikdokka :)

Therese
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 08/05/2005 :  17:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
på min hest,bruker jeg gjord uten strikk. Har ridd hester med strikk også,men på "runde" hester føler jeg at salen er veldig løs. Det er nok smak og behag :) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  19:58:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har ikke bestem meg for gjord enda...de har en fin gjord med strikk hos hooks..og vil høre både gode og onde sider ved gjord m strikk i begge hender.
Gå til toppen av siden

Therese & Gubben

» VIP

Skrevet - 08/05/2005 :  20:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strikk på begge sider er best syns jeg... Var så fortvila i vinter når jeg kjøpte dølegampen min, gjorten på 1,30(!) var for kort (strikk begge ender) og kjøpte lenger gjort hos Hooks m strikk på ene siden. Fikk aldri strammet jevnt syns jeg, gjorten er bra, men syns salen aldri lå rett uansett hvordan jeg enn gjorde. Nå i helga fikk jeg endelig endene til og møtes og tok i bruk gjorten m strikk i begge ender! For en forskjell, salen lå mye bedre! Mye lettere å få det likt begge sider!

Strikk eller ikke strikk tror jeg er mye opp til hvordan hesten er... blåser hesten seg opp er det OK med strikk for "når lufta går ut" når du begynner å ri vil ikke gjorten bli for løs slik at du må stramme underveis. Selvsagt strammer en ikke til for hardt, men det jeg ser altfor ofte er at mange sjekker hvor stramt gjorten sitter på "siden" av hesten. Det er midt under magen du skal få inn en finger eller to...

Dette er bare mine erfaringer, har tro på ordtaket "en lærer så lenge en lever!" Blir selv aldri klok på hva som er rett og galt når det gjelder hest... noen sier en ting, andre noe heeeelt annet.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  20:58:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg bruker nå bare gjorder uten strikk. Ingen spesiell grunn til dette egentlig, bare at de uten strikk er noe billigere siden jeg ikke ser noe poeng i å kjøpe så dyre gjorder til en hest jeg ikke skal ha lengre enn til sommeren.

Har brukt gjord med strikk på den ene siden før. Dette var en Chetak gjord, og Chetak er ikke noe kvalitetsmerke..
Gjorden var etter min menin altfor hard og stiv. Daværende hest var helt enig.

- En skal være litt obs når man strammer elastiske gjorder. Har man strammet en slik gjord "alt man er god for" vil den bli enda strammere.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/05/2005 :  23:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker Chetak jeg... Har en Chetak gjord med sparkeplate som har strikk på begge sider, og har vært kjempefornøyd med den!!!! Men altså til poenget; jeg liker best salgjorder med strikk, da disse er lettere å stramme. Sies at vi skal helst stramme på den siden uten strikk, men jeg føler salen ligger bedre om du strammer på andre siden. Ikke stramt, men akkurat passe =) Strikk på en eller to sider? Hmmm... to kanskje? men har begge deler. Bruker uten strikk på dressursalen, men den har jo så lange reimer at den er lett å stramme uansett.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  23:36:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Siden du skal kjøpe..
Jeg har denne lærgjorden fra hooks: http://www.hooks.no/butik/default.asp?orderid=760552285 fungerer helt fint, er godt fornøyd med den.
Den andre er en syntetisk fra Bucas: http://www.bucas.com/index.php/products/C13/ med strikk på den ene siden.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  08:18:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
http://www.hooks.no/butik/default.asp?orderid=760552285 denne du mener?
er nemlig den jeg har lyst på, men er fremdeles i tenkeboksen min =)

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  08:50:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har sånne anatomiske gjorder i sympatex fra Hooks. Prøvde først den med strikk, men opplevde at salen lett skled mot siden strikken var på. Mulig strikken var for uttøyd, og prøvde å trekke seg sammen kanskje? Nå har jeg den typen uten strikk, og er veldig godt fornøyd Gnager ikke i det hele tatt
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  11:37:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
simra; ja, det er den jeg mener. Jeg er ihvertfall fornøyd med den, har vel hatt den i 2år ca.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.