hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nesereim eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Nesereim eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

gipsy

Skrevet - 16/04/2003 :  11:34:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for fine svar!
Jeg vill bar legge til at min hest var vanskelig å ri og lysta hverken bittet eller sjenkler. Jeg tok da flere rideturer uten sal og hodelag og bare brukte stemmen, balangsen og til nød måtte jeg dra i grimen, Stoppet på fine steder og longerte litt. Etter dette dro han mindre mot bittet og ble mere lydhør, jeg tror at han syns det var litt spennende..
Når jeg satte på ham nesereimen gikk han hele tiden å prøvde å gape, han sluttet med den uvanen når jeg tok bort nesereima.
Det med tungen stemmer foresten ikke helt, for har en hest den uvanen gjør den det tilogmed med neserem.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  14:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ang. tungen: Det sier seg selv at en hest med tykk tunge går bedre med et tynt bitt en et tykt! Teoretisk sett skulle tynne bitt være mest behagelig uansett, men så er jo da styrken på bittet i hendene til den som holder tøylene! Dette med tungen leste jeg i en av de der håndbøkene til landbruksforlaget, hadde aldri slått meg før... Men det stemte perfectly well. Menmen, jeg har en hest som trives med pelhamen sin heldigvis, og nesereima blir kun brukt når vi prøver oss på litt dressur eller sprang... Skal gå til anskaffelse av et bittløst hodelag nå... Se om det fungerer... men dette med bitt og nesereimer er veldig forskjellig fra hest til hest... og rytter til rytter...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/04/2003 :  19:44:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
summer: Jeg er veldig myk på hånden, får skryt faktisk, og ja, jeg har prøvd det meste av bitt!!! Til sikkert din forundring er det en delt pelham hun trives best med, og det er IKKE fordi jeg er for hard på hånden tror jeg... Hun har veldig tykk tunge, så hun liker best de tynne bittene, da de tykke blir ubehagelig!

det forundrer meg igrunn ikke i det hele tatt (Jeg svarte på FRiks kommentar., hvis du tror jeg kritiserte deg) De aller fleste hester trives med tynne bitt, tykke bitt blir alt for mye for dem. Rir med tynne bitt på hestene mine selv;) Og veldig mange hester ser ut til å tirves på pelham. Da bruker man pelham, enkelt og greit.

Det var kmmentaren at hester gapte av ren latskap som frik kom med jeg kommenterte :) Man kan jo ikke seriøst trene hest og TRO på noe sånt....
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  20:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En hest som går og gaper aksepterer ikke bittet. Dette kan ha mange årsaker som Frik gikk inn på.
Blant alle grunner kan man også finne den at hesten ikke har lært noe så elementært som å gi etter/vike for press. Det gir seg utslag i at når du tar i tøylene og viser hesten vei, vil den strekke halsen frem og gape og gå MOT bittet i stedet for å bøye mykt og med ettergivenhet i den retning du ber den om.

En nesereim som brukes av den årsak at hesten gaper og går imot presset, vil bare kamuflere problemet. Nesereima blir en "snarvei", eller en "gadget" for å få hesten til å lystre.

I tillegg kan man nevne alle de skader en nesereim kan skape i munnen på hesten. Nesereimens plassering og stramhet kan forårsake store kjøttsår på innsiden av kinnet fordi hestens kinn blir presset mot tennene. Ellen Ofstad, en hestetrener som er godt kjent her i Norge og i Sverige, har også snakket om dette på bakgrunn av informasjon og bildematriell hennes veterinær har vist henne.

Etter mye filosofering omkring dette med nesereim har jeg kommet til at jeg må stille meg selv noen spørsmål før jeg bruker nesereim.
Må jeg bruke nesereim?
Hvorfor må jeg det?
Hva kan jeg gjøre med grunnen til at jeg må bruke nesereim?

Jeg bruker ikke nesereim...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  21:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleide å ri med neserem før, men nå er det svært sjelden jeg bruker det. Det hender jeg bruker det på den ene hoppa jeg har, fordi ho kan være veldig stri og vanskelig, men da bruker jeg bare en høy neserem. Jeg har funnet ut at hestene lyder bedre på stemme og vekt, og da synes jeg ikke det er nødvendig å sette på neserem, siden jeg har like god kontroll uten.

Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  22:11:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
JEG SYNTES DE SER MYE SØTERE UT MED NESEREIM JEG!

Ri Islandshest, det gjør livet til en fest!
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  00:26:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg rir ihvertfall ikke med nesereim fordi de ser søte ut med det!?!
Men fordi det er mye hjelp i dressur. Om hesten gaper fordi den ikke aksepterer bittet er det mange meninger om! Hesten min kan gape enkelte ganger under dressur treninga, men han går ikke imot bittet..
Jeg kunne fint ha ridd uten nesereim, men når man skal starte dressur vil man få trekk for at hesten gaper. Og da nytter det ikke å gå til dommeren å si at du vil gjøre det som er mest naturlig for hesten! Det er desverre ikke sånn i dressur. Hadde jeg hatt en turhest hadde ikke jeg heller ridd med nesereim. Og til dags dato har jeg faktisk ikke sett EN hest som ikke gaper hvis man rir uten nesereim!Det funker sikkert på tur eller når man trener hjemme, men ikke på et dressur stevne!

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  08:38:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nesereim er en del av 'uniformen' som er påbudt på et dressurstevne. Alle 'vanlige' nesereimer er tillatt. D.v.s. høy nesereim, også kalt engelsk nesereim eller cavesson nesereim - kombinert nesereim (høy og lav på en gang), lav nesereim, også kalt hannoveransk - og kryssnesereim.

Det som IKKE er lov:
1) Å ha 'pus' på nesereima. Enkelte nesereimer kan være utstyrt med tagger (ikke vanlig her i landet, men alikevel...). Noen hester er redde for sin egen skygge, og da kan det hjelpe å sette på 'stor pus', men altså ikke om man skal på stevne - det er 'forbudt'.

2) Å ha nesereima for stram. På alle stevner, fra D-stevner og oppover - skal det egentlig være kontrollør (steward). En av stewardens oppgaver er å sjekke nettop at neseremmene ikke strammes for hardt.

Stram nesereim vil ikke nødvendigvis hindre en hest i å legge tunga over bittet, men den kan gjøre det vanskelig å få tunga på plass igjen, og da kan den bli redd (få panikk). Spesielt hvis man har heiset bittet lenger opp imunnen i tillegg (noe som mange gjør).
Har man problemer med at hesten legger tunga over bittet, senk heller bittet lenger ned i hestens munn, og løsne på nesereima. Det er ikke behagelig for hesten å gå med tunga over bittet, så den vil søke å løse det selv. Er du redd for at den skal 'stikke', så ha den kun på en tøyle av gangen. Da kan den ikke være så sterk. Gi ut på tøylen, slik at den får 'rom' til å ordne slik at tunga kommer på plass igjen. Snakk rolig med den, klapp den - og fortell at den er flink som går rolig og pent.

Om man har problemer med at hesten gaper, så gaper den uansett - enten nesereima er stram eller ikke. Problemet ligger som oftest et helt annet sted enn i munnen. Svært ofte er årsaken spenninger i nakken, men selvsagt kan det ha mange andre årsaker også.

Om hesten gaper litt en gang i løpet av et program, trekkes det ikke for det. Det er når feilen gjentar seg, som trekkene kommer. F.eks. om hesten gaper i hver overgang 'nedover', samtidig som den 'legger' seg på framparten - så er det en grunnfeil. Retter man til denne grunnfeilen, slik at hesten forblir i balanse i overgangene, slutter hesten sannsynligvis å gape også.

Noen få hester har en 'feil' i kjevemuskulaturen, slik at de blir gående og gape veldig mye. Det er mulig for en (svært) dyktig rytter å trene disse kjevemusklene, slik at gapingen forsvinner, men som oftest vil en slik hest være noe uegnet som dressurhest. Enkelte hester åpner munnen litt av og til når man rir, dette er ikke det samme som gaping. Er man redd dette skal bli for mye, er en lav nesereim best - den skal ikke være for stram. En lav nesereim holder også bittet mer i ro, og er fint for en litt urolig munn.

Selv om det er påbudt med nesereim i konkurranse, betyr det ikke det samme som at man er nødt til å ha på nesereim hver gang man trener. Min erfaring, er at enkelte hester blir mer vare og følsomme for bittet, om de får gå litt uten nesereim. Man merker ikke så stor forskjell med en gang, men etter et par uker.

