hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tung rytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Tung rytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

martineD

Skrevet - 16/04/2003 :  20:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI ALLE HESTEFOLK!!
Jeg er 26 år og lurer på om jeg skal begynne å ri igjen, etter at jeg har holdt opp i nesten 10år. Red ganske aktivt før. Problemet mitt er at jeg er blitt mye tyngre nå enn jeg var før(120 kg)! Jeg lurer på om det er noen her som har forslag til hvilke raser jeg kan ri og om jeg kan ri idet hele tatt, eller om det blir for tungt for hesten? Jeg lurer og på om det er noen hesteeiere som har synspunketer på om de ville leid bort sin hest til en som er så tung eller om de ville vært skeptisk og usikker på om de ville det. Jeg har tenkt og ta kontakt med et ridesenter, men håper på mange synspunkter her før jeg gjør det. Er det noen som er i samme situasjon så hører jeg gjerne fra dem og!!Jeg må jo få legge til at jeg er ute etter å gå ned i vekt og synes at ridning kan være en fin måte og komme seg iaktivitet på og kanskje til og med gå ned i vekt på!!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:46:00

eligj

Skrevet - 16/04/2003 :  21:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
En sterk kaldblodshest vil antagelig greie det helt fint. Også andre store, sterke hester. Men det kommer jo litt an på om du føler deg komfortabel på en stor hest hvis det er lenge siden sist du har ridd. Hvis ikke, er det kanskje greit med en av de kaldere hesterasene siden de er litt mindre. Fjordinger kan også være sterke. Det er sikkert en bra start å ta kontakt med rideskoler i nærheten og høre om de har hester som passer.

Det kan være lurt å mosjonere litt ved siden av, feks. gå tur eller sykle litt. Da vil ridningen gå lettere også.

Om du kan ri i det hele tatt? Ja! Du kan kanskje ikke ri hvilken hest som helst, men ikke gi deg av den grunn. Det finnes hester til de fleste, heldigvis.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  21:09:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hester er ofte sterkere enn man tror.. Du kan nok fint ri. Kanskje holde deg unna små, spinkle arabere og liknende raser. Men kaldblodige hester (f.eks. fjording, kaldblodstraver, døl) eller litt større halvblods- og varmblodshester kan du nok helt fint ri. Og selvfølgelig se ann hestene.. Hester som har vondt i ryggen bør en kanskje ikke ri, men ellers er det ikke noe problem. Hester med vond rygg børr en jo se ann uannsett.

Selv ville jeg ikke vært skeptisk med å la en litt tung rytter ri hesten min. Iallfall ikke så lange hesten har bygning som tårler det. Jeg ville heller vært skeptisk til å la en liten flis av en jente ri. Selvfølgelig har erfaring noe å si, men hesten har jo gjerne mer respekt for en litt større (og gjerne eldre) person, enn en liten flis av jente. Egentlig..

Alle ridesentre jeg vet om har hester som du fint kan ri. Så sett igang.. Kom deg opp på hesteryggen igjen! Lykke til

--
spoff
Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 16/04/2003 :  21:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk til alle de som har svart meg og gitt meg "gøts" til å ta kontakt med et ridesenter og begynne å ri igjen! Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 16/04/2003 :  23:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI IGJEN!
Jeg tar gjerne imot flere innslag om emnet og kanskje spesiellt i fra folk som har det eller har hatt det på samme måten!!!
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 17/04/2003 :  01:27:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
hei

jeg har noe av det samme problemet. veier kanskje ikke så mye som 120 kg, men kanskje rundt 105.
Har også lurt mye på om jeg er for tung for å ri.
Har ikke ridd på ca 2 år fordi jeg følte jeg var for tung for de stakkars hestene... Men hvis jeg ikke er det, så kanskje jeg skal melde meg på ridekurs igjen? :)
Problemet mitt er jo da at jeg er ganske lav... ca 160. Så halvblodshester er som regel litt for store for meg.
Men kanskje en kaldblods ville passet meg..?
Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 17/04/2003 :  01:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Mezzy
Det var bra å høre at det var flere som kan ha nytte av å ta opp dette emnet her! Jeg er 170cm,og de hestene jeg til nå har fått tips om(både her og på et annet diskusjonsforum på nettet) kan være noe for meg er fjording, kaldblods, tinker, døl osv..
Fint at det var til nytte for deg også
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  01:44:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Mezzy
Finn deg en fjording eller annen kaldblods og kom deg opp på hesteryggen igjen.. Finnes også noen lave halvblodser og varmblodser som er kraftige. Disse er jo fine (men ikke alle er kraftige). Tror fjording og kaldblods passer bra til deg i både høyde og styrke. Fjordinger og kaldblodser kan fint ha høyere ryttere også, men hvis du liker litt "lavere" hester så er disse perfekte til deg.

