hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nesereim eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Nesereim eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

gipsy

Skrevet - 15/04/2003 :  14:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lurt i noen år på om det egentlig har noe for seg med neserem på hestene våre?
Jeg har valgt å ri uten for jeg syntes det så ekkelt ut for hesten min å gå med den på.
Jeg syntes ikke hesten blei noe værre å ri heller, tvert i mot så virket det som om den var gladere. Eller kanskje det bare var inndbildning?
Jeg spurte rideskolelæreren min og det endte med at de fleste hestene fikk gå uten, er det noen som har noen meninger om dette?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 11:42:28

Maisha

Skrevet - 15/04/2003 :  15:36:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er nødvendig så lenge ikke hesten er fæl til å gape bite/dra på bittet. Bruker selv nesereim på en hest som er fæl til å gape.

Ellers synes jeg at det ikke er nødvendig med alt ekstrautstyr, særlig hvis hesten ikke har behov for det. Det er bedre å løse problemet uten dette. Og finne årsaken til hvorfor hesten gjør som den gjør.
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  15:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei!
jeg bruker nesten alltid neserem.
grunnen til at mange bruker neserem
tror jeg er at remmen skal hindre hesten i å få lagt tungen over
bittet, for da blir nemlig bittet nyttesløst. hesten kan da løpe ut og forårsake skader på både hest og rytter. det kan veldig trolig være at det er mange hester som "er så snille at de aldri ville løpe ut", men kan man være helt sikre?

*helene*
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  15:53:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hei.. Jeg har Islandshest og må ha neserem.. Alle (iallefall nesten alle) islandshester dere ser har nesereim... Jeg måå ha nesereim fordi hu gaper som bare søren..og pga tølten må hun ha det...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  18:53:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nesereim brukes for å gjøre det mer naturlig for hesten å holde munnen igjen. Noen hester går naturlig med munnen igjen uannsett, og disse hestene trenger forsåvidt ikke nesereim. Hester som har lett for å gape litt (ikke nødvendigvis mye, men litt) bør ha nesereim. Du kan også unngå at hesten legger på seg uvaner som å gape og ta tunga over bittet ved å bruke nesereim selv om du kanskje ikke trenger.

Uannsett.. Hvis du velger å bruke nesereim så finn den som passer din hest. En trenger ikke å ha lav nesereim/kryssnesereim hvis hesten ikke har lett for å gape. En vanlig høy nesereim kan da være nok.

Grunnen til at en ønsker at hesten har munnen igjen er fordi en vil at hesten skal skumme i munnen. Når hesten skummer i munnen betyr det at hesten aksepterer bittet. Skummet lager dessuten et film på bittet som gjør at bittet ligger bedre i hestens munn, enn om hesten ikke hadde skummet.

Skummer hesten fint uten nesereim, og ikke viser antydninger til å gape så er ikke nesereim nødvendig. Ellers kan nesereim være fint.. Kanskje bare en høy dersom ikke hesten er av den verste sorten. Husk at en høy nesereim ikke nødvendigvis trenger å være så alt for stram.

--
spoff
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  19:09:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
spoff!
kanskje et dumt spørsmål..
jeg trodde skumming betydde at hesten koste seg? eller at den hadde det bra med det den holdt på med?

*helene*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  19:46:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til helene2
At hesten aksepterer bittet er jo positivt på den måten at hesten respekterer bittet. Og hesten koser seg sikkert da.. En hest som ikke aksepterer bittet, eller viser at den misstrives skummer jo gjerne ikke ved ridning på samme måte.

Faktisk har valg av bitt noe å si når det gjelder at hesten skummer eller ikke. Noen bitt er også laget for å få hesten til å skumme lettere. F.eks. kobberbitt, som sies at er et varmere metall enn vanlig stål. Hesten aksepterer visst kobberbitt lettere enn stålbitt.

Står et avsnitt som heter "tre typer trinsebitt" i boka "Longering" av Paul Fielder. Selv om dette ikke er en bok i bitt, er det lille som står faktisk veldig nyttig å være klar over. Denne boka er en bok i serien "Landbruksforlagets håndbøker". De har også en bok om "hodelag og bitt" i sin serie, som det muligens står mer om dette i. Men har desverre ikke lest denne boka. Men dette med at skumming gir bittet en film som gjør at bittet faktisk også ligger bedre i hestens munn har jeg ikke tenkt på før jeg leste det i denne boka til Paul Fielder.

