hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva med nordlands/lyngshest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hva med nordlands/lyngshest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

srvhest-caballo

Skrevet - 01/05/2005 :  14:41:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har litt lyst på nordlandshest, men vet ikke så veldig mye om den. Har noen noe å fortelle?
Og så lurer jeg på hvorfor nordlandshesten er så lite kjendt. Det virker som om den ikke er så veldig populær liksom? De tre norske hesterasene er jo fjording, dølahest og nordlandshest. De fleste snakker om døl og fjording.
Og foressten ligner ikke n.hesten litt på islandshesten? Er ikke Islandshesten mye dyrere og mer populær, og hvorfor det?

Opal

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  15:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo feks se på denne hjemmesiden:

www.rimfakse.no

Er ikke helt enig med deg i at lyngshesten er så lite kjent, iallefall ikke innen hestemiljøet. For "folk flest" som ikke er spesielt hesteinteressert er nok fjording/døl mere kjente raser enn lyngshesten. Lyngshesten er en mye "yngre" hesterase enn døl/fjording og det er ikke så mange eksemplarer av rasen som for de to øvrige norske rasen.

Har ridd/stelt en del lyngs i min ungdom og synes det er allsidige flotte dyr. Blir nok litt små for meg nå men har en venninne som er relativt lav som har opptil flere eksemplarer av arten.

Utseendemessig synes jeg et godt eksemplar av lyngshest fremstår som "edlere" enn islandshesten.

At en importert islandshest er dyrere har vel sammen heng med at de er vanskeligere å få tak i og som for så mange andre av livets arenaer er ofte det "utenlandske" "finere" enn det gamle mor Norge kan by på.

Vet5 ikke hvor i landet du bor, men mitt inntrykk er at lynshesten er mere "anerkjent" i de nordligere deler av landet og at det er flere av dem der. (i forhold til øvrige raser...)
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 01/05/2005 :  17:26:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Pass på at du finner en nordlandshest med godt lynne... Men de er utrolig gode allroundhester som kan brukes til det meste. De er smarte og utrolig flinke til å plassere føttene i terrenget:)
Nordlandshest er en fin førstehest:)

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  20:16:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nordlandshest er en nydelig rase ja :) Hadde ei hoppe på for ifjor, og hu er den beste hesten jeg har vært borti. Savner hu fremdeles, selv om jeg nå har kjøpt meg to eksemplarer av favorittrasen min haflinger..
Men er nå en gang sånn, at selv om de er sterke hester, er de ganske små.. og meg med mine 170 cm er litt stor for lille jenta mi på 125-130. Sånn er det bare... Men når jeg en gang får barn, skal de få n/l-hest :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/05/2005 :  20:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshesten er verdens beste hesterase! - I mine øyne da. Men du kan se på rimfakse og sånt ja. Islandshester er mye dyrere på grunn av sine ekstra gangarter.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  23:02:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes NL er mere "kjent" her jeg bor. Det er et mye større NL miljø i forhold til de andre rasene, både norske og utenlandske.
Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/05/2005 :  17:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg ser dere snakker om nordlandhesten kjempe flotte dyr, med godt gemyt.. Jeg synes selv at hoppe-nordlandhestene er di beste, for valakkene kan fort bli veldig sta!

Men når de gjelder det med at islandshestene er dyre, for de har 2 andre gangarter, er jeg ikke helt med.. Nordlandshesten og de aller fleste hesterasene kan og tølte tror jeg.. .. men de må læres de... jeg har selv en nordlandshest som har en mor som kan å tølte.. men da må nokk en som er ekspert på islandshester, og kan det med og tølte skikkelig, lære både hesten og deg det! skal selv skaffe de når hoppa mi blir gammel nokk

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/05/2005 :  19:33:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tølt er vell heller en ikke-ønsket gangart hos andre hester enn islandshest. Bla. hos N/L.
Og tror ikke tølten til N/L kan måle seg med islandshestens tølt, og jeg har enda ikke sett en N/L tølte av seg selv på beite feks..

Therese
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 04/05/2005 :  23:28:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, har vel hørt om lyngshester (NL hest) som kan tølte, men har aldri selv sett det. Som Eikdokka sier, kan nok ikke tølten til lyngshesten måle seg med islandshesten.

