hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dårlig hovhelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Dårlig hovhelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Fröya

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  09:35:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
De fleste hesteeiere i dag bruker vanvittig mye penger på sin hest ve og vell. Kun det beste er godt nok ang. fôr, utstyr osv. Man kjøper hester i hundretusener klassen til en mer eller mindre talentfull 12 åring. Men gjennom debattene her får jeg intrykk av at 90% av landets hester har dårlige høver. De har flate såler, brekker lett, vokser sakte eller blir sårbeinte selv på beite. Men alt dette er helt greit!? Det er et utrykk som sier "ingen hov, ingen hest". Men alike vell er det greit at hesten til x antall hundretusener har "dårlige høver". Er pelsen ikke blank nok, bruker man mye penger på alskens remedier til både innvortes og utvortes bruk. Men at høvene er dårlige blir bare akseptert som at "slik er det". Hesten har dårlige høver og må ha sko selv på beite. (Så kan man jo spørre seg om dette ikke forringer verdien på hesten?)
Det jeg lurer på er hvorfor så få hesteeiere prøver å finne ut HVORFOR hesten har dårlige høver? Og hvorfor de ikke gjør noe med det? Alt annet skal jo fikses for en hver pris.

Guro
» VIP

Skrevet - 06/05/2005 :  12:54:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm...for det første så tror jeg mange ikke kan nok, og at det ofte er vanskleigere tilgjengelig informasjon enn feks bøker om foring (som jo etterhvert også er kommet på norsk;))
Først og fremst: jeg vil ikke på noen måte unnskylde folk, jeg bare prøver å forklare hva jeg TROR. Samtidig føler jeg jo at det er en begynnende oppvåkning på at det ikke er helt "sak samma" hva som skjer med høver også. Og som Real Storm bruker å påpeke: det er mye foring som også ville hjulpet høvene.

Problemet er vel langt på vei at ingen ønsker å volde hesten sin (eller andre hester for den del) smerte. Og om hesten har dårlige høver, kan man kanskje holde symptomene i sjakk med sko. Da føles dette som er langt mer human måte å gjøre det på, enn at hesten skal gå rundt og ha vondt i lange tider, fordi den om en god stund vil bli bedre hvis vi feks tar av skoene. Selv vet jeg ikke om jeg ville utsatt min hest for denne smerten.
Med dette sier jeg ikke at man skal godta hva som helst heller...

Samtidig: når vi prater om å kjøpe hest vet "alle" at man må ha meg seg noen som er hestekyndige, og en veterinær. Men hvem sier at man skal ta med seg hovslageren?? Og hvor mange veterinærer er egentlig veldig gode på høver?? Vil tro det ikke er så kjempemange, for det er vel gjerne hovslageren sin jobb å være det
Dermed tror jeg det er lett å "overse" hovkvaliteten ved kjøp. Så når man da står der med hesten, og finner ut at "oi jeg kan jo ikke slippe den på beite uten sko engang" slår man vel på skoene igjen for at hesten skal få være på beite. Det er jo gjerne ikke dermed sagt at man ikke bryr seg om hestens ve og vel, eller høvene dens. Men man velger en løsning som man langt på vei føler gagner hesten best.\, ikke fordi man endrer verdien PÅ hesten, men fordi man søker å gi hesten et greit liv (og det kan jo gjerne inneholde noe rekreasjon på beite med venner om sommeren, noe som jo må være bra å gi den i mine øyne)

Til sist: Tror mange med meg kontakter fagfolk når man ikke lenger ser seg selv kompetent til å ta avgjørelsen: veterinær, noen som kan fôring hvis jeg lurer på om hesten får i seg det den skal og hovslager når jeg ikke vet hva jeg gjør med høvene..Eller en barfottrimmer for den del. Og når denne sier noe til meg, vil jeg forsøke å følge rådet, for å se om hesten blir bedre. Fordi jeg tror de fleste av oss velger personer vi tror vil gjøre det beste for hesten også når vi velger profesjonelle folk som skal hjelpe oss. Om rådet da er å sette på såler, eller gjøre andre "grep" for at hesten skal få det bedre er man vel villig til å gjøre dette. Samtidig som man kanskje spør seg hvorfor man må ty til slike "triks", og da igjen spør man fagfolket. Om disse ikke kan gi noe svar..Hva gjør man da?? Jo man prøver selv å finne ut av det..men det er jo ikke det samme som at man vil begynne å trikse med ting før man har fått mer kunnskap selv, slik at man vet hvorfor man eventuellt skal "tale Roma midt imot" (i denne anledning er Roma=fagfolk)

Guro -som vet hun har skrevet et rotete innlegg, og skal prøve å skrive noe mer fattbart litt senere..ville bare kommentere litt, også ble det litt lang kommentar;)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/05/2005 :  22:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig! Min hest fikk gaffelbåndskade i fjor og sto i ro ca 11 uker og da rev vi av han skoene så han skulle gå uten sko, siden han ikke skulle brukes. De første ukene fliset han opp og jeg raspet til jeg var grønn i øyene(syntes jeg selv), men etterhvert som hovene ble sterkere og hardere sluttet han og flise opp og han fikk veldig harde og flotte hover Tilfeller som dette hvor hesten har gått på beite og blitt brukt litt i skogen har jeg sett mange ganger og som oftest med samme resultat- sterke hover som tåler litt, selv på grusveier uten oppflising!
Hester som skal på sommerbeite syns jeg fortjener å få gå uten sko, ja. de fliser opp i begynnelsen men som oftest ikke verre enn at det går ann å fikse med litt rasping jevnlig

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.