Men obs.. Det er ikke nesereima som får hesten til å skumme. Men munnen til hesten må være igjen, og for mange hester er da en nesereim til god hjelp. I tillegg må bittet var godt tilpasset til hesten med hensyn på størrelse og type. Og skumminga kommer gjerne når en begynner å jobbe, og hesten godtar bittet. Varierer veldig fra hest til hest hvor mye de skummer også. Så betyr ikke at en som skummer veldig mye nødvendigvis aksepterer bittet mer enn en hest som skummer lite. Men alle hester skummer litt, og det som er nødvendig når de aksepterer bittet.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  19:49:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hoppen min gaper, og derfor bruker jeg kryssnesereim. Men når jeg rir på tur og vi skal bare slappe av, bruker jeg ikke neserem...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/04/2003 :  22:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er noen her som skriver at de må bruke nesereim fordi hesten gaper. Har dere noen gang tenkt over mulige grunner til at hesten gaper? Som oftest er det nemlig fordi den har vondt, og forsøker å rømme fra bittet. Det kan være vondt i munnen p.g.a hard hånd, lav gane, skarpe tenner e.l. som fører til at hesten blir hard i munn eller gaper eller forsøker å finne andre mulige løsninger på problemet.
Det behøver nødvendigvis ikke å være i munnen på hesten problemet sitter, gaping kan like gjerne forårsakes av vond rygg, vonde bein, feil sal osv. Det er mange som velger å overse slike beskjeder fra hesten som f.eks. gaping, og bortforklare det med alle mulige slags unnskyldninger. Hva med heller å ta en grundig vet.sjekk framfor å avansere utstyret?
Hva med å prøve å lytte til hva hesten prøver å fortelle deg, fremfor å overse den så totalt som en faktisk gjør ved å sette på den en nesereim, fremfor å undersøke om det kanskje faktisk er noe fysisk som feiler hesten?
Ale her bør vite at det omtrent i alle tilfeller er enten fysiske årsaker eller innlærings-feil som forårsaker problemer som gaping, hard munn, og de fleste andre ride-relaterte problemer som hester kan ha. Vi som omgås hest bør bli litt mer bevisste på hestens måte å reagere på, og hvorfor den reagerer som den gjør!

Til alle som tror at jeg er helt i mot nesereim nå: Det er jeg ikke!
Men jeg er i mot folk som finner en så lettvint og korttenkt løsning som å bruke nesereim fordi hesten gaper!

Hvis man har problemer med en hest som gaper bør man først og fremst ta en grundig veterinærsjekk, hvis ikke veterinæren finner noe galt - få¨en fysioterapeut til å sjekke hesten.. Hvis ingen av dem finner noe galt skal jeg bøye meg i støvet, men ikke før da!

Selv er jeg for å ikke bruke noe ekstra utstyr utover det helt nødvendige. Både hva angår neserimer, hjelpetøyler, martingaler, bitt, beinbelegg osv. Alle har hvert sitt behov, men jeg er stadig av den mening at ved riktig trening av hesten så er behovet for ekstrautstyr minimalt!

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  22:48:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid brukt nesereim (bare den øverste) når jeg har ridd dressur eller hoppet. Det er fordi jeg synes bittet ligger støere når hesten har nesereim. Det hender jo at man må siifra litt tydelig, og da er det en fordel at bittet sitter på plass, og ikke sklir fra side til side i hestens munn. På banen bruker jeg også litt kortere sidestykker.
På tur bruker jeg ikke noen nesereim, og har lengere sidestykker. Da plukker hesten min bittet opp selv og holder munnen igjen. Han gaper ofte litt idet jeg putter inn bittet, men så fort jeg er på plukker han opp bittet.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  23:52:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Hesten min er undersøkt, ingenting galt. Hun gaper av ren latskap, for å slippe å jobbe... Dette er nemlig ei dame med sine egne meninger;)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  00:20:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy; Av med hatten for deg da...
(Har du hatt fysioterapeut på henne også? Høres sikkert dumt ut for mange, men de som har erfaringer med det kan nok bekrefte at det kan dukke opp meget overraskende resultater!
Men om ingen av de finner noe; husk: observer din egen hånd -er den myk nok -gir den etter til rett tid? Ofte kan hånda di være årsaken til hestens "bitt-angst")

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/04/2003 :  05:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
frik: å si at hesten gaper av ren latskap...lettvint løsning. Har du prøvd en annen type bitt, annen tykkelse, annen plassering? Hesten gaper garantert ikke uten grunn Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  09:53:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hei.. Islandshester må ha nesereim... og d er jo ikke noe galt med alle islandshester.. Feks min gaper men d er ikke noe galt i den i d hele tatt... i tølten skal man gi og ta gi og ta gi og ta med tøylene og bitte sitter bedre med nesereim.. er d noen som har islandshest her som har en virkelig god forklaring.. Vil gjerne vite!?

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  10:10:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
summer: Jeg er veldig myk på hånden, får skryt faktisk, og ja, jeg har prøvd det meste av bitt!!! Til sikkert din forundring er det en delt pelham hun trives best med, og det er IKKE fordi jeg er for hard på hånden tror jeg... Hun har veldig tykk tunge, så hun liker best de tynne bittene, da de tykke blir ubehagelig!

Frik: Har hatt det meste på henne, hun ble uforklarlig syk i forfjor... Hun høldt på å dø for oss... Ingen som den dag i dag vet hva som feilte henne, men alle leddene stivnet, hun greide ikke å gå... Da hadde hun nettopp vært forfangen... Satt i stallen dag etter dag, natt etter natt med henne... Dyrlegen ville heldgvis ikke gi opp, ellers tror jeg jeg hadde slått han ihjel;)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  10:20:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
takk spoff!

*helene*
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.