Her oppe i Troms har vi et godt utbredt Lyngshest-miljø, hvor det blandt annet arrangeres Lyngshestmesterskap i forkant av hoppeutstillingen

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  22:08:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bra det er flere som har intrykk av at N/L har "overtaket" som rase her i Troms ;) Eller kanskje det er menneskene som er mere aktiv?
Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  00:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandhestene kan jo tølt like godt som islandhestene, ikke noe problm, bare de læres til det.. akkurat det samme som med islandshetstene, som lærer og tølte og passe... de er ikke født med det.. du ser som travere, mange som kjøper seg avdankete travere, som sier de strever for å lære de galloppen..! har selv vært med på den prossesen! ikke en enkel sak!

nå har jeg da tøltet på en kaldblods, som mange kanskje da ikke tror, mn som du hører, så går det ann.. det var faktisk min egen! mn kan lære hestene alt, bortsett fra å fly å klatre i trær sies det! ingen ting er umuligt.. jeg kunne gjærne meg tenke at nordlandshoppa mi har tøltet, tenk, ha en nordlandshest som tølter!

som dere sier, som aldri har sett en nordlandshest tølte når de går på beite! har dere noen gang sett en islending jort det? det har iverfall ikke jeg.. å islendingene må ha hjelp for å gå over i tølt, rytteren må gi press på ett spesiell plass på ryggen, som islandssalen ligger! som man ser i anonser, så står det at islandssalen har 4- eller 5 gangarter.. de som har 4, har tydligvis ikke lært seg den siste gangarten!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 13/05/2005 :  10:51:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
som dere sier, som aldri har sett en nordlandshest tølte når de går på beite! har dere noen gang sett en islending jort det? det har iverfall ikke jeg.. å islendingene må ha hjelp for å gå over i tølt, rytteren må gi press på ett spesiell plass på ryggen, som islandssalen ligger! som man ser i anonser, så står det at islandssalen har 4- eller 5 gangarter.. de som har 4, har tydligvis ikke lært seg den siste gangarten!

Begge islandshestene mine er naturtøltere, den ene (yngste) har jeg enda til gode å se trave ute på beitet. alt går i tølt, noen ganger pass og galopp.
Med naturtølter mener jeg islandshester som foretrekker tølt fremfor alle andre gangarter.

Den gangarten du snakker om er ikke tølt men raskt skritt. Akkurat slik som når vi mennesker går veldig raskt uten å begynne å jogge. Dette kan alle hester, særlig hester som helt vil slippe å trave

Jeg har også hørt mange historier om fjordinger og norlandshester som kan tølte, men aldri sett noen av dem (har sett mange hester etterhvert).

Men det er sant at ikke alle islandshester har alle fem gangartene. grunnen er at ikke alle islandshestene har den fysiske muligheten til å gå i pass. En 4-gjenger har derimot ofte renere tølt.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  15:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruna.. Kan du forklare meg hva du gjør for å få islandshestene dine til å tølte? har lest om teknikker i bøker, men skjønne ikke helt..

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  21:15:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har sett en islandshest tølte på beite, ja.

Og vil fortsatt påstå at en N/L ikke kan bli like flink å tølte som en islandshest, islandshestene er avlet på gangartene. Selfølgelig, hvis du sammenligner en islandshest som tølter dårlig og en N/L som tølter nogenlunde så :P

Jeg har også hørt om N/L som tølter, men har ikke sett det "live".

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/05/2005 :  23:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
med trening over mange år, så kan vel enn nordlandshest også tølte ganske bra

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/05/2005 :  00:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bruna.. Kan du forklare meg hva du gjør for å få islandshestene dine til å tølte? har lest om teknikker i bøker, men skjønne ikke helt

Islandshestene mine tølter helt av seg selv, den gamle er nå pensjonist men foretrakk tølt når hun ble ridd, slo dog over til trav en gang i blandt.
Katla på ni har jeg nesten ikke klart å få til å trave et eneste steg med rytter enda, men hun kan tølte nesten like fort som hun galopperer. Hadde for noen år siden en annen islandshest, og han var også naturtølter, derfor har jeg ikke så stor erfaring i å få frem tølt, men jeg har jobbet litt med å forbedre den.

Men i prinsippet er det det samme som når du får en vanlig hest ned på tøylen ved å ri godt frem på bakparten slik hesten setter bena godt innunder seg, samtidig som du "holder igjen" forparten, leker litt med tøylene, halvparader osv. Eneste at islandshesten har en løsere form i tølt en en hest på tøylen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.