hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - til trav frelste...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 til trav frelste...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne 
Side: av 3

gipsy

Skrevet - 15/04/2003 :  14:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei har vert med på å travtrene en hingst for førstegang for noen måneder siden, da måtte vi lære ham å gå med ei reim som skulle få ham til å løfte hodet og dermed få mere luft når han løp.
Det er greit at dette går det selvsakt ann å lære hestene å akseptere å springe med, men jeg tenkte nå mitt om hva skjer nå dersom han snubler eller får panikk?
Hva syns dere om denne reima? Er den nødvendig, påbudt eller er det bare en type fjolleri som er tildelt travhest eiere for å få større fart og mere peng. Er det bra for hester å bruke dette?
Håper på lærerike svar!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:41:56

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/04/2003 :  16:09:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det du nevner her er nok sjekkreima. Den er til for å holde hodet til hesten oppe for å forhindre at den slår over til galopp.
Det er vanlig prosedyre å bruke sjekk på travhester, og ved riktig bruk skal ikke sjekken utgjøre noe problem for hesten, og friske hester pleier sjelden å tryne uten videre.
Jeg ville ikke bekymret meg over det var jeg deg - bare se til at sjekken ikke er for stram!

Gå til toppen av siden

soraia

Skrevet - 15/04/2003 :  22:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Frik sa er d sjekk reima.
Den er ikke påbudt men brukes på de fleste travere. Vi bruker det på de to traverene jeg er med å trener også.
Den er ikke farlig, men kan være problematisk hvis festet er for lite.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/04/2003 :  23:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekken er der for at ehsten skal få mer luft ja, det er viktig at ikke hesten plutselig tar hodet ned i et løp. Det er ikke for at man skal tjene mer penger, er mange som tror det, men det er rett og slett til det beste for hesten. Ok, klart at hesten vil løpe senere om den ikke får nok luft, men... Man må ikke ha den på, men de fleste foretrekker det som en ekstra sikkerhet. Det er ikke så mange hester osm klarer å holde hodet oppe slik av seg selv.

Sjekken hindrer ikke hesten i å galoppere, og det er heller ikke oppgaven dens. Men den kan nok være litt til støtte.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/04/2003 :  23:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekken hindrer hesten i å ta hodet ned, og da er det vanskeligere å slå over til galopp uten å få et veldig ujevnt trav på forhånd, som da indikerer for kusken at noe er i gjære... Så sjekken har også en galopp-forebyggende virkning.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 16/04/2003 :  10:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk! Nå føler jeg meg litt klokere=)
Jeg må innrømme at det ikke var sø gøy å sette på sjekken, for han syns ikke særlig om å benytte den når vi skritta, men i travet gikk det helt fint. Det var bare en trening jeg har vert med på, jeg hadde aldri trodd at det skulle være så gøy!!
Jeg håper på flere turer etter hvert...
Nå skal det sies at denne hesten også benyttes til riding og går fint fram til bittet så det føltes sikkert litt ekstra snålt for ham å gå på den måten?
Vi strammet den ikke noe særlig og var snar med å ta den av etter endt trav..
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  17:58:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
travsport og sjekkreim er dyremishandling!
hestene blir tvunget til å holde hodet sitt i en unaturlig stilling... hvilken hensikt??? jo for å få hestene til å løpe fortere... ikke nok med det.. hestene får ikke lov å galoppere...ikke bra å nekte hestene noe som er helt naturlig for dem å gjøre! tenk om mennesker hadde blitt straffa for å f.eks smile og gå på 2 bein??? de sier seg jo sjøl at dette ikke er riktig...

kjøpte en 3-åring fra travbanen jeg... han turde/fikk ikke til å galoppere på marka en gang! og han var bare 3 år!!! når eg begynte å ri han når han var 4 år ble han kanonnervøs hver gang han tilfeldigvis galoperte... trodde vel det venta straff for han....
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  19:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snuppegullet:Du har allerede blitt fortalt om hvorfor man bruker sjekk, så det er ingen vits i å mase om det mer.

Men dette at hesten din ikke turte å gå i galopp. Nå foregår jo løpene i trav da... så hesten skal ikke galoppere. Om den gjør det må den trekkes ned kjapt for å ikke miste så mange meter, samt ikke forstyrre de andre hesten eller bli disket. Så det er jo en av de viktigste tingene en skal trene traveren i, den skal ikke galoppere. Derfor får man kanskje problemer med å lære hesten galoppp, for den har hele livet sitt lært at den ikke skal galoppere. Da må en fortelle ehsten at det er greit nå, noe som ikke alltid er like enkelt.

