hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - til trav frelste...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 til trav frelste...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne 
Side: av 3

gipsy

Skrevet - 21/04/2003 :  12:28:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når vi som mennesker har fratatt dyra rett til å selv styre avlen, vi lager kriterier for enkelte raser som skal fugere sånn eller slik og utseende skal være slik og slik for at de skal kunne bli brukt videre i avlen..Det er klart at det blir aldri det samme som på naturlig vis da.
Se på hundene våre og tenk etter..
Fallabellaer og shirehester ville neppe funtes i villhestflokker. Den ene hadde vert for stor og klumpete og trengt for mye mat til at en slik flokk ville overlevd. Falabellaen ville ha vert for små til å forsvare seg fra rovdyr...
De hestene som har anlegg for dårlige ben og andre sykdommer ville dødd eller ikke klart å oppfostre sine avkomm i en flokk villhester, mens dyrleger fikser den biffen i fangenskap...
Alt vi gjør har en konsekvens.
Det er faktisk en grunn til at færre ryttere ønsker seg trav eller kjørehest enn en som er avlet til å bli ridehest... Grunnen er for at det kan bli vanskeligere å få en traver til å gjøre ridehest oppgaver, selv om det finnes mange flotte unntak også hær.
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  10:19:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud travhester i seg selv er helt misshandling. For det første er det misshandling og stramme skjekken, dra opp hodet på en stakkars hest noe somm erhelt unaturlig for rygggraden. Er dere klar over at rett ryggstilling er når hesten går med bena inn under seg og har hodet i noe ridefolka kaller (I HOLDning). Når travhestene får tilbake selvtilliten når de omskoleres så får de STORE ryggproblemer, ryggen blir vridd tilbake i riktig stillinh og de må ha masse akkupunktur. Hvor oftesprøytes ikke travere? Hvor ødelagte blir de vel ikke, det er jo helt kriminelt. Forresten så skjæres høvene unaturlig på travhester og de blir tragskodd... Det er helt tåpeli å la de stakkars hestene gå me lang pels og lkang man noe så ekkelt..... Ridesporten er det mye mindre misshandling........ Har sett alfor mange ødelagte travhester Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  10:27:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
pimpenelli: Ja, du hørtes jo virkelig belest ut... (IRONI!!!!)
Du burde ikke uttale deg om noe du helt åpenbart har så lite kunnskaper om.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  10:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk at når hesten kjøres og den skal trave er det mest naturlig for den å løfte hodet.
Når en hest løper i trav eller galopp uten rytter er det denne stillinga på hodet som blir brukt når hesten ikke har sjekk.
Er enig i at det nok er unaturlig for hesten å trave over en lang strekning i det tempoet som blir brukt på banen.
Men hva er naturlig i det miljøet vi har ordnet for hestene våre?
Jeg tror det er mange trav hester som har et flott liv, til hest å være..
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  10:42:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ps: er det ikke litt rart at det er når de skal omskoleres til ridehester de får vondt i ryggen?
Jeg tror faktisk at kjøring er bedre for hesten en riding.
Uansett hva du skal trene musklene til å utføre av arbeid må det taes gradvis, har hesten din fått vondt i musklene ved omskolering, mener jeg at du har gått for fort fram!
man bør lære hesten å gå i holdning ved hjelp av bakketrening, før man forlanger at den skal gjøre det mens man rir, man må bruke like lang tid på å omskolere en traver som man bruker på å ri inn en unghest, minst.
Dersom du skal utføre et arbeid som ikke ligger helt for deg, må du kanskje bruke dobbel så lang tid på å lære deg det. I tilleg til at du kanskje får gangsperrer og må trene muskler du ikke har brukt før...
Det kan være en fordel å lese godt i gymnastikkboka, før man trener hest...
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  12:42:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
dere har tydeligvis provblemer når jeg tenker meg om... sitte på internett me 250 innlegg gad!!!Omskoleringen på travhesten min gikk over 4 år, da den frivillig gikk på tøylen i slutten. Den var ett stort nervevrak da den kom. Gikk ikke an å håndtere...Dakar..Han er mye bedre nå, og jo jeg har erfaring i å ri unghester..sett silkesvarten dakar ginger....får helt vondt av meg når jeg ser på vordan de strammer reima.....å la hesten springe en vei er heller ikke bra, da mykner jo bare den ene siden.. hesten min hadde faktisk problemer med venstre galloppen med og skyve ut skuldera til hesten....ikke bra..... skal ha den 5 behandlingen nå koster meg dyrt dett 4000kr bare på ryggen,,,, jaja d er iallefall ikke sundt å sprøyte dem hele veien........ Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  13:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir skikkelig sur når jeg leser hva du skriver om oss!!
For det første; Sjekken er på en måte til hesten eget beste, den gjør at luftveiene åpnes, og hesten dermed får puste lettere. Det høres sikkert fælt ut å holde hodet til hesten oppe ved hjelp av en reim, men husk også at denne KUN brukes i løp!!
Hvis du ser det på en annen måte, blir det jo som å bruke hjelpetøyler/gramantøyler på feil måte. Hvis du bruker dem feil, drar du hestens hode nedover, og tvinger den til å bruke muskler den enda ikke har.
For det andre; Ikke kom med sånne usaklige argumenter som f.eks. Ginger i Silkesvarten!! Dette er en helt annen type sjekk, og den brukes kun for å få hestene til å se penere ut.. Den ser helt anderledes ut enn travsjekken.

