hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodstraver vs. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Varmblodstraver vs. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  23:27:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Min venninne har ei 18 år gammel varmblodstraver hoppe. Hun har gått som ridehest i hele sitt liv, og ser ikke ut som en varmblodstraver overhodet. Hun er relativt liten (144 cm) så når man ser henne tenker man ponni med en gang.

Trancy (som hesten heter) har lenge slitt med skader i beina. Hun fikk en skade som ung, og den kom desverre tilbake igjen høsten 04. Som sagt er hun begynt å komme opp i årene, og hennes tid som ridehest er nok snart forbi. Nå tusler hun rundt på skritteturer i ny og ne.

Etter en aktiv idèmyldring har de kommet frem til at de vil sette føll på henne. Min venninne har hatt henne på fôr og eid henne i 6 år tilsammen, og de ønsker så sårt et avkom etter henne.

Det er her problemet oppstår! Min venninne ønsker ingen traver, og da lurer jeg på om det finnes noen ridehester som kunne vært interessante?

Leste litt rundt på forumet på hest.no. Først vil jeg si at det forumet virker utrolig anspent. Ingen struktur følges, og folk er utrolig frekke mot hverandre. Forumet her på hestemarked er av en helt annen klasse. Ihvertfall, der fant jeg et innlegg hvor det sto at hvis f. eks en varmblodstraver fikk føll med en araber, så kunne ikke denne hesten registreres. På en måte virker det logisk, men på en annen måte så skjønner jeg det ikke helt. Jeg fikk registrert min hest i NRYF selvom jeg ikke hadde noen papirer på han. Hvem vet om han er innavl eller hva han er. Jeg, personlig, ville heller registrert en hest som faktisk hadde papirer, selvom foreldrene ikke var ¨ment to be¨. I det minste burde disse stilles på lik linje som hester uten papirer.

Videre lurer jeg på en ting ang. hingsten. Kan hingsteeieren nekte å la hingsten bedekke hoppen, eller er det slik at det er opp til hoppe-eieren? Det er jo forsvidt hoppeeieren det går utover med tanke på eventuell registrering etc.

Grunnen til at min venninne vil bedekke hesten med en litt stor ridehest er nettop fordi hun ønsker seg en ridehest, og helst da etter sin egen hoppe. Avkommet blir jo ikke 100 % varmblods ridehest, men for henne - tilnærmet lik. Trancy har jo ingen som helst spor etter travergalopp etc, fordi hun aldri har gått noen løp. Hun hoppet jo 120 i sine yngre dager, uten at noen kunne gjette rasen hennes. Så for min venninnes del ville det vært ypperlig. Hun vokser jo hun også, og høyere hest er jo å foretrekke.

Håper på litt hjelp her. Om noen vil sette seg mer inn i dette så send meg en mail på kristukei@hotmail.com. Kan sende bilder av hoppen om det er ønskelig

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  23:39:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Vel, om hun bedekker hoppa si med noe som helst annet enn en varmblodstraver, så bryter hu faktisk loven. Hjelper ikke om hu har aldri så lite traver-preg eller aldri har gått travløp - Hoppa er en traver, og skal bedekkes med en traver!
Og NEI, du får ikke registrert hesten i noe raseforbund, men du får vel registrert den i NRYF.

Hingsteeieren velger selv hvilke hopper og hvilke krav han/hun setter til hoppene. En hingsteeier som lar hingsten sin bedekke alt annet enn av hingstens egen rase (med unntak av sportsponnier, og andre "godkjente" blandinger) vil jeg kalle useriøs.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  23:49:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Svært mange blander totalt sammen registrering hos Norsk Hestesenter (evt. raseorganisasjonen til rasen) og registrering hos NRYF.

Slik det er i dag er det vel fullt muleg å registrere ein hest som det her er snakk om hos NRYF.

Det er jo berre å ta ein tlf eller sende ein epost til NRYF så får du svar på dette.

Men denne "blandingen" kjem vel under ulovleg avl ? , og hingsteeiger kan så absolutt nekte å bedekke hoppa.

Redigert av - Lucinda: den 29/04/2005 23:50:34 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  00:11:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Anette&Ali&Aurello: Jeg er fult klar over at hesten er traver av rase. m du leser en gang til så ser du at jeg skriver: Grunnen til at min venninne vil bedekke hesten med en litt stor ridehest er nettop fordi hun ønsker seg en ridehest, og helst da etter sin egen hoppe. Avkommet blir jo ikke 100 % varmblods ridehest, men for henne - tilnærmet lik.

