hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nesereim eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Nesereim eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

summer

Skrevet - 22/04/2003 :  15:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frik: Jeg bommet på navnene., beklager. Det var stormy som skrev at hesten gaper av ren latskap. Leste innlegget men bommet åp navn og beklager det. Utover det mener jeg fortsatt at å påstå at hesten gaper pga latskap er helt bak mål. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  16:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
summer: Ja, da er vi i alle fall enige

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  10:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
På min hest virket det som han så det som en utfordring å få opp munnen når det var noe som holdte igjenn(nesereima). Ellers kanskje han syntes den klemte å forsøkte å lette på trykket, for han gapte oftere når jeg hadde den på. Etter at jeg tok den av tok han opp munnen når han ønsket det, men gjorde det ikke på den samme måten som jeg hadde lurt på om han drev å trasset mot mine meninger...
Er i hvertfall glad jeg forsøkte å ta den av, for da slapp vi mange krangler...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  08:49:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
summer og frik: hehe, helt bak mål, kansje.men no vet jeg ikke hvor mye dere har sett og gjort, menmen. dere får si hva dere vil:)jo, enkelte hester gaper av latskap. for å kunne ta bittet og stikke, også kalt frekkhet, for at den skal slippe å jobbe! jeg har ridd et par sånne hester, og det er et helv...! den ene kom fra et stutteri i skottland, var nylig sjekket, med tilpasset sal og hodelag osv, og han gapte over bittet som vi sier!Og stakk...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  13:23:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Jeg synes det virker som om alle de hestene du rir har bittproblemer jeg!! Du har vel ikke vurdert om det muligens er hos rytteren problemet sitter?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  13:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

no vet jeg ikke hvor mye dere har sett og gjort, menmen. dere får si hva dere vil:)jo, enkelte hester gaper av latskap. for å kunne ta bittet og stikke, også kalt frekkhet, for at den skal slippe å jobbe!

At en hest gaper av ren galskap eller av frekkhet for å slippe å jobbe! Haha! Det er jo helt latterlig! Eller mest tragisk -at det går an å virkelig tro noe sånt mener jeg! En sunn og frisk hest som er godt innridd og opplever kyndig håndtering vil gjøre ALT for rytteren sin og mere til! Slike episoder som du beskriver her og der, stadig vekk med begrunnelsen "frekkhet" ol, vil med kyndig ridning og håndtering aldri finne sted!

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  13:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker kun nesereim i dressur/sprang.

Som tidligere distanserytter har jeg for lenst lagt bort nesereima.
Men innen dressur/sprang hører den jo til på stevner og slikt.
Ellers rir vi litt western og mye tur, og da ligger nesereima hjemme.
Slik har det vært på alle mine hester, og jeg har ikke hatt noe problemer med det.

Tror faktisk mange rir med nesereim fordi de synes det er penere.
Jeg har i alle fall fått en del komentarer på stallen jeg oppstallet på før angående min manglende bruk av nesereim.
Harry og stygt...

Men hver sin snak, personlig liker jeg mine hester med minst mulig utstyr på.

Anette
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  16:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Anette, det er penere uten, men man bør heller ikke velge forskjellig utstyr for at det skal se pent ut, da er man litt ute å kjører syns nå jeg.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  00:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med dere to, men hvor mange er det vel ikke som bruker ekstra-utstyr for at det skal se pent ut? Jeg har sett et par jeg ihvertfall! Og sånn som anettex sier; mange reagerer med å si at det er stygt og harry uten nesereim. Apropo nødvendigheten av nesereima, så har jeg aldri ridd en hest som har vært nødt til å ha nesereim av praktiske årsaker. Til og med når jeg som 10-11-åring trente galopphester rei jeg konsekvent uten nesereim. Jeg har selvfølgelig brukt nesereim mye i mange sammenhenger, sånn som i dressur og sprang, men sjelden på tur.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  00:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Hihi* Jeg kunne lett ha brukt masse fancy ekstrautstyr selv jeg, og hadde sikkert gjort det også, hvis jeg ikke hadde vært så forbanna prinsippfast og bevisst på at det ikke er nødvendig.. Jeg har to skap fulle av fortøy, belegg, hodelag og hjelpetøyler, og jeg har både loftet og kjelleren fullt av dekkener, tepper, lendedekkener, sjabrakker, pader osv. Men det er vel mest shopping-trang pga. at det er så mye "kult" utstyr som jeg bare MÅ ha. Heldigvis for hesten min! så synes jeg den ser "kulest" ut uten noe ekstrautstyr utover det som er nødvendig (dvs. sal, hodelag u/nesereim, evt. belegg)
Hvis man bruker, eller for den del unnlater å bruke, utstyr av ren forfengelighet så bør man heller kjøpe seg en Barbie-hest eller My Little Pony.. De passer bedre inn i sammenhengen "fint-ikke fint"