De fleste rideskoler har hester for enhver rytter. Husk at det er ganske vanlig at terapiryttere kan være ganske store. Da må rideskolen gjerne ha hester til disse også.

Du skal være rimelig stor for å være for stor til å ri.. Hesten er sterk! Dessuten kan det være hester som fint kan bære en tung rytter av og til, så lenge dette ikke er hver dag.

Men de rasene jeg har nevnt er såpass hardføre vanligvis at de klarer nok dette helt fint til daglig også.

Finnes også blandingsraser som ofte er litt kraftige, men som samtidig har egenskaper fra de litt edlere rasene som er fine å ri. En må nesten se ann hesten litt.. Blandingsraser kan være så mangt.

Men begge to.. Synes dere må komme dere opp på hesteryggen igjen! Lykke til..

--
spoff
Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 17/04/2003 :  01:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
SPOFF!!
Tusen takk for oppmuntrende ord!
Jeg er ihvertfall så godt som på vei til stallen!!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  01:56:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kjempebra!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 17/04/2003 :  02:11:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
jeg har faktisk tenkt meg på rideleir i sommer :)
En uke ved Lefdal's Rideskole, og en uke ved Marit's.

Spoff: Leser Marit's e-mailene de får på den adressen som står på web siden? bare lurer... jeg sendte en mail dit for en god stund siden, men fikk aldri noe svar.

Redigert av mezzy den 17/04/2003 02:27:41
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  02:36:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Mezzy
De gjør nok det. Vet de har vært mye syke i det siste, og tatt påskeferie nå. Du kan prøve å sende en ny mail eventuelt.. Ellers er telefon kanskje det aller greieste. Ringer du på kveldstid mellom 21 og 22 f.eks. er det nok størst sjans for å nå frem. Tror kanskje de er bortreist nå, men fra neste uke av er de på plass igjen.

På Marits finner du iallfall hest som kan passe deg! Så god tur.. Du burde glede deg masse!

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  11:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stå på godtfolk!!
Gøy å høre at dere ønsker å ri, er helt enig i at det finnes mange fine og gode kaldblodser å ri.
Det er ikke uvanlig at menn har smme vekt som dere og det er jo mange menn som rir med oppakkning og alt. Håper dere får mange fine stunder sammen med hestene!!!
Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 17/04/2003 :  17:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gipsy
Tusen takk for det!
Jeg tror og at det å drive me hest er en positiv måte å komme igang med aktivitet og er sikkert fin trim også. Men mest av alt så får man jo drive med noe som man liker, nemlig HESTER! (og man får være ute) Det blir nok mange fine stunder fremover nå når jeg skal ta opp igjen ridningen, ja!

Hører gjerne fra flere, hvis det er noen som har synspunkter på det vi har diskutert her!!!
Gå til toppen av siden

MariØ

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  17:59:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg prøve å unngå misforståelser her :)
Jeg er bare så glad for at det har vært seriøse svar her, og ikke mennesker som har kommet med sårende og leie/spydige komentarer, ville bare si det :)

~Mari~
Gå til toppen av siden

martineD

Skrevet - 17/04/2003 :  18:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mari

Helt enig med deg! Veldig bra at det er blitt en seriøs diskusjon og ikke et forum hvor useriøse utbrudd og sjikane er blitt brukt.
Tror det kan tyde på at det er mange som har tenkt i samme banen og at det er "voksne" brukere av dette forumet.
Det er fint om det er flere som har meninger som de vil komme med!

Et interessant spørsmål nå kunne kanskje være om det er noen som tror at det vil bli negative reaksjoner på ridesenteret når det kommer en som meg dit og vil ri på "deres" hester? Jeg mener fra de andre som rir der!

Kom med flere innspill!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.