hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfothest og asfalt??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfothest og asfalt??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  16:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vurderer å la hesten min gå barfot, men kan ikke så mye om det...
har tenkt å gå noen kurs, men har noen spørsmål først.

Hvilke erfaringer har dere med barfot hest og asfalt?? blir ikke hovene sinnsykt slitt??

Og om vinteren når det er glatt på veiene??

håper noen vil svare

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Lucinda:

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  16:19:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vist du leiter litt nedover på emnet vi nå er på (Høver og hovpleie) så finner du ein del debatter om barfot. Du kan nok finne ein del info der.

Du kan også bruke søkefunskjonen for å leite etter innlegg om barfot. Søk

Gå til toppen av siden

Shagya_luver
» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  15:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke så mye erfaring jeg heller men har nå litt da:D det med barfot på asfalt har jeg prøvd og det sliter ikke så mye på hovene som jeg har arfart men mer på selve bena til hesten...når det gjelder vinteren så jo det er glattere enn brodder men mindre glatt enn sko uten brodder Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 12/04/2005 :  16:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd hest på asfalt uten sko. Hovslageren kunne ikke komme før en liten stund. Det gikk utrolig sakte og det var tydelig at hesten hadde vondt. Etter 10 meter snudde jeg den og det var det. Jeg vil ikke anbefale det med mindre hesten har veldig harde høver.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  09:23:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ridd hest på asfalt uten sko. Hovslageren kunne ikke komme før en liten stund. Det gikk utrolig sakte og det var tydelig at hesten hadde vondt. Etter 10 meter snudde jeg den og det var det. Jeg vil ikke anbefale det med mindre hesten har veldig harde høver.

Opprinnelig postet av Maxidigger

Men det vil ikke si at heste din er en barfothest. Hester som er vant med å bruke sko har ikke på langt nær så slitesterke høver som en barfothest.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  09:27:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Barfot og asfalt går helt fint.
I startfasken ville jeg tatt det litt med ro, da høvene ikke er så harde. Etterhvert blir høvene "skikkelige" og da er det ikke noe problem å bruke hesten på asfalt.

Jeg vil gå så langt som å si at hesten har det bedre på asfalten uten sko enn med.
Når en hest med sko går på asfalten treffer hoven asfalten med 800 Hz (hertz, er ikke sikker på forkortelsen), dette tilsvarer en barforthest som traver på asfalten..

På vinterføre kan man kjøpe boots med brodder på. Disse får man i alle størrelser og utgaver.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  09:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Med gradvis tillvenning og oppstalling på tørt og hardt underlag, er asfalt ikke noe problem. De som har barfothester som jobber på asfalt hele dagen, mener at hestene er mindre slitne etter en lang dags arbeid uten sko enn med. Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 13/04/2005 :  10:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil faktisk også tro det er mer slitsomt for hesten å gå med sko på asfalt, enn uten. En hest med sko binder seg gjerne litt når den går på asfalt da skoene er glatte.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  12:21:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hva mener du med binde Liwi? *nyskjerrig*
Therese
Gå til toppen av siden

Sjarmson og Trine

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  10:31:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSjarmson og Trine  Svar med kopi av melding
Min hest har gått uten sko i vinter... det har gått veldig bra egentlig...det er ganske stor sannsynlighet for at hesten vil skli etter veien om vinteren...
ja, hovene blir veldig slitte... iallefalll ble de det på min hest.... han ble skikkelig sårbeint når jeg jorde det...

klem

TRINE Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  12:06:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det virker som asfalt sliter mindre enn grusveier faktisk. Men hvis det ligger igjen mye skarp strøsand oppå asfalten slites hovene fort. Det er viktig at hovene er tørre og harde når man skal ri på slitende underlag, for en oppbløtt gjørme-luftegård-hov slites mye fortere enn om den var tørr. I overgangsperioden, og også ellers, er asfalt et bra underlag så lenge man ikke skal drive med mye løping. Man slipper steiner som for ny-avskodde hester ofte er au-au, og fast underlag er bra for hovmekanismen.

Vi kom oss helskinnet gjennom vinteren uten broddsko Ingen skader av skarpe brodder på beina, og ingen problemer med kladding under hovene. De dagene det var blankis på veiene har jeg brukt boots med brodder, og det fungerer fint. Jeg var på forhånd litt skeptisk til å ri piggfritt på vinterføre, for hesten min kan være litt av en sprellemann av og til. Men han setter heldigvis sikkerheten først og er forsiktig over glatte partier. De gamle jern-broddskoa jeg tok vare på i tilfelle jeg måtte sko i vinter ligger og ruster der jeg slang dem fra meg i fjor, og for min del så fortrekker jeg skoløs hest på vinterføre
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  09:41:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min hest har gått uten sko i vinter... det har gått veldig bra egentlig...det er ganske stor sannsynlighet for at hesten vil skli etter veien om vinteren...
ja, hovene blir veldig slitte... iallefalll ble de det på min hest.... han ble skikkelig sårbeint når jeg jorde det...

klem

Opprinnelig postet av Sjarmson og Trine

Fordet om hesten har gått uten sko noen måneder vil det ikke si at den er en brafothest.
TTT - Ting Tar Tid.

Gå til toppen av siden

Ken_Noble

Skrevet - 28/04/2005 :  17:33:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Ullsokken jeg! En barothest er ikke en hest som tilfeldigvis går uten sko.. Å få en bra fungerende barfothest krever mye tid og mye arbeid, men det er VIRKELIG verdt det!! Og det fungerer på alle underlag.. Faktisk er asfalt et ganske bra underlag, så sant man ikke rir alt for ofte på det, fordi det kan gi belastningsskader på hestens ben, muskler og sener... Men det er en annen sak... Høvene slites bra på asfalt, og hvis hesten blir sårbent av dette er det heller noe feil med verkingen... I tillegg stimulerer dette harde, slitende underlaget blodgjennomstrømningen i hoven, hvilket alltid er ønskelig! :) Gå til toppen av siden

^Mille_

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  14:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding

Barfothest er best!

Og d går virkelig an å ha en hest barfot, har 2 stk selv...
Sats på barfot, mitt eneste råd.
Selv om det tar tid, er det virkelig verdt det!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  19:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
nordlandshesten min har gått uten sko i 4 år/altså hele livet).. ingen problemer har d vært, mn sefølgelig så må hoven ha sitt måndtlie stell.. skjære litt i kråka og bare se godt på formene osv. men hviss den er for nedslitt, så slå på han sko, domt hviss den blir for neslitt, og må stå hanske lenge..

denne linken anbefaler jeg!
www.barfothest.com

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  19:51:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
vill bare tilføye det at hviss hesten er flink til å løfte føttne sine, så kan den godt gå uten sko.. litt tilvenning må till mn!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.