Vi skal ikke straffe ehsten våre om de slår over i galopp, men de skal lære at de ikke skal gjøre det. Jeg er ikke tilhenger av straff, og mener at det aldri skal brukes. Går hesten over i galopp så skal den tas ned igjen, og så prøver man på nytt. Om man tar alt gradvis og ikke presser hesten så slår den også sjeldent over i galopp. Men som med alt annet, presses den så kommer feilen.

Vi nekter ikke hesten i å galoppere, de skal bare ikke gjøre det når de blir kjørt. Det blir som å si at galopp er mishandling fordi hesten der ikke får slå over til trav når de blir slitne... Man trener hesten i alle gangarter, men selve løpet skal foregå i en gangart. Så lengeehsten kan galoppere så mye de vil ute på marke, og mange også blir ridd galoppintervalller, og vnalig galopp i forbindelse med dressur, så ser jeg ingen grunn til å tro at ehsten lider bare fordi den ikke får gå i galopp i noen få minutter under et løp...

Det som også mange støter på er at hesten deres ikke er sterk nok til å klare å galoppere enda. Det trengs mye jobbing før en kan begynne å galoppere med traveren sin, det er derfor omskolering er så viktig. Og det kan ta lang tid, derfor er det også viktig at de som kjøper seg en traver vet hav de går til. Desverre gjør ikke alle det, alt for mange tror at de får seg en hesten som skal klare alt. Det stemmer sjeldent. Sier ikke at du gjør det, men mange andre.

Den hesten din som ikke kunne galoppere på marka engang... Enten så er den et MEGET spesielt tilfelle, eller så har den rett og sett hatt noen fysiske problemer. Det kan også være noe galt et sted som gjør at den fikk vondt om den galopperte, sjekket du det? Det er alltid mistenksomt når en hest har slike sperrer, for det er ikke normalt.

Det kan være mange grunner til at hesten ikke vil galoppere, den kan ha vondt eller være syk, den er ikke sterk nok, utstyret du bruker/har brukt kan være feil tilpasset, det kan være psykisk...

Derfor blir det også litt feil når du kommer og sier at trav er mishandling fordi din hest har hatt et eller annet problem. Jeg har aldri hørt om et slikt tilfelle, og jeg tror ikke at du vil finne så mage fler, om noen, om du tar deg en tur rundt på de fleste travstaller. Der løper hesten slik de selv ønsker, og de er ikke redde når de er ute.

Som sagt, om hesten ikke tør å løpe fritt og leke når den er ute så er det noe alvorlig galt, og det kan man nok ikke skylde på noen gren innen hest...
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  17:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare få arrestere noen hær, for trav er like naturlig for en hest som galopp.
Alt vi ber hester om er unaturlig for dem det er unaturlig for dem å lystre oss i det hele tatt.
Har du sett en villhest med et menneske på ryggen eller løpe rundt i å hoppe over alle de høyeste hinderne som finnes i området.
Eller en villhest som bare galoperer... Tenk litt da??
Angående sjekken lurer jeg på om noen har forsøkt å gå travløp uten?
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  19:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å ha sagt det; ikke putt alle "travfolk" i samme "bås".
Jeg driver selv med trav, og har gjort det lenge.
De fleste av de mange menneskene jeg hr vært borti, har ikke hatt noe i mot at hesten gallopperer, så lenge den ikke gjør det med vogn eller på travbanen.
De fleste gallopperer på tur, og de benytter galopp intervaller.

