hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg kravstor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Er jeg kravstor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

susannemk

Skrevet - 02/05/2005 :  21:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler meg litt kravstor når jeg skriver dette innlegget, men vil gjerne ha respons og meninger fra andre=)

Jeg er en snart 14 år gammel jente, lærte å ri på en GAL fjording, altså ikke på "treige og snille skolehester".(sier ikke at jeg er proff og kan klare å takle en døl som løper ut på tur eller noe sånt, men ja.. Dere skjønner sikkert.) Har ridd et halvt år på rideskole, og har tilsammen ridd i snaue 2 1/2 år. Fikk for 2 1/2 mnd. siden en sportsponni som heter Matador på fôr. Ble selvfølgelig veldig glad, og det var jo en super mulighet til å skaffe mer erfaring.. =) Men nå er jeg i tvil om jeg vil fortsette å ha ham, fordi:
1. Eieren. Hun er ALDRI hos ham. Boksen blir bare møkket 1 gang i uka, av meg. Matador har en forrytter til, men hun møkker aldri grundig, sager & sparker og er absolutt ikke flink! Alt eieren gjør er å ringe meg når jeg skal betale, eller spørre om han står med dekken..
2. Matador. Han er en veldig søt og fin ponni, og glimrende i sprang! Men han er alltid.. lei seg. Du ser lett at han ikke er fornøyd, og det plager meg. Det merkes også en del når jeg rir ham.
3. Beitet. Han vil ALDRI inn. Får vi først på ham grima, så snur ham seg og legger på sprang, og det ender meg en gjørmete og irritert Susanne(meg), og en møkkete Matador. Dette skjer hver gang, og vi må jobbe i som regel et kvarter med å få ham inn. Vi jobber med å stoppe, rygge og gå sikksakk når han skal inn fra beitet, men merker ikke framgang.

Og ellers så vet jeg ikke helt om jeg liker miljøet på stallen. Koselige folk, men de fleste er westernmenn i 50-åra med pintoer og quartere. Er nesten ingen på min alder.. Blir litt kjedelig i lengden.
Men selvfølgelig har jeg det gøy med ham også. Vi har fine turer, han er en topp spranghest, og jeg klarer lett å håndtere ham, for han er ikke så kjempesterk..

Hva synes dere? Bør jeg fortsette eller prøve å finne meg ny fôrhest? Synes samtidig at jeg burde være takknemlig(det er jeg jo) for å ha en fôrhest når jeg er så ung som jeg er. Hmm.

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  21:47:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Blir litt bekymret når jeg leser dette innlegget, først og fremst fordi det ikke høres ut som om hesten har det noe særlig bra. Forsøker å svare punktvis her.

1) Hvis boksen bare blir møkket en gang i uken (og det av deg) regner jeg med at du er hos hesten 1 g/uken da. Hvordan vet du da at eieren ALDRI er der? Hvis det er den andre forrytteren som har ansvaret resten av tiden ville jeg nok tatt denne problemstillingen opp med henne først, og deretter med eier (som tross alt sitter med ansvaret for denne hesten). Det kan også lønne seg å høre litt rundt med de andre hesteeierne i stallen, om de oppfatter sitasjonen likt som deg.

2) Hvordan ser du at hesten din ikke er fornøyd / lei seg? Hvordan kommer dette til utrykk når du rir?

3)Hvis hesten nekter å gå inn fra beitet og samtidig ikke er "fornøyd" når du rir, kan det være at denne hesten har vondt noe sted? Kan være kjekt å høre med noen som kan hester....igjen oppfordrer jeg deg til å søke hjelp hos andre hestekyndige folk. Jeg ville også undersøkt med eier når hesten sist var hos veterinær/ evt hørt om denne hesten bruker å oppføre seg sånn.

Nå skal ikke jeg komme med et nytt innlegg av typen "du er altfor ung og uerfaren", men selv de som har holdt på lenge og har en del erfaring søker hjelp når de ikke finner ut av problemet på egenhånd.
Hvis dette ikke hjelper bør du seriøst vurdere å få deg en annen hest på for. Det går jo også an å be om å være hestepasser en periode først? Kan lære mye om hest ved det, samtidig som man slipper ansvaret ved å være forrytter. For ansvar hørtes det jo absolutt ut som du har nå - og det høres ikke riktig ut ut i fra den sitasjonen du beskriver.

Uansett, lykke til da!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  22:02:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du burde aldri skrive inn navn og slike ting - det var lett som ingenting for meg å finne ut hvem denne ponnien er og akkurat hvor han står. Ellers vet jeg at det er en del QH og pinto der; men det er veldig mange sportshester og ponnier også - og mange jenter rundt 14-17.
Men som sagt, ikke nevn navn og slikt på denne måten her, det kan jo være at eieren hans leser dette og blir lei seg?