Husk at de skadene en nesereim kan lage, skjer også om hesten går med grime på. Går den med grime hele dagen, så er det mer skadelig enn om den har på (en ikke for stram) nesereim den ene timen den blir ridd. Hestens overkjeve er bredere enn underkjeven, slik at det blir en nokså skarp kant. Det er her skadene inne i munnen kommer når hesten går med grime eller med nesereim, hackamoore, sidepull, kapsun eller hva man nå enn måtte finne på å sette på hodet til hesten sin. Det er 'summen' som teller.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  09:09:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg synest det er dumt at slike ting som nesereim (og sporer) er påbudt i en konkurranse. Da får jo ikke de som rir uten (og klarer å få hesten til) sjans til å vise det frem..
Kanskje hesten fungerer bedre uten?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  09:52:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din av en eller annen obskur grunn faktisk fungerer bedre uten nesereim, enn med så er det da helt greit å bruke en høy nesereim, som overhode ikke sitter stramt. Men jeg tror de fleste kan nyte fordel av en nesereim av noe slag. Hvilken type avhenger av hest (og bitt. I dressurklasser med kandar rir en f.eks. bare med høy nesereim av naturlige grunner).

Det er først i høye klasser i dressur at sporer blir påbudt. Rir en så høye klasser i dressur sitter en så rolig at en klarer å unngå å bruke sporene dersom en ikke trenger dem. Det er heller ingen regler som krever en minimums lengde på sporene, så du kan faktisk ri med sporer som er 1mm lange om du ønsker det. Faktisk hørt om de som sliper ned ponnisporene for å ha korte nok sporer.

Grunnen til at det er en del ting som er påbudt og forbudt i dressur er fordi hver ekvipasje i utgangspunktet skal stille med samme utgangspunkt. En kan likevel variere mye i utstyret som brukes. Du kan ri med lange sporer, korte sporer, to- eller tredelt bitt (tykt eller tynt, hult eller massivt) i trinseklasser, kandar med lang eller kort vektstang eller stangbitt med "stor bøy" eller "mindre stor bøy" for tungefrihet, du trenger ikke ri med pisk (det er forbudt i høye klasser, men valgfritt i lette klasser) osv..

--
spoff

Redigert av spoff den 22/04/2003 09:54:53
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  09:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Brynja!!
Jeg har spurt rideskolelæreren jeg hadde om akurat dette, hun svarte at det var for å vise i en konkuranse at man mestret å ri med så skarpt utstyr da det kreves mer av rytteren.
Det er et større ansvar å ri med sterkere hjelpemidler for da må rytteren være tilsvarende forsiktig.
Men hos de som jeg har vert oss, som har ridd aktivt dressur, har de kun brukt vanlig utstyr til treninga, og bare forsikret seg en gang i blandt at hesten er vandt til ekstrautstyret... Nå tenker jeg ikke på nesereima da for den er bruker nå de fleste til en hvær tid..

Hestefrikk: Har du forsøkt å ta nesereima av islandshesten din?
Jeg tror du vil bli gledelig overasket, få hester har så pene ansikt som islandshesten! Men det er nå min mening da...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  10:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
summer: Jeg har vel ALDRI sagt at hesten gaper av ren galskap -tvert i mot! Les innleggene mine (og andres) litt bedre før du begynner å uttale deg! (Det var innlegget over mitt som skrev det du henviser til)

LES INNLEGGENE BEDRE DU!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  10:12:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Snodig det der med påbud om nesereim innen dressurkonkurranser... I westernridning er det nemlig omvendt. Du har ikke lov å bruke nesereim under konkurranser. Hesten skal ikke gå og gape. Punktum, liksom... Gaping gir trekk på det helhetlige, så innen western skal hesten ha lært at den ikke skal gape eller ha andre "uvaner" uten at man bruker nesereim for å stoppe den fra å gjøre det...
Det er heller ikke påbud om sporer. Men de er tillatt.

Line.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  10:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke så mye om western riding akurat...
men syns det virker gøy og har mange fornuftige ideer med ting, men ikke bare, dersom jeg har sett riktig brukes det ofte nokså skarpe bitt i western, og mange western entusiaster vil ikke bruke hjelm..
Men wesern ser virkelig gøy ut, hadde vert gøy å fått forsøke det også...
Det er stilig at de ikke bruker neserem selv om de rir så godt som de gjør!
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  11:26:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Synes kanskje ikke at det er så snodig at det er ulikt 'antrekk' for både hest og rytter i 'western' og 'engelsk' dressur. Det er jo snakk om to svært ulike kulturer, med forskjellig 'opphav'.