Forresten har jeg drevet med trav i snart 9 år, og jeg har aldri sett neon hest med problemer med rygen pga sjekken. Kanskje din hest lider av dette, men det er i såfall sjeldent.
Å kjøre med hesten til vanlig, er også mye mindre belastende enn ridning.

Som sagt, brukes sjekken BARE i løpe, ikke når du skritter ut, etc... Bare i hurtig arbeide.

For siste gang; Ikke putt alle "travfolk" i samme bås!!
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  13:52:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Egentlig var vel dette ett spørsmål om sjekkreim, men nå handler det bare om hva som er dyremishandling..?

Ikke si at travsport er dyremishandling, ei heller om galopp, sprang eller dressur. Ingen behandler hestene likt og det finnes tilfeller av dyremishanling innenfor hver ENESTE gren av hestesport.

Saken er vel hvordan hver enkelt behandler hestene sine! Ikke rakk ned på en gren fordi dere har sett noe dere synes er fælt, det finnes garantert tilfeller av mishandling innenfor dere form for hestehold/ hestesport også!

Og er det virkelig mest naturlig for hestene å galoppere? Litt rart, jeg har to dølehester, renrasede, det er ingen traver i de siste 5 leddene. Enda tyr hestene mine mest til trav ute i innhegningen og når de blir ridd/kjørt. Og de er jo ikke travere! Ingen hest er lik!

Hovedsaken er at man selv behandler hesten sin på best mulig måte! Det finnes mange syn på hva som er best, men det er vel ingen tvil om at en hest som blir allsidig trent( får alle muskler trent) har det best! Travere kan godt gå dressur eller klatring for å trene andre muskler, de som gjør det sier at hestene har blitt bedre på banen!

Ikke vær så forferdlig trangsynte, dere ser jo bare ting fra en side! En sak kan ALLTID ses fra flere sider og mer enn en ting kan være riktig!

Og si meg, hvorfor sier dere at travere blir så feil skodd? Mine hester blir skodd av ei som har travere sjøl og skor hestene mine slik hun skor sine, og de har aldri hatt beinproblemer. To ganger har en ridehest hovslager skodd de( to forskjellige), og det endte med at jeg måtte dra av skoa, hestene fikk for store sko og de slo i sko for hvert skritt... Det er forskjell på skoing og det har ikke alltid noe å si om det er travskoing og ridehestskoing, hesten skal skos etter beinstilling og naturlig hovvinkel, da yter den best! Men å finne riktig vinkel osv, ja det er en kunst!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  14:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Cecilie M.
Bare la meg si litt om hvordan vi trener hestene på travstallen vår;
Vi legger stor vekt på kondisjonstrening, derfor jogger vi mye turer, både med vogn og med rytter.
Alle sammen synes også det er viktig å få muskler på hestene sine, derfor; de som rir, klatrer i bakker med hestene, og de som kjører med vogn, kjører med noe som heter trykkvogn, som er en vogn man kan stille inn slik at det blir litt motstand. Ved å skritte/jogge rolig med denne, får hestene utrolig sterke nakker og bakbein.
Siden det ikke er så mange på stallen vår som kan ri, ber de oss om å ri dressur på hestene dems, dermed får de også muskler gjennom dressuren.
Det med å trene hurtig er ikke så viktig; det viktigste er å ha kondis, så kommer hurtigheten av seg selv. Derfor trener vi hurtig/intervaller max. 1 gang i uka.
Vi tar også rolige skritteturer rundt 1 gang i uka.
Smedene som skor på stallen vår, brukes også på ridehester, og skor hestene våre akkurat som ridehestene, bare at vi bruker lettere sko.
Synes virkelig dere; Snuppegullet og Pimpenelli, at dette er dyreplagerì?