Jeg mente registrering i NRYF, ikke i en raseforening.

Hvilke konsekvenser til ulovlig avl gi?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  01:09:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Bøter eller inntil 3 mnd fengsel....

§ 7. Den som forsettlig overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov straffes med bøter eller med fengsel inntil tre måneder.

Forskrift om godkjente (reinavla/registrerte) dyr av hestefamilien henviser til den nevne straffeparagrafen i husdyrloven.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  08:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke hun akkurat skal være redd for å havne i fengsel om din venninne lager seg et "uhell". Det skjer nok uhell rundt forbi, men da ofte med ukårede hingster.. Tror nok ikke en eier av en kåret hingst vil la hingsten sin bedekke hoppen. Innenfor raser som Lipizzaner kan man hvertfall miste kåringen på hingsten om man bedekker hopper utenfor rasen. Vet ikke hvordan dette er med nv hingster, men man vil nok fort få et dårlig rykte som hingsteholder ja.
Har hoppa hatt føll før?
Ellers ville jeg vært forsiktig med å bedekke henne med en stor hingst uansett. 18 år og førstegangs føllende er jo ikke akkurat ungt... (personlig ville jeg ikke bedekket en såpass gml hoppe for første gang, men nå kan det jo være at hun har hatt føll tidl.)
Ikke at jeg oppfordrer til å drive ulovlig avel, men jeg ville nok heller latt det skje et uhell med en ukåret hingst. Finnes jo endel av disse rundt omkring..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  09:02:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hva med å finne en varmblodstraver hingst som brukes til ridehst? Kanskje litt vanskelig..

Er det faktisk ulovlig å blande norsk varmblods traver med norsk varmblods ridehest? Varmblodstraver/ridehest er såpass diffuse raser uten en helt spesielt rasebeskrivelser (ala fjording/araber.) Man blander jo dansk varmblods med holsteiner, osv, hvorfor skal det da ikke gå ann å blande varmblodstraver med en annen type varmblods?

edit: norsk varmblods ridehest er jo en relativt "ny" rase også, hvordan kom man fram til en ridehest-type av varmblodstraveren, hvis man ikke blandet raser i avl?

Redigert av - Eva V den 30/04/2005 09:04:17 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  11:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke lov å blande norsk varblods ridehest med varmblodstraver. Man kan bruke holsteiner, hannoveraner osv i norsk varmbl ridehest avel, men hingsten må først være kåret for norsk varmbl rideh avel. Akkurat som at man ikke kan bruke en holsteiner hingst på en holsteiner hoppe om hingsten ikke er kåret.
Altså alle hingster må være kåret for bruk på hoppen man bedekker.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  11:57:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hesten blir aldri en ridehest så lenge den har traver i seg uansett. Dette er ikke ment for å være slem mot travere; det finnes mange fantastiske individer av dem, men traveren kan slå igjennom hos en slik blanding på de mest finurlige måter - hovedproblemet vil kunne være at hun får en "ridehest" med travertrav og dårlig galopp - og hva er vel artig med det?

Kjøpe en ny hest eller bruk en varmblodstraver. Det finnes kanskje en varmblodstraverhingst som ligner en ridehest?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  12:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det faktisk ulovlig å blande norsk varmblods traver med norsk varmblods ridehest? Varmblodstraver/ridehest er såpass diffuse raser uten en helt spesielt rasebeskrivelser (ala fjording/araber.)
Opprinnelig postet av MissEva

Det er faktisk nedfelt en rasebskrivelse for norsk varmblod ridehest:

Rasebeskrivelse

Edel, korrekt, storlinjet hest passende for all ridebruk. Hesten skal være harmonisk bygget. Hodet skal være uttrykksfullt og edelt. God over­gang mellom hode og hals. Halsen skal være lang og velansatt. Manken er særdeles viktig, den skal være velmarkert og lang. Det er svært viktig at hesten har et godt salleie. Ryggen må være sterk. Krysset ønskes langt, bredt og muskuløst med moderat helling, fordi vinkelen mellom lår­bein og hoftebein er særlig viktig for bruken, da påskyt og bakbeinsaktivitet er av­heng­ig av at hesten kan "sette bakbeina under seg." Korrekte bevegelser er av elementær betydning for bruken av hesten. En ridehest som beveger seg dårlig er helt uinte­res­sant for bruk­eren, uansett hvor vak­ker den ellers måtte være.

En hest med traverblod i årene vil nok falle gjennom på enkelte av punktene.....
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  17:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ærlig talt, lag deg et uhell du.