Hva sjekken angår, er den på en måte til hestens eget beste.
Jeg er ening i at det er galloppen som er hestens naturligste gangart, men trav er også det, selv om dette med hurtig trav ikke er like naturlig.
Jeg synes galoppløp er mere dyreplageri enn travløp, bla. fordi hestene går NM når de er 2 år gamle, og de er ødlagte når de 4-5 år gamle.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 19/04/2003 :  00:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
begynner man ikke veldig tidlig med travhester også?
Spør siden jeg ikke vet, Har bare sett hester som har hatt det alle tiders i de travmiljøene jeg har vert borti. Kanskje til og med bedre enn mange ridehester..?
De gjør jo det de er flinkest til for de som ikke er flinke blir jo luket ut nokså tidlig. Og det virker som travfolket har en sunnere holdning til hestene sine...
Det er nå min mening..Etter å ha snust forsiktig også i noen få travstaller...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  04:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn generellt så venter man ett år til før man starter løp med traverene. Uten å vite no om galoppsport, men det jeg har fått med meg er at hestene der blir sendt i løp som 2-åringer. Traverene kommer i løp når de er 3. Tidligst. Ofte ikke fær de er 4-5-6 år. Det finnes jo mønstrinsløpene for 2 åringene, men det er ikke noe press. De har en viss tid de skal gå under, men den er ikke så ille, og de fleste klarer det. Så har vi noen vanlige totløp for 2 åringer, men de er FÅ. Og de forekommer sjeldent og bare på noen få baner. Selv er jeg veldig imot slike løp, da hesten ikk er nok utviklet i det hele tatt. Samme med hester fra USDA, der kjører de også 2 års løp, og jeg har sett mange ehster som er helt ferige når de er 3!! Slik rovdrift burde ikke forekomme, og takk for at vi har et litt bedre syn på det her i Norge.

En traver blir kjørt inn når den er 1 1/2 vanligvis og så trent sakte opp etter det. Ofte vil man prøve å få hesten klart for løp når den er 3. Men da er det mest for rutinens skyld at de blir startet. Så kommer de litt mer når de er 4. Gjennomsnittsalderen er vel mer rundt 5-6 år og oppover. Det er ikke så mange hester under det å finne i løp i hverdagen.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  12:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man ser på føll på beite kan man ofte se forskjell på traverføll og ridehestføll. Ridehestføllene galloperer samlet og rolig, traverfølene traver raskt og slår ikke over i galopp før de må (ofte for å holde følge med moren sin e.l.) Jeg mener ikke at ridehestføll ikke traver og at traverføll ikke galopperer, bare at de har en tendens til å bli påvirket av det avlsarbeidet som har blitt gjort i mange år. Det kan jo være at føllene tar etter moren sin også, at en travermor traver mer, dermed gjør føllet det samme... Men jeg mener i alle fall å ha observert at raskt trav ligger latent i traverføll.

Det å bruke sjekk er jo en smakssak. man trenger jo ikke å ha den stramt på trening. Min traver gikk mye roligere med sjekkbittet i munnen når jeg kjørte ham. Jeg forsatte å bruke sjekkbittet en periode etter at jeg kjøpte ham. Da hadde jeg sjekken så løst på at han kunne beite med sjekken på... Det var bare for å kontrollere ham bedre at han hadde den i munnen. Jeg sluttet selvfølgelig å bruke den etter en stund... når det ikke var nødvendig lenger.
De som mener det er ille at hestene ikke får gallopere når man kjører: Har dere kjørt traver i galopp? Er dere klar over hvordan vognen går i rykk og napp? Jeg tror det er en stor påkjenning for hester å gallopere fort med vogn etter seg. Når man traver glir vognen etter uten alle disse rykkene. Det er vel kanskje en grunn til at løp med vogn går i trav og ikke i galopp?

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 20/04/2003 :  00:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har faktisk også sett travere som ikke er travtrente, som har store problemer med å slå over i galopp. Ikke alle er slik da men...
En annen ting er dersom de først slår over blir det en fryktelig rotete galopp, det virker som beina blir slengt rundt helt tilfeldig.
*knis* Det er litt søtt å se på!
Men det er noen som man ikke trenger å se det på i det hele tatt..
Jeg tror at ved å avle på de dyra som traver veldig godt har man forandret sjelettet på hestene, en traver er jo ofte lang i rygg og kryss. Mens en ridehest skal være mer firkantig i fasongen...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min kaldblods har veldig kort rygg, en firkantet plugg... han har mange merkelige former for galopp. Hvis vi kommer til steder der han pleier å få galoppere, får han det så travelt med å fatte. Han fatter galopp med frambeina, men får ikke med seg bakbeina, så de traver lange veier før han får med seg dem også. Andre ganger blir det kryssgalopp. Disse merkelige galoppene skjer som oftest på tur, med litt lange tøyler og mye frihet...

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  03:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer sikkert det, at noen travere kan ha problemr med å galoppere fritt også. Men slik skal det ikke være etter mitt syn, man skal ikke drive så hard avl at hestens naturlige gangarter mistes. Jeg ville ikke hatt en hest som ikke klarte å gå i galopp, selv om jeg skulle bruke den til trav. Noen ganger går en vel for langt når en avler, jeg håper at det ikke blir sånn i fremtiden at traverene ikke kan galoppere, skremmende tanke synes jeg! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne   
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.