PS; Hestene går ute fra halv 8 til ca kl 6 hver dag, det er lengre enn mange ridestaller...
Gå til toppen av siden

Difus

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  14:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pimpenelli: Unskyld meg, men hvilken rett har du til å uttale deg på den måten? Du kan jo ikke en gang skrive normal rettskrivning! Det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om! Selv er jeg tidligere sprangrytter (ponnirytter), men har nå gått over til dressur. Jeg har ikke all verdens peil på travkjøring og travhester, men selv jeg skjønner at dette du sier er bare sprøyt! Jeg er heller ikke enig i alt travsporten innebærer. Men det er noe rart i alle miljøer desverre. Jeg har selv sett fine hester blitt ødelagt. Trolig er en stor andel av alle (mishandlede) og ødelagte hester travere, men det finnes også eksempler fra andre miljøer.. Jeg ville satt stor pris på om du undersøkte litt før du uttalte deg så kraftig!!! Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  14:29:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ikke bry dere om pimpenelli!!!!... Hu skriver usaklige ting i alle innleggene her...!!!!! Fortsett med d dere skrev om dere....

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  14:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bra Difus og Moi! Selv om dere ikke driver med trav selv, er det bra at dere ikke kaller oss dyreplagere.
Som dere sa, er det dyreplageri i alle miljøer, selv om det ikke burde forekomme i noen..
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  15:07:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Selv har ikke jeg peiling på travsport men når jeg leser innlegene av deres lærer jeg masse men d er irriterendes når folk uttaler seg om ting de ikke vet...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  21:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
for jeg gidder jo å skrive rettskriving på en internett debatt!Det er mer naturlig for hesten å gallopere enn å trave. De traverne jeg har omskolert har blitt flotte ridehester , etter som årene har gått... Den ene har ennå problemer med å gå i trange dører osv. Nå har jeg ingen traver da faren min leier ut bokser i steden for at jeg hadde 2 hester selv, når jeg var ponnirytter-(SPrang)...en traver og en ponni! Jeg vet at vi skal respektere andres meninger og sporter men jeg liker ikke å se et dyr lide. Ja, jeg bruker hjelpetøyler av og til for å få hesten på tøylen, men det er sjeldent, liker bedre at den jobber av seg selv ikke på tvang. Jeg lurer hvorfor at man presser opp hodet for å puste?stakkars dyr... Vet at en hest klarer åp puste av seg selv men Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  22:12:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pimpenelli:
Det er vel like naturlig for en hest og trave som å galoppere...?! Og hvorfor kaller du travsport for misshandling? Er det mindre misshandling innen de andre grenene? Jeg har hørt historier om sprangryttere som har denga løs på hesten med pisker og pinner og mye annet rart, bare fordi hesten refuserte et hinder. Jeg sier ikke dette fordi jeg er imot sprang, fordi jeg synes det er kjempe gøy, men det virker som om du kritiserer travsporten fordi du ikke liker den. Det er mye mulig jeg tar feil, men jeg har fått det inntrykket av deg. Og hvorfor sier du at hovene til travhestene blir skjært feil? Jeg har to travere på fôr, og de har bedre hover enn andre hester jeg har sett. De har absolutt ikke vært trangskodde eller no. Jeg synes du bør tenke deg om før du begynner å kritisere travsporten!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne   
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.