hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - til trav frelste...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 til trav frelste...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne 
Side: av 3

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  22:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jobbet med travere i 2 år og vært i ridemiljøet i 12 år, og mine erfaringer med travmiljøet var faktisk veldig positive, til tross for fordommene jeg hadde da jeg begynte. Jeg synes folk bør feie for egen dør før de begynner å feie for andres!

Gå til toppen av siden

dreamgirl

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  23:14:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
javell ja...islandshesten har tatt turen hr åg??så kjekt då!!
uanz...kansje isje alle travfolk mishandle hetsen sin..men eg har eid ein omskolert traver...an blei ein fine ridehest-VILLE ALRI SENDT AN TEBAGE TE TRAVSPORTEN!!!!!!!!!!!!!!!!
ble solgt som ridehest!!!
tenk-alle di fine hestene som ikke er gode nok travere-di går jo rett til slakt.....!!!dakar...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  23:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
dreamgirl: Ta deg et norsk-kurs!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  23:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev et spørsmål inn hær for å få et fornuftig svar eller fler, men dette begynner å ligne usaklig dritt kasting!
De som ikke kan skrive saklige innlegg burde holde seg unna, når jeg leser denne debatten så skjønner jeg at det er noen som er ung og uerfaren som prøver å finne feil med altfor lite bakgrunns kunnskap.
Prøv nå å vise litt hensyn da... Plis...

Det er ikke bare rosenrødt i noen grener innen hestehold, Pimpernelli jeg tror du er sint på travsporten for en enkelt hests tragiske skjebne som du klarte å redde den fra.?
Det er ikke lett å tyde hva du vil framtil.
Det er synd på alle hester som har det vondt på grunn av mennesker som tar feile valg! Jeg har sett mange, og ingen innen travsporten. Så vi har forskjellige erfaringer der.
Ellers er det vel vår sak om vi vil sitte på nettet og høre våre erfaringer oppmot andres. Jeg har ikke mulighet til å ha hest nå, så jeg syns dette er en fin måte å holde meg oppdatert på.
Liker å se hva andre mener om ting jeg. Og jeg liker å kunne hjelpe andre i situasjoner jeg kjenner igjenn og har strevd selv for å finne løsninger på ting... Men det er nå meg.
Jeg liker til å med å skrive rettskrivning der jeg kan...Prøver i vertfall, tappert....
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 23/04/2003 :  08:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan dere vennligst slutte, folk gidder ikke skrive rett på en internett cafe hvor man diskuterer ting. Det setter man ikke seg i. Ta alt med ei klype salt.. Dere er så rare her inne...

ikke alle travere blir misshandlet men en stor del av dem, i forhold til ridesporten. Vi slakter nå hvertfall ikke hestene våre hvis de ikke duger eller sprøyter dem hver uke fordi det blir så store belastninger på bena deres.

Ridesporten er vel mer en snobbete plass, er vel alt løgnas greiene som havner på travbanen med alle jah.......

ridesporten er vel for mer fine mennesker, som passer på barbering, utstyr, farger, nytt utstyr osv.. merker....
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  09:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry vist du syns det, men det er vanskelig å lese enkelte ting du skriver å da er det liksom ikke vits, jeg skjønner liksom ikke hva du mener når annet hvert ord er skrevet bak fram. Det er mye kjekkere å lese de siste innleggene dine...Så man slipper å gjette... Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 23/04/2003 :  09:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det mye som kan forbedres bl.a innen travsporten, men også innen mange andre grener.
Personlig synes jeg galopp er mer misshandlig, siden de rir inn hestene så fryktelig tidli, de går NM som 2åringer, og er ødelagte når de er 5, men jeg vil ikke kalle dem dirrekte misshandlere likevel. Det er mye jeg ikke vet om galloppsporten, og vil derfor ikke uttale meg noe mer om dem.
Joda, travfolk begynner også tidlig med hestene, men forskjellen er; at de bruker kun vogn frem til de er 3 år. Vogn er ikke belastende for ryggen, og det tar lang tid før de i det hele tatt begynner å jogge med hestene. Det er ikke så langt i fra å leie de en tur..
Selv om ikke travhester blir spess ofte barbert, så betyr ikke det at de har det vondt.
Ofte er ridehester mer bortsjemte når man tenker på dekkenbruk, at de står inne når de er halte osv.
Jeg synes det er galt, men det er min mening, så...
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  10:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Equador_it Hva syns du om sjekken? Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 23/04/2003 :  13:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes den er helt ok, den bare hører med lixom. Den hjelper jo hesten å få mere luft, og den sørger for at den ikke tar hodet ned, for da kan den stupe (tryne). Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  14:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan den? Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  14:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan den.
Den hjelper også til for at det skal være vanskligere for hesten å slå(sparke), og den blir lettere å stoppe.
Hvis du noen gang har ridd en kaldblods med sålkalt
"tømmerstokk-nakke", vet du hvor vanskelig det er å stoppe den når den først har fått hodet ned.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  15:06:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde en shetlandsponny, som jeg måtte hoppe av å holde tøylene, for ikke å havne i Masi.
Det var nok en tømmerstokk nakke han hadde, for man kunne verken dra i den ene tøyla eller noen ting.
Skulle en gang se hvor lenge han orket å løpe slik, jeg fikk stoppet ham etter fem kilometer, for det var noen andre hester dær...
Men han strakte liksom hodet framover, ikke ned...
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  15:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånne ting kan sjekken hjelpe til å hindre i å skje. det er ikke allti det virker, men oftest.
Hesten tør helle ikke å steile når de har på sjekk, for de er redd for å falle bakover.
Når det er så mage hester me i et løp, som det oftest er, er det det jo en bra ting at kuskene har kontroll...
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  15:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det hadde vel vært litt av noen løp dersom alle skulle hatt de problemene jeg hadde med ham.. Men så var det min første hest også da, så jeg improvisrete en del for å løse problemene da..
Da jeg var på travbanen var jeg faktisk litt forfær over hvor lett det var å styre hesten jeg kjørte!. Men han er jo fatastisk var for signaler ellers også!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne   
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.