Angående beitet kan du enten sette ham ut med grime, eller bruke en horsemanship grime, de er enklere å få på.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  22:21:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kjenner meg egentlig litt igjen der; noen folk burde ikke være hesteeiere. Har kjent altfor mange folk som har sprunget rundt for å fikse for, spøne, høy, utslipp, transport, osv til en hest som ikke er deres og som de ikke har ansvar for, men som må gjøres og ingen andre vil gjøre det. Lei situasjon, man har på en måte en moralsk plikt til å gjøre det beste for ponnien, men samtidig er det jo ikke ditt ansvar. Man blir fort "låst fast" i en slik situasjon, man fortsetter fordi man ikke vil "forlate" hesten. Jeg syntes du burde sett deg om etter en annen forhest, og hvis du finner en bedre, så bytt. Du kan også evnt få en venn av deg til å ha hesten på for sammen med deg, så er dere to.

Ang navn: De fleste har vip, så hvis jeg begynner å legge ut om noen mitt nærmiljø uten å nevne navn, kan du allikevel ta en titt på vippen min å finne ut temmelig nøyaktig hvem det er jeg snakker om, hvis du da også er kjent i området. Så det har vel forsåvidt ikke så mye å si om man nevner navn eller ikke; men å henge ut folk og snakke stygt om de er jeg helt enig med deg at man ikke bør gjøre. Når man er på internett må man alltid huske på at hvemsomhelst kan lese det du skriver ;)

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  22:32:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Slenger meg forøvrig på Formosissima og MissEva her når det gjelder bruk av navn og andre opplysninger som gjør at man kan identifiserer personer i negativ hensikt.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

susannemk

Skrevet - 03/05/2005 :  14:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner at det blir feil å skrive inn navn.. Sorry for det.

Jeg er helt sikker på at eieren ikke er hos ham. Har et par venner i stallen(som er 17-19 år), og de kan fortelle meg om hun er der eller ei(de er hesteeiere som er i stallen praktisk talt hver dag).
Har spurt et par folk i stallen, og de mener at det er dumt at ponnien har den eieren han har. Han har vært topp konkurranseponni, og det er trist å sløse det vekk på en som ikke har tid til han/er hos han. Har prøvd å få svar på problemene, men det er disse svarene jeg får av de jeg har spurt.
Å sette ham ut med grime hjelper ikke, for det er ikke så vanskelig å fange ham, det vanskeligste er å få ham ut fra beitet. Det er da han slår seg vrang. Det er selvfølgelig ikke verdens undergang å jobbe med ham mens vi tar ham inn, men det blir litt kjedelig i lengden, spesielt når han ikke har vist noen tegn til framgang på det punktet ennå.

Det ble vel litt feil å si at jeg ser at han er lei seg. Men han viser aldri noen tegn til glede heller. Folk i stallen pleier å bemerke at han ser lei seg ut, og det var vel derfor jeg skrev det.. Det føler som om han aldri er noe.. "entusiastisk" når jeg rir ham. Verken når vi hopper eller rir tur.
Jeg har ingen venner som rir aktivt/trenger en hest på fôr.. Kunne vel alltids satt inn annonse et sted, men jeg føler det er noe eieren burde gjøre selv.
Jeg føler meg litt "låst fast" i situasjonen ja, men jeg skal prøve å finne en ny hest i sommer/høst som jeg evt. kan være hestepasser for først(takk for tips..).
Gå til toppen av siden

Ester

» VIP

Skrevet - 03/06/2005 :  08:35:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan vel egentlig spørre om det samme - er jeg kravstor? Jeg har en glimrende pony på 143cm. opstallet i Maridalen. Søker forryttere der har peiling og ride-erfaring da han ikke er en begynner-hest. Ellers er han snill og fin. Det er helt opp til forryttere om de vil ri på bane eller på tur - om de ønsker undervisning er det greit med meg så lenge de betaler selv. Ønsker forryttere der har minst 2 dager i uken, men gjerne 3 da jeg ikke vil ha for mange ryttere på han. Har nå annonsert i flere uker, men har ikke riktig fått seriøse hennvendelser. Så er jeg kravstor??? Gå til toppen av siden