Personlig syns jeg man kan stappe disse lovene i d...., ikke fordi jeg syns å blande raser er noe bra (trenger å være noe negativt heller), men fordi at en gruppe mennesker har sittet og laget regler om hvilke raser man kan blande (f.eks. holsteiner og svensk varmblods), og ikke blande (f.eks. ridehest og traver). Folk har forskjellige meninger og alle bør høres før man skriver en lov.

Ta f.eks. pinto, hingstene kan brukes på de aller fleste raser, men ikke varmblodstraver, hvorfor? jo for en liten gruppe mennesker har bestemt dette, men hva med alle de som ikke er enige?

Disse lovene er jo bare en interesse sak.

Noen som vil være med meg å danne en blandingsrase forening? Og lage et register for krysninger og dele dem opp i typer? Og lage et felles navn for disse hestene.

Ofte er det oppdrettere som skriker høyest, hvorfor? jo for med alle krysningene ute av verden vil de kunne skru prisene høyere og høyere. Flere oppdretter jeg har diskutert dette med må innrømme seg enige. Hestesporten er allerede dyr nok, skal vi gjøre det umulig for vanlige dødlige å ha egne hester i fremtiden? De blandingshestene som finnes er uten tvil bra for markedet.

Selv om jeg har et par krysninger, kommer jeg til å drive oppdrett på rene raser (som lipizzaner, muligens også islandshest og pinto), fordi jeg er interessert i disse rasene. Men den dagen man risikerer fengsel pga en blandingshest...da flytter jeg ut av nisse Norge.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  19:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men den dagen man risikerer fengsel pga en blandingshest...da flytter jeg ut av nisse Norge.

Men det gjør man vel i og for seg no det etter loven, men det er vel sjelden slike ting blir grepe fatt i...

Redigert av - Lucinda: den 30/04/2005 19:29:42 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/04/2005 :  20:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om du finner en varmblodstraverhingst som egner seg godt til ridning, kan du ikke bedekke sånn uten videre. For det første er de veldig vanskelige å finne, om det i det hele tatt finnes noen der ute. For det andre så har du ikke lov å bruke ukåret hingst. Unntaket er dersom du er eiere av hingsten, for du har lov til å bruke egen hingst på egen hoppe.

Skjønner for så vidt at noen vil ha avkom etter hoppa si, men jeg liker ikke å blande raser. Du kan ende opp med et veldig dårlig resultat. Er du heldig går det jo bra, men alle raser har sine særpreg som en bør prøve å beholde. Å sammenligne en varmblods ridehest, med en varmblods traver er helt på jordet i grunn. En varmblods ridehest kan være så mangt, dansk varmblods, hannoveraner, holtsteiner osv. Disse ehstene har fellestrekk som gjør at det kan gå ann å bruke dem i forskjellig avl. Men en varmblods traver er så langt fra en varmblods ridehest som det går ann å komme. Selv om det heter varmblods, så har de utrolig lite eller ensten ingenting til felles. Annet en kropp, hodet og fire ben...

Selv synes jeg ikke man bør bedekke med noe annet en godkjent hingst innenfor sin rase. Det finnes endel varmbldstravere å velge mellom, så du kan godt prøve å finne den hingsten som ser ut til å passe best til din hoppe. Kanskje en med litt kortere rygg f.eks? Da får du det lovlig og registrert i raseforening.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  20:27:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Siden temaet blandingshester er oppe så trenger jo ikke jeg lage et nytt emne.....

Jeg bare lurer på; er all avling på blandingshester ulovlig? blandingshopper (feks. døl/varmblod) og kåra varmblodshingst, er det ulovlig?

Helle

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  20:30:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det andre så har du ikke lov å bruke ukåret hingst. Unntaket er dersom du er eiere av hingsten, for du har lov til å bruke egen hingst på egen hoppe.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Det er ein del begrensninger der også. F.esk kunne man dette på fjordhest tidlegare (dersom man søkte avlsutvalget om det). Men det er ikkje tilatt lenger. Slike begrensninger kan det vel komme på varnblods ridehest og varmblodstraver også.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/04/2005 :  20:33:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Siden temaet blandingshester er oppe så trenger jo ikke jeg lage et nytt emne.....

Jeg bare lurer på; er all avling på blandingshester ulovlig? blandingshopper (feks. døl/varmblod) og kåra varmblodshingst, er det ulovlig?

Helle

Opprinnelig postet av *sabrina*

Les meir om det på foreskrifter om avl.

Men ja det er ulovlig.

Redigert av - Lucinda: den 30/04/2005 20:34:40 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.