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  01:10:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik og summer:

Neida, hesten trenger IKKE ha problemer fordi de har VONDT eller fordi VI ikke kan ri eller fordi NOE er ubehagelig, en hest har egen vilje, og nevnte var en sta djevel av en shetlandsponni! Han gapte, tok bittet og turte avgårdekåre! Alle som har lest mye litteratur om bla. utstyr, som jeg har, vet at neseremmen er laget for å FORHINDRE at hesten gaper for å komme unna bittets VIRKNING! Dere får syns jeg er bak mål dere, jeg bryr meg ikke, for dette vet jeg stemmer! Hva gjør hesten din når den finner ut at den skal ha seg en tust gress, og du holdr igjen??? Fortsetter den å strekke seg etter gresset mens den gaper fordi den får vondt??? NEPPE! Alt en hest gjør skyldes ikke nødvendigvis feil trening eller smerte, men enkel og grei latskap, eller stahet/vilje! Jeg begynner å lure på om dere ikke har vært borti hester med vilje før... Denne ponnien kommer forresten fra et meget kjent stutteri i skottland, Clothie Shetland Pony Stud!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  01:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten strekker seg etter gress så holder jeg igjen tøylene, og hesten skjønner at det var ikke det den skulle gjøre nå. Det kalles en oppdratt hest. En hest som gaper prøver av en eller annen grunn å unnvike bittet. JA jeg har vært borti det! Frekkhet? Neppe! Dårlig oppdragelse er ikke hva jeg vil kalle frekkhet, men uvitenhet, og en dårlig oppdratt hest må oppdras på nytt!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  01:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jaha, dårlig oppdragelse. denne ponnien kommer fra et av skottlands mest kjente stutterier, der alle ponniene blir ridd inn av profesjonelle hestefolk, med lang utdannelse! Denne ponnien kan alt av dressur omtrent! Men den er enkelt og greit frekk. Ponnier kan være frekke selv med verdens beste oppdragelse! den lurer ikke på om du vil at den skal åpne munnen eller ikke, den gjør det når det passer den!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  01:38:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den mest oppdragne hest kan være ganske "uoppdragen" hvis den ris med hard hånd, eller en hånd som ikke reduserer/fjerner press i rette øyeblikk. En hest som blir ridd av uerfarne over lang tid vil fort bli forvirret også på lang sikt, selvom grunnutdanningen egentlig er god. Enhver hest kan bli "gal" og "ulydig" hvis rytteren ikke veit hva han/hun driver med, særlig på lang sikt.
Forresten så har du ingen garanti for at hesten har en god grunnutdannelse fordi om den kommer fra et kjent stutteri.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  02:01:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jo, det har jeg! Jeg har sett eieren av stutteriet i aksjon, hun er fantastisk. hun er bestemoren til en venninne av meg. Både jeg og hun har ridd fra bleiestadiet, og begge fikk skryt for bla håndbruk, stemmebruk og sjenkelbruk, hvor myke og fleksible vi var da vi gikk kurs sammen. Nei, vi er ikke noen grusomme stridsvogner av noen jenter, men helt vanlige hestejenter som VET at spesielt FJORDING, SHETLANDSPONNI og ISLANDSHEST har en tendens til å være sta, vanskelige og som har sine egne meninger! En hest er et stort dyr, med egen hjerne, og det dere må innse er at ikke alle hester er som smør å jobbe med! Hadde det bare vært så enkelt...

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.