Man kan sikkert diskutere i det uendelige om hva som er 'best', og aldri komme til enighet. Mye er likt, men endel er også forskjellig. Stangbitt f.eks. I 'engelsk dressur', er det regler om hvor lang undersjenkelen på et stangbitt skal være i forhold til oversjenkelen. Derfor vil det være forbudt å stille til start i et vanlig dressurstevne med et stangbitt som er tillatt i en westernklasse, da mange av disse stangbittene (med lang undersjenkel) regnes for å være veldig sterke. Ridningen er forskjellig den også, i western når man rir på stang, skal man ikke ha noen vekt i hånden. Med et så sterkt bitt, skal det helt sikkert veldig lite til før hesten unndrar seg gjennom å gape, og derfor er det en fin kontroll å ta bort nesereimen. Lurt, egentlig - for hestens del.

Nå er det ikke sikkert forskjellen er så stor for hesten, om den blir ridd av en westernrytter med god hånd, hvor tøylen 'henger', eller om den blir ridd av en dressur-rytter med litt mer vekt i hånden. Westernryttere rir med tyngre tøyler enn dem som rir 'engelsk', slik at det blir litt vekt i munnen til hesten, selv om rytteren rir på 'hengende tøyle'. Det blir omtrent det samme (for hesten) som når en som rir 'engelsk' tar opp litt mer støtte foran, og rir på 'lett kontakt' med hestens munn. Enkelte hester blir usikre om man tar bort denne lette kontakten, og da kan de reagere på mange merkelige måter.

Det antrekket som kreves i en dressurkonkurrase, er mer å regne som en 'uniform'. Man ønsker at deltakerne skal stille med mest mulig likt utstyr, og det utstyret som kreves, skal ikke på noen måte ta oppmerksomheten bort fra hesten. Hjelpemidler er ikke tillatt, unntatt pisk i lette klasser og sporer (valgfritt opp til MB). I og med at det er vanlig å ri med litt mer støtte på tøylen, altså med litt mer kontakt, så har man bitt som er utformet litt annerledes, slik at hesten lettere aksepterer denne støtten på bittet. Det å akseptere bittet, er noe en dressurhest må lære. Den må også løsgjøres, slik at den ikke går med spenninger i kroppen - noe som ofte resulterer i problemer med munnen - som f.eks. gaping.

Nå kan man sikkert spørre seg om det er nødvendig å ha på nesereim i en dressurkonkurranse, og streng tatt - burde det ikke være nødvendig. Men disse reglene som skal følges, er gamle, og de kommer fra F.E.I. Ønsker man å endre dem (endre reglementet), må det skje en henvendelse om en endring, og så må det tas opp og behandles. Dette er en lang prosess, og om det blir gjort en endring, tar det lang tid før denne endringen eventuelt kommer til Norge. Det er nok også litt tvilsomt at man ønsker å ta bort nesereimen, da dette liksom hører til den uniformen som man mener hester skal ha på seg i en dressurkonkurranse.

Dem som sitter høyest i F.E.I. er gode ryttere selv, med tonnevis av erfaring. De vet at kontroll ikke sitter i en nesereim, og de vet også helt sikkert at en nesereim ikke hindrer en hest i å gape. Og de har skjønt at stramme nesereimer er skadelig.

Som nevnt tidligere, så vil ikke en nesereim hindre en hest i å gape, selv ikke når den er nokså stram. Dersom det hadde funket å sette på nesereim og stramme den til, ville man ikke sett hester som gapet på en dressurbane (eller andre steder, for den saks skyld).

Dette med gaping, er vel omtrent like lett for et utrent øye å se - som det at en dressurhest skal 'knekke' på nakken og gå på tøylen. 'Alle' klarer å se at hesten gaper, og 'alle' klarer å se at hesten går med neseryggen på loddplan. Og så kommer mange 'lure' og noen ganger lettvinte løsninger på hvordan få lukket igjen munnen, og hvordan få hesten til å gå 'på tøylen'.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.