hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tredelt trinsebitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Tredelt trinsebitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Iseline

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  10:50:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIseline  Svar med kopi av melding
Jeg har ei kaldblodshoppe som er veldig glad i å springe.
Begge foreldrene hennes er kaldblodstravere, og hun har nok arvet løpelysten fra dem.

Når hun springer, skal hun rett i strak galopp, og når hun først har fått hodet sitt framover er det helt umulig å stoppe henne før hun selv blir klar, uansett hvor mye jeg trekker i tøylene (nå er det jo slik at jeg helst ikke vil trekke noe særlig i tøylene) men det er umulig å stoppe henne, uansett hva jeg gjør.
Når jeg skritter osv, så har hun for det meste lyst til å springe, og jeg må sitte å prøve å roe henne ned ganske ofte for hun går og tripper. Da bruker jeg setet og sjenkler for å holde henne igjen, men noen ganger må jeg også bruke tøylene, ellers hiver hun seg framover og setter i gang å springe, eller så steiler hun, og da må jeg holde henne stramt i tøylene...
Jeg bruker et vanlig todelt trinsebitt, og hvis jeg bruker tøylene for mye, bruker hun alltid å bøye hodet ned, slik at jeg nermest får nakkesleng der jeg sitter.
Nå har begynt å tenkte litt på andre bitt, det er jo mulig at hun ikke er komfortabel med det bittet hun har nå. Har hørt at et vanlig todelt trinsebitt kan bli veldig ubehagelig for hesten når man drar i tøylene.. det er vel kanskje derfor hun springer enda fortere når jeg prøver å stoppe henne.. Så jeg har tenkt å prøvd et tredelt trinsebitt.
Noen som har noen erfaringer?
Vil gjøre alt for at hesten min skal ha det bra, føler alltid at vi motarbeider hverandre når jeg rir, og slik vil jeg ikke ha det. Vil at vi skal sammarbeide.

Så kan jeg få noen råd for hvordan bittet skal være? Tredelt.. men det finnes forskjellige former for tredelt trinsebitt.. så hadde vært fint med noen råd :)
Har også hørt at jo tynnere bittet er, jo hardere er det..vil helst ikke ha et hardt bitt, men et mildere enn det jeg har nå, slik at jeg kan begynne å trene henne opp igjen, få henne mer mottakelig for signaler.

På forhånd tusen takk for alle råd :)

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  12:06:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Første bud; du skal ikke dra/henge i tøylene - da drar hesten tilbake, og du kan jo tenke hvem som vinner mellom menneske-50 kg og hest-300 kg+.
Andre bud; et bitt skal ikke brukes som brems, dog er det OK for en -liten- periode hvor man trener opp hesten igjen.
Tredje bud; ikke ri ute med denne hesten på tur blant mennesker, dersom du ikke får stoppet den.
Fjerde bud; Dersom hun har gått som traver, så er det ikke det minste rart at hun løper mer dersom du holder henne ;-)

Det -jeg- ville gjort er å få tak i et litt sterkere bitt, f.eks. et tredelt eller kanskje pelham, og trent -mye- med dette ute på skrittetur. I tillegg ville jeg lært hesten å stoppe for stemme, og one-rein-stop er også en fin ting å lære den. Har du prøvd å volte henne når hun vil stikke? Hvis ikke det funker, er det veldig effektivt å styre mot noe slikt som en bergvegg eller lignende.

Når hesten har lært å stoppe omtrentlig for stemme/lært one-rein-stopp/å volte ordentlig, så hadde jeg gått tilbake til et vanlig tredelt-bitt, og fortsatt treningen derfra.

Dette var kanskje ikke svar på akkurat hvilket bitt du skal ha, men jeg rir også en hest som drar avsted som han selv vil (til tider), og jeg har brukt disse metodene, dog med vanlig trinsebitt (jeg liker det -ikke-). Nå har jeg begynt med at dersom han stresser seg opp, så er det stopp - og rygge til jeg kjenner at han slipper - uansett hvor vi er; oppoverbakke, nedover, midt i skogen osv. Dette funker veldig bra :-)

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Iseline

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  13:34:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIseline  Svar med kopi av melding
Hun har ikke gått som traver, men begge foreldrene hennes traver.

Det er umulig å stoppe henne bare med setet og sjenkler når hun først springer, jeg bruker vanligvis ikke tøylene som brems heller. Men jeg har funnet ut at når hun springer, og jeg drar i tøylene så springer hun enda fortere, kanskje fordi det vanlige todelte trinsebittet borrer seg ned i tungen eller opp i ganen, og hun prøver å "springe" fra ubehageligheten.

Har vært å sett på noen tredelte bitt nå, og det ser veldig bra ut. Skal kjøpe det å begynne å trene henne opp igjen.
Bruker tøylene veldig lite, vil ikke skape ubehageligheter for henne, men noen ganger er det umulig dessverre. Noen ganger blir hun alt for stresset.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  13:41:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da ligger det nok i 'instinktet'.