Nette-pia

» VIP

Skrevet - 03/06/2005 :  12:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du Ester, jeg syns ikke du virker noe særlig kravstor.
Syns det var en "fin" anonnse, sjønner ikke hvorfor du ikke har fått noe respons iallefall...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  13:38:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes annonsen er fin jeg, Ester, men du vil gjerne ha 800 (eller mer?) om jeg ikke tar feil? Maridalen ligger litt ulendt til når det kommer til buss, selv om jeg vet at Hauger ligger rett ved busstoppet. Bussen ut dit går 1 gang i timen, og i tillegg tar den dobbelt så lang tid tilbake som den tar dit, så egentlig er nok Maridalen mest et sted for de som har egen bil (selv om jeg reiser denne veien med buss opptil fler ganger i uken - og går 1.5 km hver vei for å komme til/fra stallen), og har man egen bil er kanskje 800+ litt mye siden man også må kjøpe bensin o.l. for å komme seg dit?
I tillegg er det jo gjerne slik at de som har bil, også har det rimelig travelt med jobb/skole osv., og kanskje ikke har tid til å dra dit så ofte som 3 dager i uken?

Jeg vet ikke jeg. Jeg reiser gladlig de 45 minuttene det tar meg å komme dit, siden jeg bare betaler 400 kr. :-)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  15:54:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å sette ham ut med grime hjelper ikke, for det er ikke så vanskelig å fange ham, det vanskeligste er å få ham ut fra beitet. Det er da han slår seg vrang. Det er selvfølgelig ikke verdens undergang å jobbe med ham mens vi tar ham inn, men det blir litt kjedelig i lengden, spesielt når han ikke har vist noen tegn til framgang på det punktet ennå.

Opprinnelig postet av susannemk

En hest krever mye tid og tålmodighet, og av og til kan slike "småting" ofte ta en evighet! Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har holdt på å jobbe med å få han inn, men hvis dere har holdt på lenge og han ikke har vist noe som helst fremgang, tyder det på at det er noe dere gjør galt!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ester

» VIP

Skrevet - 03/06/2005 :  21:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prisen på kr. 800 for å ri to dager i uken er en standard-pris på Hauger gård. Der er en enighet om å ta samme betaling for å undgå at folk "stjeler" forrytter fra hverandre fordi de "dumper" prisene. Pengene er faktisk ikke det viktigste for meg, men som det har vært diskutert flere ganger vil jeg ikke betale for andre folks hobby. Mitt problem er at jeg har to hester og er avhengig av å ha forryttere og et tilskud til stalleie er også greit. De forryttere jeg hadde på Skedsmokorset betalte kr. 800 for å ri 3 dager i uken, det synes jeg faktisk ikke er urimelig. Jeg tror du har en veldig billig avtale - og den kan ikke betegnes som værende et gennomsnitt for pris på hest i Maridalen. Maridalen er innen for bomringen og svært tett på Oslo. Korrekt at bussen ikke er den beste løsning, men den er der dog. 100 kr. gangen dekker det det reelt koster å ha hesten den dagen en forrytter rir eksklusiv utstyr, sko, veterinær og forsikringer, synes egentlig ikke det er urimelig, men som sagt den diskusjon har gått mange ganger. Hesteeiere har en mening og forryttere en annen. Sådan er det! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  22:39:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Å komme med "sånn er det" i en debatt, skal jeg ikke si så mye om. Regner med de fleste har fått med seg hva jeg mener om det.

Vil bare nevne at Birtingur også har stått på Hauger.. 400 da også, om jeg ikke husker helt feil.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 03/06/2005 :  22:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første jeg tenkte når jeg las dette innlegget ditt var, -hva slags stall er dette egentlig?? Du sier at boksen til hesten bli møkket 1 gang i uka, av deg. Dersom en hest står i en boks som ikke er møkket mer enn 1 gang i uka vil jeg tro denne stallen stinker og oser ammoniak. Hva med de andre oppstallørene, reagerer ikke de på det??

Høres ut som denne ponnien har mangel på stell og kos.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  00:48:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Samme stall som Ester snakker om, kanskje...? ;-) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  00:58:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ponnien som susannemk snakker om?
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 04/06/2005 :  11:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel, nå var ikke poenget mitt å -finne- ut hvilken stall dette er, men å få frem at jeg synes dette høres ille ut!

Men man kan selv tenke seg hvordan miljøet i stallen blir for andre oppstallører og hester når en boks ikke blir møkket mer enn 1 gang pr uke, og jeg synes det er rart at de andre ikke reagerer på det. Stell og kos for ponnien kan de kanskje ikke gjøre så veldig mye med, men synes de andre bør gjøre noe dersom det går utover luftinga i stallen. Slimhinnene er følsome, både for mennesker og dyr.

Jeg hadde allefall ikke godtatt dette hvis det skjedde i min stall!

Alt i alt ble dette kanskje helt dumt og bakvendt skrevet, men jeg har hatt 3 eksamener denne uka, så jeg skylder på det jeg
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.