At det er umulig å stoppe, tror jeg på, men det er det jeg mener du må trene på - inne på et inngjerdet område. Alt i skritt først, når det funker, går man over til trav osv. At hesten løper fortere når du tar i tøylen kan veldig godt være at hesten støtter seg helt og holdent på tøylen og må løpe fortere for å holde balansen.

Tren, tren og tren - og atter tren, på skritt - holdt - skritt - holdt, uansett hvor du er. Med en gang hesten stresser, så skal den stå, til du kjenner at den slipper. Stresser den igjen etter to steg, ja da gjør du samme ting. Dersom dette ikke funker, så er det skritt - holdt - ryggryggrygg - skritt osvosv. Det tar ikke så veldig lang tid før de skjønner at å stresse, det betyr bare mer arbeid, og det arbeid som strider mot diverse instinkter. Funker også i trav, men kun -etter- at det er innarbeidet i skritt :-)
Gå til toppen av siden

Iseline

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  15:02:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIseline  Svar med kopi av melding
Joda, jeg trener og trener.
Men ville først høre hvordan det er med et tredelt bitt, siden det virker som om hun bare blit mer og mer stresset av et todelt trinsebitt. Får et tredelt bitt om en uke omtrent, skal ikke ri på en liten uke nå da, siden jeg helst vil unngå å ri noe mer med det todelte bittet.

Jeg prøver å få til et lite inngjerdet omeråde i utkanten av skogen som er rett atme huset vårt, men eieren er skikkelig sur på familien vår siden vi har klart å hindre ham i å rive hele skogen ned for å bygge 40 boenheter der og mange hus... Så vet ikke enda om jeg får lov til å lage en liten innhengning, men får jeg det skal jeg bruke den flittig og trene.

Hesten min er utrolig utålmodig av meg også, så når jeg stopper henne på tur skraper hun med framføttene, bøyer hodet ned, tripper litt rundt og steiler. Derfor hadde det vært knall med en liten innhengning jeg kan trene i, så vi ikke plutselig fyker av sted.
Gå til toppen av siden

Iseline

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  16:26:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIseline  Svar med kopi av melding
Hesten min er utrolig utålmodig av meg også, så når jeg stopper henne på tur skraper hun med framføttene, bøyer hodet ned, tripper litt rundt og steiler. Derfor hadde det vært knall med en liten innhengning jeg kan trene i, så vi ikke plutselig fyker av sted.

Opprinnelig postet av Iseline

[/quote]

Jeg mente "hesten er utrolig utålmodig av seg også"
ikke "hesten er utrolig utålmodig av meg også"

:p
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  16:50:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eit lite tips Iseline. Det går an å redigere innlegg når du skriver feil. Diskusjonen blir meir ryddig da.

NB for å redigere trykk på knappen (papir med blyant) over innlegget ditt.

Gå til toppen av siden

Iseline

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  18:42:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIseline  Svar med kopi av melding
Ja.. :p
Men du skjønner da jeg trykket der så stod det at jeg måtte være logget inn.. men jeg var jo logget inn liksom.. så.. ja :p
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2005 :  19:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et trinsebitt gir et større trykk i ganen, derfor er jeg enig i at du bytter over til tredelt. Kaldblodsen min blei bedre med det! Eller du kan prøve et pessoa bitt! Jeg foretrekker bitt som er rundt 19mm tykke til hesten min ihvertfall,men det kommer jo selvfølgelig an på hestens tykkelse i munnen og lignende. Har hun ulvetenner som ikke er blitt trekt? Eventuelle tannspisser, kanskje sår i munnen?
Øv masse på rygging,sjenkelvikninger osv.
Gi og ta på tøylen,en kaldblods har i blodet at blir tøylene stramme så "løp", for å si det sånn!hehe..
En annen ting du kan trene på hvis du har en bane e.l i nærheten er:
Sett henne i trav,stå i stigbøylene (ikke lettridning,bare rett opp) gi hanne litt slakke tøyler.når hun begynner å løpe så sett deg ned i salen bare hold sjenklene inntil og spenn rumpa!mens du tar inn på tøylen og prooer!
En annen ting er tømmekjøring og longering for at hun skal fokusere på DEG!!!
Bruk masse stemme!!
Lykke til du er ikke alene med stressa kaldblods!;)
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/05/2005 :  19:42:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting: et tynnere bitt er ikke skarpere, tvert imot. Det er liten plass i hestens munn, og ved å stappe munnen full av et tykt bitt gjør vi ikke saken bedre. Men at et tredelt bitt kanskje er lurt er jeg enig i. Det aller mildeste bittet er et rett trinsebitt, eller mullenmouth som det også kalles. Deretter kommer det tredelte og så det todelte.
Tykkelsen på bittet må samsvare med hvordan munnen til hesten din er, ikke at vi syns et tykt bitt må være snillere.
Samtidig er jeg også enig i at du må trene på lydighet _før_ du rir ut på tur, at hesten stikker når du rir på tur kan være farlig, ikke bare for deg selv og hesten din, men også for andre som ferdes i området.
Lykke til videre!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.